בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה שלילית באירופה; הבנקים בבריטניה רשמו ירידות

הדאקס ירד ב-0.5% • שבוע המסחר באסיה נפתח בעליות • ביפן מדד הניקיי המשיך לשבור שיאים • היום, יום מרטין לוטר קינג, לא יתקיים מסחר בוול סטריט • אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, צופה שהסיכוי להורדת ריבית הפד במרץ פחת והוא נמוך מההערכות בשווקים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider
מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

19:00

נעילה אדומה באירופה: מדד הדאקס ירד בכ-0.5%, הפוטסי נסוג בכ-0.4% והקאק איבד מערכו כ-0.7%.

16:47

ירידות בבורסות אירופה. הפוטסי משיל מערכו 0.6%, הדאקס יורד ב-0.5% והקאק הצרפתי יורד ב-0.8%.

מאקרו אירופה: התמ"ג השנתי בגרמניה ירד ל-0.3% בשנת 2023. במקביל, הייצור התעשייתי בגוש האירו ירד בנובמבר ב-0.3% בהתאם לתחזיות המוקדמות.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש מול הדולר ב-0.1%. הליש"ט נחלש מול המטבע האמריקאי ב-0.3%. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.7%.

15:07

המסחר בבורסות אירופה ממשיך להתנהל כעת בירידות. הדאקס הגרמני יורד ב-0.5%. הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי יורדים ב-0.7% וב-0.4% בהתאמה. 

וולוו  השבדית חתמה לפי הודעתה על אופציה למכירתה של מחלקת ההגנה שלה Arquus לחברת John Cockerill Defense. ההסכם יגרום לחברה הפסד תפעולי שירשם בדוח הרבעון הרביעי ויעמוד על כ-90 מיליון דולר. בוולוו מצפים שהעסקה תחתם בקרוב.

ב-2022, Arquus, לה 1,200 עובדים בצרפת, תרמה כ-1% למכירות קבוצת וולוו. (לפי רויטרס). וולוו אף הוציאה אזהרה לכך שהיא משהה חלק מהייצור כתוצאה באספקה לקויה שנגרמה בעקבות ההתקפות בים האדום.

דאסו אוויאיישן , יצרן המטוסים הצרפתי יורד לאחר שהודיע על ירידה במכירות מטוסי הג'ט.

שתי חברות המזון, Delivery Hero SE ו-Just Eat Takeaway.com NV משילות כ-7% לאחר שבנק בי.אן.פי פאריבה הוריד את המלצתו על סקטור משלוחי המזון.

12:56

המסחר באירופה עבר כעת לירידות. מדדי הדאקס, הקאק והפוטסי משילים כ-0.2%. בבריטניה נרשמת ירידות במניות הבנקים ובפרט ב-אייץ'.אס.בי.סי. הולדינגס  ובלוידס בנקינג גרופ ד, גם מניית ברברי גרופ ממשיכה את המומנטום השלילי שלה. 

בגרמניה קומרצבנק  עולה בעקבות המגעים למיזוג עם דוטשה בנק, אדידס  יורדת. בצרפת לוריאל  יורדת, אורנג' לעומתה עולה. 

11:36

ירידות קלות באירופה. הדאקס והפוטסי משילים מערכם 0.1% כל אחד, הקאק יורד ב-0.2%.

חמש שנים לאחר שהמיזוג בין קומרצבנק  ודויטשה בנק  נכשל, המיזוג חוזר לשולחן הדיונים. לפי רויטרס, האוצר הגרמני בשאיפה לסגור את החור התקציבי שואף למכור מניות בכ-100 חברות שבבעלותו.
אבל מכירת חלקו של האוצר, 15% מבנק קומרזבנק אינו מיידי. שר האוצר של גרמניה, קריסטיאן לינדר פתוח למכירה ובסופו של דבר האוצר מעדיף למכור את מניותיו בבנק.
מיזוג של קומרזבנק לתוך דויטשה בנק יאפשר לאחרונה להרחיב את שירותיה ובכך לגדר את הסיכונים שכרוכים בבנקאות השקעות ולהגביר את יציבות הבנק. בבלומברג ציינו השבוע שבדויטשה בנק שוקלים בנוסף רכישה של בנק ABN Amro.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בעשה זו על 78 דולרים.

10:41

השווקים באירופה נסחרים כעת בעליות מתונות. מחזור המסחר נמוך יחסית בגלל ציון יום מרטין לוטר קינג בארה"ב, שם לא יהיה מסחר היום, בנוסף יתכנס היום הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ. 

הדאקס עולה כעת ב-0.1%, כמו הקאק והפוטסי. 

10:08

בורסות אירופה נפתחו הבוקר במגמה חיובית. הדאקס הגרמני, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי נפתחו בעליה של 0.1%. 

באסיה ננעלו הבורסות במגמה חיובית אם כי בשינוי מזערי. 

08:28

באסיה נפתח שבוע המסחר בעליות. בסין מדד שנחאי עולה ב-0.3% ומדד הנג סנג ב-0.2%, ביפן מדד הניקיי הוסיף ועולה הבוקר ב-1%. הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.1%.

על המדדים בסין מכבידות מניות הטכנולוגיה שיורדות. מניית חברת מנוע החיפוש הסינית באיידו שנסחרת בוול סטריט משילה כ-10% בעקבות דוח שמקשר את בוט האינטליגציה המלאכותית שלה לצבא סין, מה שעלול להוביל לסנקציות על ידי ארה"ב.

שוק המניות ששבר שיא של 34 שנה ותפס את תשומת הלב של וורן באפט 

היום, יום מרטין לוטר קינג בארה"ב, לא יתקיים מסחר בוול סטריט.

בהמשך השבוע יתפרסמו דוחות הרבעון הרביעי של גולדמן סאקס גרופ  וצ'ארלס שוואב .בשישי האחרון, עם פתיחת עונת הדוחות פרסמו כמה מהבנקים הגדולים את דוחותיהם, וולס פארגו, בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, ג'י.פי מורגן צ'ייס, האחרונה פירסמה רווח שיא של כ-50 מיליארד דולר וסיטי הודיעה על פיטורים של 20 אלף עובדים. 

חברה נוספת שפירסמה דוח ביום שישי היא דלתא איירליינס , הדוח היווה אכזבה והמניה שירדה ב-9%, גררה גם את המתחרות שלה, יונייטד איירליינס הולדינגס ואמריקן איירליינס. 

בשוק החוב נסחרה בשישי האחרון איגרת החוב הממשלתית האמריקאית בירידה של כ-3 נקודות בסיס, 3.95%. איגרת החוב לשנתיים נסחרה ללא שינוי ב-4.14%.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט המשיך להיות מושפע מהתקפות החות'ים בים האדום, וביום שישי נסחרה חבית נפט מסוג ברנט במחיר של 77.65 דולר, עלייה לעומת יום קודם לכן, אך ירידה מתונה לעומת שבוע קודם.

הביטקוין נסחר הבוקר ב-42,500 דולר לאחר שבשבוע שעבר נסק לכ-49 אלף דולר בעקבות אישור תעודות הסל על המחירים המיידיים של המטבע והשקת תעודות הסל עצמן. 

"קנה בשמועה, מכור בידיעה": מאחורי צניחת הביטקוין בסוף השבוע  

מאקרו: בסין, הותיר באופן מפתיע, הותיר הבנק המרכזי את הריבית ללא שינוי. לנגד הבנק המרכזי עומדים האינפלציה הגדלה מול החלשה נוספת של המטבע המקומי. 

בשבוע שעבר פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן. האינפלציה עלתה בדצמבר ל־3.4%, גבוה מהתחזיות ל־3.2%, ואינפלציית הליבה ירדה מ־4% ל־3.9%, ירידה מתונה יותר מתחזיות הכלכלנים ל־3.8%. בישראל יתפרסם השבוע (ב') מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, צופה, לפי סקירתו השבועית, שהסיכוי להורדת ריבית ה- FED במרץ פחת בשבוע האחרון והוא נמוך משמעותית מההערכות בשווקים. "התקרבות תחזיות השווקים לתחזית ה-FED צפויה להוביל לעליית תשואת האג"ח. ה- ECB לא לחוץ להוריד את הריבית. הסיכוי לעליית הריבית ביפן פחת מאוד". 

בשבוע הקרוב יפורסמו נתוני מאקרו שונים בעולם, וביניהם הייצור התעשייתי בגוש האירו, שיעור האבטלה בבריטניה ובסין, מדדי המחירים לצרכן בגוש האירו, גרמניה, בריטניה וקנדה, מכירות קמעונאיות בארה"ב, מכירות בתים קיימים בארה"ב והייצור התעשייתי ביפן.