ESG: מילת הגנאי החדשה בתאגידים אמריקאיים

חברות שמעוניינות להמשיך לקדם יוזמות בתחומי סביבה, חברה וממשל תאגידי, מחפשות לפעילות הזו שם מכובס

מה שנשאר אחרי שטפונות בבנגלדש / צילום: Reuters, Kazi Salahuddin Razu
מה שנשאר אחרי שטפונות בבנגלדש / צילום: Reuters, Kazi Salahuddin Razu

הרבה חברות כבר לא מעלות על דל שפתיהן את שלוש האותיות: E-S-G.

ראשי התיבות המסמנים את העיסוק בנושאים הקשורים לסביבה (E), חברה (S) וממשל תאגידי (G), שהיו כל כך נפוצים בשיח עד לפני שנה לערך, היום מוצנעים על ידי עסקים גדולים באופן מודע, לאחר שנים של תגובות-נגד ערות מהמשקיעים, לחץ פוליטי ואף איומים משפטיים כלפי יוזמות והשקעות הקשורות ברעיון הזה.

WSJ | ענקיות הטכנולוגיה שוחות במזומנים, אז למה הן מפטרות?
ניתוח גלובס | הטרנד שהפך את מיקרוסופט לחברה המובילה בוול סטריט
מעל 1,500 מנכ"לים מעריכים: מצב הכלכלה העולמית ישתפר ב־2024

זה ניכר בשיחות הוועידה שעורכות כיום חברות בעת פרסום דוחות. כך למשל קוקה קולה ונוספות ממתגות מחדש דוחות ושמות של ועדות כך שראשי התיבות הללו יירדו מהכותרת. סמנכ"לים נעזרים ביועצים למציאת דרכים אלטרנטיביות לתיאור המאמצים שלהם בתחומים אלו, עם הגדרות כמו "עסק אחראי". ולא מעט חברות בוול סטריט סוגרות קרנות ESG שפעם היו פופולריות, לאחר שההתעניינות דעכה.

המציאות היא ש"ESG זה מורכב", מסביר דאריל ברוסטר, סמנכ"ל לשעבר בחברות Kraft Foods ו־Nabisco וכיום מוביל את Chief Executives for Corporate Purpose, עמותה של יותר מ־200 חברות הממוקדת בהשפעה חברתית.

הרעיון לכלול את סוגיית האחריות החברתית בהחלטות עסקיות קיים כבר מאות שנים; המונח ESG קיבל מומנטום לאחר שהאו"ם השתמש בו לפני כ־20 שנה. במשך הזמן, המאמץ הזה נעשה מקטב - חלק מפקידי המדינה מגדירים אותו בזלזול כ"קפיטליזם מתחסד", ואחרים מבקרים אותו על כך שהוא עוסק יותר מדי בדוחות הערכה וגילויים נאותים.

מנכ"לים רבים הדגישו שהם ממשיכים לדבוק במחויבויות קיימות שהבטיחו לפני שנים - אפילו אם הם לא מדברים עליהן באופן פומבי. סקר מדצמבר של חברת הייעוץ Teneo גילה שכ־8% מהמנכ"לים מצמצמים את תוכניות ה־ESG שלהם; וגם מי שממשיכים לעתים קרובות משנים את האופן שבו הם מטפלים בתוכניות אלה.

מובילי חברות רבים בודקים יותר מקרוב גילויים בתחומים אלו בניסיון להימנע מפיקוח רגולטורי או מביקורת פוליטית. כך, במקום הצהרות שאפתניות, מנכ"לים מיועצים להיות יותר מדויקים ולקבוע יעדים בני השגה. ובאופן כללי "לומר מעט ככל האפשר".

"ראינו המון מסגור מחדש ושינויים שמנכ"לים עשו בזירת ה־ESG - לא רק לגבי מה שהם אומרים, אלא גם איפה הם אומרים ואיך הם מאפיינים את זה", אמר בראד קארפ, מנהל משרד עורכי דין המייעץ לכמה מנכ"לים.

מושל פלורידה פתח את הסכר לסחף המתלהם

כשתומאס בוברל, מנכ"ל חברת הביטוח AXA שמושבה בפריז, נפגש בשנה שעברה בארה"ב עם בכירים של חברת ניהול נכסים, יצרנית דשן וחברת טכנולוגיה, אלו הציעו להיות ער לזהירות החדשה. "השתמשתי בקיצור ESG, והמליצו לי בחום לא לומר את הביטוי הזו", חשף בוברל. כששאל "איך אתם רוצים שאקרא לזה?", למעטים מבני שיחו הייתה תשובה מוכנה. בוברל מאמין דווקא שהחשיבות של מאמצים סביבתיים ויעדים אחרים לא צריכה להיות מבוטאת באופן חלש מדי, וכי "אנחנו צריכים לעבור מכוונות למעשים".

המונח ESG הפך אפילו יותר פוליטי לאחר סכסוך ב־2022 בין מושל פלורידה רון דסנטיס ובין חברת דיסני, סביב הצעת חוק שעסקה בעיסוק בזהות ונטייה מינית במוסדות החינוך. המקרה הזה פתח את הדלת לביקורת חריפה על מהלכי ESG באופן כללי בידי יותר מתריסר גורמי ממשל במדינות שונות, ולהתרחקות של כמה מנהלי נכסים. על פי חברת Morningstar, משקיעים משכו יותר מ־14 מיליארד דולר מקרנות ESG בתשעת החודשים הראשונים של 2023.

לארי פינק מענקית ההשקעות בלקרוק שלח למשקיעים ב־2023 מכתב שהצניע התייחסות מפורשת ל־ESG, לאחר שחלק מהמדינות בארה"ב משכו כסף מהחברה שלו ב־2022 בעקבות הדגש ששמה על נושאי ESG.

בחברת State Street הכריזו בנובמבר על מדיניות הצבעה חדשה למשקיעים שאולי לא רוצים לקדם ESG באופן כה בולט. ב־Fidelity הסירו מזימוני האסיפה של החברה ניסוחים בנוגע להשפעות ESG.

בשיחות של פרסום דוחות אזכור המושג ESG עלה בעקביות עד 2021, וירד בעקביות מאז, על פי ניתוח של FactSet. ברבעון הרביעי של 2021, הזכירו 155 חברות במדד S&P 500 יוזמות ESG; ועד הרבעון השני של 2023 כמות האזכורים ירדה ל־61 חברות.

 

מה שמוסיף לאתגרים מבחינת חברות הוא שחלק מעקרונות ה־ESG, בייחוד מטרות חברתיות, נוטים להיות קשים לכימות. תוכניות גיוון בגיוס עובדים, שהן לעתים קרובות חלק מאג'נדה של ESG, עומדות בפני פיקוח חדש לאחר החלטה של בית המשפט העליון בנושא אפליה מתקנת, לצד אתגור משפטי מצד קבוצות שמרניות בעיקר.

אבל לשינויי האקלים כולם רגישים

מנהלים אומרים שחברות שלהם נותרו יותר מחויבות לאלמנט ה־E - סביבה, עם התייחסות לשינויי האקלים. יש חברות שהנושא הזה קריטי לעסק שלהן, וזו אחת הסיבות שרבים נסעו לוועידת האקלים של האו"ם בדובאי לאחרונה. ונושא זה צפוי להיות במרכז גם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ בשבוע הבא.

רבאתי אדבאיתי, מנכ"לית יצרנית הרכיבים Flex, ציינה שלחברה 130 מפעלים ברחבי העולם, כך שאין בכלל שאלה אם הם צריכים לפעול באופן בר קיימא. "זה לא שנהרו אלינו המון משקיעים חדשים בגלל שהוצאנו דוח קיימות או היינו ממוקדים ב־ESG", אמרה בציניות. "זו לא המטרה... רצינו להתמקד בחיסכון במים, בחשמל, כל הדברים האלה. מבחינתנו זה לא איזה טרנד שהגיע היום והולך להיעלם מחר".

חלק מהשינויים שעושות חברות הם בניואנסים. קוקה קולה שב־2022 פרסמה דוח "עסקים ו־ESG", בחרה ב־2023 לפרסם דוח "עסקים וקיימות", כולל החלפת שמות לוועדות שהקים דירקטוריון החברה.

המבקרים החריפים ביותר של ESG אומרים שהיו מעדיפים פחות דיונים בנושא. "השיח הפוחת מראה שמנכ"לים כנראה הבינו שזה מכניס אותם לסכנה משפטית גוברת ועולה להם בלקוחות", טען פרקליט מדינת טקסס, קן פקסטון, שמתנגד למדיניות ESG.

כעת נותרת השאלה איך לקרוא למהלכים האלה בימינו. העמותה של ברוסטר מייעצת למנהיגים לאמץ שפה נקייה יותר וחפה מסיסמאות, ולהסביר מאמצים לצמצם שימוש במים, או להשתמש במונחים כמו "העם שלנו" או "משאבי הטבע שלנו". ברוסטר מקווה שיותר מנהלים יאמצו את הביטוי "עסק אחראי", שכן "אפשר להיות נגד ESG - קשה להיות נגד אחריות".