מקרון גדול מצא מקרון קטן והשנה החמה ביותר זה 100 אלף שנה

מקרון ממנה ראש ממשלה בן 34, חצי יהודי, שנראה ונשמע כמוהו • באקוודור הפשע המאורגן מנסה לתפוס ארץ שלמה • הסינים חותרים תחת הבחירות הדמוקרטיות בטייוואן • והרי התחזית: חם יותר ממה שהיה זה 100 אלף שנה • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: קובי גדעון, לע''מ
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: קובי גדעון, לע''מ

1מקרון המשובט

הנשיא הצעיר ביותר בתולדות הרפובליקה הצרפתית מינה השבוע את ראש הממשלה הצעיר ביותר במחווה שעוררה עניין עצום וספקנות ניכרת.

מאמצי המלחמה של אוקראינה תקועים. הכישלון ההירואי הזה בשדה הקרב מראה למה 
נשארנו לבד: למה כמעט אף מדינה אירופית לא תומכת בגלוי בישראל בדיון בהאג? 

עמנואל מקרון היה בן 39 כאשר נבחר בפעם הראשונה, ב־2017. הוא היה ילד הפלא של הפוליטיקה הצרפתית, טכנוקרט מזהיר ללא התחייבויות אידיאולוגיות, בדיוק מה שהיה  נדמה לצרפתים שהם רוצים. אבל מקרון מיהר להימאס עליהם. רק מזל ונסיבות העניקו לו כהונה שנייה, ב-2022. הוא מינה את אליזבת בורן לראש הממשלה, אבל שניהם, גם הוא וגם היא, צנחו אל תהומות של חוסר פופולריות.

הוא פנה אפוא השבוע אל שר החינוך הצעיר מאוד והמבריק מאוד, גבריאל אטאל, ההומוסקסואל המוצהר הראשון בכהונה, ראש הממשלה החמישי ממוצא יהודי ב־90 השנה האחרונות.

הוא בנם של אב יהודי מתוניסיה ושל אם נוצריה מאלזס. כאשר נכנס לפוליטיקה, אביו אמר לו, "אתה תרגיש יהודי כל חייך, מפני ששם משפחתך יחשוף אותך לאנטישמיות".

''המשובט'', כותרת עיתון האופוזיציה בצרפת למחרת מינויו של גבריאל אטאל
 ''המשובט'', כותרת עיתון האופוזיציה בצרפת למחרת מינויו של גבריאל אטאל

2 הפושעים לשלטון

במרוצת 200 השנה האחרונות, אמריקה הלטינית לימדה את העולם איך לחולל הפיכות צבאיות. נוסחה רבת שנים התחילה בתפיסת תחנת רדיו או טלוויזיה, כדי לשדר הודעה חגיגית שהגנרלים החליטו להציל את המולדת מידי הפוליטיקאים.

השבוע, כנראה בפעם הראשונה מאז ומעולם, את ההפיכה ניסה לחולל הפשע המאורגן. גנגסטרים רעולי פנים פרצו אל אולפן טלויזיה בעיר החוף גוואייאקיל, המרכז המסחרי של אקוודור, השכיבו את הצוות על הרצפה, והכריזו מלחמה על הצבא ועל המשטרה.

זה קרה זמן קצר לאחר שאחד מבארוני הסמים החזקים ביותר של אמריקה הלטינית נמלט מכלאו באקט שהבהיר למפקפקים את שיעור האנרכיה באקוודור, שלפנים היתה מופת של יציבות ושל ביטחון.

היא אינה היחידה ביבשת המתקשה להיחלץ מאחיזתם של מבריחי הסמים, אבל היא הראשונה שבה הוכרזה מלחמה מלאה בין המבריחים לממשלה. הנשיא נוֹבּואַה, שעתה זה נבחר, הטיל עוצר לילה של 60 יום. "כשאנחנו יוצאים מן הבית בבוקר אין לנו מושג אם נחזור הביתה בערב", אמר אקוודורי אחד בראיון טלויזיה.

עבריינים משתלטים על תחנת טלוויזיה באקוודור / צילום: ap, TC Television network
 עבריינים משתלטים על תחנת טלוויזיה באקוודור / צילום: ap, TC Television network

3 בלונים, בלונים

ערב הבחירות לנשיאות בטייוואן, המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג עושה כמיטב יכולתו להפחיד את הבוחרים באי הקטן, החופשי והמשגשג.

הקומוניסטים חושבים את טייוואן לחלק בלתי נפרד של סין, ומתכוננים בגלוי למלחמה. עד שהיא תתחיל, בייג'ינג מתערבת מאחורי הקלעים ולפניהם. בשבוע שעבר היא שלחה ארבעה בלוני ריגול אל טייוואן. היא גם כנראה עומדת מאחורי מסע כזבים, המספר לטייוואנים שארה"ב מוכרת להם בשר חזיר מורעל, והיא "קונה דם טאיוואני" כדי שהאמריקאים יוכלו לפתח נשק ביולוגי נגד סין.

הבחירות יהיו בשבת. על פי הסקרים, ינצח בהן מועמד מפלגת השלטון, שהקומוניסטים מתעבים מפני שהיא נושאת הדגל של זהות טייוואנית נפרדת.

ויליאם לאי, המועמד המוביל לניצחון בבחירות בטיוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying
 ויליאם לאי, המועמד המוביל לניצחון בבחירות בטיוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

4 הפולנים נגד הפולנים

חודש לאחר שהימין הסמכותני איבד את השלטון בפולין, ממשלת השמאל־מרכז עומדת בעיצומו של מסע נקם. בתוך ימים אחדים היא סגרה את ערוץ הטלויזיה הממלכתי, שהפך לשופר בלבדי של מפלגת השלטון המודחת. השבוע היא שלחה את המשטרה אל תוך ארמון הנשיאות, כדי לעצור את שר הפנים לשעבר ואת סגנו. הנשיא, השייך לאופוזיציה, העניק חנינה לשר המבוקש, אבל בית משפט קבע שהיא אינה חוקית.

המחנות הניצים בפולין אינם מעוניינים בפיוס. היריבות ביניהם היא עניין של להיות או לחדול. השאלה שכל אחד מהם שואל את עצמו היא מה לעשות כדי למנוע את חזרת יריביו לשלטון. ההיגיון: הם יעשו לנו בדיוק מה שאנחנו עשינו להם. הזהרה חמורה נובעת מפולין לכל דמוקרטיה במשבר.

5 מאה אלף

2023 היתה השנה החמה ביותר מאז התחיל מעקב שיטתי אחרי מידות החום, ב־1850. כך הודיע השבוע קופרניקוס, הארגון האירופי למעקב אחרי האקלים. מדענים אומרים ש־2023 היתה החמה ביותר זה 100,000 שנה.

הטמפרטורה הממוצעת בשנה היוצאת היתה גבוהה ב־1.4 מעלות מזו של 1850. היא רחוקה עכשיו כדי עשירית המעלה מן הרמה המהלכת עלינו אימים: עלייה של 1.5 מעלות, שמדענים חושבים לקו פרשת המים בהתחממות הכדור.

לא הכול אבוד. שנה אחת אינה מבשרת את המבול. השינוי צריך להיות ארוך טווח, ולחזור ולהירשם 20 עד 30 שנה. אבל אנחנו כבר שומעים את הדיו המתקרבים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.