חברת הגנומיקה הישראלית-אמריקאית נמכרת באקזיט קטן

חברת הגנומיקה הישראלית-אמריקאית C2i תירכש ע"י Veracyte מארה"ב בסכום שיכול להגיע עד 95 מיליון דולר • C2i גייסה עד היום כ-112 מיליון דולר, מהם כ-100 מיליון בגיוס ענק יחסית לתחום, בשיא ההייפ של תחום הביוטק בכלל והגנומיקה בפרט באפריל 2021

פלטפורמה מבוססת ענן של C2i-genomics המבצעת ניטור עומס של גידולי סרטן / אילוסטרציה: Shutterstock
פלטפורמה מבוססת ענן של C2i-genomics המבצעת ניטור עומס של גידולי סרטן / אילוסטרציה: Shutterstock

חברת C2i Genomics הישראלית-אמריקאית, בניהולו של עזרא סופר, צפויה להירכש על-ידי החברה הציבורית האמריקאית Veracyte בסכום מיידי של 70 מיליון דולר במניות וורסייט, ועוד 25 מיליון דולר בתשלומי אבני-דרך במזומן או במניות על-פי החלטתה של וורסייט, במהלך השנתיים הקרובות. 

השבוע בביומד | ביום שאחרי ביוג'ן: המנכ"ל שמצטרף לחברת התרופות הישראלית

C2i הודיעה ב-2021 על גיוס של 100 מיליון דולר - גיוס ענק יחסית לתחום, בשיא ההייפ של תחום הביוטק בכלל והגנומיקה בפרט, באפריל 2021; כך שהאקזיט היום הוא בסכום נמוך מההיקף הרשמי של הגיוס הזה. אולם, לדברי עזרא סופר, מנכ"ל החברה, רק 71 מיליון דולר מסכום הגיוס האחרון נמשכו לתוך החברה. "יש בעסקה כל מיני פרטים קטנים שאיננו יכולים לחשוף. אם לוקחים אותם בחשבון ומניחים שיתקבל גם תשלום אבן הדרך, אז המשקיעים שלנו מרווחים בממוצע בערך 20%. העסקה בוצעה במניות וורסייט, ואנחנו מאמינים שערך המניות הללו יעלה". למעשה, מאז שהוכרזה היום העסקה ופורסמו הדו"חות השנתיים של החברה, כבר עלתה המניה כ-8.5%.

המשקיעים בסבב הגיוס האחרון של החברה היו בעיקר קרנות הון סיכון זרות, ביניהן Casdin Capital ,Duquesne Family ,iGlobe Partners ,Section 32 של ביל מריס מגוגל ונצ'רס ו-Driehaus Capital Management. יוצאת דופן היא NFX של גיגי לוי-וייס. הקרנות הישראליות ליונבירד ו-Tech.bio השקיעו במסגרת סבב הסיד של החברה.

לחברה 35 עובדים במרכז הפיתוח בחיפה, וכרגע התוכנית של הרוכשת היא להשאיר את המרכז בישראל. סופר אמר כי "העסקה החלה להתרקם אחרי שהמלחמה כבר התחילה. בשום רגע הם לא שאלו אותנו על המצב שלנו כ'חברה הפועלת מאזור בסיכון', וזאת למרות שאין להם קשר ישראלי או יהודי. אני אומר זאת כדי לתת תקווה גם לחברות אחרות, שאפשר לעשות דברים יפים בשוק הביומד, גם בימים האלה". סופר הוסיף באשר לישיבת הדירקטוריון האחרונה בחברה: "בשקף הראשון שהצגתי היה כתוב 'אנחנו מביאים תוצאות, לא משנה מה'. ואז סובבתי את המצלמה, והראיתי להם שאני נמצא במתחם מת"מ שבו נמצאות גם גוגל ואמזון, ושכל המתחם מלא. אמרתי להם 'האתגר הגדול ביותר שלי היום היה למצוא פה חניה'".

C2i, שהוקמה ב-2019 בסך הכל, פיתחה טכנולוגיה לאבחון סרטן באמצעים גנטיים ולזיהוי אפילו של רמות מינימליות של סרטן בגוף המטופל. באמצעות הטכנולוגיה שלה, אשר יודעת גם לכמת את רמות הסרטן בגוף המטופל באמצעות הבדיקה הגנטית, ניתן בעיקרון לנווט בין טיפולים שונים לסרטן, לזהות אם טיפול מסוים כן או לא השאיר גרורות, ולקבוע במהירות האם טיפול מסויים הצליח או לא, האם הסרטן חזר ועוד. 

"תחום צומח" 

הרוכשת, וורסייט, היא חברת דיאגנוסטיקה בתחום הסרטן שנסחרת לפי שווי של 1.88 מיליארד דולר. וורסייט רשמה ב-2023 הכנסות של כ-358 מיליון דולר, גידול של 21% לעומת התקופה המקבילה, והיא צפויה לדווח כי סיימה את 2023 עם מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 215 מיליון דולר. החברה מסרה בהודעתה על הרכישה כי תשאף לשלב את המוצרים של C2i עם אלה שלה.

סופר: "וורסייט היו שותפים שלנו לשיווק אחד מן המוצרים על בסיס הטכנולוגיה שלנו. הם שלחו לנו דגימות שלהם, והיו מרוצים מאוד מן התוצאות שלנו, ואמרו לעצמם: 'אולי כדאי לנו לקנות את החבר'ה האלה, לפני שהמוצר שלהם יגיע לכולם'".

שקלתם לחכות לאקזיט גדול יותר בהמשך, עם רווח גבוה יותר למשקיעים?
סופר: "אני עברתי כבר כמה סטארט אפים, וכמה אקזיטים. לפעמים צריך לשאול את עצמך מה המטרה שלך, ועבורנו היזמים, המטרה הייתה להביא את הטכנולוגיה הזו לשוק. ורסייט היא חברה הפעילה בתחום הזה והיא מתכוונת להשקיע במוצר".

לגבי השווי אומר סופר: "לא ציפינו לשווי של 2021. גם וורסייט עצמה נסחרה לפי שווי גבוה בערך פי 5 מהיום באותם ימים".

"אבחון וניטור של סרטן באמצעות בדיקות שיכולות לחשות כמויות זעירות של תאים סרטניים, זהו תחום צומח בעל חשיבות לרופאים וחולים", נמסר מהחברה הרוכשת. "נוכל לוודא את ההצלחה של כל טיפול תרופתי או ניתוחי ולקבוע את המשך הדרך לכל מטופל. אנחנו מאמינים כי הבדיקות של C2i המבוססות על ריצוף גנומי מלא, יאפשרו זיהו מוקדם יותר וניטור מדויק יותר מאשר הדמיה ובדיקות מולקולריות קיימות, תוך שימוש בדגימות קטנות יותר".

C2i הוקמה על-ידי סופר המנכ"ל, אסף צבירן ובוריס אוקלנד. בראיון בעבר לגלובס אמר צבירן כי השלושה הגיעו מתחום הלוחמה האלקטרונית והגנה מפני לוחמת טילים, אך כשהוא עצמו חלה בסרטן, הוא זיהה כשל טכנולוגי בתחום. לכן בנוסף לתארים בהנדסה, פיזיקה וחקר ביצועים, הוא החליט ללמוד לדוקטורט בביולוגיה מולקולרית, במטרה לעשות בדיוק את מה שעושה C2i. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על מאמר שפרסם צבירן בזמן הפוסט-דוקטורט שלו במרכז הגנומי של ניו יורק. הטכנולוגיה עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לזהות כמויות קטנות של סרטן.

בעולם כבר קיימות חברות המבצעות ריצוף גנטי של תאי סרטן לשם התאמה של טיפול רפואי, וורסייט היא אחת מהן. המודל העסקי של C2i, נכון לפחות ליוני 2022, מבוסס על חבירה לחברות הללו או למוסדות הרפואיים, ושימוש בתוכנה של החברה כדי לתת עוד יכולות לאבחון, כאשר C2i אינה אחראית על נטילת הדגימה ועל הביולוגיה הרטובה. התוכנה של החברה מאושרת לשיווק באירופה ומשווקת במסלול עוקף FDA בארה"ב, כבדיקת מעבדה.