הציוצים האנטישמיים של אילון מאסק מתחילים לעלות לו ביוקר

תאגיד המחשוב IBM הודיע כי יפסיק לפרסם ברשת החברתית X (טוויטר), לאחר פוסט אנטישמי של אילון מאסק • קריסטין הול, בעלת קרן ההשקעות ניה אימפקט המחזיקה במניות טסלה, קראה לדירקטוריון לפעול נגד מאסק

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

אילון מאסק חוטף מכה כלכלית לאחר שפרסם ברשת החברתית שבבעלותו, X (טוויטר), פוסט התומך באנטישמיות. הפוסט עורר כעס מצד משקיעים ביצרנית הרכב החשמלית שלו, טסלה. ומפרסמים אמרו כי בעקבות האמירות הם יורידו את הפרסומות שלהם מהרשת החברתית.

פרויקט מיוחד | "הבנתי שיש סיכון בחיים בחו"ל. החנוכייה חזרה אל החלון, אבל דגל ישראל לא"
טרנד הטיקטוק החדש של דור ה-Z: מסמך אנטישמי שחיבר אוסמה בן לאדן

בכירים בתחום, ביניהם דסטין מוסקוביץ', המייסד משותף של פייסבוק, קראו למאסק להתפטר. וקריסטין הול, בעלת קרן ההשקעות ניה אימפקט, המחזיקה מניות טסלה בשווי של כ-282 אלף דולר, תקפה את תמיכתו של מאסק באמירות אנטישמיות.

מאסק, העומד בראש רשימת עשירי העולם, עם שווי שוק של 218 מיליארד דולר, הגיב לפוסט הטוען כי "במשך שנים יהודים השתמשו באותה שפה, בה הם רוצים שיפסיקו להשתמש נגדם, נגד לבנים", הציוץ המקורי ממשיך ואומר "לא אכפת לי מהאוכלוסיה היהודית המערבית, שמגלה שמיעוטים לא אוהבים אותה".

לפוסט הזה הגיב מאסק "אתה אומר את האמת הפשוטה".

קריאה ל-X ולטסלה להפעיל סנקציות נגד מאסק

במייל שהוציאה הול בנושא, אמרה המשקיעה כי "ההתנהגות הגזענית והאנטישמית של מאסק משפיעה על המותג של טסלה. להתנהגות הזו של סיכוי להכתים את המותג לעוד שנים רבות".

טענה נוספת שהעלתה הול היא דאגה מכך שלאחר הפוסט של מאסק, שנוגדים לטענתה לקוד האתי של החברה, הדריקטריון של טסלה לא נקט בפעולת נגד. לדברי הול, התגובה של חבר הדריקטריון צריכה להיות "צנזור דבריו, הדחה, השעייה או הסרה מהתפקיד".

גם מוסקוביץ' הגיב לדרכים בהם צריכים לפעול נגד מאסק. הוא כתב בת'רדס (הרשת החברתית של אינסטגרם) כי על לינדה יאקרינו, המשמשת כמנכ"לית הרשת החברתית X, לבקש ממאסק לפרוש מתפקידו כ-CTO. "יאקרינו עומדת בפני המבחן הגדול שלה" כתב מוסקוביץ', האם היא תבחר לפטר את מאסק או להסתכן באיבוד מפרסמים נוספים?".

מנכל"ית טוויטר, לינדה יאקרינו, הייתה אחראית על הפרסום ב-NBC Universal, והיא מכירה את המפרסמים היטב. מטרת מינוייה היתה בין היתר לחזק את הקשרים של טוויטר עם מפרסמים. בפועל, יאקרינו משמשת כסוג של אחראי מבוגר והיא זו שמנסה לנקות אחרי הסערות שיוצר מאסק.  

בחודש שעבר, תיירי ברטון, נציב בכיר בנציבות האירופית, שלח מכתב חריף ל-X, בטענה כי הפלטפורמה מפיצה חומרים לא חוקיים ודיסאינפורמציה בתוך האיחוד. ככל הנראה בעקבות פיטורים של רבים מצוותי ניהול התוכן, מיד לאחר רכישת הרשת החברתית.  

הקריאה של ברטון הייתה במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים שהתקבל באיחוד האירופי (DSA), המחייב רשתות חברתיות לשורת כללים נוקשים, כולל הסרה מהירה של חומרים, ניטור עצמי של הפלטפורמה ועוד. ברטון הציב למאסק 24 שעות לקבלת מענה ממנו, אחרת זה יוביל לקנסות.  

במכתב מענה של לינדה יקארינו נאמר כי הם הסירו מאות חשבונות המזוהים עם חמאס, וכי מאז תחילת המלחמה נקטו בפעולות כדי להסיר עשרות אלפי תכנים שהפרו את מדיניות החברה. בנוסף, המשאבים חולקו מחדש והוקמו צוותים פנימיים לטיפול במצב.  

ניה אימפקט לא לבד

לאחר הפוסט של מאסק, פרסמה רשת Media Matters דוח המראה כי פרסומות של IBM, אפל, אורקל וחברות נוספות מופיעות ב-X לצד הפוסט האנטישמי.

בתגובה, הוציא תאגיד המחשוב IBM הצהרה, בה הוא אומר כי "לרשת יש אפס סובלנות כלפי נאומי שנאה וגזענות, ועצרנו את כל הפרסומות ברשת החברתית בזמן שאנו בודקים את הנושא".

חברות נוספות שמוזכרות בדוח של Media Matters, כמו קומקאסט, הודיעו שהנושא בבדיקה, בעוד אחרות - כמו אפל ואורקל בחרו שלא להגיב.

צריך להזכיר, כי זאת לא הפעם הראשונה שמפרסמים מביעים חשש לגבי תכנים המתפרסמים על גבי הפלטפורמה. מיד לאחר שרכש אילון מאסק את X, (שאז עוד נקראה טוויטר), משקיעים רבים הודיעו שהם מפסיקים את הפרסום ברשת החברתית מהחשש לתכני שנאה והפיכת הפלטפורמה ל"מערב פרוע". המפרסמים תהו לאן מאסק לוקח את הרשת החברתית, והעלו חששות מכך שהמותג שלהם יופיע ליד תכנים שליליים או פוגעניים. בדיוק כמו שקרה כאן.

בחודש אוגוסט האחרון, אילון מאסק חשף עד כמה הפגיעה הייתה משמעותית: טוויטר איבדה כמעט מחצית מהכנסות הפרסום שלה מאז שנרכשה, לפי מאסק.