הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מגמה מעורבת בנעילה בת"א; מדד הבנקים איבד 1.4%

ת"א 90 טיפס ב-0.8%, ות"א 35 ירד ב-0.2% • הזהב והביטקוין נסחרים בשיא כל הזמנים • המדדים בוול סטריט במרחק נגיעה משיא כל הזמנים • מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, צופה כי הריבית בישראל תרד ל-3.75% תוך שנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום במגמה מעורבת. ת"א 90 טיפס ב-0.8%, ות"א 35 ירד ב-0.2%. מדד הבנקים נפל ב-1.4%. ת"א רשתות שיווק עלה ב-1.2%, ת"א נדל"ן הוסיף 0.8%, ת"א בנייה טיפס ב-1.3%, ת"א נפט וגז התחזק ב-1.5%, ות"א ביטוח הוסיף 1.2%.

אלקטרה , הפניקס  וביג  בלטו בעליות במדד ת"א 35. בירידות בלטו קמטק , לאומי  והבינלאומי 

מניות נוספות שבלטו בעליות היום הן ישראמקו , קווליטאו , ריטיילורס , דוראל אנרגיה , סאמיט  ונכסים ובנין . בירידות בלטו אפיטומי מדיקל , דיפלומט אחזקות , בריינסוויי , ג'נריישן קפיטל  ומניבים ריט .

בשוק החוב נרשמו עליות קלות. תשואות האג"ח של ממשלת ישראל לשנה עלו ב-2 נקודות ל-4.08% והתשואות ל-10 שנים ירדו ב-3 נקודות ל-4.14%. מדדי תל גוב שקלי וצמודות עלו ב-0.1% ותל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.2%. בשוק הקונצרני מדד תל בונד 20 עלה ב-0.15% ומדד תל בונד צמודות עלה ב-0.2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל.

כשלושה חודשים לאחר ששר האנרגיה והתשתיות ח"כ ישראל כ"ץ אישר לשותפות תמר את הגדלת הייצוא למצרים, השותפות עדכנו אודות המו"מ עם הלקוחה, חברת Blue Ocean Energy (BOE). לפי הודעת השותפות, המו"מ נמצא בשלב מתקדם, ולפי המתווה המסתמן - תמר תספק כמות גז נוספת של כ־43 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) מעבר לכמות הקבועה בהסכם החוזה - וזאת עד לתום תקופת ההסכם. מעבר לכך, השותפות יתחייבו לספק כמויות גז שנתיות נוספות (על בסיס מחייב) מעבר לכמות השנתית הקיימת, בהיקף כ־2 BCM. באישור הייצוא החדש אושרו לשותפות כמות מרבית נוספת כוללת של BCM 38.7, כאשר הכמות המרבית השנתית הממוצעת תעמוד על כ־3.5 BCM. כבר באישור הייצוא החדש ציינו במשרד האנרגיה כי הם רשאים להגדיל את הכמויות הקבועות בו אף יותר.


16:15

תומר ראב"ד מונה לתפקיד יו"ר בזק  במקום גיל שרון, שפרש לאחר שלוש שנים בתפקיד. ראב"ד יכנס לתפקידו בתחילת ינואר ויכהן כיושב ראש דירקטוריון בזק והחברות הבנות פלאפון, yes, בזק בינלאומי ובזק אונליין.

15:41

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף כ-0.2% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים צולל בכ-2% ומניות הביטוח מטפסות בכ-1.3%.

בולטות לחיוב מניות משק אנרגיה , ארד , מגדלי תיכון  וריטיילורס .

מנגד, איסתא , פלסאון תעשיות , אאורה  וריט 1  נסחרות בירידות שערים.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. שער הדולר- שקל עומד על 3.71 שקלים ושער האירו- שקל עומד על 4.03 שקלים.

14:19

גילת  מודיעה על הרחבת חוזה בהיקף הקרוב ל-20 מיליון דולר מצבא ארה"ב, להמשך תמיכה בתוכנית לאספקת קישוריות לוויינית בכל זמן ובכל מקום. גילת תספק מגברי מצב מוצק 50W Ka-band לתמיכה בפעילות של אלפי טרמינלי לוויין ניידים (STTs).

13:52

משרד המשפטים פרסם היום (ב') טיוטת חקיקת משנה הנוגעת להקלות לחברות שניירות הערך שלהן רשומים למסחר בבורסות מחוץ לישראל. טיוטת החקיקה פתוחה להערות הציבור. ההקלות נוגעות לביצוע buy back, הודעה על קיום עניין אישי בהצבעה ועוד.

לפי משרד המשפטים, ישנן כ-200 חברות ישראליות שנסחרות בחו"ל, כ-50 מהן דואליות שנסחרות גם בת"א. "התקנות נועדו להקל בתחולת דיני החברות הישראליים על חברות חו"ל והחברות הדואליות, ולחזק את ההלימה בין הדינים החלים על אותן החברות הישראליות לבין הדינים החלים על החברות הזרות הנסחרות באותם שווקים ובכך לאפשר להן לפעול בתנאים רגולטוריים דומים", ציינו במשרד המשפטים. עוד ציינו כי על רקע המלחמה ובשים לב להשלכותיה הכלכליות על המשק, נוצרה דחיפות להשלים את התקנת התקנות. לדבריהם, החברות הישראליות שנסחרות בחו"ל בשווקים שאינם מושפעים מהמצב בישראל ולכן עשויות להימצא בנחיתות מובנית מול חברות זרות באותם שווקים.

13:28

הבנקים מורידים את מדד ת"א 35 שיורד בכ-0.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-0.4%. במדד הבנקים מחריפות הירידות, המדד יורד ב-1.3%, הבנק הבינלאומי  יורד ב-1.8% ובנק מזרחי טפחות  ב-1.7%. 

בשוק איגרות החוב נרשמים ביקושים. התשואה לאיגרת החוב הממשלתית לעשר שנים יורדת ב-5 נקודות בסיס ל-4.17% והתשואה של איגרת החוב הממשלתית לשנתיים יורדת ל-3.82%. 

ביקושים נרשמים כעת גם באג"ח הקונצרניות כשמדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 עולים כעת ב-0.2%. 

11:37

המסחר בבורסה מתנהל בתנודתיות - מדד ת"א 35 שנפתח הבוקר בעלייה עובר כעת לירידה של 0.2%, מדד הבנקים משיל 0.5%, הבנקים לאומי , הבינלאומי  ומזרחי טפחות  משילים כעת 0.9% כל אחד. 

אלקטרה פאוור  מזנקת בחדות לאחר שהחברה דיווחה כי חתמה על הסכם למכירת חשמל למלונות דן ל-10 שנים בהיקף כ-300 מיליון ש"ח. 

חברת נור , העוסקת במחקר ופיתוח של דיו מבוסס מים למדפסות דיגיטליות, עדכנה הבוקר כי הצליחה להשלים את הפיתוח של מוצר החברה, דיספרסיה פיגמנטית לבנה - חומר גלם בסיסי, של דיו לבן פיגמנטי על בסיס מים, ועל התחלת תהליך פיילוט עם
חברה יפנית. 

10:44

המסחר בבורסה עובר לעליות: מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.4%. מדד הבנקים עולה ב-0.2%, מדד נפט וגז ב-0.9% - השותפויות מודיעין יהש  וגבעות יהש  מוסיפות 4% ו-3.5% לערכן. 

בית ההשקעות אי.בי.אי דיווח הבוקר לבורסה משא ומתן שהוא מנהל עם פסגות  לרכישת 100% ממניות פסגות קרנות נאמנות. בהתאם לעקרונות למשא ומתן שאושרו על-ידי הדירקטוריונים, יוצע לרכוש את פסגות קרנות נאמנות עם פעילות הקרנות הפאסיביות בלבד בתמורה לסכום של כ-150 מיליון שקל.

"בכוונת החברה ואיביאי קרנות לנקוט מאמצים מסחריים סבירים להשלמת בדיקות הנאותות ולפעול מול פסגות קבוצה לצורך התקשרות בהסכם סופי ומחייב.", נאמר בהודעה.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה מעורבת. תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

10:05

יום המסחר בבורסה בת"א נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.1%. 

בולטות לחיוב מניות ישראמקו , תמר פטרוליום , דלק רכב , וג'י סיטי .

מנגד, בולטות לשלילה מניות פוקס , אאורה , כלל ביטוח  ורציו .

בשוק המט"ח, הדולר נחלש ב-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.71 שקלים. גם האירו נחלש מול השקל בכ-1% ונסחר סביב 4.03 שקלים.

08:21 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים קלות. אמש (א') המסחר בבורסה בת"א התנהל בעליות שערים. מדד ת"א 35 הוסיף קרוב ל-1%. בלטו בעליות מדדי הבנקים והביטוח.

ראלי סוף שנה? המרוויחים הגדולים של נובמבר והזדמנויות ההשקעה שמחכות 

במסחר בלטה מניית נקסט ויז'ן , שזינקה בכ-6% לאחר שקיבלה הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרים בתמורה למעל 20 מיליון דולר. מדובר בעסקה הגדולה ביותר בתולדות החברה, המייצרת פתרונות צילום מיוצב לכלים קרקעיים ואוויריים, שהפכה לשיאנית תשואה בבורסה בת"א מתחילת השנה - עם עלייה מצטברת של כ-245% (לעומת מדד ת"א 125 שנותר ללא שינוי באותה התקופה).

חברת אפיטומי מדיקל, המפתחת גלולה להרזיה, ריכזה עניין אמש (א') לאחר שעדכנה כי השותפה השיווקית המיועדת שלה, נסטלה, מבטלת את הסכם הרישיון איתה. עוד בשבוע שעבר דיווחה החברה כי נסטלה, שהייתה אמורה להיות המשווקת הבלעדית של המוצר שהחברה מפתחת - גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה, הודיעה כי תוצאות הניסוי הקליני שפרסמה אפיטומי לאחרונה אינן עומדות ביעדיו כפי שנכתבו בהסכם ביניהן.

בוול סטריט החוזים העתידיים מצביעים הבוקר (ב') על ירידות קלות. יש לשים לב שהמדדים המובילים עומדים כבר קרוב למדי אל שיא כל הזמנים שלהם: הדאו ג’ונס רחוק רק 1.9% משיאו, ה-S&P 500 4.7% והנאסד"ק במרחק 11.8% משיא כל הזמנים.

סולאראדג'  תיגרע היום ממדד ה-S&P 500 ותעבור להיסחר במדד S&P Midcap 400.

באסיה נפתח שבוע המסחר במגמה מעורבת כשהרוח הגבית מוול סטריט מתאזנת על ידי החששות מההאטה הכלכלית בסין. הקוספי הדרום קוריאני מוסיף 0.7%, הניקיי ירד ב-0.5%, ההנג סנג יורד ב-0.3% ושנחאי ב-0.1%. הניפטי ההודי עולה לאחר הבחירות במדינה.

2. שוקי האג"ח

באיגרות החוב הממשלתיות נרשמו ביום א' ביקושים ערים. בהתאם תשואת אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה בכ-9 נקודות בסיס ל-4.13%, ותשואת האג"ח לשנה ירדה ל-4.07%. ביקושים נרשמו גם באג"ח הקונצרניות, כשמדדי התל בונד עלו בכ-0.5%.

מהסקירה השבועית של בנק הפועלים עולה כי משרד האוצר הקטין קלות את ההיקף המתוכנן של הנפקות החוב הממשלתי בדצמבר ל-12.5 מיליארד שקל, אך זאת עקב הצמצום בהיקף ההנפקות השבועיות על רקע החגים וחופשות סוף השנה בחו"ל.

מח"מ תוכנית ההנפקות נותר כמעט ללא שינוי ברמה של כ-8.3 שנים.

המומחה שמעריך: בנק ישראל מכין הפתעה לשווקים 

בשוק החוב בארה"ב נרשמו ביום שישי ביקושים מרשימים, ותשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה בחדות ל-4.226%. הבוקר, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות קלות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.25% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.6%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הבוקר (ב') השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. שער הדולר - שקל עומד בשעה זו על 3.71 שקל לדולר, ושער האירו - שקל עומד על 4.04. ביום שישי, הדולר נחלש מול מרבית מטבעות העולם, ובהם השקל. כך סגר את יום ו' עם ירידה של 0.25% לשער של 3.71 שקלים. האירו נסגר ביום שישי בשער של 4.04 שקלים.

הנפט נסחר הבוקר בירידות של כ-1%, הנפט האמריקאי נסחר ב-73.5 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-78.3 דולר לחבית.

מחיר הזהב נסחר הבוקר בשיא כל הזמנים ועומד בשעה זו על 2,103 דולרים לאונקיה. על רקע זינוק מחיר הזהב, המלחמה בין ישראל לחמאס שמייצרת אי ודאות גיאופוליטית, לצד היחלשות הדולר בצל הורדות ריבית אפשריות. 

במקביל, מחיר הביטקויין מזנק הבוקר לשיא של 19 חודשים, ונסחר סביב רמה של 41,444 דולרים. זו הפעם הראשונה מאז מאי 2022 שהביטקוין חוצה את רף ה-40,000 דולר. מתחילת השנה, מחיר הביטקוין עלה ביותר מ-145% מתחילת השנה. 

הזינוק במחירי הביטקוין הבוקר מגיעים בין היתר על רקע ההערכות כי קרן סל שמבוססת על ביטקוין, צפויה לקבל אישור רגולטרי בארה"ב. על פי דיווח ב- CNBC, פקידי רשות ניירות ערך בארה"ב נפגשו עם נציגים מ-Grayscale, BlackRock והנאסד"ק בנוגע להמרה הפוטנציאלית של Grayscale Bitcoin Trust לתעודת סל. הרשות לני"ע חסמה בעבר את המהלך הזה, אבל Grayscale ערערה על ההחלטה הזו בבית המשפט וניצח.  נזכיר כי בנובמבר שעבר קרסה בורסת הקריפטו FTX, כאשר רק לפני חודש מייסד הבורסה, נמצא אשם בכל שבעת האישומים הפליליים שהוגשו נגדו הקשורים לקריסת אימפריית הקריפטו שלו.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI מתייחס הבוקר לזינוק במחירי הזהב והביטקוין ומסביר: "מדובר בנכסים שבדרך כלל רגישים מאוד לשינויים בריבית. לכן, על רקע התגברות הציפיות להפחתת ריבית משמעותית בארהב ובאירופה, שבאה לידי ביטוי בירידת תשואות מהירה בשוק איגרות החוב, נכסים אלו מגיבים בחיוב".

4. מאקרו

יו"ר הפד ג’רום פאוול נשא ביום שישי נאום ניצי, ובבנק הפועלים התייחס לכך מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים פיננסיים, בסקירתו כי את האמירה ש"במידת הצורך הפד יוכל להמשיך להעלות את הריבית, ומוקדם מדי לדון בהורדתה, השוק פירש כדברים 'יוניים', משום שפאוול אמר ש'הריבית שוהה ברמה ממש מרסנת' וכי הסיכונים מפני הידוק המדיניות באופן חד מדי הם מאוזנים".

תחזית בנק אוף אמריקה ל-2024: מה יקרה לאינפלציה ובמה כדאי להשקיע 

באוסטרליה מדד האינפלציה שפירסמה אוניברסיטת מלבורן עמד בנובמבר על 4.4% בחישוב שנתי לעומת 5.1% בחודש הקודם. בהמשך היום יתפרסמו מספר לא גדול של נתונים כלכליים - בגרמניה יתפרסם מאזן הסחר של חודש אוקטובר, בשוק מצפים לעלייה של כחצי מיליארד אירו. בשוויץ יתפרסם מדד המחירים לצרכן שצפוי לרדת החודש ל-1.6% (בחישוב שנתי) לעומת 1.7% שנמדד בחודש הקודם. אחר הצהרים תישא דברים קריסטין לאגרד, נשיאת הבנק המרכזי האירופאי.

5. תחזית

עוד בסקירתו השבועית, מתייחס מודי שפריר למתווה הריבית של בנק ישראל. "בדומה להערכתנו הנוכחית, השוק תמחר ביום שישי הורדת ריבית של קצת פחות מ-25 נקודות בסיס בהחלטה בחודש ינואר (לעומת צפי ל40 נ"ב לפני כשבועיים). עם זאת, להערכתנו, החלטת הריבית תושפע מאד מההתפתחויות במלחמה, מפרמיית הסיכון של ישראל, ומשער הדולר-שקל. אם השער יעלה לכ-3.80 שקלים לדולר, תקטן ההסתברות להורדת ריבית בתחילת ינואר.

"חטיבת המחקר של בנק ישראל צופה כי הריבית תעמוד בעוד כשנה על 3.75%-4.00%, בדומה להערכתנו לריבית של כ-3.75%, כותב שפריר, "אך מעל לתחזיות השוק לרמת ריבית של כ-3.30% בעוד כשנה".