כשהמלחמה בעזה פוגשת את היריבות בין סעודיה ואיחוד האמירויות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מלחמת ישראל-חמאס עלולה להעצים את היריבות הגוברת בין מדינות המפרץ, סיפורם של אנשי זק"א שהתמודדו עם הזוועות בדרום ומה יקרה לנפט • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

סין קוראת לשיחות שלום, והמלחמה גרמה לצניחה בטיסות הפנים בארה"ב
WSJ | ישראל נערכת למשימה מסוכנת במיוחד בעזה, כך היא עושה את זה 

1מה צופות מדינות המפרץ לעזה העתידית?

"ישראל, ארה"ב ומנהיגים ערבים רבים מאוחדים ברצון לראות את הרס חמאס. אבל בהיפטרות מבעיה אחת, עלולות להתעורר אחרות", כתב אמש בפורן פוליסי טלאל מוחמד, חוקר המזרח התיכון ויועץ עצמאי לענייני ממשלה, גיאופוליטיקה ומודיעין אסטרטגי. "עזה עלולה להפוך לנקודה חמה ליריבויות גיאופוליטיות בין קטר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות", כתב, וציין כי "ערב הסעודית מתחרה זה מכבר עם איראן על מנהיגות אסלאמית ואזורית", וכי "בעוד טהראן ודוחא מגבות כלכלית וצבאית את חמאס, ריאד תומכת ברשות הפלסטינית ואולי תרצה לראות אותה שולטת בעזה שלאחר המלחמה".

בנוסף, כתב מוחמד כי "יתרון סעודי בשיחות נורמליזציה עלול לערער את איחוד האמירויות. למרות ששתי המדינות הן לכאורה בעלות ברית - במיוחד מול קטר והאחים המוסלמים - הן הגבירו את התחרות הגיאופוליטית שלהן בשנים האחרונות במסעותיהן בהתאמה להפוך למעצמת המפרץ הבולטת". הדיונים על עתידה של עזה - עלולים להסלים את היריבות הזו עוד יותר, כתב. מעבר לזה, ציין כי "מצרים וירדן, העניות והחלשות בהרבה, עלולות להיות מנוצלות על ידי מעצמות המפרץ", וההשפעה המורחבת של המפרץ על שתי המדינות "עלולה להזיק לקיומם השברירי ממילא של הפלסטינים על ידי פתיחת פילוגים חדשים בחברה הפלסטינית".

מתוך פורן פוליסי, מאת טלאל מוחמד. לקריאת הכתבה המלאה. 

2סיפורם של אנשי זק"א

הניו יורק טיימס פרסם אמש (ב') כתבה נרחבת המביאה את סיפורם של מתנדבי זק"א. "עד גיל 76 אסף דוד ויסנשטרן את שרידי המתים במשך רוב חייו הבוגרים. אבל אחרי הפיגועים ב-7 באוקטובר, הוא כבר לא יכול לסבול את ריח הבשר בגריל", נכתב. "בנו דובי וייסנשטרן, (48), איבד את תחושת הזמן לאחר שעבד ימים ולילות רצופים כדי לשחזר את ההרוגים של ה-7 באוקטובר. וחתנו ישראל גנות, (32), נבחל כעת מריח האוכל שנרקב. הוא היה בגל השני של צוותי זק"א שהגיעו לגופות שהיו לכודות מתחת להריסות במשך שבועות".

צוין כי "הארגון המורכב מיותר מ-3,000 מתנדבים, רובם גברים יהודים חרדים, מספר כי הוא מונע על ידי שליחות קדושה לאפשר סגירת מעגל למשפחות לאחר מותם של יקיריהם. אבל המתנדבים, שעוסקים בעבודה מכבידה פסיכולוגית, לא ממש זוכים לסגירת מעגל משלהם". עוד נכתב כי "בחודש שעבר יוסי לנדאו (55) ליווה כתב דרך שרדי בית בן שתי קומות בקיבוץ בארי. כשנכנס לשאריות של חדר שינה, הבחין בריח הדביק-מתוק שהיה באוויר. 'זה ריח המוות - ברגע שאתה מריח אותו פעם אחת, אתה זוכר אותו כל חייך'", צוטט לנדאו, ראש אגף זק"א בדרום.

מתוך הניו יורק טיימס, מאת שירה פרנקל. לקריאת הכתבה המלאה. 

3לאן תביא המלחמה את הנפט העולמי

"לאחר יותר משלושה חודשים, מלחמתה של ישראל בעזה הביאה את האזור לסף סכסוך רחב יותר עם פוטנציאל לחנוק את זרימת הנפט, להקטין משמעותית את הצמיחה העולמית ולדחוף את האינפלציה שוב למעלה. סוג כזה של הפרעה באספקת האנרגיה עדיין לא קרה, והשווקים מהמרים שלא יקרה. אבל הסיכון עולה", נכתב היום בבולמברג בכתבה שכותרתה "מדריך הפסימיסט לסיכונים כלכליים גלובליים בשנת 2024".

"המתיחות הסלימה בים האדום מאז שארצות הברית ובריטניה פתחו בתקיפות אוויריות בתימן, בתגובה לשבועות של התקפות החות'ים על כלי שיט בנקודה מרכזית למסחר העולמי", נכתב. עוד צוין כי "הצפי שלנו הוא שמלחמה ישירה בין איראן לישראל אינה סבירה", וכי "אם התרחיש הקיצוני הזה אכן יתממש, חמישית מאספקת הנפט הגולמי העולמי, כמו גם נתיבי סחר חשובים, עלולים להיות בסיכון. מחירי הנפט עלולים לעלות ל-150 דולר לחבית, לגלח כ-1% מהתמ"ג העולמי ולהוסיף 1.2% לאינפלציה העולמית".

מאמר מערכת מתוך בלומברג. לקריאת הכתבה המלאה. 

4צלב קרס באנדרטת השואה הוותיקה בארה"ב

צלב קרס התגלה מרוסס על קיר ליד אנדרטת השואה בפילדלפיה, אנדרטת השואה הציבורית העתיקה ביותר בארה"ב, ועורר חקירה, דווח אמש בניו יורק פוסט. דווח כי הסמל, "זוהה על קיר בניין 'ורייזון' ברחוב ארץ' הסמוך לרחבת הזיכרון לשואה ע"ש הורוביץ-וסרמן, כך מסרה המשטרה". צוין כי "סרטון מעקב לכד גבר רעול פנים משרבט במהירות את הסמל הנאצי עם ספריי" בסביבות השעה 1:30 לפנות בוקר של יום ראשון, לפי הרשויות. אסתר קוטאס, מנכ"לית הקרן להנצחת השואה בפילדלפיה, המנהלת את האנדרטה, אמרה ל-NBC פילדלפיה כי "לראות סמל שנאה ברחבת הנצחה לשואה זה מטריד במיוחד".

עוד נכתב כי "מעשה הוונדליזם השפל מגיע על רקע עלייה דרמטית בתקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב בעקבות מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שהובילה למלחמה בעזה". נתונים שנאספו על ידי הליגה נגד השמצה מראים שמאז פרוץ הסכסוך הקטלני במזרח התיכון, התקיפות האנטישמיות המקומיות זינקו ב-360%.

מתוך הניו יורק פוסט, מאת סנג'נה פרברוב. לקריאת הכתבה המלאה.