ישראל במלחמה | סיקור שוטף

דובר צה"ל: "חיזבאללה מסכן את אדמת לבנון - נגיב לכל אירוע טרור"

דיווח: צה"ל החל להציף את מנהרות חמאס במי ים • הותר לפרסום: צה"ל חילץ את גופותיהם של עדן זכריה ורס"ב זיו דדו, שנחטפו לעזה; בפעילות לחילוץ הגופות נפלו הלוחמים גל איזנקוט ואיל מאיר ברקוביץ' • 3 רקטות שוגרו מסוריה לעבר הגולן; צה"ל תקף בלבנון • ביידן: ישראל מתחילה לאבד תמיכה בגלל הפצצות חסרות הבחנה • סעודיה ואיחוד האמירויות: נפסיק את הסיוע ההומניטרי לעזה • עדכונים שוטפים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל
דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

21:42 - הסעודים והאמירותים בהודעה חריגה: מפסיקים את הסיוע ההומניטרי לעזה

סעודיה ואיחוד האמירויות פרסמו הודעה חריגה שלפיה יפסיקו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, מכיוון ש"זו אחריות ישראל וארה"ב". בנוסף, שתי המדינות הודיעו כי לא יממנו פעילות שיקום ובינוי ברצועת עזה אלא במסגרת פתרון שתי המדינות. 

צייד מרגלים ואובססיבי לחטיפת חיילים: פרופיל חדש מנתח את דמותו של סינוואר 
קטלני וחכם יותר: האם זה הנשק שיכול לסייע לישראל להגן על גבולותיה?
הסקר שמגלה: מה באמת חושבים האמריקאים על המלחמה בישראל?
רפורמה באו"ם והפסקת אש בעזה: האינטרסים של קטאר נחשפים 
"כיבוש ציוני בקפריסין": העלילה האנטישמית שרצה בטורקיה לפני ניסיון הפיגוע האיראני

21:26 - סינוואר נגד הנייה: מחלוקת חריפה בצמרת חמאס

הערב דיווח במהדורה המרכזית של חדשות 12 על משבר ביחסים בין מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, לבין בכירי חמאס שמעליו בדרג הפיקודי. אחרי שכמה מבכירי חמאס בצמרת המדינית של הארגון, בהם ח'אלד משעל, חליל אל-חיה ואיסמאעיל הנייה, ניהלו מגעים בקטאר עם שליחיו של יו"ר הרשות הפלסטינית בעניין היום שאחרי המלחמה - סינוואר רתח ודרש שהמגעים ייפסקו. 

21:05 - דיווח: צה"ל החל להציף את מנהרות חמאס ברצועה במי ים שנשאבו

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי צה"ל החל לשאוב מי ים לתוך מתחם המנהרות העצום של חמאס בעזה, כך על-פי גורמים אמריקאים שתודרכו על פעולות הצבא הישראלי, כחלק ממאמץ אינטנסיבי להרוס את התשתית התת-קרקעית שעמדה בבסיס פעולות ארגון הטרור.

לפי הדיווח, המהלך להצפת המנהרות במי ים, שנמצא בשלב מוקדם, הוא רק אחת מכמה טכניקות שישראל משתמשת בהן כדי לנסות לטהר את המנהרות ולהשמיד אותן. דובר שר הביטחון סירב להגיב לדיווח ואמר כי הפעולות הנוגעות למנהרות מסווגות.

העיתון האמריקאי דיווח מפי גורמים ישראלים כי מערכת המנהרות העצומה של חמאס הייתה המפתח לפעילותו בשדה הקרב. מערכת המנהרות, לדבריהם, מאפשרת לחמאס לתמרן בשדה הקרב, משמשת לאחסון רקטות ותחמושת ומאפשרת למנהיגי ארגון הטרור לפקד ולשלוט על כוחותיהם. עוד דווח כי ישראל גם מאמינה שכמה חטופים מוחזקים בתוך מנהרות.

גורמים רשמיים בארה"ב אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי התועלת של שימוש במי ים במבוך תת-קרקעי עצום שכולל דלתות פיצוץ עבות - עדיין נבחנת בידי הישראלים. לפי גורמים אמריקאים, הצפת המנהרות, שתימשך ככל הנראה שבועות, החלה בערך בזמן שישראל הוסיפה שתי משאבות נוספות לחמש המשאבות שהותקנו בחודש שעבר, וערכה כמה בדיקות ראשוניות. 

20:48 - דובר צה"ל: "חיזבאללה מסכן את אדמת לבנון - נגיב לכל אירוע טרור"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בהצהרה לתקשורת כי הלחימה בכל המוקדים ברצועת עזה נמשכת בכל מרכזי הכובד, "מעל ומתחת לפני הקרקע". לדבריו, "כפי שרואים בתיעודים משדה הקרב - זו לחימה מורכבת, פנים מול פנים מול מחבלי חמאס שיוצאים מהפירים. אנחנו מאתרים אותם בבתים, מאתרים יורים מנשקים, נכנסים והורגים אותם. הלוחמים שלנו נתקלים במחבלים, נכנסים לקרבות, פוגשים אותם פנים אל פנים והורגים אותם - כך נמשיך לעשות, כך נכריע את חמאס במרכזי הכובד שלו. כל היתקלות כזו היא היתקלות מקצועית שמסתיימת בגבורת הלוחמים".

הגרי התייחס גם למצב בגבול הצפון ואמר: "בצפון יותר מ-100 אלף מתושבי דרום לבנון התפנו צפונה. הלחימה בגבול נמשכת, ואנחנו תוקפים יעדי טרור של חיזבאללה, נוכח המשך הירי לעבר יישובי הצפון. חיזבאללה ממשיך לפעול מתוך הכפרים והשטחים הבנויים בדרום לבנון ומסכן את אדמת לבנון. זוהי פעולת טרור. אנחנו נגיב לכל אירוע טרור כזה של חיזבאללה ושל כל ארגוני טרור אחרים באופן קשה ונחוש".

20:30 - גופות החטופים אותרו מתחת לאדמה, סמוך לבית מפקד החטיבה הצפונית

לוחמי צה"ל איתרו את גופותיהם של החטופים עדן זכריה ורס"ב זיו דדו - מתחת לאדמה באזור צפון הרצועה, לא רחוק מביתו של אחמד ע'נדור, מפקד החטיבה הצפונית של חמאס שחוסל לפני כשלושה שבועות. במהלך הפעילות נפלו רס"ר במיל' גל מאיר איזנקוט ז"ל ורס"ר במיל' איל מאיר ברקוביץ' ז"ל, ונפצעו לוחמים נוספים. מערכת הביטחון עושים מאמצים יום-יומיים להגיע למידע על חטופים ולחלץ אותם. המבצעים הללו מסוכנים ולעתים מסתיימים בפגיעה בכוחות. 

20:25 - 3 רקטות שוגרו משטח סוריה לצפון הגולן

3 רקטות שוגרו משטח סוריה לצפון הגולן. רקטה אחת התפוצצה מצפון למושב אלוני הבשן, ושתיים נפלו בשטח סוריה. לא הופעלה התרעה.

20:00 - נקלע למארב ומחסל את המחבלים מטווח אפס: תיעוד שטרם נראה מהקרבות בסג'עייה

דובר צה"ל פרסם הערב תיעוד דרמטי של היתקלות פנים אל פנים מסג'עייה, שבו נראה לוחם מילואים מיחידת יהל"ם נתקל בשני מחבלים מטווח אפס ומחסל אותם. לאחר שחיסל את המחבל הראשון ונפצע מזריקת רימונים לעברו, הלוחם קם, ניהל קרב יריות וחיסל מחבל נוסף ששהה במבנה. 

19:55 - השר סער: "מי שעומד עם סטופר באמצע מלחמה - איפה אתם חיים?"

השר גדעון סער אמר הערב כי הקמת ממשלת החירום הייתה מעשה פטריוטי שנועד להציל את ישראל בשעתה הקשה ביותר מאז מלחמת העצמאות, ומתח ביקורת על כך שכעת, כשחיילי צה"ל נלחמים, וחטופים רבים מוחזקים עדיין בשבי בעזה, "יש כאלה שעומדים עם סטופר ביד ושואלים: נו, מתי אתם פורשים? מתי אתם מפרקים את ממשלת החירום?".

באירוע הדלקת נרות חנוכה עם משפחות שכולות הדגיש סער כי כבר ביום שבת של 7 באוקטובר הוא החל לפעול להקמת ממשלת החירום הלאומית: "ישראל מותקפת בכמה חזיתות! איפה אתם חיים? חשוב לשמור על ממשלת החירום בתקופת המלחמה. הרי מי יקבל עידוד מפירוק ממשלת המלחמה? חמאס, חיזבאללה, איראן. המלחמה הזאת גורלית לעתיד ילדינו ונכדינו בארץ הזאת".

"זאת לא הייתה ממשלת חלומותיי", הבהיר סער. "זה היה על בסיס ממשלה שהתנגדתי לה בחריפות מיומה הראשון, אבל זאת הייתה הממשלה היחידה האפשרית להתמודד עם חלום הביעותים של 7 באוקטובר".

על הימים שאחרי המלחמה אמר סער: "לא אאפשר להשתמש בפטריוטיות שלי, בפטריוטיות שלנו, לצרכים שאינם קשורים לטובת המדינה. לנגד עיניי יהיה רק האינטרס הלאומי. לא אדבר פוליטיקה הערב. אומר רק זאת: אחרי המלחמה יגיע זמן התיקון של החברה הישראלית. ונדרש תיקון גדול. גם תיקון פוליטי".

נוסף על כך, סער הביע התנגדות נחרצת להקמת מדינה פלסטינית. "אני מזהה ניסיון פלסטיני, ערבי ובינלאומי לנסות ולקדם שוב לקדמת הבמה את הרעיון המסוכן של הקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן", אמר. "אל תקלו בכך ראש, ידידיי. אני אומר לכם: ביום שאחרי - אחרי המערכה הביטחונית - נצטרך להדוף סכנות מדיניות. זה גורלנו. חלילה לנו, אחרי ששילמנו בריבית דריבית על טעויות העבר, לחזור לנתיב הנסיגות, החולשה והוויתורים. חלילה לנו אחרי שאנו משלמים בדם טובי בנינו לחזור לאשליות העבר".

"לא נסכים למדינת טרור פלסטינית - לא ביהודה ושומרון ולא בעזה", הדגיש סער. "לא נסכים לוותר על האחריות הביטחונית - לא ביהודה ושומרון ולא בעזה. לא נסכים לפגיעה בהתיישבות ביהודה ושומרון, כי הזכות להתיישב בארץ ישראל כרוכה בזכותנו לביטחון לאומי, כפי שלמדנו ממורנו מנחם בגין עליו השלום. וכשפוגעים בהתיישבות - בסוף נפגע גם הביטחון". 

19:21 - גלנט: שני אחיו של מח"ט צפון הרצועה נכנעו ומוסרים מידע בחקירות בישראל

שר הביטחון יואב גלנט חשף הערב כי בין עשרות מחבלי החמאס שנכנעו, נתפסו גם שני אחיו של מח"ט צפון הרצועה שחוסל, אחמד רנדור, שמוסרים מידע בחקירות בישראל: "לאחר שצה"ל חיסל את מח"ט צפון הרצועה רנדור - אחיו נכנעו, וכעת הם מוסרים מידע בחקירות צה"ל והשב"כ".

19:15 - ביידן בהתבטאות פומבית חריגה: נתניהו חייב לשנות את הרכב הממשלה שלו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הערב באירוע קמפיין בוושינגטון כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "צריך להחליף את ממשלתו". ביידן אמר עוד כי "ישראל מתחילה לאבד תמיכה בגלל הפצצות חסרות הבחנה".

18:38 - צה"ל חילץ את גופותיהם של עדן זכריה ז"ל ורס"ב זיו דדו ז"ל, שנחטפו לעזה

דובר צה"ל התיר לפרסום כי חולצו מעזה גופותיהם של עדן זכריה ז"ל (28) מראשון לציון, שנחטפה מהמסיבה ברעים; ושל רס"ב זיו דדו ז"ל (36) מרחובות, שנפל במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. רס"ב דדו נפל בעת שירותו כמנהל עבודה לוגיסטי בגדוד 51 שבחטיבת גולני, ועד היום הוכר כחלל חטוף בידי ארגון טרור.

לאחר הליך זיהוי שבוצע על-ידי גורמי רפואה ורבנות צבאיים, יחד עם המכון לרפואה משפטית והמשטרה, הודיעו היום נציגי צה"ל ומשטרה למשפחות כי גופות יקיריהן חולצו והוחזרו לשטח ישראל.

במסגרת הפעילות שאפשרה את איתור הגופות, נפלו רס"ר (מיל') גל מאיר איזנקוט ז"ל ורס"ר (מיל') איל מאיר ברקוביץ' ז"ל, ונפצעו לוחמים נוספים.

דובר צה"ל מסר כי "המשימה הלאומית שעומדת לנגד עינינו היא איתור הנעדרים והשבת כל החטופים הביתה". עוד נמסר: "אנו פועלים יחד עם גופי הביטחון, בכל האמצעים המודיעיניים והמבצעיים, להשיב את כל החטופות והחטופים הביתה".  

18:30 - מפקד חיל האוויר הפציץ בעזה: "בטוחים כשאתם מעלינו"

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ביצע טיסה מצבעית שכללה תקיפה ממסוק קרב, בשיתוף ובהכוונת כוחות אוגדה 98 וחטיבה 55. במסגרת הטיסה הותקפה תשתית טרור שממנה בוצע ירי שגרם למותו של רס"ם (מיל') גדעון אילני ז"ל, לוחם בגדוד 2855, עוצבת "חוד החנית".

בר אמר ללוחמים בקשר במהלך הטיסה: "יחד אתכם בכל, המשיכו כך, אנחנו כאן מעליכם לשירותכם". מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס, אמר: "אנחנו בטוחים איתכם כשאתם מעלינו".

18:26 - משפחות החטופים מחוץ למשרד ראש הממשלה: " קר לנו כאן - אבל בעזה קר יותר"

עם מטריות ולפידים: משפחות החטופים קיימו תהלוכה עד משרד ראש הממשלה בקריאה להשיב את כל החטופים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה. הצועדים קראו: "תמונת הניצחון היא החזרת כל החטופים עד החטוף האחרון". בהמשך, שמותיהם ותמונותיהם של החטופים הוקרנו על משרד ראש הממשלה.

אפרת ועינב מוזס, הכלות של גדי מוזס שמוחזק בשבי החמאס לאחר שאשתו מרגלית שוחררה, סיפרו ל-N12: "הזמן נגמר. מספיק עם משחקי האגו וההכרזות על טיהור וכיבוש. יש זמן לכל דבר קודם החטופים ואחר-כך חיסולים. בשבי יש עדיין הרבה חולים כרוניים, מבוגרים ופצועים. יום-יום החיילים שלנו נקטפים במלחמה. אנחנו רוצים עכשיו לחזור לשולחן המשא-ומתן. זה המסר שבאנו להעביר בצעדה הזו, ואנחנו קוראים לכל מי שנמצא באזור ירושלים לבוא ולקחת חלק. שההנהגה שלנו תבין שהעם מאוחד סביב הקריאה להחזיר את החטופים הביתה".

נעם דן, קרובת משפחתו של עופר קלדרון החטוף בעזה, נאמה בגשם מחוץ למשרד ראש הממשלה: "קר לנו כאן - אבל בעזה קר יותר. באנו להזכיר לנבחרי הציבור שלנו שהציבור רוצה את החטופים בבית. גם לגברים בעזה מגיע לחיות. לא יהיה ניצחון עד החטוף האחרון. ראש הממשלה, באתי אליך כדי להגיד לך שאתה חייב לקחת אחריות ולהוביל את המהלך להחזרת החטופים. אין להם זמן, עכשיו זה כבר מאוחר מדי".

18:00 - דיווח בעזה: הפצצות מבנים ברפיח

בעזה דיווחו על תקיפה בכיכר א-נג'מה שבמרכז רפיח בדרום רצועת עזה ועל תקיפת מבנה במערבה.

17:54 - מהבוקר: חיזבאללה קיבל אחריות על 8 פעולות נגד ישראל

חיזבאללה קיבל אחריות על שני מקרי ירי נוספים לעבר מוצבים ישראליים באזור הגבול. עד כה, ארגון הטרור קיבל אחריות על שמונה פעולות נגד ישראל מאז הבוקר. במקביל, בלבנון דיווחו תקיפה ארטילרית של צה"ל באזור א-לבונה שבדרום המדינה. 

17:08 - הבית הלבן: נדבר עם הישראלים על לוח הזמנים של המלחמה בעזה

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר כי ידון בשיחות הקרובות עם גורמים רשמיים בישראל על לוח הזמנים למלחמה בעזה. על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל לצמצם הרג אזרחים פלסטינים בעזה, אמר סאליבן בפורום של "וול סטריט ג'ורנל" כי הוא "ידון עם הישראלים בתוכניתם לאחר המלחמה לעזה". 

17:00 - שיירת משפחות החטופים הגיעה לירושלים: "לא להמתין למתווה סינוואר"

מאות רכבים ובהם משפחות החטופים הגיעו לירושלים, כחלק מהצעדה שלהן למשכן הכנסת בירושלים בקריאה למתווה לשחרורם. המשפחות יקיימו בבירה מצעד לפידים ועצרת, שבסיומה ילונו באוהלים מול משרד ראש הממשלה ויצאו במסר ברור: "אסור להמתין למתווה סינוואר, ישראל חייבת להניח מתווה פעימות נוסף ולרתום את העולם לקידומו!". 

17:00 - מסר לחות'ים: ספינת מלחמה מדגם "סער 6" הפליגה לראשונה לים סוף

ספינת טילים מדגם "סער 6" הפליגה לראשונה בים סוף, בעקבות איומי ופעולות המורדים החות'ים בתימן. מתחילת הלחימה ברצועת עזה, תוקפות שייטת ספינות הטילים ופלגות הביטחון השוטף מאות מטרות סיוע לכוחות המתמרנים. כוחות חיל הים חיסלו מחבלים, בהם עשרות פעילים במערך הימי של חמאס. כמו כן הותקפו וחוסלו מרבית מראשי הפיקוד של הכוח הימי של ארגון הטרור, המונה מאות פעילים ומתמחה בהוצאת פיגועים במתווה הימי. 

ספינת סער 6 של חיל הים / צילום: דוברות משרד הביטחון
 ספינת סער 6 של חיל הים / צילום: דוברות משרד הביטחון

במקביל, ספינות הטילים של חיל הים ממשיכות לפעול במרחב ים סוף, בהתאם להערכת מצב וכחלק מתגבור מאמץ ההגנה. השבוע עגנה לראשונה בנמל אילת אח"י מגן, ספינה מדגם "סער 6" שהצטרפה לפעילות מבצעית של חיל הים.

לצד פעילות זו, צה"ל מסר כי הושלם הליך מבוצע של הספינה הרביעית והאחרונה מסדרת "סער 6" שארך יותר משנתיים - קצב מבצוע מהיר ביותר להתקנת והתאמת מערכות לחימה חדישות ומהמתקדמות בעולם בתוצרת כחול-לבן עבור ארבע ספינות מלחמה במקביל.

בנוסף, בשיתוף-פעולה של יחידות זרוע הים הכולל את המטה המבצעי ובו את מספן המודיעין ויחידות מבצעיות וטכנולוגיות נוספות והכוחות הלוחמים בשטח, הצליח חיל הים לסכל מספר כלים צוללים בלתי מאוישים, אשר ייעודם הוא פגיעה בנכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל בים ובחופיה.

16:39 - נתניהו: יש מחלוקת עם ארה"ב לגבי "היום שאחרי", עזה לא תהיה פת"חסטאן

אחרי שאמר אתמול בוועדת החוץ והביטחון כי "מספר הקורבנות באוסלו שווה לזה של 7 באוקטובר", ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום אחר-הצהריים סרטון שבו אמר: "אני מאוד מעריך את התמיכה האמריקאית להשמדת החמאס והחזרת חטופינו". לדבריו, "אחרי שיח אינטנסיבי עם הנשיא ג'ו ביידן ואנשיו, קיבלנו גיבוי מלא לכניסה הקרקעית ובלימת הלחצים הבינלאומיים להפסקת המלחמה". 

"כן, יש מחלוקות לגבי 'היום שאחרי חמאס', ואני מקווה שנגיע להסכמה גם כאן", הוסיף נתניהו. "אני רוצה להבהיר את עמדתי: אני לא אתן לישראל לחזור על טעות אוסלו. לא אתן שאחרי ההקרבה האדירה של אזרחינו ולוחמינו, נכניס לעזה מי שמחנך לטרור, תומך בטרור ומממן טרור. עזה לא תהיה לא חמאסטאן ולא פת"חסטאן". 

16:00 - משרד הבריאות העזתי של חמאס: 18,412 הרוגים ו-50,100 פצועים פלסטינים מתחילת המלחמה  

15:19 - כוחות הביטחון פתחו במבצע בג'נין, כלי טיס מאויש מרחוק תקף חוליית מחבלים שהשליכה מטענים

צה"ל, שב"כ ומג"ב החלו הלילה במבצע לסיכול טרור במרחב מחנה הפליטים והעיר ג'נין, כך לפי דובר צה"ל. כלי הנדסה פעלו לחשיפת מטענים שהוטמנו מתחת לכבישים שנועדו לפגיעה בכוחות צה"ל, שאיתרו מספר נשקים, תחמושת ומטענים. בנוסף איתרו והשמידו מעבדת מטענים מוכנים לשימוש. כמו כן אותרו פירים תת-קרקעיים וחמ"ל תצפיות. 

הבוקר, רחפני יחידה 636 זיהו חוליית מחבלים שהשליכה מטענים וירתה לעבר הלוחמים. כלי טיס של חיל האוויר תקף את החולייה וחיסל מספר מחבלים. עשרות חשודים עוכבו, בעת שהכוחות ממשיכים בפעילות. כמו כן, שלושה מבוקשים נוספים נעצרו ברחבי יהודה ושומרון. 

בפעילות הכוחות בכפר קליל שבחטיבת שומרון איתרו הלוחמים נשק ציידים, רחפן ותחמושת. במבצע לסיכול טרור בסילוואד שבחטיבת בנימין ובמחנה הפליטים דהיישה שבעציון תוחקרו חשודים רבים, והוחרמו דגלים של ארגון הטרור חמאס ומחסניות. בכפר חלחול הוחרמו עשרות רכבים בלתי חוקיים. במבצע לסיכול טרור עממי בכפר נחלין, הכוחות סרקו מבנים רבים, תחקרו ועיכבו עשרות חשודים והחרימו רכבים בלתי חוקיים.

15:12 - דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב על האיום החות'י: "לא רוצים לראות עימות נוסף או עימות מתרחב, אבל נעשה הכול כדי להגן על האינטרסים שלנו"

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר בראיון ל-NBC כי האמריקאים "מודאגים מאוד מהתרחבות העימות" בגזרה הצפונית ו"לא רוצים לראות חזית נוספת".

על האיום החות'י אמר קירבי כי בארה"ב "עובדים עם מדינות נוספות כדי לחזק את הביטחון באזור ולהגן על ספינות. אנחנו אומרים לאחרים - וגם לאיראן: אנחנו לא רוצים לראות עימות נוסף או עימות מתרחב, אבל נעשה הכול כדי להגן על האינטרסים שלנו".

קירבי התייחס גם לשחרורם של החטופים והחטופות, שמוחזקים ברצועה 67 ימים בידי מחבלי חמאס. אין שעה ביום שאנחנו לא מנסים כדי להשיג הפסקת אש. עובדים קשה. הלוואי והיו לי חדשות טובות יותר על החטופים האמריקאים. אני לא יכול להעריך את הסיכויים. אנחנו עובדים תחת ההנחה שהחטופים האמריקאים חיים, אין לנו ממש מידע, אז אנחנו מניחים כך".

15:03 - יותר מחמש תקריות ירי לעבר יישובי הצפון משעות הבוקר

טיל נ"ט נורה לעבר קיבוץ ברעם שבגליל העליון וגרם לפגיעות שונות בלפחות חמישה מבנים. טיל מיירט שוגר מעל לשמי עכו, ולראשונה זה חודש הופעלה אזעקה בעיר מחשש לשברי מיירט. צה"ל השיב בירי ארטילרי.

14:30 - בלב העיר עזה: לוחמי צנחנים גילו תיעודים שצילמו מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח בעוטף

במהלך סריקות שביצעו לוחמי גדוד 202 בשכונות זייתון וסג'עייה, אותרו כמה כרטיסי זיכרון המכילים חומרים שצילמו מחבלי חמאס בטבח ב-7 באוקטובר, כך לפי דובר צה"ל.

13:38 - אזעקות בשלומי ובבצת שבגליל המערבי

13:20 - אזעקות בשל חשש לירי רקטות וטילים בעכו, בבוסתן הגליל ובשמרת

13:18 - אזעקות הופעלו בשלומי

13:08 - מספר מיירטים שוגרו לעבר מטרה חשודה שחצתה לישראל

יחידת הבקרה האווירית זיהתה לפני זמן קצר מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל. שוגרו מספר מיירטים לעבר המטרה, והאירוע הסתיים - כך לפי דובר צה"ל.

12:52 - צבע אדום בשדרות ובשער הנגב

צבע אדום נשמע בשדרות ובשורת יישובים בעוטף עזה, בהם: שדרות, איבים, ניר עם, גבים, מכללת ספיר, מטווח ניר עם ומפלסים. מעיריית שדרות נמסר כי לא זוהו נפילות בעיר, ולא ידוע על נפגעים בגוף או על נזק לרכוש.

11:42 - אזעקות בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין במעלה יוסף, התרעות בשתולה ובזרעית

אזעקות בשתולה, בשומרה, בזרעית ובאבן מנחם בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין. התרעות בשל ירי רקטי הופעלו בשתולה ובזרעית. שוגרו מיירטים לעבר מטרות חשודות בשמי הגליל המערבי. מפיקוד העורף נמסר כי האירוע הסתיים.

11:30 - עמדות ואמל"ח ללחימה ממושכת אותרו בבתי אזרחים בשכונת מגורים ברצועה

במהלך הלחימה של כוחות צוות הקרב החטיבתי של הנח"ל במרחב ג'באליה, אותרו בשכונת מגורים ובקרבת בית ספר, מספר מוקדים של מרחבי לחימה ומצבורי אמצעי לחימה ששימשו את חמאס - כך לפי דובר צה"ל. המצבורים הכילו טילי ומשגרי RPG, מטעני חבלה, רימונים ורובי קלצ'ניקוב, ובנוסף ציוד צבאי דוגמת וסטים ומחסניות.

מצה"ל נמסר כי חלק מאמצעי הלחימה הושמדו בידי הכוח ברצועה, וחלק נשלחו להמשך חקירה ומיצוי מודיעיני. כלל תשתיות הטרור אותרו במבנים ובתשתיות אזרחיות. במסגרת הפעילות של הכוחות, איתרו הלוחמים דירה מבצעית של מחבל נוח'בה הערוכה להגעת כוחותינו. המבנה ששימש גם כחמ"ל של ארגון הטרור חמאס, ובו אותרו מסמכי לחימה רבים של הארגון ומחשבים ניידים עליהם נמצאו תוכניות להתקפה על עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

11:29 - אזעקות באשקלון ובמועצה אזורית שער הנגב

אזעקות להתרעה מירי טילים הופעלו בשורת יישובים בעוטף עזה ובאשקלון: מפלסים, מטווח ניר עם, נתיב העשרה, מבקעים, זיקים, כרמיה ויד מרדכי. ממד"א נמסר כי לא התקבלו קריאות על נפילות או על נפגעים.

11:27 - אזעקות בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין באבירים, בנטועה ובאלקוש שבצפון

11:22 - אזעקות בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי

אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל המערבי: ערב אל עראמשה, אילון, יערה, גורנות הגליל, אדמית, גורן וחניתה בשל חשש לכלי טיס עוין.

10:48 - שיגורים לצפון: רקטות יורטו בדרך לאגמון החולה, במקביל זוהה ירי גם לעבר מלכיה

בשעה האחרונה יורטו שתי רקטות ששוגרו מלבנון לעבר אגמון החולה. במקביל, זוהו מספר שיגורים לעבר מרחב מלכיה. לא יודע על נפגעים. מדובר צה"ל נמסר כי "בהתאם למדיניות הופעלה התרעה ביישומון בשטח פתוח".

10:32 - צבע אדום בעוטף עזה

צבע אדום נשמע במושבים מבטחים, עמיעוז וישע.

10:00 - 105 חיילי צה"ל נפלו ברצועת עזה מתחילת התמרון הקרקעי, 13 מהם - מאש כוחותינו

לפי הנתונים שמפרסם צה"ל, מאז הכניסה הקרקעית של הכוחות לרצועה נהרגו 105 חיילים, 20 מהם בתאונות ולא כתוצאה מהיתקלות עם האויב - 13 מאש כוחותינו.

08:18 - חיל האוויר השמיד עמדת שיגור רקטות - בעת שנורו לעבר שדרות, אותרו כ-250 מרגמות מוכנות לשימוש

לוחמי אוגדה 162 בג'באליה, בשיתוף לוחמי יחידת האיסוף 636 מחיל הגנת הגבולות, זיהו עמדת שיגור בעת שנורו ממנה רקטות לעבר העיר שדרות, והכווינו כלי טיס שתקף והשמיד אותה.

לפי דובר צה"ל, לוחמי דובדבן פשטו על מבנה של מחבלי חמאס ואיתרו במקום כ-250 רקטות, מרגמות וטילי RPG שהיו מוכנים לשימוש. במקום נמצאו גם אמצעי לחימה וציוד צבאי נוסף.

בהמשך, לוחמי חטיבת גבעתי השמידו מפעל לייצור אמצעי לחימה ואיתרו מאות רימונים, רקטות וטילי לאו. נוסף על כך, כוחות זרוע הים זיהו ותקפו חוליית מחבלים שביצעה ירי אל עבר הכוחות המתמרנים ברצועת עזה. 

07:18 - צבע אדום בעוטף עזה

צבע אדום נשמע במושבים זמרת, שובה ויכיני בעוטף עזה.

07:07 - צה"ל פועל בג'נין: כלי טיס תקף מחבלים, לוחמים על הקרקע סורקים מבנים

כוחות צה"ל פועלים בג'נין בשעות האחרונות, בוצע ירי, ונזרקו מטענים לעבר הכוחות שפועלים לסריקת מבנים. בנוסף, בצה"ל תקפו מהאוויר מחבלים שירו ויידו מטענים וסיכנו את הלוחמים.

04:30 - דיווח: טיל שיוט ששוגר מתימן פגע במכלית מסחרית בים האדום

טיל שיוט ששוגר מתימן על-ידי החות'ים, פגע במכלית מסחרית וגרם לשריפה ולנזק אך לא לנפגעים, כך דווח ברויטרס. שני גורמים במשרד ההגנה האמריקאי מסרו לסוכנות הידיעות כי המתקפה בוצעה נגד כלי השיט "STRINDA", והיא התרחשה כ-100 ק"מ צפונית למיצר "באב אל-מנדב". עוד ציינו אותם גורמים כי משחתת הצי האמריקאי "מייסון" הייתה באזור ונקראה להגיש סיוע.

02:50 - ביידן: "מכיר את נתניהו 55 שנה - לא מסכים עם הרבה ממה שהוא אומר"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לאירוע הדלקת החנוכייה המסורתי של הבית הלבן. בנאומו בפני הקהל אמר כי "האנטישמיות בארה"ב ובעולם היא מחליאה", וחזר על אמירה שלו מהעבר: "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני - ואני ציוני", הדגיש לקול מחיאות הכפיים. הנשיא הוסיף כי "ללא ישראל, לא היה יהודי בעולם שהיה מרגיש בטוח".

בדבריו התייחס ביידן להיכרות ארוכת-השנים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורמז לחילוקי דעות בין השניים. "אני מכיר אותו כבר 55 שנים, עוד כשהייתי סנטור. אמרתי לו אז שאני אוהב אותו, אבל לא מסכים עם הרבה ממה שהוא אומר - זה די דומה גם היום", אמר הנשיא.

ביידן התייחס לסיוע הצבאי שארה"ב מספקת לישראל, ואמר כי הסיוע יימשך "עד שחמאס יושמד", אולם ציין כי "יש להישאר זהירים", מכיוון ש"דעת הקהל העולמית יכולה להשתנות ברגע, וצריך לחשוב על זה".

הנשיא התייחס גם לנושא החטופים וציין כי המאמצים יימשכו עד שכולם יחזרו הביתה. על העדויות שהציגה ישראל כי מחבלי החמאס ביצעו תקיפות מיניות חמורות במתקפת ה-7 באוקטובר, אמר הנשיא: "חמאס ביצע מעשי אונס ותקיפה מינית בנשים ובנערות ישראליות, וצריך לגנות את זה באופן חד-משמעי".

22:52 - נתניהו: מספר הקורבנות ב-7 באוקטובר שווה לזה של אוסלו

ראש הממשלה נתניהו אמר היום בוועדת החוץ והביטחון כי "אוסלו הוא אסון שהביא לאותו מספר קורבנות כמו 7 באוקטובר, במשך זמן ארוך יותר". מוקדם יותר בדיון אמר כי "הרשות הפלסטינית רוצה להשמיד אותנו" - אמירה שמהווה החרפה משמעותית בביקורת של נתניהו על הרשות. 

22:24 - מת מפצעיו רס"ר (במיל') צביקה לביא ז"ל, שנפצע בקרב ברצועת עזה

הותר לפרסום כי רס"ר (במיל') צביקה לביא ז"ל, לוחם מילואים ביחידת מגלן 551, מת מפצעיו לאחר שנפצע לפני כשבועיים בקרבות ברצועת עזה. לביא, נשוי לטליה ואב לשלושה ילדים מהיישוב עלי שבבנימין, נאבק ימים ארוכים על חייו בבית החולים. היום נפרדו ממנו בני משפחתו סביב מיטתו בניגונים ובתפילה.

 ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, ספד לו: "צביקה איש יקר מפז, תכשיט נוסף שנפל על קדושת ה' והארץ, מטובי בניה של בנימין. הוא מצטרף לקדושים וגיבורים שעזבו בית ומשפחה ומסרו עצמם על קידוש ה' במלחמה הזו. אנחנו משתתפים בצער הנורא של המשפחה ומתפללים שהקב"ה ישלח להם מזור ונחמה וירפא את מכאובם". 

21:40 - מעבר כרם שלום ייפתח כדי להגדיל את היקפי בידוק הסיוע ההומניטרי לעזה

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי בתום התייעצות ביטחונית הוחלט על בידוק משולב במעברי ניצנה וכרם שלום, "לצורך שיפור ושדרוג יכולות והיקפי בידוק הסיוע ההומניטרי המועבר לרצועת עזה. משאיות המכילות מים, מזון, ציוד רפואי וציוד מחסות בלבד ייבדקו במעברים, ויועברו משם לארגוני סיוע בינלאומיים ברצועה דרך מעבר רפיח שבמצרים". עוד נמסר: "נדגיש כי לא ייכנסו סחורות מישראל לרצועה, וכי כלל הסיוע ההומניטרי יוסיף להיכנס דרך מעבר רפיח".

אמש דווח כי יותר מ-500 מחבלים נעצרו מתחילת המלחמה בעזה. מתום ההפוגה, לוחמי צה"ל בשיתוף עם השב"כ עצרו כ-140 פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. הפעילים עוכבו במהלך קרבות בימים האחרונים בידי לוחמי צה"ל. חלקם נכנעו באופן יזום והובלו עם חוקרי השטח של יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי השב"כ להמשך חקירה.

בגבול הצפון הלחימה מתגברת - חיזבאללה ירה שלושה טילי נ"ט מלבנון לעבר מטולה. בית אחד נהרס כליל, ונזק נגרם ללפחות שבעה בתים במושבה, אין נפגעים. בתגובה, צה"ל תקף בארטילריה בשטח לבנון. חיזבאללה קיבל אחריות לירי הנ"ט, שבא "לתמיכה בתושבי עזה ועל מותו של ראש כפר טייבה חוסין מנצור". מהבוקר קיבל ארגון הטרור אחריות על שבע פעולות נגד ישראל.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12