אוקראינה: השמדנו נחתת רוסית עם אמל"ח איראני

הנחתת "נובוצ'רקסק" הושמדה לפי הדיווח האוקראיני בעת שעגנה בעיר הנמל פאודוסיה שבחצי האי קרים • המתקפה מתווספת לשורת אירועים צבאיים מוצלחים מאוד מבחינת אוקראינה

חייל אוקראיני משגר רחפן בחזית קרוב לבחמוט / צילום: ap, LIBKOS
חייל אוקראיני משגר רחפן בחזית קרוב לבחמוט / צילום: ap, LIBKOS

מפקד חיל האוויר האוקראיני, מיקולה אולשצ'וק, הודיע הבוקר (ג') כי כוחותיו השמידו את הנחתת "נובוצ'רקסק" בעת שעגנה בעיר הנמל פאודוסיה שבחצי האי קרים. לפי הדיווחים באוקראינה, המתקפה התרחשה ב־03:00 כשעל הנחתת הוצבו אמצעי לחימה מתוצרת איראן. ככל הנראה, מל"טים מסדרת שאהד. "הצי של רוסיה הולך וקטן", עקץ אולשצ'וק.

ניתוח | הברחת הענק והתקיפה האווירית: כך ירדן נלחמת בסם שמתדלק את הטרור 
שלושה טילים על בית בדמשק: כך חוסל אחד מראשי השליחים של איראן 

תמונות שזרמו מהשטח מצביעות על שריפה גדולה בספינה, מה שעשוי להעיד על תקיפה משמעותית ויעילה מבחינת אוקראינה. מן הצד הרוסי, נטען כי אזרחים שמעו פיצוצים, ראו עשן מיתמר, והתנועה בגשר קרים הופסקה. סרגיי אקסנוב, מושל קרים מצד רוסיה, הודה כי התרחשה מתקפה, נמל פאודוסיה נחסם, אך לא ציין את הפגיעה בנחתת.

המתקפה הזו מתווספת לשורת אירועים צבאיים מוצלחים מאוד מבחינת אוקראינה: ביום שישי נודע כי מערך ההגנה האווירית של קייב הצליח בתוך יממה ליירט שלושה מטוסי סוחוי 34 רוסיים. בהתחשב במחיר ליחידה (כ-36 מיליון דולר), מדובר בנזק של כ-108 מיליון דולר למוסקבה.

לפני כשבועיים, קייב הודיעה כי הצליחה ליירט לא פחות מ־41 מל"טים מתוצרת איראן שמוסקבה השתמשה בהם במתקפה מרוכזת, מתוך 42 בסך הכל. המל"טים בהם השתמשה רוסיה למתקפה הם, ככל הנראה, החימוש המשוטט (מל"ט מתאבד) "שאהד 136", או בכינויו הרוסי "גראן 2".

קודם לכן, בתחילת החודש, שירותי הביטחון של אוקראינה (SBU) השביתו קו מסילות רכבת משמעותי במזרח הרחוק הרוסי, מסילת באיקל־אמור שרחוקה כ־6,000 ק"מ מאוקראינה. התקרית הראשונה התרחשה כשרכבת עברה במנהרה הארוכה ביותר בכל רוסיה (כ־15.3 ק"מ), "בסולוב סברומויסקיי" שברפובליקת בוריאטיה שגובלת במונגוליה, והתפוצצו ארבעה מטעני חבלה. יום לאחר מכן, התרחש פיצוץ ברכבת שנייה שעברה במסלול עוקף־מנרה. זה קרה כאשר עלתה על גשר צ'רטוב, שמכונה "גשר השטן" משום שהוא בגובה 35 מטרים. הרכבת הזו הובילה דלק מטוסים ולפי דיווחים, נגרמה דליפת דלקים על פני כ־150 מ"ר באזור.