המפגע יישאר עד 2035: השרה רגב מעכבת את פינוי התחנה המרכזית בת"א

משרד התחבורה עצר את הדיונים על התוכנית שגיבש לפינוי התחנה המרכזית בת"א, שנחשבת למפגע סביבתי • הסיבה, לפי גורמים, היא לחצים המופעלים על השרה מירי רגב מצד תושבים

התחנה המרכזית בת''א. בעיגול: מירי רגב / צילום: תמר מצפי, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)
התחנה המרכזית בת''א. בעיגול: מירי רגב / צילום: תמר מצפי, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

משרד התחבורה מעכב את התוכנית להקמת פתרון זמני לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב, שנחשבת למפגע עירוני וסביבתי. בהיעדר פתרון אחר, פינוי התחנה בעיר יידחה מ־2027 ל־2035 לפחות. לפי גורמים, הסיבה לעיכוב היא לחצים המופעלים על שרת התחבורה מירי רגב מצד תושבי האזור אליו אמורים לעבור האוטובוסים באופן זמני - בדרום תל אביב.

בלעדי | ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים
באיחור של שבעה חודשים, נסגר המימון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

בשנים האחרונות עמלו במשרד התחבורה על פרויקט לפינוי התחנה המרכזית. עם הזמן גובשו שתי תוכנית - אחת קבועה, ואחת זמנית. התוכנית הקבועה היא העברת התחנה לקומפלקס תחבורתי שיוקם באזור צומת חולון. "האב" התחבורתי הזה יהיה משותף למגוון כלי התחבורה הציבורית, וכעת ההחלטה על הקמתו תלויה בהתקדמות תוכנית המטרו. כך, ההערכה היא שהוא לא יוקם לפני 2035־2040.

פתרון הביניים שגובש במשרד התחבורה, והוסכם בין השרה הקודמת מירב מיכאלי לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הוא פינוי התחנה המרכזית בשני שלבים, עד ל־2027. השלב הראשון הוא באמצעות הקמת חניון זמני במתחם פנורמה בדרום העיר, שיכלול עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים ולא יהיו בו מבנים - כך שהמפגעים לא יועתקו לשכונה אחרת. התוכנית כללה שימוש בצו חניה שהעירייה יכולה להטיל על שטחים ריקים, גם אם הם בבעלות פרטית, והמסוף הזמני אמור היה להיפתח כבר ב־2024 ולכלול העתקת מחצית האוטובוסים שעוברים בתחנה המרכזית.

אולם, בעלי הקרקעות של המתחם הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שקבע כי העירייה לא יכולה לעשות שימוש בצו חניה עבור מסוף אוטובוסים, וכי את התוכנית צריך לקדם דרך מוסדות התכנון. המדינה ערערה על הפסיקה לבית המשפט העליון, אולם ביום הדיון בחודש מאי האחרון שינתה הפרקליטות, שייצגה את משרד התחבורה, את עמדתה. בדיון הצהירה הפרקליטות כי המשרד התנגד לפסיקה רק מבחינה עקרונית, ולא התכוון להשתמש בצו חניה במתחם.

"שום דבר לא מתקדם"

השינוי בעמדת המשרד מיוחס לשרת התחבורה מירי רגב, וללחצים שהפעילו עליה התושבים המתגוררים בסמוך למתחם פנורמה. לחצים אלו הופעלו גם על יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שהוביל התנגדות לשינוי המצב באמצעות חוק ההסדרים, כך שיבהיר שמכוח צווי חניה ניתן להקים גם חניוני אוטובוסים. כך, הפתרון הזמני ירד מהפרק. אלא שבכל אופן, התוכנית כללה שלב נוסף - והוא פינוי כמעט מוחלט של התחנה המרכזית ב־2027 למסוף פנורמה באמצעות הובלת תוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

בשנה שעברה הותנע ההליך, שאמור היה להסתיים בתוך שנים בודדות. בות"ל הפצירו במשרד התחבורה בחודשים האחרונים להתקדם ולהציג דוח חלופות לתוכנית הפינוי, כפי שנדרש. אולם, דוח כזה לא הוגש, אף שהוכן כבר לפני כמה חודשים. גורמים בענף מעריכים שבמשרד התחבורה מעכבים במכוון את התוכנית. בות"ל הודיעו למשרד התחבורה כי לא יוכלו להמשיך בקידום התוכנית ללא הגשת המסמכים הנדרשים. לפי גורמים, "במשרד התחבורה כבר לא מתקיימים דיונים מקצועיים ושום דבר לא מתקדם, לא רק בנושא הזה אלא גם בנושאים אחרים".

העמדות המקצועיות שהביע משרד התחבורה, עד לכניסת השרה רגב, בשלל מסמכים ובוועדות בכנסת היא שהפתרון הישים היחידי לפינוי התחנה המרכזית בשנים הקרובות הוא אך ורק קידום מסוף פנורמה - לנוכח המצוקה בשטחים להלנת אוטובוסים. אלא שכאמור, התנגדות התושבים שמתגוררים בסמוך למסוף היא שהכריעה, על פי הערכות, את העמדות המקצועיות האלו.

"זיהום מתמשך"

כזכור, בסוף השנה שעברה המשרד להגנת הסביבה הכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי. בדברי ההסבר נכתב כי "במרכז מטרופולין גוש דן, נמצאת התחנה המרכזית בתל אביב, אליה מתנקזת תנועה של כלי רכב רבים מדי יום, ובפרט אוטובוסים הנכנסים ויוצאים מהתחנה בקווים עירוניים ובינעירוניים. התנועה הערה של כלי רכב מלווה בפליטות של מזהמי אוויר אשר מתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים".

עוד נכתב כי "משמעות הנתונים האלו היא שבסמוך לתחנה המרכזית מתקבל זיהום אוויר מתמשך וחוזר ונשנה… הנובע מפליטות רבות של כלי רכב דיזל - אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.