סעיף שלא השתמשו בו 50 שנה: הצעד של מזכ"ל האו"ם נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מזכ"ל האו"ם משתמש בסעיף שלא הופעל כבר 50 שנה כדי לדרוש הפסקת אש, חמאס הטעה בשיטתיות את הצד הישראלי, בגרמניה דורשים לשלוח ספינות קרב לים האדום, ואוסטריה תחדש את העברת הכספים לרשות הפלסטינית • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: חמאס הטעה בשיטתיות את הצד הישראלי, בגרמניה דורשים לשלוח ספינות קרב לים האדום ואוסטריה תחדש את העברת הכספים לרשות הפלסטינית.

ישראל לא קרובה לניצחון בעזה, ומה חושבים בחמאס על חיזבאללה
WSJ | אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס  

1חמאס תיכנן לתקוף מטרות "עמוק בים התיכון" ב-7 באוקטובר

חמאס תיכנן את מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר במשך יותר משנה, והטעה בשיטתיות את הצד הישראלי; כך מדווח הוושינגטון פוסט האמריקאי, בהתבסס על תדרוך "אנשי מודיעין ישראלים לקבוצה קטנה של עיתונאים" בימים האחרונים. לפי כתבת העיתון, אנשי המודיעין מסרו כי המחבלים שפרצו את הגדר ב-7 באוקטובר "תיכננו להגיע לבסיס צבאי ליד רחובות ולבסיס אחר ליד באר שבע" וכן לפגוע בשתי נקודות "עמוק בים התיכון". המידע מתבסס על ניתוח מסמכי שלל וחקירות של מחבלים, לפי העיתון. חמאס גם הטעה את שירותי המודיעין הישראלים בכך שיצר מצג שווא, כאילו פניו להפוגה, על ידי כך שסיפק מידע לישראל על פעילות הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, נכתב.

 מתוך וושינגטון פוסט, מאת שירה רובין.  לקריאת הכתבה המלאה

2קריאות לשיגור ספינות קרב אירופיות לים האדום להגנה מהחות'ים

"התקפות מל"טים חמושים הולכות וגוברות, המעבר הימי בין אסיה לאירופה אינו בטוח יותר ועלויות הביטוח הולכות ומטפסות", מדווח העיתון הכלכלי הגרמני הנדלסבלאט על האירועים בשבועות האחרונים באזור מצרי באב-אל-מנדב, בהם המורדים החות'ים מתימן החלו לחטוף ולנסות לפגוע בספינות בעלות קשר כלשהו לישראל, אך פגעו גם בספינות שאינן קשורות לחברות ישראליות. בגרמניה, כמה פוליטיקאים כבר החלו לקרוא לממשלה לפעול כדי לשלוח ספינות קרב אירופיות לאזור, במטרה להבטיח את התעבורה הימית בו. גרמניה במיוחד תלויה באופן קריטי בסחר דרך תעלת סואץ (שאליה מכוונות רוב הספינות שעוברות בים האדום), לטובת תעשיית הרכב שלה והמגזר התעשייתי בכלל.

מתוך הנדלסבלאט, מאת כריסטוף שלאוטמן, מוריץ קוך ודנה היידה. לקריאת לכתבה המלאה.

3אוסטריה תחדש העברת כספים לטובת הפלסטינים אחרי חקירה

הממשלה האוסטרית הכריזה כי תבטל את הקפאת העברת הכספים לרשות הפלסטינית בגדה המערבית ובעזה, עליה הכריזה אחרי מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר. ההקפאה נועדה "כדי לוודא שאפילו לא סנט אחד מכספי משלמי המסים האוסטרים הולכים לטובת אנטישמיות או פעילות טרור", מסרה הממשלה, לפי דיווח באתר העיתון האוסטרי קורייר. לאחר הבדיקה, שהתקיימה בשבועות האחרונים למרות מצב המלחמה באזור, הוחלט להמשיך ולספק את כספים, כ-20 מיליון דולר בשנה. עם זאת, ארגון לא ממשלתי פלסטיני שפעל למען הגברת השתתפות נשים בכוח העבודה בגדה המערבית לא יקבל יותר כספים לשנה הבאה, אחרי שנמצא כי חתם על עצומה שתמכה באירועי ה-7 באוקטובר.

מתוך קורייר. לקריאת הכתבה המלאה.

4לראשונה מזה 50 שנה: מזכ"ל האו"ם משתמש בסעיף 99 כדי לדרוש את כינוס מועצת הביטחון

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש "הסלים באופן דרמטי" את קריאתו להפסקת אש קבועה ברצועת עזה, מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג לקוראיה. "גוטרש השתמש בכלי הרב-עוצמה ביותר שבידי מזכ"ל כלשהו, לראשונה מזה חמישה עשורים", נכתב. הכלי המדובר הוא סעיף 99, שנועד לאפשר לו להסב את תשומת הלב של המועצה לאסון הומניטרי בהתהוות. גוטרש כתב כי המצב בעזה "מידרדר במהירות לקטסטרופה" שלא תאפשר פעילות יותר של הארגון וארגוני המשנה שלו ברצועה.

מתוך בלומברג, מאת אוגוסטה סראיווה. לקריאת הכתבה המלאה.