האמריקאים חשפו: כך חילצנו את הספינה של אייל עופר

ספינת USS מייסון, עם הסירות וכלי הטיס המלווים שלה מהכוח לסיכול פיראטיות, הגיבו לקריאת מצוקה של סנטרל פארק לאחר שהותקפה ודרשו את שחרורה •  לאחר מכן, חמישה תוקפים ניסו להימלט באמצעות סירה קטנה והתבצע מצוד שבסיומו נלכדו החמישה

הספינה האמריקאית USS מייסון / צילום: Reuters, US NAVY
הספינה האמריקאית USS מייסון / צילום: Reuters, US NAVY

פיקוד מרכז האמריקאי חשף לפנות בוקר (ב') כיצד חילץ את המכלית סנטרל פארק (Central Park) שנחטפה ככל הנראה על ידי כוחות חות'ים מתימן. לפי הודעת הפיקוד, ספינת USS מייסון, עם הסירות וכלי הטיס המלווים שלה מהכוח לסיכול פיראטיות, הגיבו לקריאת מצוקה של סנטרל פארק לאחר שהותקפה. עם ההגעה, הכוחות דרשו את שחרור הספינה. לאחר מכן, חמישה תוקפים ניסו להימלט באמצעות סירה קטנה והתבצע מצוד שבסיומו נלכדו החמישה. כלל הצוות של המכלית נמצא במצב טוב.

הספינות משנות מסלול, מחירי התובלה קופצים 
ראיון | המומחה שמסביר: זו הטעות שעושה ישראל במו"מ מול חמאס 

צוות הספינה כולל 22 איש, היא נושאת חומצה זרחתית, והיא הותקפה אתמול (א') כ-54 מייל ימי מחופי סומליה.

לאחר שיחרור הספינה בשעה 01:41, שוגרו שני טילים בליסטיים מאזור שנמצא בשליטת החות'ים בתימן לעבר USS מייסון וסנטרל פארק. הטילים נפלו במימי מפרץ עדן. ספינת USS מייסון, שהיא חלק מכוח התקיפה של נושאת המטוסים דווייט אייזנהאואר, סיימה את פעילות התגובה בשלב ששוגרו הטילים. לא היה נזק ונפגעים.

"אבטחת התנועה הימית חיונית ליציבות האזורית", מסר גנרל מייקל קורילה, מפקד פיקוד מרכז האמריקאי. "נמשיך לעבוד עם בני הברית והשותפים כדי להבטיח את הבטיחות והאבטחה של נתיבי השיט הבינלאומיים".

תקיפה שנייה בשבוע

תקיפת סנטרל פארק, שיצאה לפני ימים ספורים ממרוקו ללא ציון יעד, התבצעה שבוע לאחר חטיפת אוניית הגלנוע (Ro-Ro) גלקסי לידר, של חברת "ריי" שבבעלות רמי אונגר. ההבדל בין התקיפות הוא שגלקסי לידר נחטפה עוד בים האדום, ואילו סנטרל פארק הותקפה מול חופי סומליה. כלומר, במפרץ עדן ולאחר חציית מיצר באב אל-מנדב שממוקם בין תימן לג'יבוטי.

באב אל-מנדב הוא למעשה נקודת החיבור בין הים האדום לבין מפרץ עדן, שבה הים האדום מצטמצם מרוחב של יותר מ-200 ק"מ לפחות מ-20 ק"מ. בים האדום עובר כ-14% מהסחר הימי העולמי, כ-30 אלף ספינות בשנה שמתקשות להתחמק מהחות'ים. בד בבד, בבאב אל־מנדב עוברים 6.2 מיליון חביות נפט ביום (כלל ההפקה העולמית עומדת על כ-80 מיליון חביות ביום) ויותר מ-50 מיליון טונות תבואה ביום.

סנטרל פארק נבנתה ב-2015, היא פועלת תחת דגל ליבריה, ונמצאת בבעלות חברת Clumvez Shipping Inc שמנוהלת על ידי Zodiac Maritime שבסיסה בבריטניה. 

מחברת זודיאק שבבעלות אייל עופר נמסר: "אנחנו שמחים לאשר כי סנטרל פארק בטוחה כשכל הצוות, המכלית והכבודה לא נפגעו. "הפיראטים החשודים עזבו את הספינה. אנחנו מעוניינים להודות לכוחות הקואליציה שהגיבו במהירות, הגנו על הנכסים באזור ושמרו על חוק הים הבינלאומי".