סין קוראת לשיחות שלום, והמלחמה גרמה לצניחה בטיסות הפנים בארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: סין קוראת לשיחות שלום מחודשות, תגובות העולם למשפט בהאג, והקשר בין המלחמה לצניחה בהיקפי הטיסות של האמריקאים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

20 מטוסי קרב או תשלום פנסיות: האם ללבנון יש מספיק כסף למלחמה?
WSJ | ישראל מתכוננת למשימה מסוכנת: להשתלט על ציר פילדלפי 

1הפיצול הגלובלי שמסמן המשפט בהאג

"תגובת העולם לתיק שנדון ביום חמישי ושישי בבית הדין הבינלאומי בהאג מעידה על פיצול גלובלי בכל הנוגע לבעיה הבלתי ניתנת ליישוב בת 75 השנים של ישראל והפלסטינים", נכתב אמש באתר החדשות AP, בכתבה שניסתה למפות את חלוקת הדעות. "רוב המדינות שתומכות בתיק של דרום אפריקה הן מהעולם הערבי ומאפריקה". צוין כי אף מדינה מערבית לא הצהירה על תמיכה בהאשמות של דרום אפריקה נגד ישראל.

"באירופה, רק טורקיה הצהירה בפומבי על תמיכתה", דווח. רג'פ ארדואן, נשיא טורקיה, האומה המוסלמית שנמצאת בתהליך הצטרפות לאיחוד האירופי, אמר כי ארצו סיפקה מסמכים ששימשו נגד ישראל בפרשה. עוד צוין כי גם האיחוד האירופי לא נתן תגובה של ממש, אלא רק אמר שלמדינות יש זכות להביא תיקים לבית המשפט של האו"ם. סין ורוסיה אמרו מעט על אחד המקרים החשובים ביותר שהגיעו בפני בית משפט בינלאומי. בנוסף, צוין כי דרום אפריקה קיבלה תמיכה מסוימת מחוץ לעולם הערבי. "נמיביה ופקיסטן הסכימו עם המקרה בישיבת העצרת הכללית של האו"ם השבוע. גם מלזיה הביעה תמיכה".

מתוך AP , מאת ג'ראלד אימריי. לקריאת הכתבה המלאה. 

2שרת החוץ של אוסטרליה לא תבקר ביישובי הדרום בישראל

שרת החוץ האוסטרלית פני וונג מתמודדת בימים אלה עם ביקורת נוקבת מכמה כיוונים, מדווח הדיילי מייל הלונדוני. מי שנחשבת לפוליטיקאית המהימנה ביותר באוסטרליה לפי סקר שנערך בסוף 2023, ולשרה היעילה ביותר בממשל אלבני, הותקפה לאחרונה על ידי חבר פרלמנט יהודי על רקע חשיפה שהיא לא תבקר ביישובים הישראליים שנפגעו במתקפת חמאס, במהלך נסיעתה הדיפלומטית השבוע למזרח התיכון. הביקורת מגיעה גם מהאגודה היהודית האוסטרלית ונשיאה דיוויד אדלר. בהצהרה לדיילי מייל אוסטרליה אמר ד"ר אדלר: "למען האמת, זהו עלבון לישראל, לקורבנות הטרור ובני הערובה, ולקהילה היהודית באוסטרליה. "היה עדיף שוונג לא תסע על פני התנהגות כזו", צוטט.

וונג נוסעת השבוע לישראל, ירדן ושטחי איו"ש, כמו גם לאיחוד האמירויות הערביות, ותיפגש עם משפחות ישראליות של בני ערובה וניצולים מהפיגועים ב-7 באוקטובר. היא גם תיפגש עם פלסטינים שהושפעו מאלימות של מתנחלים ישראלים בגדה המערבית. אבל היא לא תבקר באתרי הטבח של חמאס כפי שעשו בחודשים האחרונים פוליטיקאים אחרים מרחבי העולם. דיוויד סאות'וויק, סגן המנהיג היהודי של המפלגה הליברלית הוויקטוריאנית, שאל ב-X 'איזה סוג של מסר זה שולח לעולם?'. "פני וונג היא כנראה אחת משרי החוץ הגרועים ביותר שהיו לנו אי פעם. למה לנסוע לישראל אם את לא מוכנה לסייר ביישובי הדרום שבהם התרחשו מעשי הטבח ב-7 באוקטובר?", צוטט.

מתוך הדיילי מייל, מאת בריטני צ'יין, טס איקונומו. לקריאת הכתבה המלאה.

3סין תומכת בחידוש שיחות השלום

"שר החוץ הסיני וואנג יי קרא ביום ראשון לכנס ועידת שלום בינלאומית מקיפה, סמכותית ואפקטיבית יותר כדי לגבש מפת דרכים ליישום פתרון שתי המדינות ליישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני", כך דווח הבוקר בעיתון פיפלס דיילי, העיתון המרכזי בסין. דווח כי "וואנג, גם חבר הלשכה המדינית של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של סין, פרסם את הקריאה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ המצרי סאמח שוקרי בבירת מצרים קהיר". עוד צוין כי וואנג "הביע את תמיכתה של סין בחידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים בהקדם האפשרי, במימוש הסופי של דו-קיום בשלום בין פלסטין לישראל ובדו-קיום הרמוני של עמים ערבים ויהודים".

מאמר מערכת מתוך פיפלס דיילי, העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בסין. לקריאת הכתבה המלאה

4כיצד יצרה המלחמה שפל בטיסות הפנים בארה"ב?

"מלחמת ישראל-חמאס משפיעה על הנסיעות ברחבי המזרח התיכון ומחוצה לו", דווח אמש ה-CNBC, בהתבסס על נתונים שסיפקה חברת נתוני הנסיעות ForwardKeys, המתארים את הצמיחה או הירידה בהיקף מכירת הכרטיסים. "התחזית של כניסות למזרח התיכון ברבעון הראשון של 2024 נכון ל-6 באוקטובר היתה חיובית מאוד", צוטט אוליבייה פונטי מ-ForwardKeys. לעומת זאת, הנתונים הראו כי "כרטיסי טיסה למזרח התיכון שנרכשו לאחר פרוץ המלחמה ירדו ב-6% לעומת 2019, כאשר הרכישות לאיחוד האמירויות הערביות ירדו ב-8%, למרוקו ב-15%, לטורקיה ב-17% ולמצרים ב-21%. כרטיסים לירדן הושפעו הכי הרבה, וצנחו ב-50% מרמות 2019".

אך הדיווח הדגיש כי השפעת המלחמה על המטיילים משתרעת הרבה מעבר למזרח התיכון, לפי סקר של Morning Consult. "חברת מחקר הנתונים סקרה כ-2,200 אמריקאים בנובמבר, כאשר אחד מכל חמישה אנשים אמר שהם עיכבו, דחו או ביטלו הזמנת נסיעה כתוצאה ישירה ממלחמת ישראל-חמאס", נכתב. צוין כי "המשיבים אמרו כי התוכניות הללו כללו ביקורים במזרח התיכון (12%) ובצפון אפריקה (7%), כמו גם במערב אירופה (14%), לפי הסקר. עם זאת, עיקר הביטולים - 41% - היו לטיולים בתוך ארצות הברית, כך עולה מהסקר". באשר מדוע המלחמה גורמת לאמריקאים להרגיש אי נוחות בנוגע לטיול בארצם, נכתב בדו"ח: "זה סמל למתחים הגדולים יותר - למשל, דאגות הקשורות לאנטישמיות ולאיסלמופוביה - שנבעו מהסכסוך, וכתוצאה מכך החשש להסתכן רחוק מהבית". הנסיעות הפנימיות בארה"ב ברבעון הרביעי של 2023 ירדו מתחת לרמות של 2019, לפי ForwardKeys. השפל התרחש לאחר פרוץ המלחמה, אמרה החברה.

מתוך CNBC, מאת מוניקה פיטרלי. לקריאת הכתבה המלאה.

5סטודנטים יהודים תובעים את הרווארד

הסערה בהרווארד לא שוקטת. לאחרונה דווח בבלומברג כי "סטודנטים יהודים תובעים את המוסד היוקרתי בטענה שבית הספר לא הצליח לטפל באנטישמיות בקמפוס שנסקה מאז התקפת חמאס על ישראל ודחפה להדחת הנשיאה קלודין גיי". לפי הדיווח, התביעה הוגשה ביום רביעי בבית המשפט הפדרלי בבוסטון, ולפיה "מנהלי הרווארד לא הצליחו לאכוף מדיניות שמטרתה להגן על סטודנטים יהודים מפני שיח והתנהגות אנטישמיים", כשהסטודנטים ציטטו את חוק זכויות אזרח בארה"ב ששימש לתביעת אוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת קליפורניה, ברקלי.

"הרווארד, האוניברסיטה המובילה באמריקה, הפכה למעוז של שנאה והטרדה אנטישמית משתוללת", צוטטו הדברים בתלונה. עוד נאמר כי "מה שהכי בולט בכל זה הוא הכישלון החמור של הרווארד וסירובה לנקוף אצבע כדי לעצור ולהרתיע את ההתנהלות האנטישמית המקוממת הזו ולהעניש את הסטודנטים והסגל שמבצעים אותה". הדיווח ציין כי "לשכת העיתונות של הרווארד לא הגיבה מיד לבקשת תגובה".

מתוך בלומברג, מאת דוד ווריקוס, ג'אנט לורין. לקריאת הכתבה המלאה.