איך כדאי לצייד את הממ"ד מבחינה טכנולוגית

לצד ההוראות הרשמיות של הצטיידות לשעת חירום, יש מספר מכשירים שכדאי להחזיק במרחב המוגן • מהרדיו שעושה קאמבק, דרך מגדילי טווח קליטה ועד מטענים ניידים לטלפונים ולמחשבים

איך כדאי לצייד את הממ''ד / צילום: Shutterstock
איך כדאי לצייד את הממ''ד / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

המלחמה מול ארגון הטרור חמאס גרמה לרבים לסדר מחדש את המרחבים המוגנים. לצד הוראות פיקוד העורף על הצטיידות לשעת חירום, ישנם כמה כלים טכנולוגיים שכדאי שיעמדו לשירותכם - כיוון שהם יכולים להשאיר אתכם מחוברים לעולם החיצון, וגם לשפר את האווירה.

פעם אחת יותר מדי: אילון מאסק הדהד ציוץ אנטישמי. וזה לא עובר לו בשתיקה
בגיל 34 בלבד: הכירו את המהנדסת שסומנה כיורשת של סם אלטמן

טרנזיסטור
פיצ'רים וסוללה עצמאית

למרות שכיום ניתן להתעדכן בקלות בחדשות באמצעות סמארטפונים ומכשירי טלוויזיה, מתחילת המלחמה חזר הטרנזיסטור לחיינו, ולא מעט אזרחים הצטיידו במכשיר.

לפי נתוני מחסני חשמל, מתחילת המלחמה נרכשו דרך החברה כ־17 אלף טרנזיסטורים קטנים המופעלים בסוללות AA. לפי הרשת, מדובר בכמות שנמכרת בתקופה של עשור, ובעלייה של 5,000% ברכישות בהשוואה לספטמבר 2023. גם ברשת ביקונקט מדברים על גידול ענק: מתחילת המלחמה נמכרו אצלם כ־15 אלף מכשירי רדיו, עלייה של 6,500% מימי שגרה.

טרנזיסטור של BLAUPUNKT / צילום: מחסני חשמל
 טרנזיסטור של BLAUPUNKT / צילום: מחסני חשמל

מכשירי רדיו ניתן למצוא גם רשת KSP, למשל. בכל הרשתות מדובר במכשירים עדכניים, שמחירים מתחיל בכמה עשרות שקלים עבור מקלט רדיו קטן. מוצרים קצת יותר גדולים, שכוללים גם נגן דיסקים עולים כ־250 שקל, ויש גם מוצרים יותר יקרים עם יותר אפשרויות (למשל חיבור לבלוטות' שמאפשר למכשיר לתפקד כמו רמקול נייד) ב-500 שקל. מקלטים פשוטים ניתן להפעיל עם סוללות, ואילו היקרים יכולים להחזיק כ-26 שעות בעזרת סוללה עצמאית מבלי להיות מחוברים לחשמל.

חיבור חזק לאינטרנט
להגדיל את הקליטה

לא מעט אנשים סובלים מכך שבממ"ד שלהם אין קליטה סלולרית או אינטרנט אלחוטי, משום שקירות בטון עבים ודלתות פלדה עבות מובילות לכך שקרינה אלקטרומגנטית לא מצליחה לחדור פנימה. עם זאת, יש כמה מוצרים בשוק שיכולים לפתור את הבעיה בקלות.

אחד הפתרונות הפופולריים הוא נקודת גישה wifi, כלומר עוד Access Point כמו שיש בבית. ההתקנה פשוטה, ומדובר בהוצאה חד פעמית רק על הציוד. רוכשים נתב נוסף באחת מחנויות הטכנולוגיה, כשהחיבור נעשה בעזרת כבל אינטרנט, שמאפשר חיבור אינטרנט חזק ויציב לרשת הביתית. במקרה של ממ"ד, זה ממש פותר את בעיית הקליטה.

בממ"ד שבו יש ממיר טלוויזיה של אחת מהחברות, כמו yes למשל, יש אפשרות לחבר את הממיר עם כבל אינטרנט, ואז הממיר למעשה הופך לנקודת גישה.

ישנו גם את הפתרון של מגדילי טווח, שההבדל המהותי בינם לבין נקודת גישה הוא שלא מדובר בחיבור בכבל אלחוטי, אלא בהגדלת הטווח של החיבוריות האלחוטית. עם זאת, במצב שבו הממ"ד חוסם את הקליטה מבחוץ, הפתרון הזה יהיה לא רלוונטי.

מגדיל טווח Mesh של סלקום / צילום: סלקום
 מגדיל טווח Mesh של סלקום / צילום: סלקום

פתרון נוסף שקיים הוא טכנולוגיית Mesh: הרעיון הוא לפרוס ברחבי הבית מספר יחידות של משדרים המתקשרים עם הראוטר, וגם אחד עם השני. המשמעות: המוצרים משדרים את אותה רשת אלחוטית שהראוטר משדר, בניגוד למגדילי טווח רגילים. במצב כזה, אם אחד ממוצרי ה-Mesh קרוב למקלט, הסיכוי שתוכלו לקלוט את האינטרנט הרבה יותר גבוה.

פתרון נוסף הוא מתאם רשת חשמל, שמחירו כמה מאות שקלים, והוא מורכב משני חלקים. ראשית, מחברים קו אינטרנט רגיל לשקע חשמל שנמצא ליד נקודת האינטרנט בבית. בממ"ד מחברים את היחידה השנייה, וכך יש הארכה אל הממ"ד. עם זאת, אם יש רעשים ברשת החשמל, הפתרון הזה יכול להיתקל בבעיות.

במקלטים שבהם אין קליטה סלולרית בכלל, אפשר להתקין מגבר סלולרי: קודחים חור בקיר, ומוציאים אנטנה. מדובר בפתרון יקר יחסית, אך מוצלח למקלטים שכונתיים או משותפים.

רמקול נייד
לעמעם את הרעשים

כניסה לממ"ד עלולה להיות מלווה בתחושות לחץ ורגשות קשים. אחד הפתרונות להרגעת המצב הוא הכנסת רמקול נייד, שניתן לחבר אליו מוזיקה נעימה או צלילים מרגיעים.

יותר מזה, אם יש הורים החוששים שילדיהם ישמעו את ה"בומים" מהטילים, או אנשים שהדבר מייצר אצלם טריגר, שימוש ברמקולים ניידים יכול להסית את תשומת הלב ולעמעם את הרעשים החיצוניים. המלצה נוספת היא להשתמש באוזניות מבטלות רעשים. בנוסף, בשל העובדה שיש להמתין במרחב המוגן 10 דקות אחרי האזעקה, רמקול נייד יכול להפוך את השהייה בממ"ד לנעימה יותר.

טעינה ניידת
ממטענים ועד תחנות כוח

בימי שגרה, תמיד מומלץ להסתובב עם מטענים ניידים שיכולים לתת למכשיר הסמארטפון שלכם עוד מחזור חיים במהלך היום, מבלי להיות תקועים מול עמדת חשמל. בתקופת מלחמה, כדאי להטעין את כלל המטענים הניידים שיש לכם, על מנת להיות מוכנים למקרה של הפסקת חשמל או עומס על נקודות החשמל במקום שבו אתם נמצאים.

מטען נייד של Belkin / צילום: מחסני חשמל
 מטען נייד של Belkin / צילום: מחסני חשמל

מטענים ניידים נמצאים בכלל הרשתות ובכלל החנויות שעוסקות בתחומים האלו, וטווח המחירים רחב במיוחד - 100-400 שקל, בהתאם לקיבולת. ככל שהקיבולת גבוהה יותר, כך יהיה אפשר להטעין יותר פעמים במחזור אחד. ישנן סוללות של 10,000 מיליאמפר לשעה (שיאריכו את חיי הסוללה של הסמארטפון שלכם ב־30-40 שעות פעילות), ויש גם כאלו של 30 אלף מיליאמפר לשעה (תשע טעינות שלמות מ־0 ל־100% סוללה).

ישנם גם מטענים ניידים שמתאימים לטעינת מחשב נייד, אך מומלץ לוודא עם המוכר לפני הרכישה שהם אכן מתאימים לצרכים שלכם. ניתן גם לרכוש תחנות כוח קטנות, ובעזרתן להטעין מחשבים ניידים. גם כאן טווח המחירים רחב, 1,000-3,000 שקל. המכשירים היקרים יותר הם תחנות טעינה עד כ־30 אלף מיליאמפר לשעה, שמספקות למחשב חיי סוללה ארוכים ואף יכולים להטעין מחשבים מספר פעמים במחזור אחד, וסמארטפונים בעשרות פעמים.

השורה התחתונה - משדרגים את היכולות

מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות המלחמה מול ארגון הטרור חמאס, ולאור התרחישים שהפכו למציאות - נפתחו מקלטים, וממ"דים אורגנו וצוידו מחדש. המצב גם גרם לכך שחזרנו להסתמך על טכנולוגיות ישנות, שעברו שדרוגים ושינויים, כמו מכשירי הרדיו.

בנוסף לכל הכלים הטכנולוגיים שהוזכרו בטור, חשוב להצטייד גם במפצלי חשמל ובתאורת חירום (המכשירים הטובים מחזיקים מעמד כ־30 שעות לאחר טעינה מלאה). מומלץ גם לוודא שיש חיבור אינטרנט ראוי, כדי להישאר בקשר עם העולם החיצון. בזמנים האלו, אפילו הודעות ווטסאפ או שיר קצר ברמקול הנייד יכולים לשנות את הכול.

רדיו AM/FM / צילום: מחסני חשמל
 רדיו AM/FM / צילום: מחסני חשמל