כל עובד בישראל יתרום 400 שקל משכרו למימון תוכנית הסיוע למילואים של הממשלה. כך זה יעבוד

לפי סיכום בין משרד האוצר להסתדרות, כלל העובדים יעבירו "באופן חד-פעמי, יום הבראה אחד לקרן מילואים שתוקם על ידי הממשלה לטובת טיפול באנשי המילואים ובני משפחותיהם" • כדי שהסיכום ייכנס לתוקף נדרשת עדיין חקיקה • ביטול הכספים הקואליציוניים היה יכול לממן את התוכנית לאנשי המילואים מבלי לקחת מציבור העובדים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כל עובד בישראל יתרום יותר מ-400 שקל משכרו למימון הסיוע הכלכלי של הממשלה למשרתי המילואים - כך עולה מהודעה שמסר הערב (ד') יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. כדי שהסיכום בין ההסתדרות לאוצר ייכנס לתוקף נדרשת עדיין חקיקה.

שאלות ותשובות | טווח מוגדל ודיוק כירורגי: כך פועל טיל הנ"ט המחודש של חיזבאללה 
רגע לפני אישור תקציב 2024, האוצר וראש הממשלה חלוקים על העלאת המע"מ 

לפי הודעת ההסתדרות, כלל העובדים יעבירו "באופן חד-פעמי, יום הבראה אחד לקרן מילואים שתוקם על ידי הממשלה לטובת טיפול באנשי המילואים ובני משפחותיהם". הנושא סוכם בין ההסתדרות למשרד האוצר.

שוויו של כל יום הבראה עומד על 418 שקל במגזר הפרטי, ו-471 שקל במגזר הציבורי. הזכאות לימי הבראה ניתנת לכל עובד השלים שנת עבודה מלאה אצל המעסיק.

לפי הערכות, צפויים להצטבר בקרן כ-2 מיליארד שקל. סכום זה ישמש כנראה מקור למימון חלק מתוכנית המענקים למילואימניקים עליה הכריזה הממשלה, בהיקף כולל של 9 מיליארד שקל.

בתוך כך, אומרים בהסתדרות כי "לאחר שבוע של שיחות אינטנסיביות בין היו"ר בר-דוד לבין הנהלת משרד האוצר בראשות השר בצלאל סמוטריץ', המשרד חזר מכוונתו לפגוע בהטבות המס של קרנות ההשתלמות והפנסיה. במקביל, סוכם בין הצדדים על ביטול הגזרה של הקפאת שכר המינימום, והוא יעלה כצפוי בחודש אפריל ל-5,880 שקל, ובהתאמה יוביל לעלייה בקצבאות הביטוח הלאומי".

אין חולק שבר-דוד התנגד מהרגע הראשון לגזירות אלה, שעלו על הפרק במסגרת דיוני התקציב החדש לשנת 2024. הוא תרם את חלקו, אבל לא היה היחיד, וספק גדול אם היוזמות היו עוברות בכל מקרה. מדובר בהצעות מגירה של האגף שחוזרות כמעט מדי תקציב, ונושרות בכל פעם מחדש. סמוטריץ' עצמו לא שש לאמץ את הצעות אגף התקציבים לקיצוץ בהטבות המס על קרנות ההשתלמות והפנסיה. ואפילו אם היה משתכנע, ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד נחרצות ליוזמות כאלה ודומות בדיונים מול האוצר.

שכר המינימום יעלה

ובאשר לשיח על הקפאת העלאת שכר המינימום, הרי שהיא בכלל לא עלה על ידי האוצר ולא גובש כהצעה קונקרטית. יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הוא זה שהעלה את הרעיון רק השבוע בפני האוצר.

עוד רמז בר-דוד שיהיה מוכן להתגמש על חלק מהפעימות הבאות שמתוכננות להעלאות השכר הרוחביות במגזר הציבורי. זאת הוא התנה בכך ש "גם הממשלה תתעלה לגודל השעה". לדבריו, "אם ממשלת ישראל תסגור את המשרדים המיותרים, תוך ביטול הכספים הקואליציוניים, אהיה מוכן לדון בביצוע התאמות בהסכם המסגרת".

ביטול הכספים הקואליציוניים כבר עכשיו היה יכול לממן את התוכנית לאנשי המילואים מבלי לקחת מגבית מציבור העובדים. סמוטריץ' אמר לא פעם בתקופה האחרונה שיש כסף לכולם, אולם שר האוצר מסכים לקצץ פחות מ-3 מיליארד שקל מתוך כ-8 מיליארד שקל שזמינים בכספים הקואליציוניים ל-2024.