עיראק | שאלות ותשובות

קרובות לישראל ומאיימות על אסדות הגז: מי הן המיליציות הפרו־איראניות בעיראק

מי הן אותן מיליציות פרו־איראניות בעיראק שהכריזו כי שיגרו בשבוע שעבר כלי טיס בלתי מאויש לעבר אסדת כריש? כיצד הן ניסו לתקוף? מי בכלל לימד אותן להשתמש באמצעים הללו? ואיך ישראל בכלל מתגוננת בפני האיום? • גלובס עושה סדר

אסדת כריש. המיליציות הפרו־איראניות בעיראק טוענות כי שיגרו אליה כטב''ם / צילום: איל יצהר
אסדת כריש. המיליציות הפרו־איראניות בעיראק טוענות כי שיגרו אליה כטב''ם / צילום: איל יצהר

צה"ל הודיע אתמול (ו') כי מטוס קרב בשיתוף חיל הים יירט בשישי שעבר כלי טיס בלתי מאויש מעל הים בשטח לבנון, שהיה בדרכו לשטח ישראל. זמן לא ארוך לאחר מכן, גורם בכיר במיליציות הפרו־איראניות בעיראק הכריז בפני אל־ג'זירה: "אנחנו שיגרנו לעבר אסדת הגז כריש".

נשאלות השאלות, מי הן אותן מיליציות? כיצד הן ניסו לתקוף? מי בכלל לימד אותן להשתמש באמצעים הללו? ואיך ישראל בכלל מתגוננת בפני האיום? גלובס עושה סדר. 

איש המודיעין שמתריע: "כלי השיט הבלתי מאוישים של החות'ים הם נשק להמונים, שיהפוך אותם לצי טרור"
האלוף שבטוח: ישראל תצטרך להסלים את התגובה בצפון. ומה הסיכוי למלחמה חדשה? 

מיהן המיליציות בעיראק?

פלישת ארה"ב לעיראק ב־2003 ערערה את המדינה עם אוכלוסייה שכ־65% ממנה שיעים, ויצרה מן הרגע הראשון ריק שאליו נכנס מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני. הוא הביא להקמת עשרות מיליציות פרו־איראניות שונות, אך המרכזיות הן: עסאיב אהל אל־חק, אל־נוג'בא, גדודי אימאם עלי, גדודי חיזבאללה וגדודי שוהאדה. אלה זוכות לעתים לתגבור משורות פאטמיון מאפגניסטן וזיינביון מפקיסטן הקטנים יותר, שמופעלים גם בסוריה.

לפני כעשור, עיראק עברה טלטלה, בצל כיבושי דאעש במרחב. בעקבות כך קרא המנהיג הדתי של השיעים בעיראק, אייתוללה עלי סיסטני, על ג'יהאד - מלחמת קודש. התוצאה של הקריאה הזו הייתה הקמת "חשד א־שעבי", ארגון־הגג של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק.

חשד א־שעבי החל לקבל הדים בעולם, כאשר סולימאני חוסל בסמוך לנמל התעופה של בגדד עם סגן מפקד חשד א־שעבי, אבו מהדי אל־מוהנדס. מאז, המיליציות הפרו־איראניות בעיראק המשיכו את הגשמת מטרותיו של סולימאני תחת מחליפו, אסמעיל קאאני.

עם איזה מל"ט הן ניסו לתקוף את כריש?

בניגוד לחות'ים שנמצאים במרחק של כ־1,700 ק"מ מישראל, המרחק ממערב מעיראק עד לאסדת כריש עומד על כ־400 ק"מ בלבד. לכן, זה עשוי להתבצע באמצעות החימוש המשוטט שאהד 136, שמוכר מהשימוש הרוסי בו במסגרת הפלישה לאוראינה ומהשימוש החות'י בו לתקיפות אוניות סוחר.

מי לימד אותן להשתמש במל"טים?

חשד א־שעבי שלחו בשנת 2020 כ־250 חיילים ללבנון, עבור אימון שנמשך כחודשים בהדרכת אנשי חיזבאללה ומשמרות המהפכה. במסגרת אותו אימון, הכשירו אותם בהפעלת מל"טים, שיגור טילים וחבלה. ככלל, האיראנים דואגים לצייד אותם בתוצרת המיטבית שהם יכולים לספק, כולל בטילים.

מהי מידת מעורבותן במלחמת "חרבות ברזל"?

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה אסמעיל קאאני הפעיל את המיליציות בעיראק, בד־בבד עם החות'ים. הסיבה שבישראל פחות שמעו על פעילותם מאז פרוץ המלחמה, היא שבזמן שהחות'ים פגעו בתנועת השיט העולמית בים האדום, המיליציות בעיראק הופקדו על תקיפה על המטרה של ניסיון להתיש את האמריקאים שמגבים את ישראל.

ארה"ב מפעילה בסיסי קבע בצפון עיראק ובמזרח סוריה, ואלה הפכו ליעדים של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק, שטיווחו אותם בתקופה האחרונה ביותר מ־100 מתקפות. כשבטהרן זיהו, כנראה, שאת האמריקאים לא ממש מרגשות המתקפות - הם החלו להפעיל את אותן המיליציות ישירות נגד ישראל. תחילה בניסיון תקיפת המל"ט, כנראה, על אסדת כריש, ואתמול, לפי טענותיהם, בשיגור מל"ט לעבר אילת, שיירטו הירדנים.

כיצד צה"ל מגן על אסדות הגז?

עבור המל"ט הפעיל צה"ל מטוס קרב שיירט אותו בשיתוף־פעולה עם חיל הים. בה־בעת, ספינות סער 6, שהאחרונה שבהן נקלטה לאחרונה לטובת משימות בים האדום, מיועדות לא רק להגנת חופש השיט ולתקיפות ברצועת עזה - אלא עוד לפני כן עבור הגנה על אסדות הגז. הספינות הללו נושאות 18 מערכות לחימה תוצרת כחול־לבן מהמתקדמות בעולם, ובעלות יכולות ירי מדויקות.

יתרה מכך, חיל הים בצה"ל ומנהלת חומה במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) של משרד הביטחון השלימו בפברואר אשתקד, עם חברת רפאל והתעשייה האווירית, סדרת ניסויי יירוט מוצלחת של מערכת "כיפת מגן" בתצורה ימית מספינת סער 6. באותו ניסוי נבחנו כמה תרחישים המדמים איומים רלוונטיים, כולל כטב"מים.

כיפת מגן בספינות סער 6 מבוססת על מערכת כיפת ברזל ומשולבת במערך הארצי להגנה אווירית. המערכת מהווה חלק ממערך ההגנה הרב־שכבתית, שכולל גם את קלע דוד, חץ 2 וחץ 3. רפאל היא מפתחת כיפת ברזל, התעשייה האווירית, באמצעות חטיבת אלתא, פיתחה את מכ"ם "אדיר" הימי, וחברת mPrest מפתחת את מערכת השליטה והבקרה של כיפת מגן.

איך עובד שיתוף־הפעולה בין המיליציות הפרו־איראניות בעיראק לבין שותפיהם לטרור כמו חיזבאללה?

איראן מנצלת באופן שגרתי את הגבול הארוך בין עיראק לבין סוריה כדי להוביל אמצעי לחימה מתקדמים לחיזבאללה. זה מתבצע, בעיקר, דרך מעבר קאים־בוכמאל שהאיראנים תופסים אותו כאסטרטגי במיוחד - הן עבור הלחימה בסוריה והן עבור הובלת האמצעים לחיזבאללה בלבנון. לכן, האיראנים מפעילים בסמוך לבוכמאל בסוריה את הבסיס האסטרטגי "אימאם עלי". אותו בסיס, לפי פרסומים זרים, הותקף לא פעם על־ידי חילות האוויר של ישראל וארה"ב.