מלכת דנמרק פתחה את נאום הפרישה שלה עם המלחמה בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: עליה בייצור ויצוא של נפט וגז אמריקאי מאזנת את מהלכי החות'ים, נאום מלכת דנמרק - ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין - בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

החות'ים עושים לישראל את העבודה בגרירת ביידן למלחמה
תחקיר ה"וול סטריט ג'ורנל" על ה־7 באוקטובר: "ישראל לא עסקה בפשעים בהיקף כזה"

1 מה חושבים ב"ניו יורק טיימס" על הפופולריות של נתניהו

"הפופולריות של ממשלתו של בנימין נתניהו צונחת בישראל, על-פי סקרים אחרונים, ומחלוקות פוליטיות עמוקות שהודחקו לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר מתעוררות מחדש במדינה", דווח אמש ב"ניו יורק טיימס", אחרי שבשבת הבהיר נתניהו לתקשורת הזרה כי לא יתפטר לאחר סיום המלחמה. "כמה אנליסטים אומרים שהוא נחוש להבטיח את הישרדותו הפוליטית ושל הקואליציה השלטת שלו, הימנית והשמרנית ביותר בהיסטוריה של ישראל", נכתב, וצוין כי "הקואליציה הממשלתית מחזיקה ברוב שביר, עם 64 מושבים בפרלמנט בן 120 המושבים".

עוד נכתב כי "שותפיו לקואליציית הימין הקיצוני של נתניהו איימו כבר בכמה הזדמנויות לברוח ולהפיל את ממשלתו. הם מתנגדים לכל תפקיד של הרשות הפלסטינית בעזה שלאחר המלחמה, ודוחים כל התקדמות לקראת פתרון לסכסוך המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית, לפי החזון של ממשל ביידן".

מתוך ה"ניו יורק טיימס", מאת איזבל קרשנר. לקריאת הכתבה המלאה

2 מלזיה מפגינה תמיכה בפלסטינים

"באינדונזיה, מועמד לנשיאות ושר החוץ נאמו למאות אלפי מפגינים. במלזיה, ראש הממשלה, עטוף בכאפייה פלסטינית, הוביל הפגנה משלו, ובוייטנאם, בלאוס ובקמבודיה, הממשלות פרסמו הצהרות ניטרליות בקפידה", נכתב ב"פורן פיליסי" בכתבה שניסתה למפות את הפוליטיקה הפנימית של דרום-מזרח אסיה סביב מלחמת ישראל-חמאס. צוין כי "בערך 42% מאוכלוסיית דרום-מזרח אסיה היא מוסלמית - וזה מילא תפקיד מרכזי בתגובת האזור למלחמת ישראל-חמאס".

עוד נכתב כי "באופן לא מפתיע, המדינות בעלות הרוב המוסלמי, מלזיה ואינדונזיה, הן שמשמיעות את הקולות הפרו-פלסטינים הנלהבים ביותר באזור. שתיהן נותרו בין המדינות הבודדות שמעולם לא הכירו בישראל מבחינה דיפלומטית, והעניין הפלסטיני כבר מזמן פופולרי בקרב הציבור". 

בנוסף, צוין כי מחוץ לאיראן, "אף מנהיג מוסלמי לא נקט עמדה מובהקת יותר כלפי פלסטין מאשר ראש ממשלת מלזיה אנואר איברהים, אשר נאם באופן אישי בעצרות והביע תמיכה בקול רם לא רק בפלסטינים אלא גם בחמאס".

מתוך "פורן פוליסי", מאת ג'וזף רחמן. לקריאת הכתבה המלאה

3 נאום השנה החדשה של מלכת דנמרק עסק במלחמה בישראל

את נאום השנה החדשה המסורתי שנשאה לאומה אמש מלכת דנמרק, מרגריטה השנייה (83) - שהפך בדיעבד לנאום פרישה - היא פתחה, באופן חריג, בדברים על אנטישמיות ועל מלחמה רחוקה מביתה. "השנה שאנו נפרדים ממנה הלילה תיזכר בשל מתקפת הטרור הנוראית נגד אזרחים בישראל", אמרה המלכה.

בדבריה הביעה המלכה גם דאגה עמוקה ליום שאחרי. "אין כאן מנצחים, רק מפסידים. נשים וילדים לא בחרו בעצמם במלחמה, אבל הם משלמים את המחיר" אמרה, וקראה "קריאה חד-משמעית לכולנו בדנמרק להתייחס זה לזה בכבוד". עוד הוסיפה: "עלינו לזכור שכולנו בני אדם. זה תקף הן ליהודים והן לפלסטינים".

מתוך הד.ר הדני, מאת תומס פראקש. לקריאת הכתבה המלאה

4 מתקפות החות'ים מחזקות את יצוא הנפט האמריקאי

"עלייה מפתיעה בייצור ויצוא של נפט וגז אמריקאי מאזנת את השפעות המלחמה המתגברת במזרח התיכון שפגע בנתיבי השיט המרכזיים", נכתב הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל". "כאשר החות'ים החלו לשגר טילים ומזל"טים לעבר ספינות שחצו את הים האדום ליד תימן באוקטובר האחרון, רבים חששו ששיבוש בנתיב השיט החיוני יעלה את מחירי האנרגיה. אבל מחירי הנפט והגז בחודש האחרון ירדו בכ-5% ו-23%, בהתאמה", נכתב. ב"ג'ורנל" מסבירים כי הדבר נובע "בעיקר מייצור שיא של דלקים מאובנים בארה"ב".

במהלך חודש נובמבר, מסבירה הכתבה, מייצאים העבירו יותר נפט מארה"ב ממה שהופק בעיראק, החברה השנייה בגודלה באופ"ק (OPEC), "בשיא של 4.5 מיליון חביות ביום". כמו כן, "יצוא ארה"ב של גז טבעי נוזלי, או LNG, אמור להגיע לשיא בדצמבר, לפי חברת מודיעין השוק קפלר". עוד צוין כי "מדינות אירופה רכשו יותר משלוחים אמריקאים בחודשים האחרונים, כשהם פחות מסתמכים על משלוחים דרך תעלת סואץ".

מתוך ה"וול סטריט ג'ורנל", מאת קולין איטון. לקריאת הכתבה המלאה