"מצב חירום כלכלי" בארגנטינה. אלה הצעדים של הנשיא החדש

פיחות של המטבע המקומי ב-50% וביטול סבסוד כבד למשק, אלה חלק מהמהלכים עליהם הכריז הנשיא החדש של ארגנטינה, חאבייר מיליי, כדי להילחם באינפלציה במדינה, שעומדת כעת על 143% • בקרן המטבע הבינלאומית בירכו את המהלכים ה"נועזים"

חאבייר מיליי בקמפיין הבחירות שלו עם המסור שסימל את הקיצוצים שהוא מתכנן / צילום: ap, Natacha Pisarenko
חאבייר מיליי בקמפיין הבחירות שלו עם המסור שסימל את הקיצוצים שהוא מתכנן / צילום: ap, Natacha Pisarenko

נשיא ארגנטינה החדש חאבייר מיליי לא מבזבז זמן. מיליי הודיע על תוכנית כלכלית אגרסיבית לשינוי "מצב החירום הכלכלי" במדינה. במסגרת התוכנית יתבצע פיחות של 50% לפסו, כך ש-800 פסו יהיו שווים דולר אחד, לעומת 400 עד עתה. זהו הפיחות השני שמתרחש השנה במטבע, לאחר שבאוגוסט האחרון ירד מכ-280 פסו לדולר. למעשה, ערכו של המטבע הארגנטינאי התרסק לגמרי בשנים האחרונות (נפילה של כ-98%), כאשר ב-2017 עוד אפשר היה להחליף 15 פסו תמורת דולר אחד.

אינפלציה תלת־ספרתית ועוני הביאו את הארגנטינאים להמר על מועמד רדיקלי
בשוק מזהירים ממיתון, הפד חושש מהאינפלציה: מה צפוי הערב בהחלטת הריבית בארה"ב?
כותרות העיתונים בעולם | הסיפור המוזר על האנטישמיות במטרו של ברלין

בנוסף, הודיע הנשיא על קיצוץ בסבסוד תחומי האנרגיה והתחבורה. הסיבה לצעדים אלו לדבריו היא מדיניות כלכלית פופוליסטית ומרחיבה מדי שהייתה נהוגה במדינה, של הגבלת יבוא וסבסוד מוצרים, כולל למשל סבסוד כבד לתחום הדלק (בניגוד למיסוי דלק במדינות המערב). כך, לדוגמה, המדינה משקיעה כ-12 מיליארד דולר בסבסוד אנרגיה בשנה. יש מי שגם סיפרו שכרטיסים למשחקי המונדיאל בשנה שעברה סובסדו.

התוצאה של הסיוע הממשלתי הכבד למשק היא שהמדינה נקלעה, שוב, לסחרור אינפלציוני, כאשר האינפלציה במדינה עומדת כעת על 143%, שחיקה של יותר מחצי מהכסף של האזרחים תוך שנה אחת בלבד. הריבית במדינה עומדת על קרוב ל-120%.

על פי הנתונים במדינה, לארבעה מתוך 10 ארגנטינאים אין כסף. המדינה סובלת מגירעון פיסקאלי גדול, גירעון סחר של 43 מיליארד דולר, בנוסף לחוב משמעותי של 45 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, ותשלומי ריבית בהיקף של 10.6 מיליארד דולר שהיא צריכה לשלם עד חודש אפריל הקרוב.

"במשך כמה חודשים, יהיה גרוע יותר מבעבר", אמר מיליי, שנחשב ליברטריאן בדעותיו, יומיים לאחר השבעתו לנשיאות.

מי שהודיע על הפיחות במטבע הוא שר הכלכלה לואיס קאפוטו, נגיד הבנק המרכזי לשעבר במדינה ושאותו מינה מיליי לתפקיד. קאפוטו אמר בנוסף שהממשלה תבטל מכרזים לפרויקטים ציבוריים ותצמצם משרות ממשלתיות כדי להקטין את גודלה של הממשלה ולקצץ את מספר משרדי הממשלה מ-18 ל-9. הוא הסביר כי למדינה פשוט אין ברירה וכי היא חייבת לבצע זאת כדי להפחית את הגירעון הפיסקאלי, שלדעתו הוא הגורם לבעיות הכלכליות של המדינה, כולל האינפלציה הגבוהה. "אם נמשיך כפי שאנחנו, אנו הולכים בהכרח לעבר היפר-אינפלציה", אמר קפוטו. "המשימה שלנו היא למנוע קטסטרופה".

בנוסף דיבר מיליי על סגירת הבנק המרכזי, שאותו האשים באינפלציה, אבל צעד זה לא מבוצע בשלב זה. כמו גם התוכנית לביטול הפסו ומעבר למטבע בפועל במדינה - הדולר.

קרן המטבע מברכת את הצעדים

קרן המטבע הבינלאומית בירכה על הצעדים ואמרה שהם מהווים "בסיס טוב" לדיונים נוספים עם ארגנטינה על החוב שלה. "הפעולות הראשוניות הנועזות הללו מטרתן לשפר משמעותית את הכספים הציבוריים באופן שיגן על החלשים ביותר בחברה ולחזק את משטר המט"ח", אמרה דוברת קרן המטבע הבינלאומית, ג'ולי קוזאק. "היישום הנחרץ שלהם יסייע לייצב את הכלכלה ויציב את הבסיס לצמיחה בת קיימא יותר ובהובלת המגזר הפרטי".

מיילי הוא כלכלן, בן 53. הוא מתנגד נחרץ לממשל הקודם בארגנטינה, מגדיר את עצמו "אנרכו-קפיטליסט", כדי לבדל את עצמו מהגישה הסוציאליסטית ששלטה עד כה בארגנטינה, ונחשב למעריץ של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.

ב-19 בנובמבר הוא ניצח בסיבוב השני של הבחירות בארגנטינה ושלח לאופוזיציה את הנשיא לשעבר אלברטו פרננדס ואת המפלגה החוסטיסיאליסטית, ששלטה בארגנטינה במשך עשרות שנים. הבעיה מבחינתו עלולה להיות שהמפלגה שהודחה מהשלטון שולטת באיגודי העובדים, שמתנגדים להתייעלות והורדות שכר בתחומם.

מיליי הוא גם אוהד של מדינת ישראל. לפני מספר ימים הוא נאם בטקס הדלקת נרות חנוכה, בפארק בבואנוס איירס, כשהוא עונד דיסקית לשחרור החטופים בעזה.