הבנק המרכזי הטורקי העלה שוב את הריבית, הפעם ב-2.5% ל-45%

שיעור הריבית הנוכחית הוא כזה שלא נראה מאז 2003, אז נבחר ארדואן לראש ממשלת טורקיה • לצערה של נגידת הבנק המרכזי הטורקי, מידת ההשפעה של צעדיה היא חלקית: קצב האינפלציה השנתי אמנם נחתך בחצי, אך בארבעת החודשים האחרונים נרשמו בזה אחר זה קצבי אינפלציה של 60% ומעלה

ד''ר חפיזה גאיה ארקאן, נגידת הבנק המרכזי של טורקיה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Conne
ד''ר חפיזה גאיה ארקאן, נגידת הבנק המרכזי של טורקיה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Conne

נגידת הבנק המרכזי של טורקיה, חפיזה גאיה ארקאן, ממשיכה במדיניותה - והיום (ה') הודיעה על העלאת הריבית ב־2.5% ל־45%. מאז כניסתה לתפקיד ביוני, הריבית בטורקיה עלתה באופן רציף מ־8.5%. מדובר בהעלאה השמינית ברציפות.

מדוע טורקיה נמנעת מתקיפת החות'ים ואף מגבה אותם?
ארדואן מכניס את ישראל ל"רשימה שחורה". אלה המשמעויות
הבחירות המקומיות בטורקיה מאיימות על מנגנון השחיתות של ארדואן, שוב

שיעור הריבית הנוכחית הוא כזה שלא נראה מאז שנת 2003, אז נבחר רג'פ טאייפ ארדואן לראש ממשלת טורקיה. לצערה של ארקאן, מידת ההשפעה של צעדיה היא חלקית: היא אומנם הצליחה להוביל לירידת קצב האינפלציה השנתי מכ־80% לכ־40%, אך בארבעת החודשים האחרונים נרשמו בזה אחר זה קצבי אינפלציה של 60% ומעלה.

"ההידוק נדרש עבור יצירת מסלול הדיסאינפלציה ויישמר ככל הניתן", נמסר מהבנק המרכזי של טורקיה. "הוועדה המוניטרית מעריכה כי רמת הריבית הנוכחית תישמר עד שתתרחש ירידה משמעותית במגמה של האינפלציה החודשית, ועד שציפיות לאינפלציה יתכנסו לטווח התחזית".

בתגובה להודעה, הלירה הטורקית מוסיפה להישחק בכ־0.05% לכ־30.3 לירות לדולר. לצורך ההשוואה, לפני כשלוש שנים שער ההמרה עמד על כ־5.9 לירות לדולר. בד־בבד, הבורסה באיסטנבול מגיבה למסרים בעליות של כ־0.7% של מדד BIST 100.

שאלה שטרם התקבלה התשובה הברורה לגביה היא מה משך הקרדיט שייתן ארדואן לארקאן. הנגידה הראשונה בתולדות אנקרה נבחרה לטפל בנזקים החמורים שגרם הנשיא לטורקיה עבור ניצחון בבחירות לנשיאות במאי. כעת, פניו מופנים לבחירות המקומיות, לאחר שארדואן נחל בהם כישלון בקנה־מידה היסטורי לפני חמש שנים.