הקאמבק של אלטשולר שחם, הנפילה של כלל ביטוח: מה עשו קופות הגמל שלכם השנה?

המסלולים הכלליים בקופות הגמל רשמו אשתקד תשואה ממוצעת של כ-9.5%, יותר מכפול מהתשואה ב-10 השנים האחרונות • במסלולי המניות התשואה עמדה על 15.5% ובלהיט התורן, מסלולי ה-S&P התשואה נושקת ל-30% • המצטיינים – אנליסט וילין לפידות, הקאמבק – אלטשולר שחם

תשואה כפולה מהממוצע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
תשואה כפולה מהממוצע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שנת 2023 שאך זה הסתיימה הייתה אחת השנים הטובות של ענף הגמל והפנסיה בעשור האחרון. המסלולים הכלליים בקופות הגמל סיימו אותה עם תשואה ממוצעת של כ-9.5% והמסלולים המנייתיים עם תשואה של 15.5%. מניתוח של בית ההשקעות מיטב על התשואה במסלולים הכלליים, מתוך עשר השנים האחרונות רק בשנת 2021 (ממוצע של 14.3%) ובשנת 2019 (12.2%) הושגה תשואה גבוהה יותר, כאשר בשנת 2013 התשואה הייתה דומה. בהינתן תשואות החסר בשוק המקומי, שכמחצית מההשקעות של כספי החוסכים עדיין מושקעים בו, בהחלט יתכן כי השנה החולפות הייתה יכולה להתברג אף גבוה יותר.

האוצר מתכוון לגבות מהבנקים מס רווחים של 9%. כמה זה יעלה להם 
"האיום לא הוסר": הערב יפורסם הנתון שכל השוק מחכה לו 

במסלולים הכלליים מבין הקופות הגדולות ילין לפידות (12.34%) ואנליסט (12.09%) הובילו כשהקרן הקטנה יותר, של אינפיניטי, הציגה תשואה מצטברת של 14.47%. מדובר בפער ניכר לעומת הקופות שמתבססות גם על רכיב גדול של השקעות לא סחירות.

במסלולים המנייתיים הקופה של אנליסט סיימה ראשונה עם תשואה מצטברת של כ-23%, כשאחריה ילין לפידות (כ-21%).

בתחתית טבלת התשואות הפנסיונית נמצאות חברות הביטוח הראל עם תשואה מצטברת של 8.8% וקצת מעליה כלל ביטוח עם תשואה של 9.6%. עבור חברת הפנסיה והגמל של כלל מדובר בשנה קשה מבחינת התשואות, כשגם במסלולי ההשתלמות הכלליים והמנייתים היא נמצאת בתחתית הרשימה. במסלולים המנייתים מדובר על פער של יותר מ-5% מהממוצע הענפי, ובמסלולים הכלליים על פער של כ-2% מהממוצע.

מבין חברות הביטוח, מי שמובילה בכל המסלולים שנבדקו היא מגדל. החברה הציגה, לדוגמה, תשואה של 15.5% במסלולי המניות בקרנות ההשתלמות ו-11.1% במסלול הצעירים בקרן הפנסיה.

 

"בשנת 2023 התרומה העיקרית לתשואות העודפות הגיעה מהחשיפה לחו"ל באפיקי המניות שרובם רשמו תשואות חיוביות משמעותיות, בהשוואה למדדי המניות בארץ. ניתן להצביע בתיק ההשקעות שלנו בשנה החולפת על חשיפה נכונה למניות עם התמקדות בשווקי חו"ל, בעיקר בשוק האמריקאי וחשיפה גבוהה יחסית לדולר ובנוסף בחירה פרטנית של אג"ח קונצרני בישראל עם מח"מ לא ארוך שהניבה תשואות עודפות", מסביר יאיר לפידות, מנכ"ל ילין לפידות.

כוכבי השנה: המסלולים העוקבים אחרי מדד ה-S&P 500

מי שללא ספק היו כוכבי התשואות של 2023 הם המסלולים העוקבים אחרי מדד ה-S&P 500. המדד עצמו רשם בשנה החולפת תשואה יוצאת דופן של יותר מ-24%, והתחזקות הדולר אל מול השקל הקפיצה עוד את התשואה של המסלולים העוקבים, כך שזו עמדה בממוצע על כ-29%.

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב חיסכון ארוך טווח, אומר כי להערכתו המדד יעלה השנה אבל לא כפי שעלה ב-2023, אלא בשיעור חד ספרתי, כל עוד אין אירוע משברי. "המסלולים האלו הם עוד דרך להיחשף למדד כחלק מפיזור הפורטפוליו ואני לא רואה בכך משהו רע אך לא לשים את כל הפנסיה רק במסלול אחד".

בסיכום השנה אי אפשר להתעלם מהקאבק של אלטשולר שחם, שאחרי תקופה ארוכה של תשואות חסר סיים בצמרת טבלת התשואות בקרנות הפנסיה לבני 50 ומטה, עם תשואה מצטברת של יותר מ-13%. רק הקרן הקטנה של מור עקפה אותה, כשהפער של אלטשולר שחם מהממוצע עומד על כ-2%.