מועצת מקרקעי ישראל אישרה הקלות ליישובי העוטף

בין היתר יוגדל שיעור בני המקום בהקצאות קרקע למגורים באזורי עדיפות לאומית בצפון ובדרום, עד ל־60% מהמגרשים המוצעים לציבור באותו מועד • אלא שלא כולם מרוצים מההקלות שאושרו ודורשים לעגן בחוק הקלות ספציפיות לתושבי העוטף

עוטף עזה / צילום: אלון פרל
עוטף עזה / צילום: אלון פרל

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ד'), כמה הקלות ליישובי העוטף, בהוראת שעה. על פי ההחלטה שהתקבלה, יוגדל שיעור בני המקום בהקצאות קרקע למגורים באזורי עדיפות לאומית בצפון ובדרום, עד ל־60% מהמגרשים המוצעים לציבור באותו מועד; נחלות פנויות ביישובי קו עימות ישווקו למומלצי האגודה, אשר האסיפה הכללית של הישוב אישרה להם לקבל נחלה; הנחלות באזור קו עימות יאוישו בפטור מתשלום; חוכר במושב באזור קו עימות לא יידרש לשלם דמי חכירה בשיעור 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור היקף הבנייה הבסיסי; ויתרת הזכויות תהיה פטורה מתשלום.

באשר לקיבוצים, המועצה אישרה לפטור קיבוצים באזור קו עימות מתשלום דמי חכירה בשיעור 3.75% בעת רכישת זכויות חכירה על היקף בנייה בסיסי. גם יתרת הזכויות תהיה פטורה מתשלום.

קיבוצי קו עימות יוכלו לקבל זכויות בקרקע לבניית עד 50 דירות להשכרה למועמדים לקבלה לקיבוץ במקום 12 דירות כנהוג היום. בנוסף אושר לאפשר הסבת מבנים קיימים למימוש למטרה בכפוף לקבלת אישור ממוסדות התכנון.

על מנת למשוך עובדים נוספים לחקלאות, תותר הקמת מבני מגורים ארעיים להלנת עובדים במושבים ובקיבוצים בקו עימות. ועל מנת לעודד פתיחת עסקים, אושר כי קרקעות המשמשות לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים (למשל משרדים, מסעדות, ובתי קפה) יוכלו ליהנות ממתן פטור מלא על תשלום דמי חכירה מהוונים בקו עימות.

בדברי ההסבר נאמר כי: "הצעה זאת נועדה ליתן את כלים לחיזוק ישובי קו העימות בראיה ארוכת טווח מתוך הבנת החשיבות הלאומית שבהתיישבות בחבלי ארץ אלו".
עם זאת, לא כולם מרוצים מההחלטה.

"מאוד מאוכזב מההחלטה"

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אומר לגלובס: "אני מאוד מאוכזב מההחלטה. מועצת מקרקעי ישראל אישרה הקלות ליישובי העוטף, שנפגעו פגיעה ששום חבל ארץ מעולם לא נפגע בה.

"אני חושב שהמינימום הנדרש הוא שב-20 קיבוצי הגדר החברים יקבלו את שטח המחנה לבעלותם. הם קנו את זה בהרבה מאוד דם. הקיבוצים נמצאים בהידברות עם רמ"י על חלופת האגודה כבר עשר שנים או יותר, וכמעט כל הקיבוצים ליד הגדר ביקשו את החלופה הזו, וברמ"י מושכים את זה עם עוד ועוד דברים. מאז צוק איתן יש 100% הנחה על השטחים האלה אז במילא אף אחד לא ישלם כלום.

"אמרתי הרבה פעמים שזה לא אירוע שגרתי, זה לא דומה לכלום. צריך להתייחס לזה אחרת. רמ"י מהשיקולים שלה, חלקם בטח משפטיים רואה בכל דבר השלכות רוחב. הם רוצים שיהיה רוחבי? אני מסכים שכל קיבוץ שהורגים לו 100 איש יקבל מהמדינה בחינם שטחים".

ממה אתם מסתייגים?
"כשמסתכלים על ההטבות יש שני סוגים של עוול: מתייחסים אל עוטף עזה כאל יחידה אחת, אבל זאת לא יחידה אחת, יש קיבוצים שיושבים על הגבול, והמושבים נפגעו פחות - חוץ ממושב נתיב העשרה שיושב על הגבול ונפגע קשות - אבל קיבלו הרבה יותר. אין לזה צורה וזאת החלטה לא מידתית.

"ב-6 באוקטובר היו בכל הקיבוצים, למעט השלושה הדרומיים, רשימות המתנה מטורפות. זה נקטע ביום אחד. אני מעריך שבסופו של דבר המדינה לא תברח מהמבחן הזה אלא תעמוד בו ותספק בהמשך את האמצעים שיאפשרו לקיבוצים לגדול ולצמוח. אני מאוכזב שאת הצעד הראשון הם לא עשו.

"אחת השגיאות במדיניות היתה שהתייחסו לכל קו הגבול באותם פרמטרים. זיקים או יד מרדכי זה כמעט מרכז הארץ. כרם שלום, סופה וחולית זה רחוק מבאר שבע ומהציוויליזציה. אין שם פרנסה טובה. אם אתה מקבל את אותה הטבה בכרם שלום וביד מרדכי, ברור שאף אחד לא יבוא לכרם שלום. עכשיו צריך להשקיע הרבה יותר בדרום המועצה האזורית אשכול".

"יש לקבל בדחיפות הסדר קבע מקיף מעוגן בחקיקה"

גם עו"ד דודו קוכמן מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, לא מרוצה מהוראת השעה: "יש לקבל בדחיפות הסדר קבע מקיף מעוגן בחקיקה, על בסיס העברת בעלות כפי שנקבע ברפורמה העירונית, ולא לעג לרש של הוראת שעה למספר מוגבל של שנים. נוסף, עד להעברת הבעלות כאמור, יש לקבוע שחרור גורף וקבוע של הישובים בקווי העימות מכל תשלום לרמ"י ומהצורך בהסכמת או חתימת רמ"י על היתרים ותכניות", כתב לשר השיכון.
"בנוסף יש לעגן את הזכויות למגורים בחלקת המגורים בנחלה, ובחלקת המגורים בקיבוץ ולהחילה מיום 1.1.2023. בנוגע להקצאת קרקע להקמת יחידות דיור לטובת מועמדים מתאימים לקליטה לישובי קו העימות מציעות התנועות המיישבות שלא להגביל ל 50 יח"ד ולא רק בישובי קו עימות על מנת לאפשר מגרשים זמניים לקהילות שלמות בישובים ללא מגבלה גאוגרפית בדומה לאפשרויות שהיו קיימות בעת ההתנתקות מגוש קטיף".

לעומתם, מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, דווקא מרוצה מהשפעת ההחלטה על המושבים: ״החלטות רמ״י שאושרו היום יתרמו לחיזוק המושבים בקו העימות בעוטף ישראל ובצפון. ההחלטות הללו יתנו דחיפה לפיתוח וביסוס ההתיישבות המושבית בנושא מגורים ותעסוקה חלופית ומטרתן לייצר צמיחה דמוגרפית ועוגנים כלכליים באזורים אלו. המסר של המדינה לתושבי קו העימות צריך להיות כזה שיקנה להם וודאות והבנה עמוקה על חשיבותם האסטרטגית, בנוסף הוחלט כי בעוד כחודש תתאפשר התכנסות נוספת של מועצת רמ״י בה ניתן להביא עוד החלטות הקשורות ברמ״י לטובת האזורים הללו בעתיד הקרוב".