חיילי קומנדו ומל"טים מתקדמים: היחידה החדשה של צה"ל שמככבת במלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הדנים מתגייסים לסייע לצה"ל, עתיד בית הדין הלאומי בהאג, היחידה הטכנולוגית המיוחדת של צה"ל נחשפת • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

הכירו את המלון היוקרתי בטורקיה שמימן את פעילות חמאס
כך הפך "שר החוץ" של אירופה לפוליטיקאי הכי ביקורתי בנוגע לישראל  

1הדנים מתגייסים לסייע לצה"ל

"בדצמבר הצביעה דנמרק בעד הפסקת אש בעצרת הכללית של האו"ם. וגם בנורבגיה, בשבדיה, בדנמרק ובפינלנד, אלפי אנשים יוצאים בקביעות לרחובות ומפגינים נגד ההתקפות הצבאיות של ישראל בתוך רצועת עזה. אבל יש גם אחרים שהולכים בדרך ההפוכה", כך דווח אמש בד.ר הדני. "המלחמה בין ישראל לחמאס הכפילה את מספר הסקנדינבים, כולל כמה אזרחים דנים, שמתגייסים לפעילות לא חמושה והתנדבותית עבור הצבא הישראלי", כך מסרו לעיתון צה"ל וארגון שר-אל, המטפל במשימות לא מזוינות עבור צה"ל. "אנו רואים מספר גדל של מתנדבים מדנמרק, שוודיה ופינלנד. בדרך כלל מדובר במדינות שאנחנו לא רואים מהן כל כך הרבה מתנדבים, אבל במהלך החודשים האחרונים הכפלנו את המספר כך שהיו לנו 40 מתנדבים בסך הכל", צוטטה קרן דהן, מנכ"לית שר-אל בישראל. 

צוין כי המתנדבים עובדים בדרך כלל שבועיים עד שלושה בבסיס, ומבצעים משימות שונות, כך שצה"ל יכול לפטור חיילים מלעסוק בהן. "המשמעות היא שניתן לנצל את כוחם של החיילים לפעולות צבאיות", אמרה לעיתון רס"ן עינב לקט, ראש יחידות המתנדבים בחיל הלוגיסטיקה של צה"ל. "מדובר במשימות לוגיסטיות. הם דואגים לכל הציוד שצריך לארוז ולשלוח לכל היחידות הפרוסות בחזית", אמרה לקט והוסיפה כי "למתנדבים יש השפעה וחשיבות עצומה". צוין גם כי "משרד החוץ הדני פנה למשרד המשפטים כדי לקבל תשובה מה דעת הממשלה על הסיוע של הדנים לצה"ל כאשר דנמרק הצביעה בעד הפסקת אש".

מתוך העיתון הדני ד.ר, מאת מאדס קורסגר נילסן.  לקריאת הכתבה המלאה.

2היחידה הטכנולוגית של צה"ל שמככבת במלחמה

"בעוד הסכסוך בעזה נמשך מעבר ל-100 ימים, אנשי היחידה הרב-ממדית של צה"ל אומרים כי פעולות הלחימה שלהם היוו מגרש ניסויים לשימוש חדשני בטכנולוגיות חדשות ברמה הטקטית - עם כמה גילויים שעלולים להתפשט לשאר הצבא", נכתב אמש באתר החדשות ברייקינג דיפנס. "ביצענו את מה שהתאמנו עליו, ואני יכול להגיד לך שזה עובד", אמר אחד החברים, שמסיבות ביטחוניות זוהה רק כרס"ן ר', לברייקינג דיפנס במהלך ראיון טלפוני. "כל הרעיון של שדה קרב רב-מימדי עובד ברמה טקטית. אנחנו בישראל היינו הראשונים לבצע דבר כזה טקטית ברמת היחידה", צוטט. 

עוד צוין כי "ב-13 בינואר הודיע ​​צה"ל כי 'לראשונה מאז הקמתה, הופעלה היחידה הרב-ממדית במבצע קרקעי. היחידה שהוקמה לפני ארבע שנים משלבת טכנולוגיות חדשניות בעלות יכולות מיוחדות לצד צוותי חיילים הפועלים במקביל'". בנוסף צוין כי היחידה משתמשת ב"מל"טים מתקדמים ושילוב של יכולות טכנולוגיות לזיהוי מטרות וכיוון האש", וכי הדבר הוביל להשמדת עמדות טילים נגד טנקים, חיסול מחבלים ואיתור אמצעי לחימה בשטחים אזרחיים, לפי צה"ל. צוין כי היחידה הרב-ממדית מכונה בישראל בכמה שמות, היא נקראת גם יחידת "רוח רפאים" ויחידה 888, וכי היא "שואבת את חייליה מיחידות קומנדו וסיור מובחרות". "ישראל ספגה גינוי בינלאומי על המחיר שגבתה המערכה הצבאית שלה בעזה בחייהם של אזרחים. אבל ברמה הטקטית, חברי היחידה הרב-ממדית אמרו שהטכנולוגיה שהם השתמשו עוזרת להם לפעול בדיוק רב יותר כדי לצמצם את הנפגעים שלהם עצמם וגם את אלו של אזרחים", נכתב.

מתוך אתר החדשות ברייקינג דיפנס, מאת סת' ג'יי. פרנזמן. לקריאת הכתבה המלאה.

3מה צופן העתיד בבית הדין הבינלאומי בהאג?

"בית הדין הבינלאומי לצדק דן בחלקו בתיקים בעלי פרופיל גבוה. אבל מעטים נצפו מקרוב, או נפיץ פוליטית, כמו התביעה של דרום אפריקה את ישראל", נכתב הבוקר בפייננשיאל טיימס. "פסיקה סופית בטענות דרום אפריקה עשויה להימשך שנים. אבל בימים הקרובים, 17 שופטי בית המשפט צפויים לקבל את החלטתם הראשונה בתיק", נכתב. צוין כי "אנליסטים משפטיים מפקפקים שבית המשפט יורה לישראל להפסיק את הפעולות, לא מעט משום שאינו יכול להורות לחמאס - שאינו כפוף לתיק ועדיין מחזיק בכ-130 בני ערובה - לעשות זאת. אבל אפשרויות אחרות, כמו הזמנת סיוע הומניטרי מוגבר, או גישה לחוקרים עצמאיים, נתפסות כסבירות יותר". 

בנוסף, נכתב כי "גם עבור בית המשפט עצמו יש הרבה על הכף". מדינות מוכנות יותר ויותר לפנות לגופים בינלאומיים אחרים, כמו בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), למתן הצהרות בנושאים הומניטריים דחופים. לפי שימן קייטנר, פרופסור למשפט בינלאומי בבית הספר למשפטים דייוויס של אוניברסיטת קליפורניה, מגמה זו טומנת בחובה הזדמנויות וסיכונים עבור בית המשפט הבינלאומי: היא יכולה בסופו של דבר להגביר את השפעת בית המשפט; אבל קיים גם סיכון שבית המשפט עלול להיגרר יותר ויותר לתיקים שיחשפו אותו להאשמות בגין פוליטיזציה. "זה יכול לחתוך בשתי דרכים. זה יכול לעזור ל-ICJ להיות גוף פעיל ומגיב אפילו יותר במערכת המשפט הבינלאומית, במיוחד לאור שיתוק מועצת הביטחון", אמרה קייטנר. "אבל הסיכון הוא שה-ICJ יהיה מעורב בטיפול בכל אסון הומניטרי או רק במקרים סלקטיביים. וזה, לדעתי, ישנה מהותית את התפקיד שמילא עד היום", צוטטה קייטנר. 

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת ג'יימס שוטר. לקריאת הכתבה המלאה.

4המהפך העמוק של ישראל

"מאז ה-7 באוקטובר והפלישה שלאחר מכן לעזה, ישראל עברה מהפך עמוק, תוך שהיא שמה בצד זמנית את התמקדותה בסטארט-אפים לטובת טיפוח תרבות הבנויה על פטריוטיות ואחדות", נכתב הבוקר בבלומברג. בכתבה שכותרתה: "ישראל המבודדת מגבירה את המלחמה בעזה - בכל מחיר". "מיד לאחר הטבח נשלחו מאות אלפי חיילים לחזיתות, והותירו מקומות עבודה לא מאוישים וחברות לא פרודוקטיביות. הצמיחה ברבעון הרביעי של 2023 צפויה לצנוח ב-19%", נכתב. 

צוין כי "בעשורים האחרונים, ישראל הפכה לאחד ממקלטי הסטארט-אפים בעולם, כשהתמ"ג שלה לנפש נמצא כעת מעל זה של צרפת, בריטניה ויפן. מספר החברות הרב-לאומיות הפועלות בישראל צמח מפחות מ-150 ליותר מ-400 ב-15 השנים האחרונות". נכתב כי "רבים בחו"ל הניחו שייצור עושר יוצא דופן זה, לצד הגדלת היחסים הדיפלומטיים עם מדינות ערב, יגרום לכך שהנהגת ישראל תבקש לפתור את המלחמה בהקדם, במקום לסכן את ההישגים הללו. אבל המחויבות של ראש הממשלה ל"ניצחון מוחלט - נתמכת באופן גורף על ידי הציבור". יחד עם זאת, צוטט ארז שחר, שותף מנהל בקומרה קפיטל, באומרו כי "לישראל בלי הכוח הכלכלי שלה אין סיכוי לשרוד בשכונה הקשה הזו". 

מתוך בלומברג, מאת אית'ן ברונר. לקריאת הכתבה המלאה.