חשד למרמה והלבנת הון: פשיטה נוספת על חברת מיחזור הפסולת ורידיס

מדובר בחקירה נוספת על זו שנפתחה בפברואר 2023, במסגרתה נחקר היו"ר ובעל השליטה גיל אגמון, החברה לא דיווחה על החקירה לבורסה • במסגרת החקירה הנוכחית, שישה חשודים עוכבו לחקירה בחשד לעבירות מרמה, הלבנת הון ורישוי עסקים

גיל אגמון, יו''ר דירקטוריון ובעל השליטה של ורידיס / צילום: איל יצהר
גיל אגמון, יו''ר דירקטוריון ובעל השליטה של ורידיס / צילום: איל יצהר

שוטרי מחוז החוף והמשרד להגנת הסביבה פשטו לפני שבוע וחצי פעם נוספת על משרדי חברת איכות הסביבה ורידיס  הציבורית בבעלות דלק רכב ועל אתרי טובלן וקומפוסט משואה בבקעת הירדן השייכים לחברה. ורידיס מפעילה תחנות למיחזור פסולת, מייצרת קומפוסט ועוסקת בפינוי פסולת מסוכנת. שישה חשודים עוכבו לחקירה בחשד לעבירות מרמה, הלבנת הון ורישוי עסקים. בימים האחרונים נחקרו מנהלים בכירים נוספים בחברות, וצפויים להיחקר נוספים. החברה לא דיווחה לבורסה על החקירה הנוספת.

משרתי המילואים עותרים לבג"ץ בדרישה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת
אם כתבה בצוואתה כי מי מהילדים שיערער עליה ינושל ויקבל שקל אחד. מה קבע בית המשפט?

מדובר בחקירה נוספת על זו שנפתחה בפברואר 2023, במסגרתה נחקר היו"ר ובעל השליטה גיל אגמון. המשטרה והמשרד להגנת הסביבה מכנים את הפרשה אחת הפרשיות הגדולות והחמורות ביותר בתחום הפסולת.

על-פי החשד בחקירה החדשה, החברה הטמינה פסולת מרשויות באזור המרכז שהייתה מיועדת לטיפול במתקן קומפוסט משואה, תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה והימנעות מתשלום היטל הטמנה, וכך יצרה לעצמה רווח על חשבון הציבור והסביבה.

במסגרת החקירה נתפסו מענקים שקיבלה החברה בסך 27 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע מוקדם יותר החודש, במסגרת דיון על תפיסת כספים, כי קיים חשד סביר לביצוע עבירות על-ידי החברה ומנהליה, אילן בן סימון המנכ"ל ושריף תחאוך, מנהל אתר הפסולת עפולה, של חברת אמניר, חברת בת בשרשור של ורידיס. בתחילת החקירה עמד היקף החשדות על עשרות מיליוני שקלים, אך מאז היקף החשדות עלה. במסגרת החקירה נתפסו מענקים שקיבלה החברה מהמשרד להגנת הסביבה בגובה של 27 מיליון שקל.

השופט ארז פורת דן בערר שהגישה המשטרה יחד עם המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה על שחרור כספים לשני מנהלים בכירים בחברה, בן סימון ותחאוך. נקבע כי לאור היקף הראיות וחומר החקירה המלמד על מודעות מנהלי החברה למעשים - אין מקום להשבת הכספים, והם יישארו תפוסים במשטרה.

"עיון בסיכומי חומר החקירה שנאסף עד כה, לרבות חומרים שנאספו גם לאחר הדיון בערכאה קמא, מעלה כי אכן קיים חשד סביר לביצוע עבירות מהסוג שנחקר על-ידי ורידיס ומנהליה, תוך מודעותם של האחרונים לכך שהפתרון שמצאה ורידיס לכמויות העצומות של הקומפוסט שיצאו ממפעלה - יישור שטח - הוא בלתי חוקי ואסור".

בפברואר 2023 נפתחה חקירה גלויה נגד ורידיס, נגד בעל השליטה אגמון ונגד חשודים נוספים. על-פי החשד, ורידיס קיבלה תמיכות כספיות מהמשרד להגנת הסביבה, עבור פעילות מיחזור, אך במקום לטפל בפסולת האורגנית ולשווק אותה כחומר דשן לחקלאות, החברה הטמינה את הפסולת באדמה באופן לא חוקי. במסגרת החקירה נחקר חשד לעבירות זיהום סביבה, מרמה והלבנת הון, ונתפסו 42 מילון שקל. אגמון נחקר בקשר לאחריותו כנושא המשרה הבכיר ביותר בחברה. 

ורידיס: חומר החקירה בשתי החקירות חסוי

מוורידיס נמסר בתגובה: "לפני כמעט שנה נפתחה חקירה נגד חברת ורידיס. בחקירה נחקרו עובדים של החברה וחלק ממנהליה. החברה כופרת מכל וכל בחשדות נגדה. לפני כעשרה ימים הגיעה המשטרה לחברה וביקשה מסמכים, שאת רובם קיבלה זה מכבר במסגרת החקירה. לחברה נודע רק היום, בעקבות קבלת הודעת הדוברות, כי הביקור האחרון במתקניה היה במסגרת חקירה חדשה ולא המשך ישיר של החקירה הקודמת. בהתאם, הגישה החברה לפני זמן קצר דיווח לבורסה לניירות ערך.

"יודגש כי החברה העבירה לחוקרים את כל שהתבקש ממנה. לצערה של החברה, חומר החקירה בשתי החקירות חסוי מפניה, כך שהיא אינה יכולה להגיב לו בפירוט. החברה סמוכה ובטוחה כי במקרה שהחומר יהפוך גלוי - היא תוכל להפריך את החשדות על-ידי הסברים מפורטים, בהירים ומגובים במסמכים".

*** חזקת החפות: החקירה ממשיכה להתנהל. לא הוגש כתב אישום, ועומדת לחשודים חזקת החפות.