התחזית של ה-OECD לישראל: האטה משמעותית בצמיחה ב-2024, התאוששות מהירה ב-2025

בתחזית הכלכלית שפרסם ארגון ה-OECD למדינת ישראל מציינים כי ההשפעה של המלחמה על התוצר תתמקד ברבעון האחרון של השנה, שתגרור האטה זמנית אך משמעותית • הצמיחה ב-2024 תעמוד על 1.5% בלבד, אך ב-2025 תזנק ל-4.5%

כוחות צה''ל על גבול עזה / צילום: Reuters, Anadolu
כוחות צה''ל על גבול עזה / צילום: Reuters, Anadolu

התחזית הכלכלית של ארגון המדינות המתועשות, ה-OECD, התפרסמה היום (ד'), ולפיה מלחמת "חרבות ברזל" צפויה לגרור אומנם האטה זמנית בישראל - אך משמעותית.

הריבית בשמיים, דחיית התשלומים זינקה, אבל רוב הבנקים לא מוטרדים מהחזרי המשכנתאות 
הנתונים מלמדים: למרות הסיכון, ביום שאחרי המלחמה מחכה לישראל פריחה כלכלית 

התחזית צופה כי הצמיחה בישראל בשנת 2023 תסתכם ב-2.3% אך תרד ל-1.5% בשנה שלאחר מכן. דוח הארגון מראה כי המשק יתאושש בהמשך ויגיע ל-4.5% צמיחה ב-2025. זאת בהשוואה לתחזית המעודכנת של בנק ישראל, שצופה צמיחה של 2% גם השנה וגם בשנה הבאה. התחזית הכלכלית של ה-OECD יוצאת פעמיים בשנה, ומספקת צפי כללי לכלכלה העולמית ופרטני למדינות השונות.

הגירעון בישראל יעמוד על 5.2% בשנת 2024

נתוני הגירעון החזויים אותם מציג הדוח מתונים לעומת תחזיות אחרות: 3.1% מהתוצר בשנת 2023 וגירעון של 5.2% מהתוצר בשנת 2024. הדוח מעריך כי יחס החוב הציבורי יתפח ל-65% עד 2025. בבנק ישראל סוברים כי הגירעון יגיע ל-3.7% השנה ו-5% בשנה לאחר מכן. כאשר יחס החוב יתפח ל-66% כבר ב-2024.

במקביל, ב-OECD מציינים בדוח כי "שמירה על שלטון החוק הוא הכרחי לפעילות כלכלה חזקה ואיתנה". בכך מתייחסים בארגון למחלוקת סביב הרפורמה המשפטית, שגררה תסיסה בקרב הציבור הישראלי והעיבה על הכלכלה לאורך השנה האחרונה.

התפתחות שלילית בישראל תשפיע על כל הצמיחה העולמית

עוד בניתוח של כלכלת ישראל אומרים בארגון כי "ההשפעה הכלכלית של הקונפליקט מאז מתקפת הטרור של חמאס אינו ודאי, ותלוי מאוד במשך היקף ועוצמת הקונפליקט". הדוח קובע כי ההערכות מציגות שההשפעה הגבוהה תתמקד ברבעון האחרון של השנה, שתגרור האטה זמנית אך משמעותית. "ההאטה הכלכלית יחד עם הקיטון בכח העבודה, ישפיע בעיקר על הצריכה הפרטית ורמת ההשקעות". הדוח מתבסס על ההערכה שהמלחמה תימשך גם ברבעון הראשון של השנה הבאה, אך בהיקף נמוך יותר ממה שהיה עד כה.

בדוח מציינים כי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל תהיה תלויה באינפלציה ובשער החליפין, דברים דומים שהועלו במסיבת העיתונאים של בנק ישראל לאחר ההחלטה של הוועדה המוניטרית ביום שני האחרון. המדיניות הפיסקלית, עם זאת, צריכה לתעדף את ההוצאות ולייחד אותן לגורמי מגבירי צמיחה ולתשתיות.

הדוח מוסיף כי רפורמות מקיפות בתחומי שוק התעסוקה והחינוך נצרכים בטווח הבינוני ובכך מזכיר תחזיות קודמות בהן המליץ הארגון על תוכניות מסודרות בתחומים אלו, ולפתור את האתגרים הקשורים לשיעור ההשתתפות הנמוך של חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה, בכדי להגביר את הצמיחה הכלכלית במדינה.

הדוח של הארגון מציין גם שהפעילות הכלכלית בישראל תחזור ותתאושש במהלך 2024, ואף "תעלה מעל לשיעור הפוטנציאלי במהלך 2025".

הדוח כאמור מספק גם תחזית לצמיחה הכלכלית העולמית. ב-OCED צופים שהצמיחה בעולם תתמתן ל-2.7% בשנה הבאה, לעומת 2.9% ב-2023. אך הצמיחה תתחזק בשנת 2025 ל-3%. הכלכלות המתפתחות יובילו  את הצמיחה, והכלכלות המפותחות יהיו איטיות יותר ברמת הצמיחה. בנוסף, בדוח מציגים את המלחמה בישראל כרכיב המסכן את התחזיות ויכול להשפיע על הכלכלה העולמית, במיוחד אם תתרחש הסלמה במלחמה. לולא תפנית שלילית בישראל, התחזיות מצביעה על "האטה קלה בצמיחה העולמית, עם המשך התמתנות באינפלציה".