135 אלף בקשות הוגשו לפיצוי עסקים. כמה כבר קיבלו?

הפיצויים שאושרו לעסקים לא נחשבים לכסף הגדול, מכיוון שכאשר מדובר בסכומי פיצוי גבוהים שעשויים להגיע לתקרת פיצוי של 1.2 מיליון שקל, ברשות המסים יערכו בדיקות מעמיקות יותר

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ
עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ

בשבועיים האחרונים הוגשו כ־135 אלף בקשות לפיצויים לעסקים עבור נזק עקיף כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל", ועד כה אושרו כשליש מהבקשות והועברו הוראות תשלום לעסקים.

המתווה שיאפשר לחברות הנדל"ן והאשראי החוץ בנקאי לעבור את המלחמה 
ניתוח | אחרי שצנחה ב-99% מההנפקה, סלינה צפויה לעבור לידיים חדשות 

עסקים רבים כבר רואים את סכום הפיצוי בחשבון ועבור אחרים ניתנה הוראת תשלום, אך הם יראו את הסכום בחשבונם בעוד יומיים־שלושה. במקביל, כ־15% מהבקשות הועברו לבדיקה מעמיקה יותר ובעניינן טרם אושר הפיצוי.

מערכת הגשת הפיצויים המקוונת נפתחה ב־19 בנובמבר לקראת השעה 21:00. עד שעות הצהריים למחרת כבר הוגשו 9,000 בקשות לקבלת מענק, חרף תקלות טכניות שהמגישים נתקלו בהם וקריסות של עמודי ההגשה באמצע התהליך. כשבוע לאחר מכן מספר התביעות לפיצוי כבר טיפס ל־70 אלף וימים ספורים לאחר מכן חצה את 100 אלף הבקשות.

בינתיים לא מדובר "בכסף הגדול"

רשות המסים טרם פרסמה את סכומי הכסף שהועברו ואולם להערכת יועצי מס ורואי חשבון שסייעו ללקוחותיהם להגיש את הבקשות לא מדובר "בכסף הגדול" שכן מרבית הבקשות שהוגשו בימים הראשונים היו של עסקים קטנים, עם מחזורים של עד 300 אלף שקל. בנוסף, על פי גורם ברשות, כאשר מדובר בסכומי פיצוי גבוהים שעשויים להגיע לתקרת הפיצוי של 1.2 מיליון שקל, ברשות יערכו את הבדיקות המלאות על מנת לא לגרוע מקופת המדינה כספים, ואז לדרוש את הכספים בחזרה מהעסקים שקיבלו אותם שלא כדין.

המתווה כידוע כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק), וכן שורת הקלות במתווה החל"ת. על־פי המתווה, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12 אלף ל־400 מיליון שקל, וקיימת ירידה במחזור של מעל ל־25% לדיווח חד־חודשי, או 12.5% לדיווח דו־חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה־2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק, עד סוף חודש אוגוסט 2023.

לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן ועיקר הכנסותיהם מתשלום שוטף +30, תינתן האפשרות לקבל פיצוי על סמך דיווחיהם לחודשים נובמבר או דצמבר 2023.

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12 אלף שקל עד 300 אלף שקל יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע, בהתאם לרמת הפגיעה בעסק, כאשר לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו־4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל). כאמור, רבים מהעסקים שהמענקים שלהם אושר עד כה משתייכים לקבוצה זו.

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300 אלף שקל עד 400 מיליון שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7-22 אחוז, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה המצורפת.

על פי חוק הפיצויים על הרשות להעביר את הכספים לעסקים עד 14 יום מיום הגשת הבקשה, בהנחה שהבקשה אושרה. עם פתיחת טופס ההגשה המקוון הודיעו ברשות המסים כי תביעות במסלולים לעסקים קטנים יותר, אשר אינן מצריכות בדיקה מדוקדקת, ייענו תוך מספר ימי עסקים.