פיננשל טיימס: ישראל מתקרבת למלחמה אזורית רחבה וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בלבנון לא מוכנים להימנע ממלחמה בכל מחיר, האם ישראל עדיין חותרת לחסל את חמאס, הסיכוי למלחמה אזורית הולך וגובר והאתגרים שעומדים בפני איראן • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל
WSJ | מאיסטנבול דרך עמותות צדקה בכל אירופה: הכירו את האיש שמימן את הטבח ב-7 באוקטובר  

1האם מטרת ישראל היא עדיין חיסול חמאס?

"לאחר שלושה חודשים, האם ישראל עדיין מבקשת לחסל את חמאס?", שואלים הבוקר ב-CNN. "צה"ל עובר לשלב חדש במלחמתו בחמאס בעזה - ויש סימנים שגם מטרותיו משתנות", נכתב. "הנהגת צה"ל מבינה היטב שהמקסימום שהם יכולים לעשות זה לדרדר קשות את היכולות הצבאיות של חמאס", אמר ל-CNN בילאל י. סאאב, עמית שותף במזרח התיכון ובצפון אפריקה ב-Chatham House. "זה מרוץ נגד הזמן", צוטט סאאב, והציג את השאלות המרכזיות העומדות בפני הנהגת ישראל. "באיזה מחיר ההצלחה הטקטית הזו תגיע, וכמה זמן יש לישראלים להשיג את ההצלחה הזו מבלי לסבול מזעם בינלאומי משמעותי יותר?". 

מעבר לכך, "השפעתו של חמאס משתרעת הרבה מעבר לעזה, כלומר תבוסה מוחלטת של הארגון היא לפחות שאפתנית מאוד עבור ישראל, אם אפשר להשיג אותה בכלל", אמר סאאב. "אך עדיין לא ברור אם הנהגת צה"ל מעמידה את יעד העל הזה בראש סדר העדיפויות שלה", אמר בתגובה לדבריהם של ראש המודיעין של צה"ל, אלוף אהרון חליוה ושר הביטחון יואב גלנט ביום חמישי, שדיברו על תכניות לשלב הבא ודגש על לחימה חדשה בצפון. 

מתוך ה-CNN, מאת רוב פיכטה. לקריאת הכתבה המלאה.

2 בלבנון מגיבים לנאום נסראללה

התגובות לנאומו של חסן נסראללה מציפות את אל-אכבר הלבנוני, ותמונתו של רה"מ נתניהו מתנוססת הבוקר על העמוד הראשי, תחת הכותרת: "מובילים את מלחמת האויב: תחילתו של הפיצול". ללבנון יש הזדמנות רצינית לשחרר את מה שנותר מהאדמות הכבושות שלה, צוטט שם נסראללה מנאומו בשישי. בכתבה אחרת נכתב כי "חשיבות המסרים של נסראללה ברורה במיוחד מאחר שהערכות האויב מתבססות על העובדה שבחיזבאללה מעוניינים להימנע ממלחמה, תוך התעלמות מכך ש'נכונות' זו אינה בלתי תלויה במה שהאויב יעשה". 

הודגש כי "אולי העמדות החשובות ביותר שעליהן הכריז נסראללה היו אלה שביטלו את תפיסת האויב לגבי רצונה של חיזבאללה להימנע ממלחמה בגין האינטרסים הלאומיים הלבנוניים, בכך שאישר כי 'אם תיפתח מלחמה נגד לבנון, האינטרסים הלאומיים הלבנוניים מחייבים שננקוט במלחמה עד הסוף ללא הגבלות'". 

מתוך אל-אכבר, מאת אלי היידר. לקריאת הכתבה המלאה.

3מתקרבים למלחמה רחבה?

"מאז החל הסכסוך בין ישראל לחמאס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקש להימנע ממלחמה בקנה מידה מלא במזרח התיכון", נכתב הבוקר בפייננשיאל טיימס. "אבל האלימות הגואה באזור מאיימת לגרור את ארה"ב לסכסוך רחב יותר", נכתב. "אנחנו בהחלט מתקרבים למלחמה אזורית רחבה יותר, יותר מאשר בכל נקודה מאז תחילת הסכסוך", צוטט ג'ונתן פאניקוף, מנהל הפרויקט לביטחון במזרח התיכון של מרכז סקאוקרופט במכון המחקר "המועצה האטלנטית" ובכיר לשעבר במודיעין. "כל אחד מהשחקנים יכול להיכנס לסחרור עם ישראל ו/או ארה"ב, מה שיכול להספיק כדי לעורר מלחמה בקנה מידה מלא", אמר. 

עוד צוין כי לאחר שפגש בשבת את מנהיגי טורקיה ויוון בכרתים, קרא מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן למנהיגים האזוריים להשתמש בהשפעתם כדי להגביל את הסכסוך. 

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת פלישיה שווארץ. לקריאת הכתבה המלאה. 

4החות'ים "יישאו באחריות" 

"וושינגטון ותריסר מדינות הזהירו השבוע כי החות'ים 'יישאו באחריות להשלכות' אם ימשיכו בהתקפותיהם בציר הסחר הימי המכריע", נכתב בבלומברג. צוין כי "כמה מומחים צבאיים וימיים שהתראיינו לבלומברג פירשו זאת כאיום של תקיפות קרובות נגד הארגון, אם כי מהלך כזה עלול להחמיר את המצב, כך שגם פעולה מוגבלת יותר היא אפשרות". טים לנדרקין, השליח המיוחד של ביידן לתימן, צוטט בדבריו כי אמנם אין "סובלנות" להתקפות הספינות שיצרו "אקלים של אזעקה" בעולם, וכי "לחות'ים עדיין יש סיכוי לבחור ב'דרך הנבונה ביותר' של הפסקת האלימות בים האדום והתמקדות בצרכים של העם התימני. 

עוד נכתב כי ניק צ'יילדס, עמית בכיר לכוחות ימיים וביטחון ימי במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, אמר כי אם הדיפלומטיה תיכשל, ארה"ב ובעלות בריתה יצטרכו "לבחור בקפידה אפשרויות להגנה ברורה" אשר מכוונות ליכולתם של החות'ים להמשיך לשבש את הניווט בים האדום תוך "הימנעות מסכסוך אזורי". 

מתוך בלומברג, מאת סם דאגר ומוחמד האתם. לקריאת הכתבה המלאה. 

5האתגרים שעומדים מול איראן

"עבור הנהגת איראן, האיום של התקפות טרור בקנה מידה גדול מוסיף לרשימת האתגרים ההולכת וגדלה שלה, מקומית ובינלאומית", נכתב בניו יורק טיימס. "הכלכלה נותרה תנודתית בגלל הסנקציות של ארה"ב, ניהול כושל ושחיתות", נכתב, ובינתיים, "המלחמה בין ישראל לחמאס מציבה אתגרים חדשים להנהגתה של איראן".  

לאור החיסולים האחרונים של סייד מוסאבי, אל עארורי והחיסול האמריקאי בבגדד, "כולם זועמים. הם רוצים להגיב באיפוק ובחישוב כדי למנוע טעות אסטרטגית שעלולה לסכן את אחיזתם בשלטון המקומי והאזורי", אמר לניו יורק טיימס ססן קרימי, אנליסט פוליטי בטהרן. "גם כאשר הרטוריקה של המלחמה הסלימה, המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, הורה למפקדים הצבאיים לרדוף אחרי 'איפוק אסטרטגי' ולהימנע בכל מחיר מעימות צבאי ישיר עם ארה"ב, לפי שני איראנים שמכירים את הוויכוחים הפנימיים", נכתב. במקביל, גורמים במשמרות המהפכה קוראים לאיראן להפגין כוח.

מתוך הניו יורק טיימס, מאת פרנז פסיהי. לקריאת הכתבה המלאה.