"רגב מפקירה את העורף": סערה בעקבות הפסקת התחבורה הציבורית בשבת

התנועה לאיכות השלטון: "החלטת משרד התחבורה להפסיק לאלתר את התחבורה הציבורית בשבת ללא הודעה מוקדמת, ובנימוק לפיו ההחלטה התקבלה ע"י משרד הביטחון - שמתברר כלא מאומת - מעלה חשש כי המשרד פועל בשרירותיות ומתוך מניעים זרים" • ארגון "15 דקות": "רגב מפקירה את העורף ואת משרתי המילואים"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ההחלטה והסערה: בתנועה לאיכות השלטון מזהירים ממניעים זרים בקבלת ההחלטה של משרד התחבורה להפסיק את הפעלת התחבורה הציבורית בשבתות, ונוסעי התחבורה הציבורית זועמים על ההחלטה.

ביום חמישי האחרון צצו ידיעות לפיהן משרד הביטחון הנחה את משרד התחבורה להפסיק את שירות התחבורה הציבורית בשבתות, שירות שהופעל מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" כדי לאפשר תנועה של אזרחים וחיילים ברחבי המדינה. בתגובה לכך, במשרד הביטחון דווקא הבהירו כי "משרד הביטחון לא ביקש בשום שלב ממשרד התחבורה להפעיל או להפסיק להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטות בנושא הן אך ורק של משרד התחבורה". 

"זו כבר מיני מלחמה": המומחית שבטוחה - כך ישראל צריכה להתנהל מול חיזבאללה
חמאס ירה יותר לראשון לציון ופחות לתל אביב. אלה הסיבות

ואולם משרד התחבורה התעקש, ומטעמו נמסר כי "בהערכת מצב שהתקיימה היום, ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון למשרד התחבורה, בה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הביטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים - הוחלט כי התחבורה הציבורית לא תופעל בסופי שבוע עד להחלטה אחרת, בהתאם להערכות מצב ולצורכי הביטחון" - אך גם טענה זו הוכחשה במשרד הביטחון. 

"שרירותיות ומניעים זרים"

בכל אופן, אם מבחינת משרד הביטחון אין צורך להתערב בשיקולי משרד התחבורה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, עלו תהיות לגבי השיקולים שהובילו להחלטה.

לאחר הפארסה, בתנועה לאיכות השלטון פנו היום (א') לשרת התחבורה מירי רגב ולמנכ"ל המשרד משה בן זקן, וכתבו כי "החלטת משרד התחבורה להפסיק לאלתר את התחבורה הציבורית בשבת ללא הודעה מוקדמת, ובנימוק לפיו ההחלטה התקבלה על-ידי משרד הביטחון - שמתברר כלא מאומת - מעלה את החשש כי המשרד פועל בשרירותיות ומתוך מניעים זרים".

עוד הוסיפו במכתב, שנשלח על-ידי עורכי הדין תומר נאור ורותם בבלי-דביר, כי "נתכבד לבקשכם להשיב את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', ולאפשר לכוחות המילואים, לחיילים ולאזרחים לסייע למאמץ המלחמתי באמצעות השימוש בתחבורה גם במהלך השבת. נבקש לקבל את התייחסותכם לאמור במכתב באופן בהול, לאור הפגיעה במאמץ המלחמתי כל זמן שבו מערך התחבורה הציבורית אינו פועל במהלך סוף השבוע". 

"רגב מפקירה את משרתי המילואים ואת העורף"  

גם בקרב ארגוני החברה האזרחית המייצגים את נוסעי התחבורה הציבורית מתחו ביקורת על החלטת משרד התחבורה. בעמותת הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" אמרו כי "על אף הטענה של משרד התחבורה כי אין צורך בשירות החירום התחבורתי בסופי שבוע, המציאות מוכיחה אחרת. בסוף השבוע האחרון קיבלנו בעמותה פניות רבות מחיילים ומאזרחים שמחפשים דרכים להגיע, בהם סדיר, מילואים, משפחות של מגויסים ועוד. מי שלא מצא פתרון - נאלץ לוותר על זמן משפחה בין המשמרות המתישות בבסיס בזמן מלחמה. אנו קוראים לשרת התחבורה מירי רגב לזכור שתפקידו של משרד התחבורה, שהיא אמונה עליו, לספק את השירות שהציבור זקוק לו בזמן שהוא זקוק לו, צורך שמתחדד אפילו יותר בעת חירום".

בארגון "15 דקות" טענו כי "שרת התחבורה רגב מפקירה את משרתי המילואים ואת העורף - את מי שצריכים לבקר בבתי החולים, רוצים להתנדב וחייבים תחבורה ציבורית לצרכים הבסיסיים ביותר. מעניין שברגע שראו במשרד התחבורה שיש ביקוש, הם החליטו לבלום את זה ועוד לשקר ולזרוק את האחריות על משרד הביטחון".

עוד טענו בארגון כי "תחבורה ציבורית בשבת זה לא מותרות - זה צורך בסיסי. גם ככה משרד התחבורה בהתפרקות ולא פועל מספיק לטובת הציבור, אז לפחות שתועיל בטובה שרת התחבורה ותחזיר את התחבורה הציבורית בשבת - לפחות עד תום המלחמה".