בגלל המלחמה: שוק המשכנתאות באוקטובר בשפל של 4 שנים

אפילו בעת סגר הקורונה היקף המשכנתאות שנלקחו היו ברמה גבוהה מזו שנלקחה בחודש שעבר • ההיקף מורה על שפל של שנים בכמות עסקאות הנדל"ן שבוצעה בחודש אוקטובר, שעתיד להגביר את המשבר שבו מצוי השוק

שפל במשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שפל במשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר היה הנמוך ביותר מאז חגי תשרי של 2019, והוא מעיד על הגדלת קצב כניסת שוק הנדל"ן למשבר, עקב המלחמה בדרום והחשש מהתרחבותה גם לצפון. על-פי בנק ישראל, באוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 4.55 מיליארד שקל. 

הערכה במערכת הבנקאית: שפל של 4־5 מיליארד שקל במשכנתאות באוקטובר 
פרשנות | תרחיש יום כיפור או מלחמת לבנון? התשובה שתקבע את כיוון שוק הבנייה 
ניתוח | מניות הנדל"ן והוויכוח: השוק עומד לזנק, או שיתאושש רק עוד 15 שנה?
בדיקת גלובס | הבנק מציע להקפיא את המשכנתה בגלל המצב? זה יכול לעלות לכם ביוקר

הנתון שפרסם הבנק המרכזי אינו כולל בשלב זה פילוח של הרוכשים לפי קבוצות (כמה מהם משקיעים, כמה רוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים, וכמה רכשו דירות במסגרת תוכניות הסבסוד הממשלתי), ואולם הנתון הוא כה דרמטי, שניתן להקיש ממנו למצב ענף הנדל"ן בימי הלחימה, שכן היקף המשכנתאות שנלקחו נמוך אפילו מהיקף המשכנתאות שנלקחו בחודש אפריל 2020, שבו בוצעו כ-2,100 עסקאות בלבד, עקב סגר הקורונה וחג הפסח שחל באותו חודש. בחודש הסגר נלקחו משכנתאות בהיקף של 4.97 מיליארד שקל. 

ביטול עסקאות בדרום ובצפון 

אומנם הנתונים הנמוכים באוקטובר הושפעו גם מחג סוכות שחל בשבעת הימים הראשונים שלו, ואולם בעיתות הפריחה נהוג היה שהשבועות שלאחר חגי תשרי מתאפיינים בהיקפי משכנתאות גבוהים שניתנו לציבור, עקב דחייה בביצועים של חלק מהן. המלחמה חיסלה לחלוטין את אפקט הדחייה, וזאת משום שבעלי נכסים, רוכשים, עורכי דין ובנקאים גויסו למילואים, וסניפי בנקים, בעיקר בדרום, נסגרו.

ואולם הדברים עמוקים בהרבה מהסיבות הטכניות הללו, והנימוק המשמעותי ביותר הוא ביטול עסקאות על-ידי רוכשים, שחשבו לקנות דירות באזור הדרום, אך המלחמה הביאה לביטול או לפחות לדחיית כוונתם. החשש להתפרצות לחימה בצפון תורם לתופעה דומה בקרב רוכשים פוטנציאליים בצפון.

בעבר כבר הערכנו כי משבר שוק הנדל"ן בישראל הוא החמור מזה 20 שנים לפחות, ואולם המלחמה תורמת להחמרתו, ורק בחודשים הקרובים תתבהר יותר התמונה עד כמה עמוק הוא. לתוצאות המלחמה, ולמעורבות הממשלתית בשיקום המשק, תהיה משמעות גדולה מאוד בהמשך הדרך של שוק הנדל"ן ובמיוחד ענף הבנייה.