מיקרוסופט עקפה את התחזיות; הכנסות הענן זינקו ב-20% ב-2023

הכנסות החברה עמדו על 62 מיליארד דולר, כמיליארד דולר מעל ציפיות האנליסטים • הרווח למניה זינק ל-2.93 דולר ועלה ב-27% לעומת הרבעון המקביל אשתקד

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: ap, Elaine Thompson
מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: ap, Elaine Thompson

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  פרסמה בשעה זו את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השני לשנת 2024, לפי החלוקה הפיסקלית שלה. מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 62 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 61.13 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, מיקרוסופט דיווחה על 2.93 דולר למניה, ועקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.78 דולר למניה. 

ניתוח | הטרנד שהפך את מיקרוסופט לחברה המובילה בוול סטריט
מנכ"ל החברה הגדולה בעולם: "אני אופטימי לגבי עתיד ה-AI"

ההכנסות מעסקי הענן של החברה עמדו על 33.7 מיליארד, מעל הצפי של 32.2 מיליארד דולר וזינקו בסך-הכול ב-20% בשנת 2023.

 ברבעון הזה ענקית התוכנה מיקרוסופט פתחה את השמפניות בשמחה, כשהפכה לחברה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שווי שוק. מיקרוסופט גברה על ענקית הטכנולוגיה אפל  שתפסה את הטייטל בשנים האחרונות. לפני פרסום הדוחות, שווי השוק של שתי החברות נמצא ברמה כמעט דומה - 2.96 טריליון דולר לכל אחת מהן, כשמיקרוסופט גוברת על אפל במיליארד דולר. איך היא עשתה את זה? בעזרת הבינה המלאכותית.

המרוץ לבינה המלאכותית של החברות בוול סטריט המשיך לתפוס תאוצה, כשכל חברה מנסה לספק לצרכנים שלה יותר ויותר יכולות וכלים בעזרת הבינה המלאכותית הגנרטיבית. מרוץ זה התחיל בהשקעה יקרה מפז של מיקרוסופט בחברת הבינה המלאכותית Open AI שהשיקה את ChatGPT ושינתה את העולם כולו. במהלך הרבעון הזה מיקרוסופט השיקה כמה יכולות חשובות: אפליקציה למובייל גם לאנדרואיד וגם לאייפון, מקש קיצור במקלדת במחשבי ווינדוס ל-Co-Pilot וגם גרסת פרו בתשלום עבור יכולות באופיס כמו וורד.

השלב הבא עבור מיקרוסופט, אליו נשואות עיני המשקיעים, הוא כיצד מתורגמים הפיתוחים של כלי הבינה המלאכותית להכנסות. למיקרוסופט יש תשתית חזקה במיוחד של כמיליארד לקוחות ארגוניים. מיקרוסופט תיאלץ לענות על שאלות שיסייעו לשוק להבין מה השלב הבא לבינה המלאכותית בהיבט טכנולוגי, אבל גם כלכלי. 

סאגת סם אלטמן ו-Open AI 

עם זאת, בגן עדן של מיקרוסופט ישנן עדיין מספר בעיות שענקית הטק צריכה להתמודד עמן: ראשית, סאגת Open AI והדחת סם אלטמן. ברבעון האחרון, דירקטוריון חברת הבינה המלאכותית החליט להדיח את המנכ"ל סם אלטמן מסיבות לא ברורות. מיקרוסופט נאלצו להפשיל שרוולים ולהתערב עמוקות בנושא, ואף בתום האירוע, מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה התראיין בכמה מקומות כדי להשמיע צפירת הרגעה ברורה.

הבעיה הגדולה שמיקרוסופט מתמודדת איתה כעת היא המחוקקים והרגולטורים ברחבי העולם שבוחנים מקרוב את רמת ההשקעה של מיקרוסופט בחברת Open AI. בארה"ב הרגולטורים מעוניינים לפתוח בבדיקה בתחום ההגבלים העסקיים כדי לבחון את סוגיית ההשקעה של מיקרוסופט בחברה.

לפי דיווח בפוליטיקו, בין משרד המשפטים האמריקאי וה-FTC מתנהל ויכוח לגבי ניהול החקירה. יש הסבורים כי למעשה החברות ביצעו מיזוג לא רשמי, ולכן יש צורך לבחון את זה. לעומת זאת, מיקרוסופט טוענת שהיא לא שולטת בחברה הזו כלל, ושהיא בכלל חברה מוגבלת למטרות רווח שמנוהלת על-ידי ארגון ללא מטרות רווח. צריך לומר שהנושא נבחן לא רק בארה"ב, אלא גם באיחוד האירופי ובבריטניה. 

הרכישה הגדולה בתולדות ההייטק 

ברבעון האחרון מיקרוסופט ציינה מאבק רגולטרי נוסף, שדווקא אותו הצליחה לנצח: מיקרוסופט הודיעה כי היא מעוניינת לרכוש את חברת המשחקים Activision Blizzard, שפיתחה את Call Of Duty ,Candy Crush ו-Warcraft, תמורת 68.7 מיליארד דולר. העסקה נכנסה לבדיקות וחקירות של רגולטורים ברחבי העולם שטענו כי הרכישה עלולה לפגוע בחדשנות ובתחרות אך בסופו של יום, הרגולטורים נתנו את ברכתם ובחודש אוקטובר הרכישה הושלמה. לאחר שהשלימה את הרכישה, מיקרוסופט הפכה לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם מבחינת הכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

עוד הכרזה של מיקרוסופט, והפעם בזוויתה ישראלית, היא השקת דאטה סנטר בישראל במהלך המלחמה. מיקרוסופט הודיעה על כוונתה לעשות זאת ב-2020, ועכשיו השלימה את התוכנית. הדבר יטיב עם החברות ישראליות: בין אם הן צריכות שהדאטה יישמר בתוך ישראל, ובין אם הן צריכות שזמן התגובה יהיה מהר יותר. 

אחרי שהשלימה את הרכישה המדוברת, מיקרוסופט כבר מתייעלת ומאותת למשקיעים שזו לא רק רכישה למראית עין. בשבוע שעבר דווח כי מיקרוסופט צפויה לפטר כ-1,900 עובדים בחטיבת הגיימינג שלה, קיצוצים שמייצגים כ-8% מכלל החטיבה. רוב הפיטורים אמורים להתרחש בחברת Activision Blizzard.