איראן | ניתוח

איראן מתגאה בטילים חכמים עם טווח של 1,000 ק"מ. האם הם קיימים?

מפקד הצי האיראני הכריז על אספקת טילי שיוט מתוצרת מקומית בשם "טלאייה" לכוחות הימיים שלו, שלדבריו יכולים "לשנות את יעדם תוך כדי יעף" • טהרן מיצבה את עצמה בשנים האחרונות כשקרנית סדרתית בכל הנוגע לאמצעים מתוצרתה, ונדמה כי ההכרזה היא ביטוי נוסף לכך

מערכת הטילים ''טלאייה'' / צילום: צבא איראן
מערכת הטילים ''טלאייה'' / צילום: צבא איראן

בהוד ובהדר הכריז היום (א') מפקד הצי האיראני, אדמירל שאהרם איראני, על אספקת טילים "חכמים" מתוצרת מקומית בשם "טלאייה" לכוחות הימיים שלו. לפחות לפי הדיווחים המקומיים, מדובר על טילי שיוט בעלי טווח של יותר מ־1,000 ק"מ.

ניתוח גלובס |נתונים חדשים מגלים: קשרי המסחר של איראן הרבה יותר גדולים משחשבתם
איש המודיעין שמתריע: "כלי השיט הבלתי מאוישים של החות'ים הם נשק להמונים, שיהפוך אותם לצי טרור"

אולם, באופן מסורתי, טהרן מיצבה את עצמה בשנים האחרונות כשקרנית סדרתית בכל הנוגע לאמצעים מתוצרתה: החל ממל"טים ששיגרו המורדים החות'ים מתימן, שלטענתם אמורים להגיע לישראל, אך נפלו באזור ירדן בגלל שנגמר להם הדלק, ועד הטענות לטיל "היפר־סוני", לדבריהם, בשם "פתאח", שחשפו לפני כחצי שנה. אם יש תמימות דעים בקהילת המודיעין בנוגע לטיל "פתאח", היא שאינו היפר־סוני.

איראן אינה המדינה היחידה שטוענת כי יש לה טיל היפר־‏סוני, שמהווה חיבור יכולות בין טיל בליסטי, שנודע בשל המהירות הגבוהה שלו, אך אינו יודע לתמרן, לבין טיל שיוט - שנחשב איטי יותר, אך יכול לתמרן. טיל היפר־סוני איננו טיל בליסטי, אך הוא מתרומם כמוהו. הטיל ההיפר־סוני גם לא מגיע לגובה של טיל בליסטי, אך נכנס לתווך אווירי של 30 עד 70 ק"מ - תוך שהוא טס במהירות גבוהה במיוחד של 15־20 אלף מטר בשנייה.

למערכות יירוט יהיה ככל הנראה קשה להתמודד עם הטיל ההיפר־סוני בשל שתי סוגיות נוספות: אותה מהירות גבוהה, וכן המסלול שהוא עושה ומזכיר מעין חלוק נחל על מים - סוג של קפיצות. המסלול הזה מקשה לצפות לאן האיום יגיע, והיכן יצלול במטרה לפגוע. לאותם טילים איראנים, רוסים וסינים יש לפי הערכות בישראל אלמנטים היפר־סונים - אבל אין להם את מכלול התכונות.

זה מתחבר לכך שלא מן הנמנע כי "טלאייה", ברוב "חוכמתו", מהווה התקפלות איראנית מהאופן שבו הציגו טיל "היפר־סוני". אותו טיל שהתקבל בביטול ובחוסר דאגה מופגן בקהילת המודיעין הישראלית. "הטיל יכול לשנות את היעד שלו תוך כדי יעף", טען האדמירל האיראני בנוגע לאותה חוכמה, לכאורה. כלומר, בדומה להערכות בנוגע לפתאח, ייתכן שיש לו אלמנטים היפרסוניים בדמות יכולת תמרון זניחה, אבל הפעם אפילו לא ניסו בטהרן להציג את הטיל בתור "היפר־סוני".

עיתוי ומיקום הצגת הטיל אינו מקרי

סוגיה שמבהירה עד כמה עיתוי התצוגה של הטיל אינו מקרי היא מיקום טקס האספקה הראשון: בסיס הצי האיראני קונארק, שנמצא בקרבת פקיסטן וחצי האי ההודי. כיממה לפני תצוגת הטיל החדש, איראן תקפה בקרבת הודו, כנראה באמצעות מל"ט שאהד 136, את המכלית "צ'ם פלוטו", שבבעלות זניחה של עידן עופר. צוות המכלית מנה כ־20 אזרחים הודים, מה שהוביל לסערה בניו דלהי - הן בשל זהות אנשי הצוות והן בשל מיקום התקיפה.

בה בעת, בצל ההתקדמות של כוחות צה"ל ברצועת עזה והקואליציה שקמה בהובלת ארה"ב להגנה על חופש השיט בים האדום, בכיר במשמרות המהפכה איים בשבת כי "תומכי ישראל צריכים לצפות לסגירת הים התיכון, מיצר גיברלטר וכל נתיבי המים". כלומר, בשורה התחתונה, הטיל "החכם" טלאייה הוא ניסיון ציני נוסף של איראן להעמיד מפגן כוח ימי נוסף - בעקבות ההתפתחויות האחרונות במרחב באב אל־מנדב ותו לא.