"מדובר בלא פחות מרעידת אדמה": הדרישות של עובדי אסם מהחברה

ההסתדרות שלחה מכתב למנכ"ל אסם אבי בן אסייג, בו היא קוראת לישיבה דחופה כדי לוודא את הביטחון התעסוקתי של העובדים בישראל בעקבות הכוונה להעביר את הבעלות על מותגי החברה לנסטלה • אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון: "נתחיל הידברות מול ההנהלה, ומקווים להגיע לפתרונות"

המרכז הלוגיסטי של אסם באזור התעשייה חבל מודיעין / צילום: יח''צ
המרכז הלוגיסטי של אסם באזור התעשייה חבל מודיעין / צילום: יח''צ

הבעלות על מותגי-העל של אסם, כמו הבמבה והפתיתים, צפויה לעבור לידי נסטלה, והעובדים חוששים. בתגובה למהלך, נציגי העובדים וההסתדרות צפויים לשבת עם הנהלת אסם לפגישה בהמשך השבוע. הנציגים צפויים לדרוש הבהרות מההנהלה בדבר הביטחון התעסוקתי של העובדים בשנים הקרובות, וכן התחייבות שהם לא ייפגעו.

כמה תפסיד מדינת ישראל כשהבמבה והפתיתים יעברו מאסם לנסטלה?
דרמה בסולאראדג': 16% מהעובדים יפוטרו. כמה מהם בישראל?
גל הפיטורים נמשך: החטיבה הישראלית של HP מפטרת עשרות עובדים

ההסתדרות שלחה מכתב למנכ"ל אסם, אבי בן אסייג. במכתב קרא אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, לבן אסייג לקיים ישיבה דחופה, זאת בעקבות המהלך להמשך העברת זכויות הקניין הרוחני של אסם לנסטלה העולמית. בלו אמר לגלובס כי "נתחיל הידברות מול ההנהלה, ומקווים להגיע לפתרונות".

במכתב צוין כי משמעות המכירה של זכויות הקניין הרוחני של אסם לנסטלה העולמית עלולה להוביל להקמת קווי ייצור מקבילים או חלופיים לכל קווי הייצור של אסם בישראל - במדינות אחרות.

החשש: העברת הייצור למדינות אחרות וסגירת הפעילות המקומית

בין המותגים של אסם ניתן למנות חטיפים כמו במבה וביסלי, מוצרי טבעול, סלטי צבר ותמ"ל מטרנה, אשר מיוצרים בין היתר במפעלי החברה בשדרות ובקריית גת. בלו מציין במכתב כי הודעת ההרגעה שהופצה לעובדי הקבוצה בעקבות הפרסום אינה מספקת כלל - "משאין בה התייחסות ממשית לעתיד לבוא". עוד נכתב כי "מדובר בלא פחות מרעידת אדמה במונחים של יחסי עבודה קיבוציים ופוטנציאל הפגיעה בביטחון התעסוקתי של העובדים".

במכתב לא מובע רק חשש מפני העברת הייצור למדינות אחרות - בהן עלויות הייצור נמוכות יותר - וסגירת הפעילות המקומית, כי אם גם צורך בהבהרות לגבי שיתוף העובדים ברווחי המכירה. "לא יעלה על הדעת שהקבוצה מובילה מהלך כה דרמטי, שעלול להסיט את קווי הייצור מישראל, מבלי להיוועץ כמתחייב עם נציגות העובדים", כתב בלו במכתב. "לא נאפשר לשום צעד כזה לקרום עור וגידים ללא הסדרה מתאימה, כמו למשל מנגנון שיתוף העובדים ברווחים והגנה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים בעתיד".

נזכיר כי בחודש ספטמבר 2022 נחתם הסכם לחמש שנים בין הנהלת אסם לעובדים, במסגרתו הועלה שכר המינימום בחברה ל-6,000 שקל בחודש. זאת לאחר שבהסתדרות נערכו להשבתה מלאה של כל פעילות הקבוצה בישראל. במשך כחצי שנה דרשה ההסתדרות את הגדלת שכר המינימום ל-6,000 שקל בחודש, במקום 5,300 שקל בחודש שקיבלו כאלף מעובדי החברה עד שהגיעו הצדדים להבנות. 

מנכ"ל אסם מנסה להרגיע 

במכתב שנשלח לעובדי אסם ממנכ"ל החברה בן אסייג נכתב כי "מדובר בהעמקת ההשקעה של נסטלה בישראל בדרך של ריכוז הבעלות על הקניין הרוחני בשווייץ, בדומה למודל התפעולי שנסטלה פועלת לפיו בכל העולם".

בניסיון להרגיע את חששות העובדים הוסיף בן אסייג כי נסטלה, "בדומה לפעילותה בכלל המותגים הבינלאומיים שלה, תמשיך להשקיע ולפתח את מותגי אסם באמצעות מרכזי הפיתוח והידע שלה בעולם, לרבות ישראל. אסם תמשיך ליהנות מהמותגים ומהידע בדומה לאופן בו נהנתה עד היום. כבר היום חלק משמעותי מפעילותנו העסקית בישראל מתבצע באמצעות מותגים בבעלות ישירה של נסטלה, וביניהם המותגים מטרנה, פיטנס, נסקפה, טייסטר צ'ויס, צ'יריוס, קיט-קט ועוד". 

מנכ''ל אסם, אבי בן אסייג / צילום: תמר מצפי
 מנכ''ל אסם, אבי בן אסייג / צילום: תמר מצפי

עוד הדגיש בן אסייג כי "רכישת הקניין הרוחני של אסם על-ידי נסטלה לא תשפיע על הפעילות שלנו בישראל. נסטלה מחויבת ב-100% לפעילותה בישראל ולהמשך פיתוח המפעלים והתעשייה בארץ. המפעלים והמרכזים הלוגיסטיים בישראל נמצאים בבעלות מקומית, וכך זה יישאר".

לפי בן אסייג, בשנים האחרונות השקיעה אסם באמצעות נסטלה למעלה מחצי מיליארד שקל בבניית מפעלים וקווי ייצור חדשים, ביניהם מפעל במבה החדש, מפעל טבעול החדש ועוד. תוכנית ההשקעות של החברה לשנים הקרובות, לדבריו, נאמדת במאות מיליוני שקלים במטרה להמשיך את פיתוח המפעלים והפעילות העסקית בישראל.