הביקוש עלה ביותר מ-20%: הענף היחיד במשק שעדיין מחפש עובדים

מספר המשרות הפנויות במשק עלה בחודש דצמבר, כך על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה • העלייה נובעת רובה ככולה מענף הבנייה, וזאת בשל המחסור בפועלים פלסטינים שגישתם לישראל נחסמה עקב המלחמה

העלייה במספר המשרות הפנויות נובעת רובה ככולה מענף הבנייה / צילום: Shutterstock
העלייה במספר המשרות הפנויות נובעת רובה ככולה מענף הבנייה / צילום: Shutterstock

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מספר המשרות הפנויות בחודש דצמבר עלה ל-100,870, לעומת 98,772 בחודש נובמבר, ושיעור המשרות הפנויות לכל מאה משרות עלה ל-3.4 מ-3.31. 

ניתוח | חצית מאתרי הבנייה סגורים: "עוד לא הובא עובד זר אחד לארץ"
אריק מירובסקי, פרשנות | אפילו המלחמה לא הצליחה לזעזע את מחירי הדיור 
דוח המבקר: המדינה מצאה מקור תקציבי רק ל־18% מהתוכנית למיגון הצפון 

אך העלייה נובעת רובה ככולה מענף אחד בלבד: הבינוי. המחסור בפועלים פלסטינים שגישתם לישראל נחסמה בשל המלחמה מורגש היטב בענף הבנייה, ומביא למצוקת כוח אדם של ממש. בענף הבינוי, 9.2% מכלל המשרות מוגדרות כפנויות, והמעסיקים לא מצליחים למלא אותן בעובדים בפועל. מדובר בזינוק ביחס ל-6.4% ברבעון השלישי של 2023, וגבוה גם ביחס לענפים אחרים: בהייטק, למשל, שיעור המשרות הפנויות עומד על 3.5% בלבד. 

ענף הבינוי הוא למעשה היחיד בו ברבעון הרביעי של 2023 יש יותר ביקוש לעובדים בהשוואה לרבעון הקודם. בענף התעשייה והחציבה השיעור נותר זהה (3.1%) ובכל ענף אחר כפי שהוא מוגדר ע"י הלמ"ס הייתה ירידה. הירידה הקיצונית ביותר היא בשירותי אירוח ואוכל, בהם שיעור המשרות הפנויות יורד מ-7% ל-5.6%.

מבחינת משלחי יד, בממוצע החודשים אוקטובר-דצמבר עדיין יש ביקוש רב למהנדסים (8,254 משרות, מתוכן 5,017 מהנדסי תוכנה), אך שיעור זה נותר כמעט ללא שינוי לעומת ממוצע החודשים ספטמבר-נובמבר. באותה השוואה, הביקוש לטבחים ירד ב-21%, לנהגים ירד ב-19% ולמלצרים - מספר המשרות הפנויות צנח ב-35%. אך לעומת זאת, מספר המשרות הפנויות של עובדי בניין כמו רצפים וסתתים עלה ב-20%, ושל בוני בתים - ב-26%. 

כך שנראה שלמרות העלייה הכללית בכמות ושיעור המשרות הפנויות, זה נובע רק מהתנהגות קיצונית של ענף הבניין בעקבות חסימת העובדים הפלסטינים. בשאר הכלכלה, בהתאם למגמה בחודשים האחרונים - מספר המשרות הפנויות רק הולך ויורד. כיום, הוא נמצא על שיעור דומה כפי שהיה לפני משבר הקורונה, שבסיומו נרשם זינוק במספר המשרות הפנויות במשק.