פוגלמן על ההדלפה: "הניסיון להשפיע על הליכים תלויים ועומדים לא יצלח"

מ"מ נשיא בית המשפט העליון התייחס היום להדפת של טיוטת פסק הדין בעניין עילת הסבירות, שנחשפה אתמול בחדשות 12 • "הרשות השופטת רואה בחומרה רבה את הדלפתם של חלקים מטיוטות פסקי דין שלא הושלמה כתיבתם"

השופט עוזי פוגלמן בדיון בבג''ץ על ביטול עילת הסבירות / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
השופט עוזי פוגלמן בדיון בבג''ץ על ביטול עילת הסבירות / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ממלא־מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן התייחס היום (ה') להדלפת טיוטת פסק הדין בעניין עילת הסבירות: "הרשות השופטת רואה בחומרה רבה את הדלפתם של חלקים מטיוטות פסקי דין שלא הושלמה כתיבתם. הניסיון להשפיע בדרך זו על הליכים תלויים ועומדים ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת ובשופטים והעובדים המסורים שלה - לא יצלח. הרשות השופטת תמשיך לבצע את עבודתה ללא מורא וללא משוא פנים".

פרשנות | 100 אנשים היו יכולים להדליף את המסמך. מי גרר את העליון לסחרור? 

פוגלמן הודיע כי לאחר מתן פסקי הדין, ההדלפה תיבדק עד תום במתכונת שתיקבע ויופקו לקחים מתאימים. מוקדם יותר קיים פוגלמן פגישות עם שופטי בית המשפט העליון, העוזרים המשפטיים וכלל עובדי בית המשפט העליון. פסקי הדין ינתנו עד ל-12 בינואר, המועד בו האחרון בו השופטת בדימוס ענת ברון יכולה למסור פסקי דין (שלושה חודשים לאחר פרישתה).

אמש פרסם העיתונאי עמית סגל מחדשות 12 כי 15 שופטי בג"ץ השלימו בימים האחרונים את כתיבת עמדתם. שמונה שופטים בעד פסילת החוק המבטל את עילת הסבירות, ושבעה שופטים נגד הפסילה, ובעד דחיית העתירה.

זו הפעם הראשונה שמודלפת טיוטת פסק דין לתקשורת בישראל. בעקבות הפרסום פנתה התנועה לאיכות השלטון, מבין העותרות המרכזיות בעתירה בעניין הסבירות, ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לפתוח לאלתר בחקירה פלילית. לעמדתם, "מטרת הדלפת הפסיקה היא להלך אימים על השופטים ולנסות להשפיע על עמדתם המקצועית. התנועה דורשת מהיועצת המשפטית לחקור את ההדלפה הזו לעומק, לרבות פוליגרף לכל השופטים, לכל העוזרים המשפטיים ולכל מי שטיוטת פסק הדין עברה תחת ידו".

בנציבות התלונות על שופטים בראשה עומד השופט בדימוס אורי שוהם סירבו להתייחס אם ההדלפה נבחנת או אם התקבלו תלונות בעניין.