ישראל עוברת לשלב הקשה יותר במלחמתה בעזה

צה"ל מתכונן להמשיך את המצוד אחר מחבלי חמאס בדרום הרצועה המאוכלס בצפיפות

לוחמי צה''ל בצפון עזה / צילום: Reuters, EyePress News
לוחמי צה''ל בצפון עזה / צילום: Reuters, EyePress News

ברקע הדיווחים על עסקת חטופים אפשרית והפסקת אש, ישראל מעבירה את מוקד המערכה הצבאית שלה לדרום רצועת עזה. שם כנראה תתמודד עם השלב הקשה ביותר במלחמה עד כה.

שיטה פיראטית חדשה ומתוחכמת: התקיפה של הספינה בבעלות ישראלית וההשלכות
הכירו את חברי הדירקטוריון של OpenAI שמאחורי הדחת סם אלטמן

כוחות צה"ל הצליחו ברובם להשתלט על צפון רצועת עזה, אבל השמידו רק באופן חלקי את היכולות הצבאיות של חמאס, וטרם לכדו או הרגו רבים מהמנהיגים הבולטים בארגון, כך אמרו בכירים בצה"ל.

בכירי המערכת הביטחונית סימנו את המעבר לדרום בימים האחרונים, ואמרו שמחבלי חמאס רבים ברחו לשם כשחיילי צה"ל הגיעו ושחלק מהמנהיגים מתחבאים בעיירות מאוכלסות בצפיפות, או במנהרות תת־קרקעיות, שנפגעו פחות מהאוויר ונעשתה סביבן פחות לחימה לעומת בעיר עזה מצפון.

לפי הערכות, חמאס יתגלה כאויב נחוש יותר בדרום, שם למחבלים לא יהיה לאן לברוח. בצה"ל מעריכים כי החטופים הם המנוף הטוב ביותר שיש למנהיגי חמאס כדי לעכב את התקדמות הכוחות דרומה לטובת התחמשות והכנה לקרבות. התוכניות של ישראל לתקוף את חמאס בדרום כנראה יהיו דומות להתקדמות שלה בצפון, אך כאמור מורכבות יותר בגלל המספר הרב של אזרחים שכעת נדחסו לאזור הזה.

"אנחנו נחושים להמשיך להתקדם", אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בשישי. "זה יקרה בכל מקום בו נמצא חמאס, גם בדרום רצועת עזה".

ארה"ב קוראת לישראל לצמצם את אזור הלחימה

פקידים אמריקאים אומרים שהם דוחקים בישראל לעכב את הלחימה שלה בדרום עד שתכין תוכניות להגנה על האזרחים שהגיעו לשם במספרים גדולים כדי להימלט מהלחימה בצפון רצועת עזה.

"אנחנו חושבים שהפעילות שלהם לא צריכה להמשיך עד שהאנשים האלה - האזרחים הנוספים האלה - נלקחו בחשבון בתכנונים הצבאיים שלהם", אמר ג'ונתן פיינר, סגן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, בתוכנית "מול האומה" המשדרת ברשת CBS האמריקאית בראשון. "כבר העברנו מסר זה ישירות אליהם". בנוסף פיינר טען שישראל צריכה לצמצם את "האזור של לחימה פעילה, ולהבהיר איפה אזרחים יכולים לבקש מקלט מהלחימה בדרום". מנגד, בצה"ל מבהירים כי על מנת להשיג את היעד שממשלת ישראל הציבה - מיטוט החמאס, אין מנוס ממערכה משמעותית במרכז ודרום הרצועה.

כ־2 מיליון עזתיים מצטופפים כיום בבתי ספר, מחנות פליטים ובתים בדרום. לפי עדויות מהשטח, אזרחים פלסטיניים נעשו יותר ויותר נואשים, מלאי המזון שלהם מידלדל, ללא מים נקיים, חשמל והביוב זורם ברחובות. כל אלו, לצד העלייה במספר ההרוגים בקרב הפלסטינים, אשר לפי משרד הבריאות בשליטת חמאס כבר חצתה את רף 12 אלף, רק תגביר את הלחץ הבינלאומי לעצירה בלחימה.

"התקדמות הצבא תהיה איטית"

אחת ממטרות צה"ל בדרום תהיה לחסום את הגבול עם מצרים, כולל המנהרות שמתחתיו, כדי למנוע מחמאס להביא עוד כלי נשק שיוביל להארכת הלחימה וכדי לעצור את מנהיגי הארגון, בראשם יחיא סינוואר ומוחמד דף מלברוח מעזה, כך אמרו בכירים במערכת הביטחון.

"מנהיגי חמאס העיקריים מעולם לא ישבו בצפון", אמרה אל"מ במיל' מירי אייזין, ששירתה כקצינת מודיעין אוגדתית לתקשורת הזרה.

מתכונת הכיבוש בדרום צפויה להיות דומה לזו שראינו בצפון. בתחילה מטוסי הקרב של חיל האוויר יגבירו תקיפות בחאן יונס ורפיח, האזורים העירוניים המאוכלסים בצפיפות בדרום שתחתיהם מנהרות חמאס רבות, כמו בעיר עזה בצפון. אחר כך כנראה ייכנסו חיילי קרקע מכל הכיוונים, יבודדו מעוזי חמאס ויטהרו אותם ממחבלים על פני הקרקע.

"ההתקדמות תהיה איטית. קודם יפציצו מהאוויר ומהים ואחר כך מהיבשה", אמר אייל פינקו, בכיר לשעבר במערכת הביטחון.

כאות לקראת הבאות, תקיפה אווירית של צה"ל בשבת פגעה בפרויקט מגורים בפאתי חאן יונס. בפגיעות אלה, לפי דובר משרד הבריאות של חמאס בעזה נהרגו 26 בני אדם. בדובר צה"ל סרבו להגיב למטרת התקיפה ולתוצאותיה, "צה"ל מציית לחוק הבינלאומי ונוקט אמצעי זהירות ממשיים כדי לצמצם פגיעה באזרחים". 

חיילים ישראלים לא נכנסו למנהרות בצפון, כך אומרים המפקדים, ובחרו במקום זה לפוצץ את הכניסות במקרים רבים כשהחליטו שזה ימנע מחמאס להשתמש בהן כדי לבצע מארבים. אבל כשהחיפוש אחר החטופים נמשך בדרום, ההחלטה איזה מנהרות אפשר להשמיד מבלי לסכן חטופים יכולה להיעשות קשה יותר.

סא"ל ריצ'רד הכט, ראש ענף תקשורת בינלאומית בדובר צה"ל, הדגיש את הנושאים הטקטיים הקשים מולם ניצבים המפקדים שצריכים לשקול את הצעדים הבאים בדרום: "אני לא יכול לומר לך מה התוכנית המבצעית שלנו. עוד לא החלטנו לגמרי", אמר ביום שישי.

"חלק מהאתגרים הולכים להישאר דומים בדרום", אמר ג'ון ספנסר, קצין בדימוס בצבא ארה"ב ויו"ר של לימודי לוחמה בשטח עירוני במכללה הצבאית של ארה"ב. "אבל אחד ההבדלים הוא שהם שלחו לשם את כולם, אז יהיה להם אפילו יותר מסובך להבדיל בין האזרחים לחמאס".

לפי הערכות, עד כה נהרגו כ־1,000 מחבלי חמאס, חלק קטן מכוח של יותר מ־30 אלף איש שהיו בשורות הארגון לפני המלחמה. "קח את זה לצד המצב עם החטופים ותערבב ביחד. זה סלט טקטי־אסטרטגי עצום", אמר ספנסר.

בצה"ל מכינים את תושבי דרום הרצועה להתקפות

בימים האחרונים פיזרו מטוסי חיל האוויר פליירים מעל דרום הרצועה הדוחקים בתושבים להתרכז באל מוואסי, רצועת אדמה חקלאית ברוחב כ־700 מטר ובאורך 15 ק"מ לחוף הים התיכון. ישראל אומרת שהיא רוצה להקים "אזור הומניטרי". 

בצה"ל מכירים בכך שלא יהיה אפשרי לקבץ שני מיליון תושבי עזה באל מוואסי, שאורכו קילומטר ורוחבו 14 קילומטרים. בכל זאת, הפעילות בדרום תצריך עזיבה של אזרחים פלסטיניים מעיירות ושכונות ספציפיות, אמרו קציני צה"ל.

"מה שאנו עושים הוא פינוי מקומי לתקופת זמן קצרה", אמר אלוף במיל' תמיר היימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. "מאוחר יותר כשניסוג, נחזיר אותם. זה מורכב מאוד. אני יודע איך זה נשמע ואני יודע איך זה ייראה, אבל אין לנו ברירה אחרת".

ההתקפה הצפויה בדרום עזה תגביר את הלחץ על מצרים לאפשר ליותר פליטים פלסטיניים להיכנס למדינתם. בינתיים דחתה מצרים את הרעיון של קבלת מספר גדול של פלסטינאים, בטענה שזו התקפה על ההמשכיות הטריטוריאלית של הפלסטינים. בנוסף, פקידיםם מצרים מתארים כי יש חשש שמחבלים יחדרו לשטחם.

בסוכנויות ההומניטריות של האו"ם וארגוני סיוע גדולים אחרים דחו את הקריאות ליצירת "אזור הומניטרי" בחלק מדרום רצועת עזה, וטענו שאזרחים צריכים להיות מוגנים מפני התקפות. אך בישראל לא התרשמו כשבאו"ם דחקו בישראל לסגת מדרישתה לפנות את צפון הרצועה.