20 מטוסי קרב או תשלום פנסיות: האם ללבנון יש מספיק כסף למלחמה?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רכישת 20 מטוסי קרב חדשים תרוקן את התקציב של לבנון, למה אופיו של צה"ל לא מאפשר לו לקבל הנחיות מבחוץ, והאזהרה של הבנק העולמי • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

ארה"ב מנסה לגבש "יציאת חירום" לישראל בצפון וברלין נגד אנטישמיות
עם 38 אלף חיילים: התשובה האיראנית לקואליציה נגד החות'ים  

1ארה"ב רוקדת לצלילי החות'ים

"יש לפחות שתי דעות שאפשר לגבש על החלטת ארה"ב, אליה הצטרפה בריטניה, לפגוע במטרות החות'יות בתימן בתחילת יום שישי, ולמרות שהן סותרות, שתיהן נכונות", כתב בבלומברג מארק צ'מפיון, בעל טור דעות שמסקר את אירופה, רוסיה והמזרח התיכון, וראש לשכת איסטנבול בוול סטריט ג'ורנל לשעבר. "הראשונה היא שזה היה בלתי נמנע. ההשקפה השנייה, היא שיש סבירות מועטה להצלחה וסיכון קיים להסלמה. למעשה, אי אפשר שלא להרגיש שארה"ב, כמו ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רוקדת לצלילי מנגינה שנכתבה לה על ידי מיליציה במדינה כושלת שאין לה מה להפסיד",

כתב. עוד הוסיף כי "הסיכוי שהחות'ים איבדו את כל יכולת פגיעת הטילים שלהם בן לילה, רובם ניידים ולכן קשה למטרה ללא מספר משמעותי של מגפיים של בעלות הברית על הקרקע, כנראה אפסי".

מתוך בלומברג, מאת מארק צ'מפיון. לקריאת הכתבה המלאה. 

2צה"ל לעומת צבא ארה"ב

מאז ה-7 באוקטובר, מצעד של בכירי הגנה אמריקאים, פוליטיקאים, וגנרלים לשעבר הציעו עצות לגבי האופן שבו ישראל צריכה לנהל את המתקפה שלה בעזה. ישנן סיבות רבות לכך שישראל בחרה עד כה להתעלם מהמלצות אלו, נכתב בפורן פוליסי. "אך מעבר לשיקולים של אסטרטגיה וטקטיקה צבאית, יש עוד גורם חשוב במשחק, ממש מתחת לפני השטח. צבא ההגנה הישראלי שונה מהותית מהצבא האמריקאי. מערכת היחסים שלו עם החברה, הנטיות התרבותיות ונורמות ההתנהגות שלו הן ייחודיות. וכך, למרות העצות והלחצים של גורמים חיצוניים, הדרך שבה הוא נלחם בעזה גם היא שונה, וכך תמשיך להיות", נכתב.

עוד נכתב כי "מערכת היחסים של ישראלים עם הצבא שלהם נבדלת מיחסי האמריקאים עם הכוחות המזוינים של ארה"ב. יראת הכבוד של האמריקאים לצבא שלהם נובעת בעיקר מהבידוד שלהם ממנו. לעומת זאת, צה"ל הוא בבסיסו גיוס צבאי, לא מקצועי. צה"ל תוכנן במכוון להיות מה שראש הממשלה המייסד של ישראל, דוד בן-גוריון, כינה 'צבא העם', הן שיקוף של החברה והן הדבק שמחבר את העם", צוין. בדיוק מהסיבה הזו, "מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר זעזעה את יחסי הישראלים עם צה"ל עד יסודותיו", נכתב, "כשבמהלך בוקר אחד, חמאס ניפץ את תחושת הביטחון של הישראלים, לצד ביטחונם בצה"ל הכל-יכול".

מתוך פורן פוליסי, מאת רפאל כהן. לקריאת הכתבה המלאה.

3האם לבנון יכולה לעמוד בעלויות מלחמה?

"עמדתנו ברורה. האינטרס של לבנון מחייב נוכחות של נשק הגנתי בנוסח לוחמי גרילה כדי להגן על אדמותיה בלבד, ואנו חוזרים ואומרים שהמציאות שלנו לא מאפשרת לנו להתערב בסוגיות של מדינה כלשהי או לתמוך בשום מטרה מחוץ לארצנו, כי אין לנו יכולת לשנות כל משוואה בין שחקנים גדולים, וכל מה שיקרה לנו זה נזק", נכתב אמש באל-ג'מהורייה הלבנוני במאמר המנתח את המתרחש באזור ודן באינטרס של לבנון כיום. "האינטרס שלנו הוא לחזק את הכלכלה שלנו כדי להבטיח שגשוג וזכויות לאנשים שסבלו מאוד וממשיכים לסבול מדי יום. די לנו בטיפול בבעיות הפנימיות שלנו, ויש שפע של בעיות שצריך לטפל בהן", נכתב.

עוד הועלו דוגמאות קונקרטיות לגבי יכולתיה של לבנון להילחם במלחמה צבאית, "קטנה ככל שתהיה". צוין כי "כיום, העלות של מטוס קרב F35 מתוצרת אמריקאית היא 177 מיליון דולר. ההכנסות החזויות בתקציב 2024 הן 3.5 מיליארד דולר. זה אומר שנוכל להרשות לעצמנו לקנות 20 מטוסים, בהנחה שלא הוצאנו כסף על פנסיה, חשמל, קמח וכו'. בנוסף, העלות האמיתית של כל מטוס עשויה לעלות כאשר מביאים בחשבון הוצאות נוספות". כתוצאה מכך, נכתב, "יעמדו בשדה התעופה 20 מטוסי קרב, ולא יישאר לנו אפילו כסף לאימונים, תחזוקה או דלק, וכל מה שנעשה זה להצטלם עם המטוסים ברקע עם חיוכים רחבים".

מתוך אל-ג'מהורייה, מאת פאדי עבוד. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הבנק העולמי מזהיר

"סכסוך ממושך בים האדום והסלמה במתיחות ברחבי המזרח התיכון עלולים לגרום להשפעות הרסניות על הכלכלה העולמית, להצית מחדש את האינפלציה ולשבש את אספקת האנרגיה, מזהירים כמה מהכלכלנים המובילים בעולם בסוף השבוע", דיוח אמש הגרדיאן.

בדוח האחרון שלו על הסיכויים הכלכליים העולמיים, הבנק העולמי הזהיר כי המשבר במזרח התיכון, יחד עם המלחמה באוקראינה, יצר סכנות של ממש, דווח. "ההתקפות האחרונות על ספינות מסחריות העוברות בים האדום כבר החלו לשבש את נתיבי השיט המרכזיים, לצמצם את מרחב הגמישות ברשתות האספקה ​​ולהגדיל את הסבירות לצווארי בקבוק אינפלציוניים", נכתב בדוח. עוד נכתב כי "במסגרת של סכסוכים מתגברים, אספקת האנרגיה עלולה להשתבש באופן מהותי, מה שיוביל לזינוק במחירי האנרגיה. תהיה לכך זליגה משמעותית למחירי סחורות אחרות ועליית אי הוודאות הגיאופוליטית והכלכלית, אשר בתורה עשויה לבלום את ההשקעות ולהוביל להיחלשות נוספת של הצמיחה".

מתוך הגרדיאן, מאת טובי היים, אמה גראהם-הריסון, פיליפ אימאן, אדוארד הלמור. לקריאת הכתבה המלאה. 

5יום הפגנות פרו-פלסטיניות עולמי

אמש התקיים יום הפגנות עולמי שבו נראו צעדות פרו-פלסטיניות בערים כולל וושינגטון, לונדון, רומא, פריז, דבלין, יוהנסבורג וקואלה לומפור, ומלזיה. במרכז העיר וושינגטון התאספו אלפי מפגינים שקראו להפסקת אש בעזה והפסקת הסיוע האמריקאי לישראל. "ההמון צעק סיסמאות כמו 'פ-ק ג'ו ביידן' כשהוא כמעט קורע את הגדר מחוץ לבית הלבן במהלך הפגנה טעונה במוצאי שבת", דיווח אמש הניו יורק פוסט. שלטים אחרים האשימו את ממשלת ישראל באפרטהייד ואת הנשיא ביידן ברצח עם.

דווח כי "אנשי צוות פונו מהאזור כאמצעי זהירות כשההפגנה האגרסיבית התגברה, אישר השירות החשאי". ההמון הרעיד את הגדר בצורה כל כך ברוטלית "עד שחלק ממנה נעקר חלקית בעוד עדר של שוטרים נדחף לאחור כדי למנוע מהמפגינים להיכנס לשטח". הוושינגטון פוסט דיוח כי "העצרת, שאורגנה על ידי כוח המשימה המוסלמי האמריקאי למען פלסטין וקבוצות אחרות, היא המחאה הגדולה השנייה לתמיכה בעזה בוושינגטון מאז החלה מלחמת ישראל-עזה ב-7 באוקטובר".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת קתרין דונלבי. לקריאת הכתבה המלאה. 

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת טום ג'קמן, אוליביה דיאז, קלרנס וויליאמס, ג'ו היים. לקריאת הכתבה המלאה.