דיווחים ערביים: תקיפה אווירית התבצעה בבירת תימן

חמש תקיפות נגד ארבעה בסיסים צבאיים בצנעא בוצעו הלילה לפי הדיווחים • כתוצאה מהתקיפות הושמדו מחסנים ומפעלי מל"טים • התקיפות מגיעות לאחר שבימים האחרונים הגבירו החות'ים את התקיפות שלהם נגד אוניות מסחר בים האדום

ספינת הטילים USS Carney / צילום: ap, Ryan U. Kledzik/U.S. Navy
ספינת הטילים USS Carney / צילום: ap, Ryan U. Kledzik/U.S. Navy

כיממה וחצי לאחר שהמורדים החות'ים תקפו בים האדום שלוש אוניות מסחר שמקושרות ל-14 מדינות שונות ואת ספינת הצי האמריקאי USS קארני, תקיפה אווירית התבצעה הלילה (ב') בבירת צנעא. כך לפי דיווחים ערביים, שציינו כי התבצעו חמש תקיפות נגד ארבעה בסיסים צבאיים בצנעא. כתוצאה מהתקיפות הושמדו מחסנים ומפעלי מל"טים.

שאלות ותשובות | הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים 
יירוט טילי החות'ים וסיוע למצרים: במלחמת ישראל־חמאס הסעודים עברו למעשים 

כבר אתמול הגיבו האמריקאים בחריפות למתקפה החות'ית, והפנו אצבע מאשימה לאיראן. "המתקפות הללו מייצגות איום ישיר על המסחר הבינלאומי וביטחון השיט", נמסר מפיקוד מרכז האמריקאי. "הם סיכנו את חייהם של צוותים בינלאומיים מכמה מדינות ברחבי העולם. יש לנו גם את כל הסיבות להאמין שהתקיפות הללו, שבעודן שוגרו על ידי החות'ים בתימן, מתאפשרות במלואן על ידי איראן. ארה"ב תשקול את כל התגובות המתאימות בתיאום מלא עם בנות בריתה ושותפיה הבינלאומיים".

האיראנים, מצידם, באמצעות השגריר שלהם באו"ם, אמיר סעיד אירבאני, הכחישו את הדברים. "איראן לא מעורבת בשום מתקפה נגד כוחות צבאיים אמריקאים", מסר אירבאני.

רצף של תקפות

המתקפה שככל הנראה נעשתה בצנעא, התרחשה לאחר שבתוך שמונה שעות, החות'ים ביצעו רצף תקיפות ששווה ואף עוקפת את כל פעולות החות'ים הקודמות: חטיפת גלקסי לידר, והתקיפות נגד CMA CMS Symy וסנטרל פארק. תחילת האירועים בראשון ב־09:15 שעון תימן, כאשר קארני זיהתה טיל קרקע־ים ששיגרו החות'ים לעבר אוניית הצובר "יוניטי אקספלורר" (Unity Explorer), שפגע בסביבת הספינה ששטה תחת דגל בהאמה. בעלי הספינה, שעשתה את דרכה דרומה לכיוון סינגפור, הם חברת יוניטי מריטיים, חברה בריטית שהבעלים שלה הוא דני אונגר - בנו של רמי אונגר שספינת "גלקסי לידר" שנחטפה לתימן בבעלות חברת "ריי" שבראשותו. הפעם האחרונה שבה שמו עלה לכותרות הייתה במכרז להפרטת נמל חיפה, שבו ההצעה הזוכה של קבוצת אדאני (Adani) ההודית וגדות מסופים לכימיקלים - הייתה גבוהה ב-1.45 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה, של דני אונגר וג'נריישן קפיטל.

לאחר המתקפה על האונייה בבעלות אונגר, בשעה 12:35, יוניטי אקספלורר דיווחה שהותקפה שוב באמצעות טיל ששוגר לתימן, ושוב קארני הוקפצה. תוך כדי בדיקת הפגיעה, החות'ים שיגרו מל"טים לעבר קארני ויוניטי אקספלורר. הנזק שנגרם לספינה היה זניח, ולא נגרמו נפגעים.

כעבור כשלוש שעות, שוגר טיל לעבר אוניית המכולות "מספר 9" (Number 9) ששטה תחת דגל פנמה והיא בבעלות משותפת של ברמודה ובבריטניה. הספינה שעשתה את דרכה מסינגפור לכיוון צפון אל תעלת סואץ נפגעה, ככל הנראה, באופן משמעותי.

ב־16:30 התרחש האירוע האחרון, כאשר טיל נוסף שוגר לעבר אוניית הצובר "סופי, ולא נגרם נזק. לאונייה ששטה תחת דגל פנמה ולפי הרישומים הימיים יצאה מנמל אודסה באוקראינה, לא נגרם נזק. על האונייה בעת התקיפה היה צוות משמונה מדינות נוספת. תוך כדי שספינת קארני הוקפצו לאירוע, הם יירטו מל"ט ששוגר לעברם.