זעם במגזר העסקי על כוונת האוצר לעצור את מתווה הפיצויים: "מנותקת ושרירותית"

ענפים שונים במשק מפצירים באוצר לשקול בשנית את סגירת ברז הפיצויים הכלליים, וכן טוענים שהצעד המתוכנן שרירותי ומנותק • "בדצמבר אומנם נרשמה התאוששות מסויימת במשק, אך מתווה הפיצויים במילא יוצר זכאות רק לעסקים שהכנסותיהם נפגעו"

בצלאל סמוטריץ ודובי אמיתי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, כדיה לוי
בצלאל סמוטריץ ודובי אמיתי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, כדיה לוי

גורמים רבים במגזר העסקי נדהמו לגלות מפרסום בגלובס על כוונת משרד האוצר לעצור את חלוקת מענקי המלחמה לעסקים שנפגעו בהכנסותיהם. כפי שפורסם ביום שני, באוצר מתכננים שלא לפצות את העסקים בגין חודש ינואר, אף שהלחימה צפויה להישאר לאורכו בעצימות גבוהה, בהתאם להערכות באוצר עצמו.

"לבטל את הפטור ממע"מ באילת וגם את תכנית חיסכון לכל ילד": המומחים בטוחים - על הממשלה לנקוט בצעדים קשים 
המלחמה נגמרה? האוצר מתכנן לעצור את מתווה הסיוע לעסקים 

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, קורא לאוצר לשקול בשנית את התוכניות. "הכלכלה הישראלית מתמודדת עם מלחמה שעשויה להימשך זמן רב, וכפועל יוצא מכך, השלכותיה על הפעילות העסקית בישראל", אמר אמיתי.

לדבריו של אמיתי, "אמנם, בחודש דצמבר נרשמה התאוששות מסויימת, אולם אנו רחוקים מאוד מפעילות מלאה של המשק והעסקים. כך או כך, מתווה הפיצויים יוצר זכאות רק לעסקים שהיקף המחזור שלהם נפגע. לפיכך, נדרש להאריך את התקופה הקובעת עד חזרה מלאה של המשק לשגרה".

"המלחמה נגמרה ולא ידענו?"

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, הגיב בזעם על הדיווח בעניין הפסקת המתווה: "השנה החדשה החלה וכנראה שבאוצר התכוונו מראש לעצור את מתווה הפיצויים הכלל ארצי ולא לספק את הפיצויים בשלב הזה. רק בימים האחרונים נוסף חודש דצמבר לפיצוי אז ברור לכל כי כבר עכשיו באוצר רוצים לסגור את הברז ואני שואל - למה? המלחמה נגמרה ולא ידענו?".

שרייבר הדגיש כי "ציבור גדול נמצא במילואים או דואג לצרכי המשפחה לבד, עסקים מפורקים ומדינה שלמה עדיין מלקקת את הפצעים. אנחנו דורשים מהאוצר ורשות המסים שיפעלו בשקיפות מלאה ויעדכנו עכשיו את הציבור על התכנונים שלהם לגבי תכנית הפיצויים".

אחד מענפי המשק שנפגעו באורח הקשה ביותר הוא ענף התיירות, ובתוכו משרדי הנסיעות. טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, תקפה את כוונת האוצר ואמרה כי מדובר ב"החלטה שרירותית, מקוממת ולא מחוברת למציאות. משרד האוצר החליט שהמשק התאושש לפי היקף העסקאות באשראי ומספר המובטלים הכלל משקי. בכך בעצם עשו פקידי האוצר הלכה למעשה ממוצע בין רשתות שיווק מזון שהגדילו את המכירות דרמטית בתקופת המלחמה לבין משרדי התיירות שנמצאים על סף קריסה ב־20% פעילות מתחילת המלחמה".

"אני מזמינה את מקבלי ההחלטה ההזויה הזאת לבוא לראות משרדי תיירות ריקים מאדם בכל הארץ, לבקר את אלפי עובדי הענף שמסתיים להם החל"ת בימים אלו ולשמוע את מצוקתם ולבקר בנתב"ג העצוב והמדשדש", אמרה לאופר.

לטענתה, "אם האוצר ידבוק בגישה השרירותית והכוללנית שלו, הוא יגרום לקריסת אלפי עסקים שמשלמים כאן מסים ומעסיקים עשרות אלפי עובדים, ולאובדן פרנסה של אלפי משקי בית. לא כי העסקים הללו לא יודעים להתנהל אלא כי הם משלמים את מחיר המלחמה. אם האוצר באמת התכוון לדאוג להמשכיות עסקית כפי שקרא לתכנית ההצלה שלו, הוא נדרש מיד לספק וודאות כלכלית ולאשר כי לא יפקיר מאחור ענפים פצועים".

ייבחן מתווה סיוע כללי לענף התיירות

עד כה, כל עסק שנפגע בהכנסות החודשיות שלו במלחמה בשיעור של יותר מ־25% היה זכאי למענק, ללא תלות במיקום שלו. במידה שכוונות האוצר ייצאו לפועל, רק עסקים שנמצאים במרחק של 0־7 ק"מ מהגדר עם עזה או 0־9 ק"מ מגבול הצפון, ימשיכו לקבל פיצויים בהתאם לסיוע הרגיל שקבוע בחוק מזה שנים רבות, ללא קשר למלחמה. זאת, בנוסף לעסקים באשקלון שתישמר זכאותם, בהתאם להחלטת ממשלה שהתקבלה להגדיר את העיר המטווחת כיישוב ספר למשך שנה.

בכירים באוצר אמרו שייתכן כי במקום מתווה הסיוע הכלל־ארצי, יותאמו תוכניות לסיוע נקודתי. למשל, אחת האפשרויות שעומדות על הפרק היא הכנת מתווה סיוע פרטני לעיר אילת. לצד זאת, ייבחן מתווה סיוע כללי לענף התיירות, שהפגיעה בו על רקע המלחמה צפויה להיות ממושכת.

גם ארגוני העצמאים מוחים על כוונת האוצר .

נשיא להב, רועי כהן, מסר כי "במשרד האוצר עדיין לא הפנימו שמלחמה לא נגמרת ביום אחד ושלא מפקירים פצועים בשטח. לצערי, ההחלטה לא להמשיך את מתווה הפיצויים כלפי ענפים כמו תיירות, תרבות ארועים והפקות ואזורים שלמים מעבר ל-7 ק״מ שלא חזרו לפעילות, היא גזירת מוות לעסקים אלו. נילחם בוועדת הכספים לשנות את ההחלטה של שר האוצר שמעידה על היעדר קשר עם המציאות בשטח״.