ישראל במלחמה | סיקור שוטף

מספר החטופים בעזה עלה ל-138. הותר לפרסום: שני לוחמים במילואים נפלו בקרב בצפון הרצועה

הותר לפרסום: שני לוחמים במילואים נפלו בקרב בצפון הרצועה • הרמטכ"ל הרצי הלוי: "מי שחשב שצה"ל לא יידע לחדש לחימה - טעה. בחמאס מרגישים את זה היטב" • בן 40 נפצע קל מרסיס רקטה בת"א, דיווחים על כמה זירות של נפילות רסיסים ברחבי העיר • שני בני אדם נפגעו קל במטח לאשקלון • גנץ קרא לנתניהו לעצור את התוספות התקציביות • עדכונים שוטפים

יוכבד ליפשיץ ששוחררה משבי החמאס מחזיקה בתמונתו של בעלה שעדיין שבוי בעזה, בכיכר החטופים בשבוע שעבר / צילום: ap, Ariel Schalit
יוכבד ליפשיץ ששוחררה משבי החמאס מחזיקה בתמונתו של בעלה שעדיין שבוי בעזה, בכיכר החטופים בשבוע שעבר / צילום: ap, Ariel Schalit

עדכנים שוטפים 

21:55 - נתניהו נשאל על אחריותו למחדל והשיב: "אני אמשיך להנהיג את המדינה, לא ניתן לחמאס את מה שהוא מבקש", על הכספים הקואליציוניים בתקציב - "אלה כספים שלא גורעים מאף אחד"

"אני אמרתי שיש אחריות", אמר נתניהו. "משימה עליונה למדינה ולממשלה זה לדאוג לאזרחיה ובמשימה הזאת לא עמדנו. אחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות - כולם כולל אני. אפשר כמובן לתת לחמאס את מה שהוא מבקש, ואני לא חושב שאנחנו צריכים לתת לו את זה. השבת חטופינו וגם הבטחה שההמשך יהיה אחר".

על תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023, שיעלה השבוע להצבעה וכולל בתוכו קיצוץ זעום ב כספים הקואליציוניים , אמר ראש הממשלה: " התקציב מכסה את דרישות הביטחון, תשלום למילואימנקים, תשלום לצורכי הצבא, לצרכים אזרחיים, לפעולות השיקום, לפרוייקט תקומה שאגב הקמתי אותו, וכל הדברים הללו - תקציב ענק. זה לא שחסר כסף ואנחנו בתנאים מאקרו כלכליים מאוד טובים ולכן לא קיצצנו בתיאטרון הבימה למשל שלא תורם למאמץ המלחמה. אלה כספים קואליציוניים שלא גורעים מאף אחד".

21:34 - גנץ פנה לנתניהו כשהוא לצידו: "האזרחים מסתכלים עלינו - לא מאוחר לעצור את התוספות התקציביות", נתניהו: "שמעתי מהחטופים על התעללות מינית. איפה ארגוני זכויות האדם?"

השר בני גנץ פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר הביטחון יואב גלנט ואמר: "אני מבקש לפנות אליך, אדוני ראש הממשלה - מחר יובא תקציב המדינה לשנת 23 להצבעה בקריאה ראשונה. אזרחי ישראל נפגעו כמעט כולם מהאתגרים שמציבה המלחמה גם בהיבט הכלכלי, במיוחד המפונים מבתיהם והמילואמניקים. הם מסתכלים עלינו עכשיו בציפייה. עוד לא מאוחר, לעצור את התוספות התקציביות שאינן נוגעות ללחימה ולמעטפת שלה, ולהעביר אותם כמו את יתר המשאבים הפנויים לצורכי המלחמה. בימים כאלו וברגעים כאלו - נבחנת מנהיגות, ועלינו לגלות אותה".

20:45 - יושבים יחד, צועדים בתוך מנהרות: צה"ל מפרסם תיעוד של בכירי חטיבת צפון הרצועה לפני שרובם חוסלו

תיעוד מיוחד של בכירי חטיבת צפון רצועת עזה וחטיבת העיר עזה בחמאס - שמרביתם חוסלו, פורסם הערב בידי צה"ל ושב"כ. חטיבת העיר עזה היא הגדולה ביותר בחמאס, חטיבת צפון הרצועה היא החטיבה השנייה בגודלה בארגון הטרור.

20:31 - דובר צה"ל: "138 חטופים מוחזקים בעזה - הגדרנו את אחד הנעדרים כחטוף"

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר הערב כי "כוחות צה"ל מתקדמים בפירוק היכולות הצבאיות של חמאס. כשכוחותינו נעים בשטח ומטהרים אותו, עולים גם מחבלים מפירים - אנחנו הורגים מחבלים בקרבות פנים אל פנים". לדבריו: "138 חטופים מוחזקים ברצועת עזה. קבענו היום בעקבות מידע מודיעיני, כי אחד הנעדרים הוגדר כחטוף".

19:39 - ארה"ב הודיעה שתגביל הענקת ויזות למתנחלים שנקטו באלימות נגד פלסטינים

לאחר האזהרות - ארצות הברית בצעד יוצא דופן נגד אלימות המתנחלים: משרד החוץ האמריקני הודיע על מגבלות בהענקת ויזות לגורמים "החותרים תחת השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן: "ארצות הברית התנגדה בעקביות לפעולות הפוגעות ביציבות בגדה המערבית, לרבות התקפות של מתנחלים ישראלים נגד פלסטינים והתקפות פלסטיניות נגד ישראלים".

"הדגשנו בפני ממשלת ישראל את הצורך לעשות יותר כדי להטיל אחריות על מתנחלים קיצוניים שביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית", הוסיף בלינקן והדגיש: "כפי שהנשיא ביידן אמר שוב ושוב, ההתקפות הללו אינן מקובלות. בשבוע שעבר בישראל הבהרתי שארצות הברית מוכנה לפעול באמצעות הרשויות שלנו. נמשיך לדרוש למצות את הדין על כל מעשי האלימות נגד אזרחים בגדה המערבית, ללא קשר למבצע או לקורבן".

"נמשיך לערב את הרשות הפלסטינית כדי להבהיר שהיא חייבת לעשות יותר כדי לבלום את ההתקפות הפלסטיניות נגד ישראלים. גם על ישראל וגם על הרשות הפלסטינית מוטלת האחריות לשמור על היציבות בגדה המערבית. חוסר היציבות בגדה פוגע בעם הישראלי והפלסטיני וגם מאיים על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל - האחראים לכך חייבים לתת דין וחשבון", נכתב בהצהרה שפרסם מזכיר המדינה האמריקני.

18:31 - צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חיילי צה"ל שנפלו בקרבות בצפון הרצועה

רס"ר במילואים מתן דמארי, בן 31 מדימונה, מפקד כיתה בפלוגת הסיור של חטיבת האש (215); ורס"ר במילואים עילי אליהו כהן, בן 23 מבית נחמיה, לוחם בגדוד 7008 שבעוצבת חצי האש (551); נפלו בקרבות בצפון רצועת עזה. 

מוקדם יותר היום התיר צה"ל לפרסם את שמותיהם של חמישה חיילים נוספים שנפלו בקרבות ברצועה: סרן יהל גזית, בן 24 מהיישוב רקפת, סגן מפקד פלוגה בגדוד 53 בעוצבת ברק (188); רס"ר במיל' גיל דניאלס, בן 34 מאשדוד, לוחם בפלוגת סיור בגדוד 6261 בחטיבה 261; סמל יקיר ידידיה שינקולבסקי, ששירת כלוחם שריון בגדוד 53; סרן איתן פיש, קצין שריון לוחם בגדוד 53; וסמ"ר תובל יעקב צנעני, לוחם שריון בגדוד 53.

ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים 
מינהלת תקומה מציגה: כך תיראה התוכנית לשיקום עוטף עזה 
סערה בהולנד: דרישות לא לספק לישראל חלקים למטוסי F-35 
הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים
החות'ים רוצים לפגוע בישראל, אך בדרך הם עלולים לרסק את כלכלת מצרים

18:03 - אזעקות באשדוד, באשקלון ובעוטף עזה

אזעקות המתריעות על ירי טילים נשמעו באשדוד ובאשקלון, נוסף על שורת יישובים בחוף אשקלון, בחבל יבנה ובמועצה האזורית באר טוביה.

18:00 - הרמטכ"ל בדרום: "מי שחשב שצה"ל לא יידע לחדש לחימה - טעה. בחמאס מרגישים את זה היטב"

הרמטכ"ל הרצי הלוי במסיבת עיתונאים שכינס בדרום הארץ: "מי שחשב שצה"ל לא יידע לחדש את הלחימה בתום ההפוגה - טעה. בחמאס מרגישים את זה היטב. בימים האחרונים פעילים רבים, ובהם מפקדים בכירים בחמאס, חוסלו. המלחמה תימשך כל עוד נראה צורך בשיחות עם הדרג המדיני". 

17:52 - בפעם השלישית בשעה האחרונה: אזעקות בקריית שמונה, בתל חי, בכפר גלעדי ובמשגב עם שבגליל העליון

17:50 - לשכת ראש הממשלה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ יקיימו ב-21:00 מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב

17:40 - פגישת קבינט המלחמה עם נציגי משפחות החטופים ועם חטופות ששוחרו מידי חמאס הסתיימה. המשפחות יצאו בזעם: "לא חידשו לנו שום דבר"

דני מירן, אביו של עמרי שנחטף לרצועה ונמצא בידי מחבלי חמאס 60 ימים, אמר אחרי הפגישה עם קבינט המלחמה: "הפגישה הזו הייתה הצגה מעליבה, לא מאורגנת. ככה מתנהלת המדינה. הוזמנו ל-15:00, הגענו ב-13:30, הם איחרו, נתנו לנו להתעצבן, לריב, ורק אז באו. התביישתי לדבר - הם מעליבים אותנו". 

17:17 - אזעקות בקריית שמונה ובבית הלל

17:11 - אזעקות בקריית שמונה וביישובים בגליל העליון

אזעקות בקריית שמונה, בתל חי, בכפר גלעדי, במנרה ובמרגליות שבגליל העליון. 

17:03 - אחת החטופות ששוחררה הטיחה בקבינט: "אתם מסכנים את חיי החטופים בכל רגע שאתם לא הולכים לעסקה נוספת"

נציגי משפחות החטופים, יחד עם חמש חטופות ששוחרו מידי מחבלי חמאס - ירדן רומן, אירנה טאטי, ילנה טרופנוב, רז בן עמי ושרון קוניו - נפגשו עם קבינט המלחמה בהרצליה. הפגישה נערכה לאחר שהמשפחות ונציגי החטופים והחטופות דרשו לקיים את המפגש, ונענו רק אחרי שהודיעו כי במקרה שיסורבו - יחריפו את צעדיהם. לקריאת הכתבה המלאה

16:46 - דובר צה"ל מבהיר: השיח בנושא מצבן של החטופות - לא אחראי, לא מדויק, ויש להימנע ממנו

על רקע דבריו של דובר מחלקת המדינית האמריקאית, לפיהם ייתכן שחמאס מסרב לשחרר את הנשים החטופות כדי למנוע מהן לספר מה עברו בשבי - דובר צה"ל מתייחס ל"התבטאויות אשר עולות ביממה האחרונה בנושא מצבן של החטופות בעזה".

בהודעת דובר צה"ל נכתב: "השיח בנושא לא אחראי, לא מדויק, ויש להימנע ממנו. אנחנו מבצעים מעקב מודיעיני מסביב לשעון אחר החטופים, ודורשים מכל הארגונים הבינלאומיים לוודא את מצבם, את ביטחונם ולתת להם מענה רפואי - נשים וגברים כאחד. כל רגע בשבי מסכן את חטופינו. אנחנו עושים הכול על-מנת להשיב אותם הביתה בהקדם". 

16:38 - מהבוקר: חיזבאללה קיבל אחריות לשש פעולות נגד ישראל בגבול לבנון

16:16 - שר הביטחון גלנט הורה על הקמת מינהלת לחיזוק ביטחון יישובי הצפון

מינהלת "אופק צפוני" תפעל להשלמת פרויקט "מגן הצפון" - למיגון היישובים במרחק של עד 9 קילומטר מגבול לבנון. 

16:00 - לחימה קשה בג'באליה ובשוג'אעייה: 40 מחבלים חוסלו ב-20 היתקלויות

המלחמה ברצועת עזה נמשכת, ובה לחימה קשה בג'באליה ובשוג'אעייה עם 20 היתקלויות לפחות, שבהן חוסלו 40 מחבלים. בח'אן יונס, במקביל ללחימה - מאמץ להניע את האוכלוסייה האזרחית החוצה לאזורים בטוחים שמקבלים בהם סיוע הומניטרי. עד כה עזבו בערך שליש מהתושבים.

המאמץ של צה"ל כעת הוא להעמיק את ההישג הצבאי ולהשתלט על צפון הרצועה ועל ח'אן יונס שבדרום, וההערכה היא שזה ייקח עוד כמה שבועות.

במקביל: מערכת הביטחון החלה לשחרר להפוגה כמה חיילי מילואים, וכמה אלפים מהם ייצאו בימים הקרובים לבתים להתרעננות, ובמקומם יגיעו חיילים חדשים. 

15:29 - אזעקות הופעלו באזור ערב אל-עראמשה ואדמית שבגבול הצפון

15:20 - בן 40 נפצע קל, רסיס אותר בתל אביב: מטח רקטות ליישובים בגוש דן, במרכז ובשפלה

גבר כבן 40 נפצע במצב קל מרסיס רקטה במטח האחרון ליישובים במרכז ובשפלה. אזעקות נשמעו בתל אביב, בראשון לציון, בחולון וביישובים נוספים. תושבים דיווחו על כ-10 פיצוצים, ואותרו כמה רסיסי רקטות. כיתה נהרסה בתל אביב, רסיס פגע במרפסת בבניין בלב העיר. 

15:03 - חמאס סימם חטופים כדי להציג "חוויה חיובית" מהשבי

בדיון שקיימה ועדת הבריאות בכנסת, נציגי משרד הבריאות חשפו: חמאס סימם את החטופים כדי להציג "חוויה חיובית" מהשבי. בדיון בוועדה נחשף כי החטופים קיבלו כדורי הרגעה לפני ששוחררו, "כדי שייראו מאושרים". יו"ר ועדת הבריאות הורה למשרד הבריאות לפרסם לגופים בינלאומיים דוח על מצב השבים.

שיר סיגל, שאימה שוחררה ואביה עדיין שבוי, זעקה בוועדה: "אימא שלי חזרה עם עדויות שאני לא מסוגלת לשמוע. אני לא מסוגלת לשמוע אותה מדברת על זה שאזקו אותם, שהתעללו בהם. היו שמועות על זה שהתנאים בסדר - לא נותנים להם אוכל ומים. תוך כדי שאנחנו מדברים יש שואה, שלוש שעות נסיעה מכאן". 

14:00 - שני נפגעים קל בפגיעה ישירה בבניין באשקלון

שתי נשים בנות 60 ו-67 נפגעו במצב קל מנפילה במטח האחרון לאשקלון וליישובי עוטף עזה. לפחות שבע רקטות נורו, חמישה מהן יורטו, ואחת פגעה ישירות בבניין. צוות מד"א שהגיע למקום טיפל בפצועות ופינה אותן לבית החולים ברזילי עם פציעות מרסיסים שהיו בחניה סמוכה. עוד טופלו כמה נפגעי חרדה.

14:00 - דובר צה"ל חשף תיעוד: חמ"ל חמאס בתוך משרד של מנהלת בית ספר

בתיעוד מיוחד מ"שכונות הטרור" ברצועת עזה, נראה מנגנון ההיטמעות של מחבלים בתוך מבנים אזרחיים במחנה שאטי. "בלב מקומות שנראים תמימים כמו בתי ספר, גני ילדים, מוסדות חינוך - בפועל הם היוו מעוז למחבלים". 

13:21 - אמיר קטאר נגד ישראל: "בושה שהעולם מאפשר הרג שיטתי ומכוון של אזרחים חפים מפשע, כולל נשים וילדים"

אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, קרא למועצת הביטחון של האו"ם "לאלץ את ישראל לחזור לשולחן המשא-ומתן" בנוגע למלחמה בעזה. במהלך פסגת מועצת שיתוף-הפעולה של מדינות המפרץ בדוחא, אמר אל-ת'אני: "בושה שהקהילה הבינלאומית מאפשרת לפשע הנתעב הזה להימשך כמעט חודשיים, שבמהלכם נמשך ההרג השיטתי והמכוון של אזרחים חפים מפשע, כולל נשים וילדים". 

12:36 - כלי טיס עוין חדר משטח לבנון, אין נפגעים

דובר צה"ל הודיע כי כלי טיס עוין שחצה משטח לבנון, אותר במרחב מרגליות שבצפון הארץ. באירוע לא היו נפגעים. על כנפיו של כלי הטיס נכתב בערבית: "אלוהים, שמור אותי תחת כנפך שבו אתה מגן על מי שאתה רוצה" ו-"אלוהים, שים אותי בשריון החזק שלך, שבו אתה שם את מי שאתה רוצה".

12:25 - הבריחה מח'אן יונס: המוני תושבים תועדו עוזבים את העיר

 דובר צה"ל לתקשורת הזרה קרא לתושבים בח'אן יונס "להיצמד להנחיות שניתנות בעלונים ובאינטרנט' למען בטיחותם". דובר צה"ל בערבית הזהיר: "ציר סלאח א-דין מהווה שדה קרב' ומסוכן ביותר להגיע אליו". בנוסף, הוא הודיע על הפוגה בלחימה למטרות הומניטריות בשכונת אל-ג'נינה שברפיח - עד לשעה 14:00 בצהריים. בתיעוד מהרצועה נראים תושבים רבים עוזבים את האזור לכיוון רפיח. 

11:58 - הותרו לפרסום שמות שני חללי צה"ל

דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה: סרן יהל גזית, בן 24 מהיישוב רקפת, סגן מפקד פלוגה בגדוד 53 בעוצבת ברק (188); ורס"ר במיל' גיל דניאלס, בן 34 מאשדוד, לוחם בפלוגת סיור בגדוד 6261 בחטיבה 261. 

בנוסף ציינו בדובר צה"ל כי לוחם מיחידת דובדבן, מעוצבת הקומנדו, נפצע קשה בקרב ברצועת עזה. "הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, ומשפחתו עודכנה".

בשעות הבוקר התיר צה"ל לפרסום שמות שלושה חללים נוספים שנפלו בקרבות ברצועת עזה: סמל יקיר ידידיה שינקולבסקי, ששירת כלוחם שריון בגדוד 53; סרן איתן פיש, קצין שריון לוחם בגדוד 53; וסמ"ר תובל יעקב צנעני, לוחם שריון בגדוד 53. 

11:50 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון

דובר צה"ל הודיע כי לפני זמן קצר מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כמה מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בתחום לבנון. "בין המטרות שהותקפו: תשתיות טרור, עמדות ואתרים צבאיים שאוחסנו בהם אמצעי לחימה ומהם פעלו מחבלי ארגון הטרור".

בדובר צה"ל עדכנו כי מוקדם יותר היום זוהו כמה שיגורים שחצו מלבנון למרחבים שונים בצפון הארץ ונפלו בשטחים פתוחים. 

11:28 - קבינט המלחמה ייפגש עם משפחות החטופים ב-15:00

משפחות החטופים ייפגשו עם שרי קבינט המלחמה ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשעה 15:00. במפגש ינכחו גם נציגים בכירים ממשרדי הממשלה. 

11:21 - ממשלת צרפת הטילה סנקציות על מנהיג חמאס יחיא סינוואר

10:49 - ראש המועצה האזורית אשכול: האפשרות של חזרה למועצה ב-1.1.24 - מבוטלת

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, הודיע לתושביו כי בהתאם למצב הלחימה ובהמשך להערכות מצב שקיימו עם גורמי צבא וממשלה, החזרה לבתים שתוכננה לתחילת השנה האזרחית - מבוטלת.

"בשלב זה הלחימה בעזה מתמקדת באזור המקביל לתחומי המועצה, וכל עוד מתקיימת לחימה, אנו ממשיכים לחזק את המענים רק באתרי הפינוי", כתב ירקוני לתושביו. "המועצה פועלת מול הממשלה כדי להאריך את מימון הפינוי כל זמן שיידרש, ומבהירה כי חזרה לאשכול תהיה רק לאחר שהמצב הביטחוני יאפשר זאת ובאופן הדרגתי. אנו מבהירים כי לא נוכל לתת שירותים מועצתיים באשכול במצב לחימה, והם ניתנים במוקדי הפינוי.

"כפי שהמועצה נערכת בעת שגרה לימי חירום, כך גם באחריותנו להיערך בעת חירום לימי השגרה שיבואו. לפיכך אנו דואגים להכנת מעני חינוך עורפיים לצד מענים מוניציפליים אחרים, על-מנת שיהיו מוכנים כשנחזור. לכן, האפשרות של חזרה לאשכול ב-1.1.24 מבוטלת. הערכות מצב מתקיימות אחת לשבוע, אנו נעדכן בתמונת המצב באופן שוטף".

10:40 - הושלם כיתור ח'אן יונס

צה"ל השלים הבוקר את כיתור העיר ח'אן יונס ברצועת עזה. באמצעות תקיפות נרחבות החל הצבא לפעול בתוך העיר, ויותר מ-30% מתושביה כבר נמלטו. בצה"ל השאירו מסדרון הומניטרי עבור מי שעוד לא יצא מהעיר.

10:30 - יותר מ-100 אלף פגזים נורו מתחילת התמרון הקרקעי

דובר צה"ל חשף כי במהלך היממה האחרונה בעת הלחימה בשוג'אעייה, זוהו מחבלים רבים שביצעו התקפה לעבר כוח של חטיבת גולני. מפקד הכוח של גולני יצר קשר עם חטיבת האש 282, ובסגירת מעגל מהירה הם ירו אש ארטילרית מסיבית על המחבלים, חיסלו אותם ואפשרו לחטיבת גולני להמשיך במשימת ההתקפה.

"חטיבות האש של חיל התותחנים משתתפות באופן פעיל בלחימה ברצועת עזה מיומה הראשון של המלחמה ומספקות מעטפת מסיבית של אש יבשתית לכוחות התמרון ברצועת עזה", מסרו בדובר צה"ל. "חטיבות האש מאפשרות את התקדמות הכוחות הרגליים, מסירות איומים על כוחותינו ומשמידות אויב".

באירוע נוסף באחד מימי הלחימה, צוות הקרב החטיבתי של גבעתי נקלע למארב, ובו עשרות מחבלים פתחו בירי לכיוון הכוח. הלוחמים בשטח יצרו קשר עם חטיבת האש 215 וביקשו אש לחילוץ, והגדוד הארטילרי נחלץ לסיוע, ירה מאות פגזים בקרבת הכוחות ובכך איפשר את השמדת את המחבלים ואת אבטחת הכוח.

מאז שהחל התמרון הקרקעי, נורו יותר מ-100 אלף פגזים, מסרו בדובר צה"ל. 

10:06 - דיווח: על מחבלי חמאס נמצאו מפות שהוכנו במשך שנים בעזרת מרגלים

ה"גארדיאן" הבריטי דיווח כי בכיסים של מחבלי חמאס נמצאו מפות מפורטות של בסיס צה"לי - ברמת דיוק יותר גבוהה מזו הנמצאת ברשות הצבא. על-פי הדיווח, באגף המודיעין העריכו כי חמאס קיבל את המידע מאנשים שעזרו לו בתוך שטח ישראל. לכתבה המלאה

09:10 - לוחמי צה"ל והשב"כ פשטו על חמ"ל הביטחון הכללי של חמאס

דובר צה"ל הודיע הבוקר כי בפעילות משותפת עם השב"כ, כוחות מילואים של חטיבה 551 ושייטת 13 פשטו על מבנה חמ"ל הביטחון הכללי של ארגון הטרור חמאס בג'באליה. "בחמ"ל אותרו אמצעי תצפית ושליטה, אמצעי לחימה ומפות".

"לוחמי זרוע הים תקפו עשרות מטרות מבצעיות של ארגוני טרור ברצועת עזה, לטובת סיוע לכוחות הפועלים ביבשה", הוסיפו בדובר צה"ל. בין המטרות שהותקפו - מבנים שמהם המחבלים ניהלו לחימה וירו פצצות מרגמה.

בדובר צה"ל ציינו גם לוחמי אוגדה 162 שפועלים במרחב ג'באליה כיתרו את המחנה. "ביממה האחרונה הכוחות פעלו במעוזי חמאס במרחב והשמידו תשתיות טרור. הלוחמים סיכלו תשתיות טרור, איתרו אמצעי לחימה ומשגרים במבנים אזרחים והכווינו כוחות אוויריים שתקפו מחבלים".

בנוסף, חיל האוויר, בשיתוף-פעולה עם לוחמי חטיבת הצנחנים, תקפו אמש מבנים שמהם פעלו מחבלי נוח'בה, וחיסלו מחבלים מארגון הטרור חמאס. כחלק מהפעילות הלוחמים איתרו רקטות בחצר בית בצפון הרצועה והשמידו אותן.

08:30 - סרט הזוועות של דובר צה"ל הוקרן באוניברסיטת הרווארד בארה"ב

לראשונה, "סרן הזוועות" הוקרן במוסד אקדמי בארה"ב - באוניברסיטת הרווארד. לפני ההקרנה,  שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נאם בפני מאות שהגיעו לצפות, ותקף את הנהלת הרווארד: "אחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם הפכה למקום מסוכן ליהודים. במקום לחנך את דור העתיד של מנהיגי העולם, הרווארד הפכה לחממה של תומכי טרור. במקום להיות בית גידול למנהיגי העתיד, הרווארד הפכה לבית גידול לתומכי טרור", אמר.

7:00 - התרעות פיקוד העורף הופעלו בעוטף עזה ובבאר שבע

06:05 - הותר לפרסום: קצין ושני לוחמים מגדוד 53 נפלו בקרבות ברצועת עזה

צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם של שלושה חללי צה"ל שהודעה נמסרה למשפחותיהם:

סמל יקיר ידידיה שינקולבסקי , בן 21 ממגדל עוז, לוחם שריון בגדוד 53 שבעוצבת ברק (188); סרן איתן פיש, בן 23 מהיישוב פדואל, קצין שריון לוחם בגדוד 53 שבעוצבת ברק (188); וסמ"ר תובל יעקב צנעני, בן 20 מקריית גת, לוחם שריון בגדוד 53 שבעוצבת ברק (188). השלושה נפלו בקרב ברצועת עזה.

בנוסף, לוחם בסיירת נח"ל וכן קצין ולוחם בסיירת צנחנים נפצעו באורח קשה בקרבות שונים בצפון רצועת עזה. כמו כן, לוחם מגדוד 53 שבעוצבת ברק נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, ומשפחותיהם עודכנו.

03:42 - דובר האו"ם: "אין לאנשים ברצועת עזה לאן להתפנות"

דובר האו"ם, סטפן דוז'ריק, אמר כי "אנחנו מודאגים מאוד מחידוש הלחימה בין ישראל לחמאס. לאנשים שהורו להם להתפנות אין לאן ללכת, ומעט מאוד יכולת לשרוד".

מוקדם יותר פנה מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, לישראל כדי להימנע מ"פעולות נוספות שיחמירו את המצב ההומניטרי החמור ממילא בעזה". 

02:10 - צה"ל תקף עמדות שיגור ומבנה צבאי של חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו עמדות שיגור, תשתית טרור ומבנה צבאי של חיזבאללה בשטח לבנון, בתגובה לשיגורים לעבר שטח מדינת ישראל אתמול. מוקדם יותר זוהה שיגור לעבר מרחב זרעית, צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי בשטח לבנון. בנוסף, צה"ל תקף בירי ארטילרי מספר מרחבים בשטח לבנון להסרת איום.

02:06 - ארגון הבריאות העולמי טען שנאלץ לפנות מחסנים בעזה, בישראל הכחישו

ארגון הבריאות העולמי טען כי נאלץ להעביר אספקה ​​ממחסן רפואי שלו בדרום רצועת עזה בתוך כ-24 שעות, לאחר אזהרה של צה"ל מפני פעולות קרקעיות באזור. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, קרא לישראל לחזור בה ו"לנקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על אזרחים ותשתיות, כולל בתי חולים ומתקנים הומניטריים".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכחיש את הטענה של ארגון הבריאות, והבהיר זאת לאו"ם.

01:40 - דיווח בארה"ב: ישראל הכינה תוכנית להצפת מנהרות חמאס במי ים

העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי ישראל בנתה מערכת של משאבות ענק שבה היא תוכל להשתמש כדי להציף את רשת המנהרות של חמאס מתחת לקרקע ברצועת עזה במי ים. לפי הדיווח, מערך המשאבות, שכולל לפחות חמש משאבות מים ענקיות, הורכב מצפון למחנה הפליטים שאטי שבצפון הרצועה כבר באמצע החודש שעבר.

משאבות אלה אמורות לשאוב מים מהים התיכון ולהציף את המנהרות באלפי מטרים מעוקבים של מים בכל שעה - מה שיוביל להצפתן בתוך שבועות. לפי הדיווח, עדיין לא הוחלט בישראל אם להוציא את התוכנית לפועל.

00:05 - מעצרו של חייל המילואים שחשוד בהמתה בקלות-דעת של יובל קסטלמן ז"ל הוארך ביום

בית הדין הצבאי האריך ביום אחד, עד הערב בשעה 20:00, את מעצרו של סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד בהמתה בקלות-דעת, לאחר שירה למוות ביובל קסטלמן ז"ל במהלך נטרול המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים בשישי האחרון.

מעצרו של פריג'ה הוארך ביום, בניגוד לבקשת הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרו ביומיים. בית הדין ציין כי לא עולה חשש למסוכנות או לשיבוש מהלכי משפט מצד החשוד, כפי שטענה התביעה.

23:55 - חיזבאללה קיבל אחריות על ירי לעבר ישראל, בפעם העשירית היום

ארגון הטרור חיזבאללה מסכם את היום עם 10 קבלות אחריות על פעולות שביצע נגד ישראל בגבול לבנון.

23:51 - 180 משאיות של סיוע הומניטרי הוכנסו לרצועה

180 משאיות של סיוע הומניטרי - הכוללות מים, מזון, ציוד מחסה וציוד רפואי - הוכנסו במהלך היום לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. בנוסף הוכנסו שתי מכליות סולר שהועברו ממצרים, בתיאום ובפיקוח של ישראל.

23:40 - נשיאת הצלב האדום פרסמה סרטון מעזה והזכירה את החטופים במשפט אחד בלבד

נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, מיריאנה ספולאריץ', שמבקרת ברצועה עזה, פרסמה סרטון שבו הזכירה במשפט אחד את החטופים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס, וקראה "לשמור על זכויותיהם", כמו גם על זכויות "העצורים" - קרי האסירים הביטחוניים שמוחזקים בבתי הסוהר בישראל. ביתר דבריה היא התמקדה באוכלוסייה האזרחית בעזה ובסבל שלה. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12