ישראל במלחמה | סיקור שוטף

עסקת שחרור החטופים: אלה הפרטים הידועים

הקבינט התכנס לדון בתנאי העסקה עם חמאס על שחרור החטופים • מסתמן: ישוחררו 50 ילדים ונשים ישראלים חיים • השרים עודכנו בישיבה: הפעימה הראשונה של שחרור החטופים צפויה ביום חמישי • הצלב האדום יבקר חטופים • שמות המחבלים שישוחררו בעסקה יפורסמו באתר ייעודי, ותינתן יממה לעתור לבג"ץ • דובר צה"ל חשף את מנהרת הטרור שהתגלתה מתחת לבית החולים שיפא • עדכונים שוטפים

תמונות החטופים במיצג בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty
תמונות החטופים במיצג בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

עדכונים שוטפים 

22:48 - השרים עודכנו בישיבה: הפעימה הראשונה של שחרור החטופים צפויה ביום חמישי

22:00 - נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על העסקה: לא נרפה עד שכל החטופים יחזרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעסקה עם חמאס בפתח ישיבת הממשלה: "לא נפסיק את המלחמה אחרי ההפוגה. הפוגה תאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה". 

"אתמול בערב פגשתי יחד עם חברי קבינט המלחמה את בני משפחות החטופים", הוסיף נתניהו. "הקשבתי קשב רב למצוקה שלהם, הם תיארו בקול רוטט ובדמעות את הסיוט בו הם נתונים. אמרתי להם, השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה, ואני מחויב לה יחד עם חבריי". 

שר הביטחון יואב גלנט: "שחרור חטופים בעיניי הוא קודם כל נושא ערכי ומוסרי. נושא של מחויבות בין מדינה והממשלה לבין האזרחים. כל מי שעוסק בנושא השבויים והנעדרים מוסר את כל זמנו ומרצו יום ולילה, חיילים מסתכנים כל יום על-מנת לשפר את המצב, ויש לכך פירות". 

השר בני גנץ: " המתווה הזה הוא קשה ומכאיב מבחינה אנושית, אבל הוא גם מתווה נכון, כי הוא לוקח את המרב האפשרי ומממש אותו, ואני חושב שהוא יהווה את הבסיס להמשך. מה שיש בהחלטה הזו היא החלטה אפשרית, וכך לדעתי צריך להבין, זו החלטה אפשרית במסגרת מטרות המלחמה שמאפשרת לנו, מוסרית ומבצעית, את המשך פיתוח המערכה".

בדרך לעסקת חטופים? זה מה שיקרה מרגע הסיכום עם חמאס
בן 42 עם "קו פתוח" לחמאס: האיש שמאחורי העסקה להשבת החטופים
למה מחבלי חמאס כמעט ולא נכנעים? התשובה המטלטלת של האלוף בדימוס
רבים ממחבלי חמאס ברחו לדרום הרצועה. כך תתבצע המלחמה שם

21:30 - אזעקות בגליל התחתון

לפי דובר צה"ל, ההתרעה הופעלה במרחב הגליל התחתון. שוגר מיירט כיפת ברזל לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של צה"ל שזוהתה בו תקלה טכנית. השיגור בוצע באופן מבוקר, ואין חשש לאירוע ביטחוני. 

21:24 - ההסכם המסתמן: הצלב האדום יבקר חטופים

במסמך עסקת החטופים נכתב כי הצלב האדום יבקר את כל החטופים ויעניק סיוע לחטופים הזקוקים לתרופות. במהלך הישיבה התייחס ראש הממשלה נתניהו לנושא והבהיר כי יהיו ביקורים של הצלב האדום - כולל אספקת תרופות. 

20:55 - כעת: הממשלה התכנסה לאשר את עסקת החטופים

בתום שני הקבינטים, החלה בקריה ישיבת הממשלה הדרמטית על עסקת החטופים, שתצטרך להכריע על העסקה המסתמנת. השרים מעוניינים לקבל תשובות על המשך הלחימה ומשמעויות של הפסקת האש.

לפי הצעת שר הביטחון יואב גלנט, להחלטת הממשלה יתווסף המשפט: מיד בתום מיצוי כל האפשרויות במסגרת ההסכם שהושג, ישראל תשוב לפעולה קרקעית עצימה ברצועת עזה. 

התנאים המסתמנים בין הצדדים:

● שחרור של עד 80 חטופים בפעימות, לפי רשימה שמית מסודרת, בדגש על ילדים ואימהות.
● אופן השחרור: על כל חטוף ישראלי, ישוחררו שלושה מחבלים.
● הפסקת אש של ארבעה ימים.
● ישראל תאריך את ימי הפסקת האש - בתמורה לחטופים נוספים.
● שחרור אסירות ופעילי טרור מהכלא הישראלי.
● הכנסת כמות משמעותית של דלק וציוד לרצועה. 

20:25 - דובר צה"ל חושף פרטים חדשים על המנהרות בשיפא

תיעוד ראשון: במהלך הצהרתו, דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, חשף את מנהרת הטרור שהתגלתה מתחת לשיפא. "בצפון חיסלנו כמה חוליות נ"ט שניסו לירות טילים לשטחינו", הוסיף.

20:08 - הקבינט התכנס לאישור העסקה

על רקע הודעת הציונות הדתית ועוצמה יהודית שהודיעו כי יתנגדו לעסקה עם חמאס, נראה כי יהיה רוב לממשלה. ש"ס הודיעו כי יתמכו בעסקה.

19:40 - החל הקבינט המורחב

שמות המחבלים שישוחררו בעסקה יפורסמו באתר ייעודי, ואז תינתן יממה לעתור לבג"ץ. הקבינט המצומצם הסתיים, וכעת חברי הכנסת מתחילים להגיע לקריה. הדיון בקבינט המלחמה הסתיים, וכעת החל הקבינט המדיני-ביטחוני, שידון בפרטי העסקה ואישורה. 

18:46 - אזעקות נוספות בגליל העליון על רקע חשד לחדירת כלי טיס בצפון

18:24 - הציונות הדתית ועוצמה יהודית יוצאות נגד העסקה המסתמנת עם חמאס

שתי המפלגות טוענות כי "העסקה המוצעת רעה, ואסור להסכים לה. השחרור חייב לכלול את כל החטופים והחטופות". העסקה עדיין צפויה לעבור בישיבת הממשלה - זאת בתמיכתם של חברי הכנסת מהליכוד ומהמפלגות החרדיות. 

18:17 - אזעקות בראשון לציון, ביישובים רבים בלכיש ובגליל העליון

בוצעו 8 יירוטים באזור השפלה, מכונית נפגעה מרסיס שנפל בכביש 431 סמוך לנס ציונה, אין דיווח על נפגעים. כוחות משטרה ומד"א בדרכם לזירה.

18:05 - לקראת עסקה עם חמאס: אלה הפרטים

לקראת אישור העסקה עם חמאס, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את קבינט המלחמה ב-18:00, את הקבינט המדיני-ביטחוני ב-19:00 ואת הממשלה ב-20:00. צה"ל, השב"כ והמוסד תומכים בעסקה, והקבינט כבר נתן לה אור ירוק. כעת האישור יהיה על הפרטים הטכניים של ההסכם. אלה יובאו לאישור הקבינט המורחב ולבסוף לאישור הממשלה - בשל סוגיית שחרור המחבלים מבתי הכלא.

מסתמן כי שחרור החטופים יחל כבר בסוף השבוע הקרוב, בפעימות. גורם ישראלי בכיר: ישראל הסכימה לחדול את כלי הטיס והביון מעל צפון הרצועה למשך 6 שעות כל יום.

התנאים המסתמנים בין הצדדים:

● שחרור של עד 80 חטופים בפעימות, לפי רשימה שמית מסודרת, בדגש על ילדים ואימהות 
● אופן השחרור: על כל חטוף ישראלי, ישוחררו שלושה מחבלים 
● הפסקת אש של ארבעה ימים 
● ישראל תאריך את ימי הפסקת האש - בתמורה לחטופים נוספים
● שחרור אסירות ופעילי טרור מהכלא הישראלי 
● הכנסת כמות משמעותית של דלק וציוד לרצועה

18:00 - הרמטכ"ל נכנס לרצועת עזה עם לוחמי מילואים

במהלך הכניסה לרצועת עזה, הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח עם לוחמי צה"ל במילואים ואמר: "תדעו שמה שאתם עושים בתמרון גם מייצר תנאים טובים יותר להשבת החטופים. זה פוגע בחמאס, זה מייצר לחץ, ואנחנו את הלחץ הזה נמשיך. תמסרו למשפחות שלכם הערכה רבה מאוד, אנחנו יודעים שזה לא פשוט".

"אנחנו מאוד מעריכים את זה שאתם פה ואומרים לנו לכו קדימה כמה שיותר, ואנחנו יודעים שמאחורי כל אחד יש משפחה, יש עבודה - כל המדינה מאוד מעריכה את זה", הוסיף הרמטכ"ל. "אני בשם צה"ל אומר לכם, יש לכם הערכה רבה מאוד, ועם הרוח שלכם אנחנו נחושים להחליט להמשיך קדימה".

17:00 - גלנט: אנחנו מתקרבים לעסקה, שחרור החטופים - מטרה עליונה

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לדיווחים על ההתקדמות בעסקה לשחרור חטופים מול חמאס, ואמר: "אנחנו מתקרבים לכך". עוד הוא הוסיף: "כולנו נידרש להחלטות קשות בימים הקרובים. אין רגע במהלך הלחימה שאני לא חושב על החטופים. עבורי, להחזיר את החטופים זו מטרה עליונה".

"ככל שמעמיקים את הפעולה רואים את האכזריות של חמאס. הפירים מתחת לבתי חולים, מנהרות מתחת לבתי ספר עם חיבור ביניהם. המפקדות הראשיות מתחת לבתי חולים. בזכות הפעולה הנחושה של צה"ל אנחנו מביאים צעד אחר צעד להכרעת החמאס ולקירוב המצב של החזרת החטופים לבתיהם", הוסיף גלנט. 

גלנט התייחס גם לשיקום יישובי עוטף עזה, והבהיר כי זה יקרה כפי ששוקם חמ"ל התצפיות. על המשך הלחימה ברצועה אמר: "החיילים מתמרנים בעומק השטח ועושים עבודה מצוינת. הנחישות שלהם יחד עם מודיעין מדויק מביא לתוצאות בלתי רגילות. הצבא יידע להיערך לכל סיטואציה שיידרש. הפעולה של צה"ל תהיה משולבת". 

16:24 - לקראת עסקה עם חמאס: אלה הפרטים

לקראת אישור עסקת החטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס את קבינט המלחמה ב-18:00, את הקבינט המדיני-ביטחוני ב-19:00 ואת הממשלה ב-20:00. הקבינט כבר נתן אור ירוק לעסקה, וכעת האישור יהיה על הפרטים הטכניים של ההסכם. אלה יובאו לאישור הקבינט המורחב ולבסוף לאישור הממשלה - בשל סוגיית שחרור המחבלים מבתי הכלא. מסתמן כי שחרור החטופים יחל כבר בסוף השבוע הקרוב, בפעימות.

התנאים מסתמנים בין הצדדים:
● שחרור של לפחות 50 חטופים בפעימות, לפי רשימה שמית מסודרת, בדגש על ילדים ואימהות
● אופן השחרור: על כל חטוף ישראלי, ישוחררו שלושה מחבלים
● הפסקת אש של ארבעה ימים
● ישראל תאריך את ימי הפסקת האש - בתמורה לחטופים נוספים
● שחרור אסירות ופעילי טרור מהכלא הישראלי
● הכנסת כמות משמעותית של דלק וציוד לרצועה

16:07 - אזעקות בצפון הארץ

התרעה מפני ירי רקטות הופעלה בצפון הארץ, בבית הלל, הגושרים, מעיין ברוך וקריית שמונה. כתוצאה מהירי שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים באירוע. מדובר בירי ראשון לאחר שיגור הרקטות לעבר העוטף לפנות בוקר.

15:45 - קטאר: הכי קרובים שהיינו אי-פעם להסכם

דובר משרד החוץ הקטארי אמר כי יש התקדמות להשגת ההסכם בין הצדדים "אנו פועלים לקראת הסכם, ואנחנו נמצאים כעת בנקודה הקרובה ביותר שאי-פעם היינו בהשגת הסכם. אנחנו מאוד אופטימיים, אנחנו מאוד מלאי תקווה, אבל אנחנו גם מאוד נחושים שההסכם הזה יצליח להגיע להפוגה הומניטרית", הדגיש הבכיר הקטארי.

15:42 - דיווח: חוסל בכיר בשלוחת חמאס בלבנון

בלבנון מדווחים כי בתקיפת רכב על-ידי חיל האוויר, חוסל סגן מפקד הזרוע הצבאית של שלוחת חמאס בלבנון, ח'ליל ח'ראז, וכן חוסלו ושלושה פעילים נוספים של הארגון.

15:18 - נתניהו: "אנחנו מתקדמים, מקווה שיהיו בשורות בקרוב"

קודם להודעה על כינוס הקבינט והממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעסקת החטופים המסתמנת: "אנחנו מתקדמים. אני לא חושב שכדאי להכביר במילים, אפילו לא ברגע הזה, אבל אני מקווה שיהיו בשורות בקרוב".

במהלך פגישה עם לוחמי גדוד מילואים 8101 בחטיבת אלכסנדרוני, אמר נתניהו: "היעד הראשון הוא חיסול החמאס, לא עוצרים עד שמבצעים. אנחנו רוצים להחזיר את הביטחון, נפעל ונשיג את החזרת הביטחון גם לדרום וגם לצפון. אנחנו מתמקדים כרגע בהגנה מאוד חזקה ומאוד יוזמת בצפון, על-מנת להשיג ניצחון מוחץ בדרום". 

14:40 - ירי נ"ט נוסף בגבול לבנון, צה"ל תוקף

הגזרה הצפונית ממשיכה להתחמם, לאחר שורת אירועים משעות הבוקר. שני טילי נ"ט נורו למרחב מנרה, צה"ל משיב בירי ארטילרי. זאת, לאחר שצה"ל תקף בדרום לבנון תשתיות טרור וחוליות מחבלים שניסו לשגר נ"ט. באותה התקיפה, חיזבאללה טוען כי נהרגו שני עיתונאים מערוץ אל-מיאדין המזוהה איתו. 

14:20 - גורמים בישראל מעריכים כי עסקת החטופים תיסגר סופית "בשעות הקרובות", ועוד הערב צפוי להתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני. ייתכן שהיום או מחר תתכנס גם ישיבת הממשלה לאשר את פרטי העסקה. 

14:15 - כ-150 מיליון שקל ישולמו למפוני הצפון והדרום

148,639,636 שקל ישולמו מחר למפוני הצפון והדרום שאינם שוהים בפתרונות בהסדר מדינה והגישו הצהרה לקבלת מענק יומי. הפעימה הבאה לזכאים תתבצע ב- 10.12.23. לקבלת התשלום עבור התקופה שבין 22.11.23 עד 10.12.23, יש למלא טופס הצהרה חדש באתר הביטוח הלאומי.

שר התיירות חיים כץ, שיזם את תוכנית המענק היומי, אמר: "משרד התיירות לקח על עצמו את הטיפול במפונים, כדי לבטל עמלות סוכנים פרטיים ולשפר את השירות למפונים. במטרה לאפשר לתושבים גמישות בבחירת מקום האירוח, יזמתי את תוכנית המענק היומי, שמספקת השתתפות מדינה לעשרות אלפי אזרחים במימון צורכי מחיה. במקביל, אנו ממשיכים לפעול בחמ"ל משרד התיירות לטיפול בצרכים פרטניים של השוהים במלונות, בדגש על איחוד קהילות".

14:00 - היתקלויות עם מחבלים ותקיפות באמצעות טילים מדויקים: תיעוד מפעילות לוחמי מגלן ברצועה

צה"ל פרסם תיעוד מפעילות של לוחמי יחידת מגלן ברצועת עזה, שבו הם נראים תוקפים מחבלים באמצעי לחימה וטילים מדויקים, כמו טיל גיל והחימוש המונחה "עוקץ פלדה" - שהופעל לראשונה בלחימה.

הלוחמים איתרו והשמידו מעל ל-70 מטרות, הכוללות תצפיות אויב, תשתיות טרור שרובן היו בתווך אזרחי, משגרי נ״ט וחוליות נ"ט. מחבלים רבים חוסלו.

בנוסף, בפעילות באזור שאטי בצפון הרצועה פשטו הלוחמים על בית מחבל ואיתרו אמצעי לחימה רבים. בפעילות נוספת פשטו הלוחמים על בית ספר, שבקרבתו אותרו שני פירים תת-קרקעיים.

13:27 - בכירים בישראל: אפשר לסכם סופית את פרטי עסקת החטופיפ "בשעות הקרובות"

על רקע הדיווחים לסגירה קרובה של עסקת שחרור חטופים שמוחזקים בידי חמאס, גורמים בכירים בישראל אמרו כי יהיה אפשר לסכם את פרטי העסקה באופן סופי "בשעות הקרובות". לדבריהם, המאמץ להשגת עסקה כזו הוא עליון ויוצא דופן. על-פי ההערכה, קטאר היא זו שתודיע רשמית על העסקה ופרטיה.

מוקדם יותר, גורם ישראלי בכיר אישר כי "מתקרבים מאוד לעסקה", אך יש עוד עבודה טכנית לעשות. גם נכון לשעה זו, יש עוד פרטים טכניים שיש לסגור בין הצדדים - עד להודעה הרשמית.

12:45 - ממשלת בריטניה פרסמה הודעת גינוי לתקרית חטיפת הספינה "גלקסי" במרחב הים האדום על-ידי החות'ים ביום ראשון האחרון, וכינתה זאת "השתלטות בלתי חוקית". בהמשך ההודעה נכתב: "אנו קוראים לשחרור מיידי וללא תנאי של הספינה והצוות שלה".

הספינה, בבעלות חברה בריטית, שחלק ממנה בבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר, הוחכרה לחברה יפנית. במהלך הימים האחרונים איימו החות'ים פעם אחר פעם לפגוע בספינות ישראליות ששטות בנתיב הזה, כתגובה על המלחמה בעזה. צה"ל גינה את אירוע החטיפה וטען כי מדובר ב"אירוע חמור מאוד ברמה העולמית".

12:17 - בחיזבאללה טוענים: שני עיתונאים נהרגו בתקיפה של צה"ל

בארגון הטרור חיזבאללה טוענים כי במהלך תקיפה של צה"ל בכפר טיר חרפא בדרום לבנון נהרגו שני עיתונאים מערוץ אל-מיאדין המקורב לחיזבאללה: הכתבת פרג' עמר והצלם רביע אל-מעמארי.

12:10 - האוניברסיטה העברית: סטודנטים שנקראו למילואים - יקבלו מענק כספי בסך אלפי שקלים

הנהלת האוניברסיטה העברית הודיעה על מתן חבילת סיוע מקיפה הכוללת סיוע כספי בגובה של לפחות 2,000 שקל ומעטפת תמיכה אישית, אקדמית, כלכלית ורגשית בשווי אלפי שקלים. המענק יינתן לכל סטודנט וסטודנטית שנקרא לשירות מילואים פעיל בצו 8, החל מ-7 באוקטובר, וגויס לשירות קרבי או עורפי לשבוע לפחות.

11:40 - על רקע הדיווחים - בצה"ל מבהירים: תושבי יישובים במרחק 4 קילומטרים ומעלה עדיין לא יכולים לחזור לביתם

לאחר שפורסם מסמך שלפיו תושבים מ-20 יישובים במרחק 4 קילומטרים ומעלה יכולים לחזור לבתיהם, בצה"ל מעדכנים כי אכן קיימת תוכנית כזו - אך היא עדיין לא אושרה. נכון לרגע זה המצב נותר ללא שינוי, והתושבים לא יכולים לשוב לביתם.

11:20 - בפעם השנייה הבוקר: אזעקה הופעלה בגליל העליון

לאחר שצה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון, אזעקה נשמעה בקיבוץ ברעם הסמוך לגבול. עד כה לא ידוע על נפילות, על נזק או על נפגעים.

10:50 - הממשלה תאשר את הארכת שהותם של המפונים במלונות

הממשלה צפויה לאשר היום את הארכת תוכנית הפינויים למלונות וחדרי הארחה, ומתן מענק מחיה למתפנים שלא בהסדר המדינה, עד לסוף השנה האזרחית - 31 בדצמבר.

10:34 - צה"ל תקף חוליית מחבלי חיזבאללה

צה"ל תקף שלוש חוליות נ"ט במרחב גבול לבנון וכמה מטרות טרור של חיזבאללה, בהן תשתיות צבאיות ותשתיות להכוונת טרור. בנוסף, לפני זמן קצר מחבלים ירו פצצת מרגמה לעבר מוצב, אין נפגעים. כוחות צה"ל תוקפים בארטילריה את מקור הירי. מוקדם יותר, בלבנון דיווחו על תקיפות של צה"ל בדרום המדינה - כפר חלתא, כפר שובא, עיתא א-שעב ורמיש.

09:57 - מקור בכיר חמאס: אלה התנאים שלנו לעסקה מול ישראל

כתב חדשות 12 אהוד יערי מפרסם כי לפי מקור בכיר בחמאס, ישראל נדרשת לבצע כמה תנאים לפני סגירת עסקת החטופים: החזרת תנאי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא למצבם הקודם, לפני ששב"ס שינה זאת, והפסקת אש שתכלול הפסקת טיסות של חיל האוויר בשמי הרצועה.

בנוסף, בתמורה לשחרור 50 חטופים בעלי אזרחות כפולה - ישראל תצטרך לשחרר 399 אסירים, ובהם נשים וקטינים; ולהכניס 300 משאיות של אספקת מזון, ציוד רפואי ודלק לרצועה. לפי אותו מקור, בכל יום ישוחררו 10 חטופים, תמורת 30 אסירים פלסטינים.

09:35 - אמל"ח של חמאס ממתקפת הפתע אותר בדרום

המשטרה הודיעה הבוקר כי איתרה בשטחי המועצה האזורית אשכול משגרי טילים נגד מטוסים, קלצ'ניקוב, מחסניות ותחמושת שנשארו ממתקפת הפתע של חמאס. אמצעי הלחימה אותרו במסגרת פעילות מודיעין ממוקדת של שוטרי תחנת אופקים של מרחב הנגב. כלל אמצעי הלחימה נבדקו ונוטרלו על-ידי חבלני משטרת ישראל, ובסיום הטיפול הועברו להמשך טיפול ביחידה החוקרת.

"משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח ללא דיחוי למוקד 100 של המשטרה על כל מקרה של מציאת אמצעי לחימה שהושארו באזורי הלחימה", נמסר מהמשטרה.

09:07 - צה"ל תוקף בלבנון

צה"ל החל לתקוף בלבנון, לאחר שחיזבאללה קיבל אחריות על ירי הנ"ט האחרון לעבר מטולה בשעות הבוקר. בלבנון מדווחים כי התקיפות הן בדרום המדינה - כפר חלתא, כפר שובא, עיתא א-שעב ורמיש.

09:00: צה"ל השלים את כיתור ג'באליה

אוגדה 162 השלימה הלילה את כיתור העיר ג'באליה. כוחות ארטילריה וכלי טיס של חיל האוויר פעלו להכנת השטח ללחימה, בין היתר על-ידי תקיפות פירים שבהם היו מחבלים. לאחר מכן כוחות צוותי הקרב של 401 ונח"ל ניהלו קרבות מול מחבלים והשמידו משגרי רקטות.

כוחות של 551 בשילוב כוחות מיוחדים פעלו מצפון לג'באליה כדי לפתוח את הציר לכוחות האוגדה ולסכל יעדי טרור במרחב. בפעילות נתפסו אמצעי לחימה בכמה מוקדים, כולל בבתי מגורים ובחדרי ילדים.

תיעוד מפעילות כוחות חטיבת נח"ל בפאתי ג'באליה

תיעוד מתקיפות במהלך כיתור מרחב ג'באליה

08:40 - גורם ישראלי בכיר: "מתקרבים לעסקה". אלה פרטיה

גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר כי אומנם יש עוד עבודה טכנית לעשות, אבל אכן מתקרבים מאוד לעסקה להשבת עשרות חטופים שמוחזקים בעזה. בדומה לדיווחים בסוכנויות הידיעות השונות, גם הגורם אמר כי סוכם לשחרר 50 חטופים, והיתר - עד 100 - ישוחררו תמורת הארכת הפסקת האש. החטופים שצפויים להשתחרר הם ילדים, אימהותיהם ונשים נוספות.

07:43 - צה"ל: 250 מטרות טרור ברצועה הותקפו מהאוויר ביממה האחרונה, טיל אותר מתחת למיטת תינוק

דובר צה"ל עדכן הבוקר כי כחלק מפעילות צה"ל ברצועת עזה, כלי טיס תקפו כ-250 מטרות של ארגון הטרור חמאס ביממה האחרונה - בהם עשרות מחבלים, משגרי טילים ותשתיות טרור שונות. בנוסף, לוחמי צוות קרב של חטיבת הראל איתרו בבית מחבל נח'בה ברצועה מצבור אמצעי לחימה, וצוות קרב חטיבתי של חטיבה 14 איתר טיל נ"ט שהוסתר מתחת למיטת תינוק.

כמו כן, במהלך הלילה חופת האש של אוגדת עזה הכווינה מסוק קרב שהשמיד עמדה לשיגור רקטות, שממנה שוגרו אתמול רקטות לאזור גוש דן; העמדה הוצבה בסמוך לאזור מגורים של אוכלוסייה אזרחית.

07:36 - פיקוד העורף: אירוע חדירת כלי הטיס הסתיים

לאחר שהופעלו אזעקות בכמה יישובים בגליל העליון בשל חשש לחדירת כלי טיס לשטח ישראל, פיקוד העורף עדכן כי האירוע הסתיים. מדובר ככל הנראה בהתרעת שווא. בצה"ל מאשרים כי זוהו שלושה שיגורי נ"ט מלבנון למרחב מטולה, וכי אין נפגעים.

07:20 - ההסלמה בצפון נמשכת: אזעקות הופעלו בגליל העליון, נ"ט נורה למטולה

אזעקות נשמעו הבוקר ביישובי הגליל העליון, ובהם דפנה, הגושרים ושאר יישוב, בשל חשד לחדירת כלי טיס עיון. זמן קצר קודם לכן, טיל נ"ט נורה לעבר בית פרטי במטולה.

07:00 - דיווח: אלה פרטי העסקה המסתמנת בין ישראל לחמאס

מקור המעורה בפרטים מסר לסוכנות הידיעות AFP כי העסקה המסתמנת תכלול שחרור של 100-50 חטופים שמוחזקים בידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, בהם חטופים בעלי אזרחות זרה - אך לא חיילים. בתמורה, ישראל תשהה את הפעילות הקרקעית ברצועה ותגביל את התקיפות האוויריות. כמו כן, ישוחררו 300 אסירים פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא בישראל, בהם נשים וילדים.

06:02 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני לוחמים שנפלו ברצועה

דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שהודעה נמסרה למשפחותיהם: סרן (במיל') ארנון משה אברהם בנבנסטי וספי, בן 26 מיסוד המעלה, קצין לוחם בסיירת גבעתי; סמ"ר איליה סנקין, בן 20 מנוף הגליל, לוחם בגדוד רותם שבחטיבת גבעתי. שניהם נפלו אתמול בקרבות בצפון רצועת עזה.

בנוסף, שני לוחמים במילואים בגדוד 699 שבחטיבה 551 נפצעו באורח קשה במהלך קרב בצפון רצועת עזה. קצין לוחם בגדוד 17 שבחטיבת ביסלמ"ח נפצע באורח קשה במהלך קרב בצפון הרצועה. כמו כן, לוחם מגדוד 46 ולוחם מגדוד 52 שבחטיבה 401 נפצעו באורח קשה במהלך קרב בצפון הרצועה. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי, משפחותיהם עודכנו.

04:50 - הנייה: מתקרבים להסכם הפסקת אש

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, לסוכנות הידיעות רויטרס: אנחנו מתקרבים להגיע להסכם שביתת נשק. חמאס מסר את התשובה שלו לגורמים הרשמיים בקטאר. הוא לא הוסיף פרטים על תנאי ההסכם הפוטנציאלי.

04:42 - דיווח פלסטיני: 17 נהרגו בהפצצה על מחנה נוסייראת

סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית ופא דיווחה כי 17 פלסטינים נהרגו הלילה בהפצצה על מחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז רצועת עזה.

04:15 - צבע אדום בעוטף עזה

התרעה מפני ירי רקטות הופעלה ביישוב נתיב העשרה שבנגב המערבי. מדובר בירי ראשון מהרצועה לאחר שיגור הרקטות לגבר מרכז הארץ ב-18:03 אתמול.

03:12 - מזכ"ל האו"ם: מספר האזרחים שנהרגו בעזה הוא "חסר תקדים"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף את ישראל בעקבות המלחמה ברצועת עזה, ואמר כי מספר האזרחים שנהרגו בעזה הוא "חסר תקדים" בהשוואה לכל סכסוך בעולם מאז 2017. "מה שברור הוא שבמשך כמה שבועות נהרגו אלפי ילדים. זה מה שחשוב", אמר מזכ"ל האו"ם, שהתבטא במהלך המלחמה כמה פעמים נגד ישראל. "אנו עדים להרג של אזרחים שאין שני לו, והוא חסר תקדים בכל סכסוך מאז שאני מזכ"ל האו"ם", הבהיר במהלך מסיבת עיתונאים.

כשנשאל על חזונו למתי תסתיים המלחמה, דחה גוטרש את האפשרות לחסות של האו"ם ברצועת עזה, וקרא ל"גישה מרובת-אינטרסים" שתוביל לפתרון שתי המדינות.

במקביל, דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי המשא-ומתן לעסקה שתביא לשחרור החטופים "מתקרבת לסגירה", אך סירב לספק את פרטי העסקה הפוטנציאלית.

02:54 - יועץ נתניהו ל-CNN: הירי על בית החולים האינדונזי - בהתאמה לחוק הבינלאומי

יועץ מדיניות החוץ של ראש הממשלה נתניהו, אופיר פאלק, אמר בראיון ל-CNN כי הירי של ישראל לעבר בית החולים האינדונזי שבצפון רצועת עזה היה פרופורציונלי ו"בהתאמה מלאה לחוק הבינלאומי". הוא הבהיר כי "אנחנו עומדים בציות מוחלט לחוק הבינלאומי, עם מידתיות, הבחנה וצורך צבאי ברור להשמיד את חמאס. זה בדיוק מה שאנחנו עושים".

לדבריו, "במהלך השמדת חמאס, שזה מה שצה"ל עושה כרגע, אנחנו עושים הבחנה ברורה בין אזרחים למחבלים".

משרד הבריאות בעזה, המנוהל בידי חמאס, טוען כי 700 חולים, יחד עם אנשי הצוות הרפואי, שהו בבית החולים האינדונזי בזמן התקפת צה"ל על המתחם. לפי גורמי רפואה ברצועה, 28 תינוקות שנולדו פגים פונו מבית החולים שיפא ונלקחו למצרים לטיפול רפואי דחוף.

כשנשאל אם הפעולות הצבאיות של ישראל מראות חוסר דאגה לאזרחים, פאלק אמר כי "אין צבא על פני כדור הארץ שהוא מוסרי יותר מצבא ההגנה לישראל".

01:04 - דיווחים בעזה: תקיפות אינטנסיביות של צה"ל בצפון הרצועה

בעזה מדווחים על גל תקיפות אינטנסיבי של צה"ל בצפון רצועת עזה. במקביל, דווח על תקיפה בח'אן יונס שבדרום הרצועה. גם בלבנון מדווחים על ירי ארטילרי של צה"ל בדרום המדינה.

01:00 - דיווח: חמאס והג'יהאד האיסלאמי הסכימו עקרונית לתנאים של עסקה לשחרור חטופים

לפי דיווח בערוץ פלסטין אל-יום על המשא-ומתן לעסקת חטופים, שאין לו אישור ממקור אחר, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הסכימו עקרונית לתנאים הבאים, אך האפשרות לשנות אותם נותרה בעינה.

1. הפסקת אש של חמישה ימים - הכוללת נצירת אש מוחלטת והפסקה מוחלטת של הטיסות הישראליות בשמי רצועת עזה לאורך כל ימי ההפוגה, למעט צפון הרצועה, שבה ישראל תפסיק את השימוש בכלי טיס למשך שש שעות ביום בלבד.

2. שחרור 50 חטופים המוחזקים בידי ארגוני הטרור בעזה ואזרחים זרים שאינם חיילים -בתמורה לשחרור 300 מאות אסירים קטינים ונשים מבתי הכלא הישראלים.

3. העסקה תתבצע בשלבים, כך שישוחררו 10 חטופים ביום, ובמקביל ישוחררו 30 אסירים פלסטינים, כאשר הנותרים ישוחררו ביום האחרון של הפסקת האש.

4. הכנסת 300 משאיות של מזון, ציוד רפואי ודלק לכל האזורים ברצועה.

00:10 - נתניהו אחרי הפגישה עם משפחות החטופים: "השבתם היא משימה קדושה ועליונה. אני מחויב לה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפגישתו עם נציגי חלק ממשפחות החטופים יחד עם קבינט המלחמה הערב. "השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה, ואני מחויב לה. לא נרפה מהמשימה להשבתם, וזאת האחריות שלי ושל קבינט המלחמה", מסר נתניהו.

"הקשבתי לכאב המשפחות. דיברנו מלב אל לב, שיתפתי אותם ככל שיכולתי במאמצים המדיניים, המודיעיניים והמבצעיים שאנו מובילים מסביב לשעון", הוסיף ראש הממשלה בתום הפגישה. "אמרתי למשפחות היקרות: חטופינו תמיד לנגד עיניי - מהרגע שאני קם בבוקר ועד שאני הולך לישון בשעות הלילה המאוחרות - כל הזמן. לא נפסיק להילחם עד שנחזיר את חטופינו הביתה, נשמיד את חמאס, ונבטיח שלא יהיה יותר איום מעזה".

23:37 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשכונות המזרחיות של עזה

הפלסטינים מדווחים כי צה"ל פועל בעזה, בעיקר בשכונות המזרחיות - ג'באליה ונוסיראת. בנוסיראת מדווחים הפלסטינים על תקיפות "חגורת אש" שמפעיל צה"ל ועל כמה הרוגים במקום.

23:00 - חלק ממשפחות החטופים עזבו את הפגישה עם קבינט המלחמה

חלק ממשפחות החטופים יצאו מהפגישה עם קבינט המלחמה ואמרו כי "למרות שגנץ ואיזנקוט אמרו לנו שהחזרת החטופים זו המטרה העליונה, נתניהו וגלנט אמרו מפורשות שהחזרת החטופים והשמדת חמאס הן מטרות שוות באותה המידה".

אודי גורן, בן דוד של טל חיימי מניר יצחק שנחטף לעזה, יצא באמצע הפגישה ואמר: "לפני כמה ימים נפגשנו עם גנץ ואיזנקוט. שמענו שמטרת-העל של המלחמה היא השבת החטופים. במילים אחרות, הם אמרו לנו שמטרת-העל של המלחמה זה לבחור בחיים. שאלנו שאלה קונקרטית מאוד, והתשובה של שאר חברי הקבינט היא ששתי המטרות של המלחמה - מיטוט חמאס והשבת החטופים - הן זהות בחשיבותן. החזרת החטופים צריכה להיות המטרה מספר אחת, כדי שמדינת ישראל תוכל להרים את הראש ולהמשיך קדימה". לקריאת הכתבה המלאה

22:30 - נשיאת הצלב האדום נפגשה עם הנייה בקטאר: "אפשר לנו לבדוק את החטופים"

נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC), מיריאנה ספולאריץ', נפגשה בקטאר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה. בהודעת הצלב האדום נכתב כי "הצלב האדום קורא לשחרור מיידי של החטופים, לאפשר לצוותינו לבדוק את מצבם הבריאותי, להעביר להם תרופות ולאפשר להם ליצור קשר עם משפחותיהם".

22:06 - ארה"ב: "ההשתלטות על הספינה בים האדום - הפרה בוטה של החוק הבינלאומי"

דובר מחלקת המדינה האמריקאית, מתיו מילר, גינה את השתלטות המיליציה החות'ית, שליחי איראן בתימן, על אוניית המשא Galaxy Leader בים האדום. "מדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי. ארה"ב דורשת שחרור מיידי של הספינה והצוות שלה, נתייעץ עם בנות-הברית שלנו ועם האו"ם לגבי הצעדים הבאים", אמר.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12