נשיאת הרווארד נופלת ונשיא דרום אפריקה נגד ישראל; טטריס נכנע

נשיא דרום אפריקה גורר את ישראל להאג כשהוא מוקף באימאמים • אתיופיה מוחקת גבולות ומקבלת מוצא לים האדום • מנהיג האופוזיציה בדרום קוריאה נדקר בצווארו בעיצומה של מערכת בחירות לפרלמנט • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock

1גלי ההדף

גלי ההדף של שבעה באוקטובר מוסיפים לטלטל ארצות, מערכות ואישים שאין להם קשר ישיר אל המזרח התיכון ואל סכסוכיו. תוצאה בלתי צפויה היא המשבר באוניברסיטאות היוקרה של ארה"ב. השבוע התפטרה נשיאת הרווארד, קלודין גיי, שלושה שבועות לאחר פרישתה הכפויה של נשיאת אונ' פנסילבניה. הסיבה המיידית היא האי־אמון שעוררה התנהלותן בעניין האנטישמיות בקמפוס.

כותרות העיתונים בעולם | האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל
כך מפעיל ארדואן את התקשורת בטורקיה כדי לפאר את חתנו
סערה בבריטניה: המשטרה מבקשת מידע על "פשעי מלחמה של ישראל"

אבל התפרים הנפרמים באקדמיה האמריקאית קשורים בעיקר במחלוקת המתעצמת על 'שוֹנוּת, הוגְנוּת, כְּלילָה', בראשי התיבות DEI. זו המגמה הפרוגרסיבית שנועדה להרחיב השתתפות גזעית, אתנית ומגדרית ולהפחית את מרכזיותם של ערכי המערב באקדמיה ובתרבות.

קלודין גיי, נשיאת הרווארד לשעבר / צילום: Reuters, Ken Cedeno
 קלודין גיי, נשיאת הרווארד לשעבר / צילום: Reuters, Ken Cedeno

DEI הניבה סובלנות כלפי גילויי השנאה למערב מצד סגל וסטודנטים. ישראל נלכדה ברשת הזו. נפילת שתי נשיאות אינה מסיימת את DEI, אבל בהחלט מעמידה אותה בעמדת התגוננות. להרווארד, אגב, יש נשיא יהודי זמני.

2כוהני הדת של סיריל

שתי ארצות רחוקות ועוינות גררו השבוע את ישראל אל בית הדין הבין לאומי בהאג, כדי להתגונן מפני האשמות של ג'נוסייד. השתיים הן דרום אפריקה ומלזיה. הראשונה נוהגת בישראל בצינה ובאיבה זה שנים; השנייה, בעלת רוב מוסלמי, מעולם לא הכירה בישראל.

"מה שמתרחש עכשיו בעזה הוא הרבה יותר מחוסר־צדק", אמר השבוע נשיא דרא"פ, סיריל ראמאפוסה, כשהוא מוקף באנשי דת מוסלמיים. יש שם קהילה מוסלמית גדולה, אנטי־ישראלית קולנית.

סיריל ראמאפוסה, נשיא דרום אפריקה / צילום: ap, Themba Hadebe
 סיריל ראמאפוסה, נשיא דרום אפריקה / צילום: ap, Themba Hadebe

ספק אם רוב הדרום אפריקאים מתעניינים בבית הדין הבין לאומי. מעניינות אותם יותר שחיתותה המבעיתה של מפלגת השלטון והפסקות החשמל התכופות שמחוללת אי־יעילותה. יהיו בחירות באפריל, והסקרים מראים שהמפלגה תאבד את הרוב המוחלט שלה. היתכן שעזה תעזור לה עם הקול המוסלמי? מי יודע.

3לאתיופיה נולד נמל

הגיאוגרפיה הפוליטית המסובכת ביותר בעולם היא זו של יבשת אפריקה, שגבולות מלאכותיים נמתחו בה לפני מאה שנה ויותר, כדי לשרת מעצמות קולוניאליות. הגבולות האלה אינם עומדים במבחנים של שכל ישר, וכבר הציתו מלחמות איומות, פנימיות וחיצוניות, ועלו בחיי מיליונים.

השבוע החליטה אתיופיה להתחכם לאחד הגבולות האלה, זה השולל ממנה מוצא לים. היא חתמה הסכם עם מדינה דה־פקטו, 'סומלילנד', שעד השבוע איש לא הכיר בה. פורמלית היא חלק מסומליה. למעשה היא עצמאית זה 30 שנה. יש לה נמל עמוק מים בעיר ברברה, לא הרחק מן הכניסה הדרומית לים סוף.

עיר הנמל ברברה, סומלילנד. מוצא לים האדום / צילום: Shutterstock
 עיר הנמל ברברה, סומלילנד. מוצא לים האדום / צילום: Shutterstock

תמורת זכויות שימוש בנמל, גם לצרכים צבאיים, אתיופיה מכירה בסומלילנד. סומליה כועסת ומאיימת. הנה כי כן, עוד משבר פורץ בסביבה הימית המסוכנת ביותר בעולם.

4העורק, לא הווריד

סכין ננעץ השבוע בצווארו של מנהיג האופוזיציה בדרום קוריאה, לי ג'יי מיאנג. הוא עומד בעיצומה של מערכת בחירות לפרלמנט. מזלו של הפוליטיקאי המותקף שיחק לו: אילו ננעץ הסכין בעורקו הוא היה מת. אבל הסכין ננעץ בווריד. הוא מועמד אפוא להחלים.

הפוליטיקה בארץ בעלת הכלכלה ה־13 בגודלה בעולם משקפת לא פעם את מצב הרוח הקודר האופף אותה. מפלגות שלטון מתחלפות לעתים קרובות, בדרך כלל בזכות נצחונות דחוקים להפליא. הנדקר של השבוע נוצח בבחירות לנשיאות ב־2022, ומאז היה יעד של חקירות פליליות. הוא רואה בהן התנכלות פוליטית, ובמחאה הוא שבת רעב במשך שלושה שבועות. אולי הצוואר המדמם יעזור למפלגתו בבחירות של אפריל.

5999,999

נער בן 13 ממדינת אוקלהומה, בדרום ארה"ב, ניצח השבוע את טטריס, ממשחקי המחשב הנמכרים ביותר של העידן הדיגיטלי. הוא הראשון שעשה כן מאז יצא טטריס לאור, לפני 30 שנה.

הנער, ויליס גיבסון, פרסם וידיאו ביוטיוב המראה אותו מגיע עד השלב ה־157, כאשר קוביות טטריס נופלות במהירות ונערמות עד שהן מתקרבות להסתיר את המסך ולסיים את המשחק.

הוא נשמע אומר, "הו, פספסתי", ומניח שבזה הקיץ הקץ. אבל הוא מתאושש, מוסיף לסלק קוביות מהמסך, עד שהמשחק קופא. "אלוהים!", הוא קורא, "כן! אני מתעלף. לא מרגיש עוד את ידיי". נצחונו: 999,999 נקודות.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.