עם הסכמה או בלעדיה, ללא מינוי אחר עד אוקטובר, השופט יצחק עמית יכהן כנשיא העליון

שר המשפטים יריב לוין מתנגד למינוי יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון, אך יש לו דד־ליין: פרישתו של מ"מ הנשיא עוזי פוגלמן באוקטובר 2024 • החוק קובע: ממלא־המקום יהיה הוותיק שבשופטי העליון

השופט יצחק עמית / צילום: דוברות הרשות השופטת
השופט יצחק עמית / צילום: דוברות הרשות השופטת

השבוע הסתיימה עוד ישיבה עקרה של הוועדה לבחירת שופטים. פרט להדלפה מכובדת של הנאמר בה, לא נרשמו תוצאות כלשהן לארבע השעות שבהן נאלץ הקוורום המלא של החברים לחלוק חדר אחד: לא בגזרה של נשיא חדש לבית המשפט העליון, ולא בזו של שופטות שיחליפו את אסתר חיות וענת ברון, שפינו בשבוע החולף את כסאן בתום שלושה חודשי כתיבה לאחר פרישה. בינתיים מתפקד המשכן בהרכב חסר. 12 שופטים בלבד חולקים בעול התורנויות, ורק 30% מיושבי הקומה הן נשים. הערכה סבירה היא שלא יהיו מינויים לערכאה העליונה בקרוב.

אבישי גרינצייג, דעה | כדי להבין את הבעיה במערכת, מספיק להיחשף לדיוני הוועדה לבחירת שופטים
הנתונים מגלים: המסלול לבית המשפט העליון עובר דרך שתי אוניברסיטאות בלבד
כך השתלטו בוגרי האוניברסיטה העברית על בית המשפט העליון
נטע סרוסי, פרשנות | גיוון זה חשוב, אבל הוא לא משנה אם המערכת לא רואה אותך

בגזרת השופטות החסרות, החוק מחייב ממילא 7 קולות, מה שאומר שלכל צד יש זכות וטו. ללא הסכמה, שלפחות בשלב הזה לא מסתמנת ביחס לאף מועמד, לא צפויים להתמנות שופטים או שופטות. אך לא כך לגבי הנשיא, שם נדרש על פניו רוב רגיל בלבד.

לכאורה, אין מניעה למנות את השופט יצחק עמית לנשיא העליון: שניים מן השופטים (שאינם עמית, שמטבע הדברים לא ייקח חלק בהצבעה), נציגת האופוזיציה ושני נציגי לשכת עורכי הדין - בעד. למרות זאת, הסיכוי שזה יקרה נראה נמוך, בראש ובראשונה מן הטעם שמי שקובע את סדר יומה של הוועדה לבחירת שופטים הוא שר המשפטים יריב לוין.

מזג שונה, לשון חריפה פחות

לכאורה גם אין דחיפות: עוזי פוגלמן, ממלא־מקום הנשיא לפי החוק, הוא באמת זקן שופטי בית המשפט העליון. במצב שבו הייתה נותרת לו תקופה ארוכה יותר לשמש בלשכת הנשיא, הוא לא היה מוותר על הכבוד, וייתכן שהוויכוח בוועדה היה בכלל על בחירתו שלו.

המזג של פוגלמן אחר מזה של עמית, ולשונו חריפה פחות, אך במובנים רבים הוא ממוקם "שמאלה" ממנו, ודי להסתכל ברשימת התיקים שבהם ניצבו עמית ופוגלמן בשני צדי המתרס. פוגלמן תמך בפסילת החוק שביקש לשלול באופן גורף קצבאות ביטוח לאומי מהורים של קטינים מיידי אבנים, עמית לא; פוגלמן סבר כי לממשלה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים לצורכי משא־ומתן, עמית לא. ובכל זאת, בעת הזו עמית נתפס כסדין אדום. העץ שלוין טיפס עליו בהקשר הזה גבוה, ולא סביר שיירד ממנו - בטח כשאין לו הישגים פוליטיים נוספים ביד כרגע, והחוק היחיד שהצליח להעביר מהרפורמה שהכריז עליה, נפסל בבג"ץ.

אולם להתנגדות למינויו של עמית יש שעון חול ברור - אוקטובר 2024, אז יפרוש פוגלמן, ממלא־המקום הנוכחי, מכס השיפוט. על־פי חוק בתי המשפט, באין נשיא או משנה לנשיא - וזה בדיוק מה שיקרה - ימלא את מקום הנשיא "הוותיק שבשופטי בית המשפט העליון, ובין בעלי ותק שווה - הקשיש שבהם". על־פי אותו חוק, אין כל הבדל בסמכויות בין הנשיא לממלא־מקומו. האיש הזה יהיה עמית, והוא ישמש הנשיא דה־פקטו של בית המשפט העליון, עם הסכמה לכך או בלעדיה.