ארה"ב שחררה את "גזבר החיזבאללה" ומקרון בברית עם הימין הקיצוני

ארה"ב משחררת את "איש הכספים של חזבאללה באמריקה הלטינית" • מקרון כורת ברית עם הימין הקיצוני נגד המהגרים • הכף במלחמת האזרחים בסודאן התחילה לנטות לטובת מיליציה עם הרבה מאוד דם על הידיים • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / צילומים: AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 ימינה פנה

רעש אדמה זעזע השבוע את הפוליטיקה הצרפתית. שנה וחצי לאחר שהכריז כי בחירתו החוזרת לנשיא נועדה "לבלום את הימין הקיצוני", הנשיא מקרון עשה יד אחת עם הימין הקיצוני כדי להעביר את ההגבלות הגדולות ביותר מאז ומעולם על הגירה לצרפת. מנהיגת הימין, מארין לה פן, הכריזה על "ניצחון אידיאולוגי".

פרשנות | לקונספציה יש זנב ארוך והוא עובר בהרי תימן
בעקבות התקפות החות'ים: זינוק בעלויות הובלת הנפט במזרח התיכון
שוברת ימינה: צרפת אימצה רפורמה קשוחה נגד הגירה לא-חוקית

למפלגתו של מקרון אין רוב בפרלמנט, והיא נאלצת להסתמך על בריתות אד־הוק עם האופוזיציה. הנשיא הצטדק לאחר מעשה, כי הוא עשה מה שעשה לטובת "המעמד העובד בשכונות העוני", הנושא בעיקר הנטל של הגירה בלתי מרוסנת. "חוק נוטף רעל", הכריזה הכותרת הראשית באחד העיתונים.

מקרון מסתכן עכשיו בהתמוטטות מפלגתו שלו. רבע מציריה הצביעו נגד החוק, או נמנעו.

עמנואל מקרון עם מנהיגת הימין בצרפת מארין לה פן. הגדירה את רפורמת ההגירה כ''ניצחון אידיאולוגי'' / צילום: ap, Ludovic Marin
 עמנואל מקרון עם מנהיגת הימין בצרפת מארין לה פן. הגדירה את רפורמת ההגירה כ''ניצחון אידיאולוגי'' / צילום: ap, Ludovic Marin

2 מי עושה ג'נוסייד

בשעה שייסורי עזה פותחים כל מהדורת חדשות בין לאומית ומעסיקים את מוסדות האו"ם ואת הדיפלומטיה, מלחמת האזרחים המוטרפת של סודאן אינה מעניינת כמעט איש. אולי מפני ששם, מיליציות ערביות מוסלמיות מוציאות אל הפועל תכנית ג'נוסייד רבת שנים נגד קבוצות אוכלוסייה שחורות.

הכף במלחמת האזרחים התחילה לנטות לטובת מיליציה עם הרבה מאוד דם על הידיים. לפני כמעט עשרים שנה הוטלה עליה האחריות להשמדה שיטתית של שחורים בחבל דארפור (כ־200 אלף בני אדם).

מחנה פליטים בסודאן, מזרח צ'אד / צילום: ap, Michael Knief
 מחנה פליטים בסודאן, מזרח צ'אד / צילום: ap, Michael Knief

באפריל השנה פרצה מלחמה בין המיליציה הזו לבין הצבא הסדיר. השבוע היא השתלטה על עיר שבה חצי מיליון פליטים מבועתים קיוו למצוא מסתור. הם נמלטים בהמוניהם. זמן קצר קודם, המיליציה תקפה שיירה של הצלב האדום. בסך הכול, מלחמת האזרחים של סודאן עקרה ממקומם שבעה מיליון בני אדם.

3 הגזבר של חיזבאללה

השבוע אנחנו מקבלים ראיות נוספות למידה שבה שחרור חטופים ובני ערובה מטריד ממשלות דמוקרטיות.

ארה"ב הודיעה, כי היא תשחרר אסיר כבד־משקל, עם הרבה חשדות של שחיתות 'על הידיים', תמורת אסירים אמריקאיים בוונצואלה. האסיר רם־הדרג הוא אלכס סאב (סעב, במקור הערבי), איש עסקים קולומביאני, בן למהגרים לבנוניים, בעל ברית ושותף עסקים קרוב של רודן ונצואלה ניקולאס מאדורו.

סאב תואר כ"איש הכספים של חזבאללה באמריקה הלטינית". חקירות במהלך השנים הראו, כי הוא הלבין מאות מיליוני דולרים בשירות ונצואלה, והייתה לו השפעה יוצאת דופן על הפוליטיקה שלה.

סאב נעצר ב־2020 בּקאבוֹ וֶרדֶה, מול חופי מערב אפריקה, במהלך נחיתת ביניים של טיסה מטהרן לקרקאס. הוא הוסגר לארה"ב. מאדורו המודאג פתח מייד מערכה רחבת ממדים להשיג את שחרורו.

השבוע התמלא מבוקשו: ג'ו ביידן החליט לשחרר את אחד האסירים המסוכנים ביותר בכלא האמריקאי, כדי לקבל את האסירים נמוכי הדרג בכלא הוונצואלי.

4 חצי מיליון חיילים

נשיא אוקראינה זלנסקי גילה השבוע, כי ממשלתו עושה מאמצים לגייס עוד חצי מיליון חיילים, מה שכנראה יכפיל את מצבת הכוחות שלה. הוא הודה שזה עניין "רגיש" ו"יקר".

והוא רגיש ויקר שבעתיים לנוכח הקשיים הגוברים להוסיף ולקבל סיוע צבאי וכלכלי מן המערב. סיוע של מאה מיליארד דולר ויותר נתקע בארה"ב ובאירופה בגלל התנגדות של הימין (רפובליקאים בארה״ב, הונגריה באירופה).

ולדימיר פוטין דיבר השבוע בביטחון על הניצחון הממשמש ובא, אבל גם הוא מנסה להגדיל את מצבת הכוחות שלו כדי למלא את השורות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומפקד כוחות היבשה בצבא האוקראיני / צילום: ap, Efrem Lukatsky
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומפקד כוחות היבשה בצבא האוקראיני / צילום: ap, Efrem Lukatsky

5 האוזן של הסרמטי

גלובליזציה אינה המצאה בת ימינו. כאשר הרומאים סללו דרכים מופלאות לרוחב אירופה ולאורכה, אנשים נעו בהן במהירות ניכרת, למרחקים ארוכים.

אנשי מדע בריטים הודיעו השבוע, כי הצליחו לפענח את הצופן הגנטי של שלד שהיה טמון באדמה כמעט 2,000 שנה. הוא היה שייך לגבר סרמטי.

הסרמטים הם קבוצה אתנית שהתגוררה בדרום רוסיה ואוקראינה של ימינו. אנשיה היו פרשים ידועים לתהילה, והאימפריה הרומית שכרה את שירותיהם כדי להתרחב ולהתגונן. ידענו ממקורות עתיקים, ש־5,000 סרמטים הובאו לבריטניה במאה השנייה לספירה, כדי להגן על החומה המפורסמת שבנה מיודענו אדריאנוס הרשע (מדכא מרד בר כוכבא והמחריב הסופי של ירושלים).

הצופן פוענח על יסוד עצם קטנטנה באוזנו הפנימית של הסרמטי. בזכות הברקות מדעיות כאלה, ההתכתבות שלנו עם ההיסטוריה נהנית מפריצות דרך שלא העלינו בדעתנו.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.