הכלכלנים מעריכים: מה צפוי היום במדד המחירים של ישראל?

על פי ההערכות, קצב האינפלציה השנתי צפוי להתמתן בחודש נובמבר • עם זאת, נראה כי הדרך להורדת ריבית עדיין ארוכה לאור המדיניות הפיסקלית המרחיבה של הממשלה

מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם היום (ו') בשעה 14:00, ולפי התחזיות, קצב האינפלציה בישראל צפוי להמשיך להתמתן. תחזיות הכלכלנים צופות כי האינפלציה השנתית תרד בחודש נובמבר ל-3.5%-3.6%, זאת לעומת שיעור של 3.7% כעת.

ועדת הכספים אישרה את תוספת התקציב ל-2023 לקריאה שנייה ושלישית 
הדולר נופל לשפל של חמישה חודשים לאחר החלטת הריבית בארה"ב 
לאן תגיע ריבית בנק ישראל בשנת 2024? גבוה בהרבה ממה ששוק ההון חושב 


אחד האלמנטים החשובים במדד הקרוב יהיה אופי האומדן של הנתונים, בחודש שעבר החליטה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לזקוף חלק מהנתונים למדד הכללי, ובכלל לאפס את השפעתם על השינוי במדד (השינוי ברכיב זהה לכלל המדד ולכן לא השפיע עליו).
"הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החליטה למדוד כרגיל כמעט את כל סעיפי המדד" מוסר יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר, "הלשכה תאמוד כרגיל גם את סעיפי הנסיעות לחו"ל, הבראה ונופש, אירועים ומסיבות, קולנוע וכו'. שלמעט מספר סעיפים זניחים במדד (אירועי ספורט למשל) קיימות מספיק תצפיות לבצע את המדידה כרגיל".

כץ מסביר שמדובר בהחלטה משמעותית, שכן לאחר הייסוף של השקל אל מול האירו והדולר בחודש נובמבר, מחירי הנסיעות לחו"ל ירדו. "מחירי הנסיעות באים בנוסף לעונתיות השלילית הרגילה בסעיפים כגון מסיבות ואירועים בתקופה זו". בשל העדכון של הלמ"ס, כץ עדכן כלפי מטה את התחזית למדד נובמבר (מ-3.7% ל-3.5%), "בעיקר על רקע הציפייה לירידה של 3.8% בסעיף נסיעות לחו"ל (במקום אפס) ועוד ירידות קלות בסעיפים עונתיים (מסיבות ואירועים והבראה ונופש)".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים מוסיף על כך בסקירתו ומסביר כי הרכיבים העיקריים העתידים להשפיע על המדד כלפי מעלה הם מחירי המזון, הפירות והירקות ורכיב הדיור, כל אלו אמורים לעלות. עם זאת, שפריר מוסיף כי "חשוב לזכור כי סקר המגמות בעסקים בחודש אוקטובר הראה שהמנהלים בענפי השירותים המסחר הקמעונאי והתעשייה מעריכים כי המחירים ירדו בחודש נובמבר בחדות יחסית".

מתווה הורדת הריבית של בנק ישראל נמצא בסיכון?

לאור התקררות סביבת המחירים בארץ, בתחזיות השוק ובנק ישראל כבר רואים את רמת האינפלציה מתכנסת בשנה הבאה לעבר יעד הבנק (3% ברף העליון). בנוסף לכך, פרסום החלטת הפד אמש הראתה כי גם בארה"ב הורדות הריבית קרובות מתמיד. בפד חוזים כי בשנת 2024 יחולו שלוש הורדות ריבית ובהמשך לכך, הדולר צנח מול מטבעות העולם והשקל התחזק ביותר מאחוז. בבנק ישראל עוקבים אחרי החלטות הפד, וצפי להורדת ריבית בארה"ב צפויה להשפיע גם על החלטת הועדה המוניטרית המקומית.

נראה כי ייסוף השקל והתחזיות להפחתת ריבית בארה"ב תורמות לבנק ישראל לשקול הורדות ריבית. בנק ישראל רצה לראות את יציבות השקל לפני שהוא מתחיל לאושש את המשק, נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון ציין זאת בהחלטת הריבית האחרונה.

כך, נראה כי הורדות הריבית ע"י בנק ישראל נמצאות כבר מעבר לפינה. אך נראה שיש גורם העלול להפריע למתווה הורודות הריבית: המדיניות הפיסקלית.

כץ אומר כי "המשך מדיניות פיסקלית מרחיבה (ופחות אמינה) צפויה לתרום לאינפלציה, גם על ידי פיחות בשקל (הורדת דירוג) וגם על ידי השפעת הגידול בביקוש המקומי (חוץ מהגידול ברכש הביטחוני בחו"ל)". כץ מדגיש כי מדיניות זו תגביל את היכולת של בנק ישראל להקל על המדיניות המוניטרית.

שפריר מציין שלפי ההסתברויות בשוק: "מניחים שתי הורדות ריבית עד סוף חודש פברואר", עם זאת שפריר מעריך שזה לא יקרה, זאת גם בשל "חוסר שביעות הרצון בבנק ישראל מהמדיניות הפיסקלית ואי קיצוץ משמעותי בתקציב".

כך, כאשר בנק ישראל מעריך כי הריבית תרד במהלך שנת 2024 בכאחוז. פעולות הממשלה והקצאת התקציב לשנה הבאה יכולים בהחלט להשפיע על תחזית זו בעתיד.