משה גפני תקף את הנגיד. תגובת בנק ישראל לא איחרה להגיע

בדיוני ועדת הכספים טען היום ח"כ משה גפני כי הוא מבין שהממשלה מתכוונת למנות את אמיר ירון לקדנציה נוספת כנגיד בנק ישראל, וכי הקדנציה שלו מאופיינת בפגיעה בחלשים • בנק ישראל בתגובה: "ראוי שיו"ר ועדת הכספים יהיה בקיא ביסודות הכלכלה"

יו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כמה שעות לפני החלטת הריבית, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, יצא בהתקפה נגד הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

פרשנות | הארכת קדנציית הנגיד: הממשלה סיפקה קצת ודאות, כעת ירון יצטרך ליישר אותה
נגיד בנק ישראל אישר כי ימשיך לקדנציה שנייה. המינוי יובא לאישור הממשלה

בדיוני ועדת הכספים היום (ב'), אמר גפני כי "אני מבין שהממשלה מתכוונת למנות אותו לנגיד לקדנציה נוספת, הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים. הוא לא נגיד טוב, הוא נגיד רע, הממשלה מקבלת החלטה רעה". 

עוד הוסיף גפני ש"התקופה שלו מאופיינת בזה שהבנקים מרוויחים הון תועפות, אין עיני צרה עליהם, אך הכספים שלהם מגיעה מהצעירים שמשלמים הון על המשכנתה, הבנקים מתעשרים כי יש נגיד בנק שלוקח אותם יד ביד". 

אין זו הפעם הראשונה שח"כ גפני מבקר את הנגיד, מספר פעמים בשנה האחרונה הוא קרא לנגיד להוריד את הריבית במשק על מנת לעודד את הכלכלה. בנוסף, בחודש פברואר האחרון החליט ח"כ גפני להעלות את הצעת החוק הפרטית שלו שנועדה להקפיא העלאת הריבית על רכיב הפריים במשכנתאות לבעלי דירה יחידה, חוק שמתערב בהחלטות בנק ישראל ולמעשה פוגע בעצמאות שלו. 

החלטת הריבית של בנק ישראל צפויה להתרחש בשעה 16 היום (ב'), אך לפי התחזיות, גם בהחלטה זו לא צפויה הורדת ריבית. 

בנק ישראל: "ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יראה את טובת המשק כולו"

מבנק ישראל נמסר בתגובה לדברי יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "יציבות מחירים היא תנאי לפעילות תקינה של המשק כולו. העלאות הריבית מנעו מהכלכלה הישראלית גלישה לאינפלציה גואה שפוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות. בלעדיהן, האינפלציה הייתה מכה שורשים עמוקים, ומשפחות רבות, לצד עסקים רבים, היו נפגעים עוד יותר ולאורך זמן.

"ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יראה את טובת המשק כולו, יהיה בקיא ביסודות הכלכלה וגם במה שקורה מחוץ לישראל - אז היה מגלה כי פעולות הבנק המרכזי בישראל והנגיד, בהתמודדות עם האינפלציה, הקורונה והמלחמה, זוכות לתשבחות מצד כל גורמי המקצוע הבינלאומיים.

"וגם - חשוב לא פחות שהדיאלוג בין הכנסת והממשלה לבין מוסדות ציבוריים כמו בנק ישראל יהיה מקצועי ומכבד, ולא יתאפיין בשיח רעיל ומפלג שאינו הולם, ודאי בעת הזו".