אוקראינה השביתה לרוסיה קו מסילות רכבת משמעותי

קווי הרכבת שנפגעו לרוסיה משמעותיים לא רק בגלל הצורך של מוסקבה בהובלת לוגיסטיקה צבאית לאוקראינה, אלא גם בגלל שזה החיבור היחיד עם סין • "הרוסים נלכדו פעמיים ע"י שירותי הביטחון האוקראינים", מסר בכיר אוקראיני ל"קייב פוסט"

חייל אוקראיני צופה על העיר אבדייבקה. נקודת מפתח במלחמה מול רוסיה / צילום: ap, LIBKOS
חייל אוקראיני צופה על העיר אבדייבקה. נקודת מפתח במלחמה מול רוסיה / צילום: ap, LIBKOS

שירותי הביטחון של אוקראינה (SBU) השביתו בימים האחרונים קו מסילות רכבת משמעותי במזרח הרחוק הרוסי, מסילת באיקל־אמור שרחוקה כ־6,000 ק"מ מאוקראינה.

פוטין הורה על הגדלת הצבא והלאמת נמל תעופה 
יחסיה החשובים של ארה"ב עם הודו בסכנה והמצפון האיטלקי מזועזע

הפיצוץ הראשון התרחש ביום רביעי. בעת שרכבת עברה במנהרה הארוכה ביותר בכל רוסיה (כ־15.3 ק"מ), "בסולוב סברומויסקיי" שברפובליקת בוריאטיה שגובלת במונגוליה, התפוצצו ארבעה מטעני חבלה. יום לאחר מכן, התרחש פיצוץ ברכבת שנייה שעברה במסלול עוקף־מנרה. זה קרה כאשר עלתה על גשר צ'רטוב, שמכונה "גשר השטן" משום שהוא בגובה 35 מטרים. הרכבת הזו הובילה דלק מטוסים ולפי דיווחים, נגרמה דליפת דלקים על פני כ־150 מ"ר באזור.

שני האירועים הרצופים הללו פגעו במיידית ובאופן משמעותי, במעבר הסחורות הרוסי משום שמסילת באיקל־אמור חולשת על שטח עצום שבין סובטסקאיה גבאן, עיר נמל לחופי האוקיאנוס השקט, לבין העיר טאיישט שבמחוז אירקוטסק - צפונית למונגוליה.

קו זה אמנם לא מגיע עד למוסקבה, אבל בטאיישט עוברת המסילה הטראנס־סיבירית, שמתחילה בוולדיווסטוק, ומגיעה עד למוסקבה. יתרה מכך, מהטראנס־סיבית יוצאים פיצולים שונים למונגוליה ולסין. מעבר לכך, מטאיישט גם מתחילה מסילה נוספת שחוצה דרך צפון קזחסטן לעיר אומסק. כלומר, השיבושים שנגרמים משפיעים הן על התנועה מערבה עד לאוקראינה והן על התנועה מזרחה - אל נמלי האוקיאנוס השקט.

רוסיה: "שריפה ברכבת מטען"

מן הצד הרוסי, את הפיצוץ ביום רביעי הגדירו בתור "שריפה ברכבת מטען". קווי הרכבת שנפגעו לרוסיה משמעותיים לא רק בגלל הצורך של מוסקבה בהובלת לוגיסטיקה צבאית לאוקראינה, אלא גם בגלל שזה החיבור היחיד עם סין. "הרוסים נלכדו פעמיים על ידי שירותי הביטחון האוקראינים", מסר בכיר אוקראיני ל"קייב פוסט".

לדבריו, הסטת התנועה לגשר השטן הייתה בדיוק "מה שהם ציפו לו. כשהרכבת עברה בגשר בגובה 35 מטרים, מטעני החבלה הופעלו. הרוסים צריכים להתרגל לעובדה שאנשינו בכל מקום, אפילו בבוריאטיה הרחוקה".

המסילות הטראנס־סיבירית, מזרח סיביר ובאיקל־אמור הפכו מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022 לקריטיות עבור הכלכלה הרוסית. בעקבות הסנקציות, מוסקבה שינתה לחלוטין את שרשראות האספקה שלה לשותפות הסחר העיקריות שלה, שהן במזרח ככלל וסין בפרט. הפעולה האוקראינית אמנם נועדה לפגוע בלוגיסטיקה הצבאית הרוסית, אך ברור כי היא גם תגרום לנזקים עבור המתפרנסים מהמשלוחים לסין ולמזרח.