בשופרסל סוגרים רבעון מוצלח, לצד ירידה במכירות האונליין

הכנסות קמעונאית המזון גדלו ב־1.2% לעומת הרבעון השלישי של 2022 • על השפעת חטיפת הספינות: "אנחנו יבואן גדול, ויש לנו מותג פרטי נרחב, זה עלול להשפיע"

סניף שופרסל דיל / צילום: איל יצהר
סניף שופרסל דיל / צילום: איל יצהר

בצל מלחמת "חרבות ברזל", קמעונאית המזון שופרסל  מפרסמת את תוצאות הרבעון השלישי של 2023, ומציגה גידול של 1.2% בהכנסות ל־3.85 מיליארד שקל (לעומת 3.81 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת). הרווח הנקי הסתכם ב־51 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 96 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022, שנבע אז מתוכנית ההתייעלות. 

שופרסל בוחנת יחד עם חברת הייעוץ מקינזי אפשרויות התייעלות
שופרסל כבר לא הולנדית: יוצאת מההסכם עם רשת ספאר

לפי שופרסל, המלחמה לא צפויה להשפיע מהותית על הקבוצה. אומנם בשבועות הראשונים נרשמה עלייה חדה בביקושים למוצרי מזון וצריכה, לצד מחסור משמעותי בכוח־אדם שיצר עיכובים בשרשרת האספקה, אך הביקוש התמתן כבר בשבוע השני למלחמה. לדברי היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, "בצל המלחמה המתמשכת, סניפי הרשת פעלו ופועלים באופן סדיר. שופרסל מנהלת שגרת פעילות כמפעל חיוני".

השפעות המלחמה יתגלו ברבעון הבא, אך לדברי וטרמן, "אין ספק שיש שינויים באוקטובר־נובמבר, כי התחייבנו שלא נעלה מחירים, ומצד שני ההוצאות משתנות. הרווח הגולמי ברבעון הזה ובהמשך מושפע מהשקעות שביצענו בהיקף מאות מיליוני שקלים בעולם התשתיות".

בנוגע לאיום על היבוא הימי, בעקבות חטיפת האניות והפעולות נגד ספינות משא שמתקרבות לחופי ישראל, מציין וטרמן כי "שמענו שספינות שכבר היו בדרך מתחילות לעשות סיבוב ועיקוף, כדי לא לעבור במסלול המסוכן. אנחנו יבואן גדול, ויש לנו מותג פרטי נרחב, זה יכול להשפיע עלינו בעתיד. נצטרך לראות מה המשמעויות".

בעקבות סערת היבוא מטורקיה, בראשה יבוא העגבניות (בימי שגרה כ־70% מהגידול מתבצע בעוטף), שופרסל החליטה לא לייבא משם ירקות ופירות. לדברי וטרמן, ההחלטה לא השתנתה, "אבל אנחנו לא מתחייבים לשום דבר קדימה, כי אנחנו נדאג שיהיה פה מזון".

משקיעים בטכנולוגיה

שופרסל היא שחקנית האונליין החזקה ביותר בענף קמעונאות המזון, אך לפי דוחות הרבעון השלישי, נתח המכירות המקוונות רשם ירידה קלה מ־18.9% ברבעון השלישי אשתקד ל־17.9% השנה. בחברה מסבירים כי הקיטון נבע בעיקר בשל ירידה במכירת מוצרי הנון־פוד באונליין, בהתאם לאסטרטגיה לצמצמה כדי להגדיל רווחיות.

גם בשבוע הראשון של המלחמה נרשמה ירידה באונליין, שנבעה בעיקר ממחסור בכוח־אדם - שגרם לעיכובים באספקה ולביטול משלוחים. "אנחנו רוצים להוביל את תחום האונליין בזכות זה שנהיה תלויים בעצמנו", אומר וטרמן, ומתכוון למרכזי השילוח האוטומטיים במודיעין ובקדימה. "נהיה תלויים ב־300 עובדים, במקום 1,500. זו השקעה טכנולוגית שעולה כסף ברבעון הזה והבא, וכנראה גם בהמשך. ברגע שנגיע לקצב שהמתקן מסוגל להכיל, נראה את השיפור".

באוקטובר רכשה שופרסל נדל"ן 35% ממרכז מסחרי בשכונת רוממה בירושלים בתמורה לכ-76 מיליון שקל, וחתמה על הסכם לרכישת ה־65% הנותרים תמורת כ־141 מיליון שקל. במקביל, עדיין מתקיים משא־ומתן לרכישת מרכז מסחרי בחריש מידי חנן מור.

"אנחנו לא משנים את התוכניות לטוח הארוך. התחלנו במשא־ומתן לפני המלחמה, והמועד הרשמי הסתיים. אנחנו עדיין בקשר איתם, קורים שם דברים, אבל האם אנחנו עדיין מעוניינים לקנות את הנכס בחריש בתנאים טובים? התשובה היא כן".

הכנסות זרוע הפארם של הרשת, Be, גדלו בכ-1.5% והסתכמו ברבעון השלישי בכ-270 מיליון שקל, בהשוואה לכ-266 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נתח המותג הפרטי נותר דומה לעומת אשתקד, ועומד על כ-26.5%. נציין כי הרשת כוללת 93 סניפים, בעוד המתחרה הגדולה ומובילת הקטגוריה, סופר־פארם, מחזיקה 286 סניפים.