ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן: שלושה חיילים אמריקאים נהרגו מפגיעת מל"ט בירדן

צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה, דיווחים על חיסול בעזה • אזעקה בקצרין שבגולן, צה"ל יירט 2 "מטרות חשודות" • הרצוג זועם: בהאג עיוותו את דבריי, זה עורר בי שאט נפש • בעקבות המחאות: מעבר כרם שלום הוכרז כשטח צבאי סגור • גלנט: את המלחמה אפשר לסיים רק בנוקאאוט • דיווח: ממשל ביידן בוחן להאט את קצב אספקת הנשק לישראל; הבית הלבן: "אין שום שינוי במדיניות" • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

עדכונים שוטפים 

21:37 - שני מחבלי חיזבאללה נהרגו בדרום לבנון

חיזבאללה הודיע על שני מחבלים נוספים משורותיו שחוסלו בדרום לבנון - ובכך הצהיר על 173 הרוגים מתחילת המלחמה.

21:28 - האזעקה באזור אשקלון: רקטה אחת יורטה, אין נפילות או נפגעים

בהמשך לאזעקות שהופעלו באזור אשקלון, יורטה רקטה אחת ששוגרה לאזור התעשייה הדרומי בעיר. ממד"א נמסר כי בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

21:00 - אזעקות באזור התעשייה אשקלון, ביישובים במערב לכיש (בת הדר, מבקיעים) ובעוטף (נתיב העשרה, כרמיה, יד מרדכי)

20:55 - הממשלה הירדנית מגיבה על הרג החיילים האמריקנים

"במתקפה על הכוחות האמריקנים לא נפצע אף שומר גבול ירדני", הצהירה ממשלת ירדן. עוד הבהירה התקשורת המקומית: המתקפה התרחשה בגבול סוריה-ירדן.

20:22 - לשכת רה"מ על הפסגה בפריז: "פגישה קונסטרוקטיבית, קיימים עדיין פערים משמעותיים"

הסתיימה פסגת המודיעין באירופה שבה השתתפו ראש המוסד וראש השב"כ, לצד ראש ה-CIA, ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטאר בניסיון לקדם עסקת חטופים חדשה. בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "הפגישה הוגדרה כפגישה קונסטרוקטיבית. קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות".

20:11 - צה"ל מתקרב להשתלטות על ח'אן יונס, המטרה - להגיע להנהגת חמאס ולחטופים

צה"ל מתקרב לסיום ההשתלטות על ח'אן יונס: בידי ישראל מחבלים עצורים רבים, בהם יותר ממאה מחבלי נוח'בה. חלקם נעצרו במסדרון ההומניטרי, אחרים יצאו ממנהרות והסגירו עצמם. חלק מהעצורים ממלאים תפקידי מפתח בחמאס, ומספקים בחקירתם בשב"כ מודיעין חשוב שיכול לשפוך אור על מצב החטופים, שחלקם לפי ההבנה בצבא מוחזקים בח'אן יונס.

במקביל, הולכת ונשלמת ההשתלטות על מעוז חמאס במחנה הפליטים בח'אן יונס. הכוחות נתקלו בהתנגדות קשה וחיסלו עד כה כ-150 מחבלים. צה"ל מרכז מאמץ במרחב התת-קרקעי, במטרה להגיע להנהגת חמאס ולחטופים.

19:00 - ביידן: שלושה חיילים אמריקנים נהרגו מפגיעת מל"ט בירדן, סמוך לגבול עם סוריה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו ו-34 נפצעו מתקיפת מל"ט על כוחות אמריקנים בצפון-מזרח ירדן, ליד הגבול עם סוריה. ביידן האשים בתקיפה את המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בעיראק ובסוריה, ואמר כי "אנחנו עוד אוספים פרטים על מה שקרה". בהודעתו, שיבח ביידן את גבורתם של החיילים האמריקנים, ואת מחויבותם לארה"ב. "זו תקיפה בזויה ובלתי צודקת לחלוטין", אמר, והוסיף: "שלא יהיה לכם ספק - נבוא בחשבון עם כל האחראים, בזמן ובאופן שנבחר".

זו הפעם הראשונה שבה חיילים אמריקנים נהרג מאש אויב במזרח התיכון מאז תחילת המלחמה בעזה. ממשלת ירדן הבהירה כי "התקיפה לא בוצעה בשטחנו".

18:53 - הנשיא הרצוג: עיוותו את דבריי, הטענה לרצח עם בדיון בהאג - עלילת דם

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לדיון בבית הדין הבינ"ל בהאג, שבו הועלו ציטוטים שלו כחלק מהתביעה של דרום אפריקה, ואמר: "יש משהו מטלטל בלראות איך תופעת ה'פוסט-אמת' חלחלה אפילו למוסדות החשובים ביותר. אפילו ברמה האישית, האופן שבו עיוותו את דבריי, תוך שימוש בחלקים מאוד חלקיים ומקוטעים - עורר בי שאט נפש".

לדבריו, "ימים ספורים לאחר הטבח הנורא, כשנשאלתי על ידי התקשורת העולמית לגבי המצב בעזה, עניתי שאי אפשר להתעלם מהתמיכה האזרחית הנרחבת בעזה בפשעים ומעשי הזוועה של 7 באוקטובר. עם זאת, הוספתי והדגשתי שמדינת ישראל - וכמובן שאני באופן אישי - לא רואים באזרחים חפים משפע מטרות בשום פנים ואופן".

18:46 - צה"ל תקף שוב מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון

דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים, עמדות תצפית ואתרים צבאיים של חיזבאללה באזורים מרווחין, א-דהירה, עייתא א-שעב ובמרחבים נוספים בדרום לבנון. בנוסף, כך נמסר, צה"ל תקף מוקדם יותר היום מפקדה מבצעית ותשתית טרור של חיזבאללה. כמו כן, הותקפו באמצעות ארטילריה וטנקים מספר מטרות שהיוו איום בדרום לבנון. דובר צה"ל מסר עוד כי במהלך היום זוהו מספר שיגורים משטח לבנון שנפלו בשטחים פתוחים במרחבים מרגליות וזרעית.

18:30 - ביידן: שלושה חיילים אמריקאים נהרגו מפגיעת מל"ט בירדן, סמוך לגבול עם סוריה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר כי שלושה חיילים אמריקאים נהרגו ורבים נפצעו מתקיפת מל"ט על כוחות אמריקאים המוצבים בצפון-מזרח ירדן, ליד הגבול עם סוריה. ביידן אמר כי המתקפה בוצעה בידי "קבוצות מיליטנטיות רדיקליות בתמיכת איראן שפעלו בסוריה ובעיראק". 

זו הפעם הראשונה שבה חיילים אמריקאים נהרג מאש אויב במזרח התיכון מאז תחילת המלחמה בעזה. 

18:03 - גלנט: כל עוד יש חטופים - אין סמכות מוסרית להפסיק

שר הביטחון יואב גלנט התייחס בשיחה עם לוחמים מחטיבה 11 ללחימה ברצועת עזה במקביל למגעים לעסקה מול חמאס, ואמר: "בזמן שהמחבלים שנהנים ממלונות פאר ומטוסים פרטיים מקשיחים עמדות - המחבלים בעזה נכנעים מעל ומתחת לקרקע ומוסרים לנו מידע רגיש על החמאס". 

גלנט הבטיח שהלחימה תימשך: "את המלחמה הזאת אי-אפשר לסיים בנקודות, רק ב'נוק-אאוט'", אמר. "אנחנו את חמאס חייבים לחסל. אם אנחנו רוצים לחיות במקום הזה, צריך שיידע כל מחבל, ברדיוס של מאות קילומטרים ממדינת ישראל, שכנגד מעשה מהסוג הזה שנעשה, יש רק תוצאה אחת - חיסול היכולת הצבאית והשלטונית של החמאס".

בדבריו ללוחמים שיצאו לפני מספר ימים מהרצועה, הוסיף גלנט: "עקבתי אחר הפעולה של החטיבה לאורך כל שלבי המלחמה, בצד המערבי, בשג'אעיה, במחנות המרכז ובמרחבים אחרים. בזכות מה שאתם עשיתם ועושים, בימים אלה אנחנו מקיימים תהליך של משא-ומתן כדי להביא לשחרור חטופים.

"המחבלים שנהנים ממכוניות פאר, מטוסים ומלונות, מנסים להקשיח את העמדות. מי שנמצא בשטח, יודע טוב מאוד מה קורה - מאות מחבלים נכנעים, אלפים נהרגים, הורסים את מחסני האמל"ח, מחבלים נכנעים, היום, אתמול - מעל הקרקע ומתחת לקרקע. אלה לא דברים מובנים מאליהם, זה קורה בזכות הפעולות שלכם, של החברים שלכם".

17:00 - הצנחנים מחסלים מחבלים ומחלצים פצועים תחת אש: תיעוד מהקרב שבו נפל אוריאל סילברמן ז"ל

צה"ל פרסם תיעוד דרמטי מהקרב לפני שבוע בח'אן יונס שבו נפל לוחם שריון מגדוד 7421, רס"ל (מיל') אוריאל אביעד סילברמן ז"ל, ונפצעו שלושה לוחמים נוספים. בתיעוד נראים הקרבות מול המחבלים בלב העיר שבדרום הרצועה, וחילוץ לוחמים תחת אש. 

בצה"ל מסרו כי בזמן פשיטה על תשתית טרור, מחבלים ירו RPG לעבר כוח השריון של צוות הקרב של סיירת צנחנים - ירי שממנו נפל סילברמן ז"ל. "הלוחמים ניהלו מרדף מול המחבלים שביצעו את הירי וחיסלו בקרבות פנים מול פנים תשעה מחבלים", נמסר.

במהלך המרדף, נמסר עוד, מספר לוחמים נכנסו למבנה שבו הסתתרו מחבלים, ובמקום התפתח קרב יריות פנים אל פנים מול המחבלים. "בפיקוד מלפנים, מפקדי הכוח של סיירת צנחנים הסתערו תחת אש אל תוך המבנה, חיסלו את חוליית המחבלים וחילצו אחורה את הלוחמים שהיו לכודים". 

16:58 - גדודי חללי אל-אקצא: מפקד גדוד רדואן של הארגון, מוחמד נאפד' דיב, נהרג בחילופי אש עם כוחות צה"ל בעזה 

מפגני כוח סוחפים גם את אירופה ואסיה. האם מלחמת עולם בדרך?
עמוס ידלין מעריך: לשתי התפתחויות גאופוליטיות יש כרגע פוטנציאל מסוכן במיוחד
חיזבאללה מציג: פגיעה שלא הייתה בישראל וטיל מועתק מרפאל

16:29 - אזעקות הופעלו בקצרין ובדרום הגולן

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה באזור קדמת צבי וקצרין שבגולן. דובר צה"ל מסר כי שני מיירטים שוגרו לעבר שתי "מטרות חשודות". לא ברור מה היו אותן מטרות שיורטו. מוקדם יותר דווח כי כטב"ם יורט, אך אין לכך אישור רשמי. 

16:08 - אזעקות הופעלו בערב אל-עראמשה

האזעקות בערב אל-עראמשה השייך למועצה אזורית מטה אשר הופעלו בשל פעילות כוחותינו. לא בוצע ירי לשטח ישראל.

15:52 -  דיווח: "ממשל ביידן בוחן להאט את קצב אספקת הנשק לישראל"

לפי הפרסום ברשת NBC, הצעד נועד להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לצמצום היקף הלחימה בעזה. לפי הדיווחים, בארה"ב מתוסכלים מכך שבקשות רבות לצמצום פגיעה בבלתי מעורבים לא נענו. גורמים אמריקאים: "מקווים לדרבן את ישראל לפתוח מסדרונות הומניטריים או לספק יותר סיוע לפלסטינים". בבית הלבן מכחישים: "אין שינוי במדיניות מול ישראל" . 

15:14 - צרפת מצטרפת לארה"ב, קנדה, אוסטרליה, איטליה, בריטניה, פינלנד, הולנד וגרמניה - ומשהה את העברת הסיוע הכספי לאונר"א

14:44 - שתי רקטות שוגרו לשדרות, אין נפגעים

עיריית שדרות דיווחה על שיגור שתי רקטות לעבר העיר - אחת יורטה, והשנייה נפלה מחוץ לשדרות. ממד"א נמסר כי לא התקבלו קריאות על נפילות או על נפגעים.

14:37 - צבע אדום בשדרות, באיבים ובניר עם

14:27 - בעקבות חסימת הציר ההומניטרי לעזה: צה"ל מרחיב את השטח הצבאי הסגור בכרם שלום

בצל המחאות הסמוכות לכרם שלום, שחסמו את כניסתן של משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה, דובר צה"ל הודיע כי "בהתאם להערכת המצב, מפקד פיקוד הדרום חתם הלילה על הרחבת צו השטח הצבאי הסגור במרחב מעבר כרם שלום".

14:02 - אזעקות בקריית שמונה לאחר שארבע רקטות שוגרו מלבנון, צה"ל משיב בירי ארטילרי

13:36 - שר החוץ של ירדן קורא למדינות שהשעו את המימון לאונר"א לחזור בהן מההחלטה

שר החוץ הירדני איימן א-ספדי מגנה את עצירת המימון לאונר"א: "חבל הצלה ליותר מ-2 מיליון פלסטינים שמתמודדים עם רעב בעזה. אין להענישה קולקטיבית על האשמות נגד 12 אנשים מתוך 13 אלף עובדיה. אונר"א פעלה באחריות והחלה בחקירה. אנחנו קוראים למדינות שהשעו את הכספים לבטל את ההחלטה". 

13:00 - למעלה מ-3 מיליון פריטי ציוד חורף נופקו ללוחמי צה"ל

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל הנפיק מיליוני פריטי ציוד אישי ליחידות בכל הגזרות, בהם חליפות סערה, חרמוניות, מעילים, ציוד תרמי ועוד. מדובר צה"ל נמסר כי ביחידות הפרוסות בשטח אף הוקמו מבני מגורים מאובזרים על-מנת לתת מענה מיטבי ללוחמים.

11:50 - צה"ל: תקפנו אתרים צבאיים של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר שני אתרים צבאיים של חיזבאללה במרחב הכפרים זבקין וחולא - כך לפי הודעת דובר צה"ל. בנוסף, נמסר כי צה"ל ביצע הבוקר ירי ארטילרי להסרת איום לעבר מספר מרחבים בדרום לבנון.

10:26 - מוחים ניסו לחסום את את הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ממעבר כרם שלום - בפעם החמישית ברציפות

מפגינים ובהם משפחות חטופים הגיעו למעבר כרם שלום במטרה לחסום את שיירות האספקה ההומניטרית לעזה. המוחים נבלמו בידי כוחות משטרה במקום, והמשאיות עברו לרצועה לראשונה מיום רביעי.

 09:38 - מזל"ט תקף "מוסד מסחרי" באזור טיר-חרפא שבדרום לבנון - כך לפי דיווח של כתב אלמנאר.

08:57 - צה"ל: לוחמי אוגדה 98 ממשיכים בלחימה בח'אן יונס

דובר צה"ל פרסם הבוקר כי לוחמי אוגדה 98 ממשיכים בלחימה במרחב ח'אן יונס: "לוחמי אגוז זיהו חוליית מחבלים חמושה ב-RPG וחיסלו אותם, לוחמי מגלן חיסלו מספר מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה במרחב. לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה רבים. מטוס קרב חיסל שני מחבלים במרחב העיר".

עוד נמסר מדובר צה"ל כי בצפון הרצועה לוחמי צוות הקרב של חטיבה 5 איתרו תוואי מנהור במרחב והשמידו אותו. בנוסף, הלוחמים חיסלו מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה.

במרכז הרצועה, מכלול האש של צוות הקרב של חטיבת הנח"ל הכווין כלי טיס מאויש מרחוק שחיסל מחבל שנמצא בקרבתם. לאורך היממה האחרונה חיסלו לוחמי צוות הקרב מחבלים נוספים. 

07:45 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": "80% מרשת המנהרות של חמאס מתחת לעזה לא נפגעה"

למרות המאמצים של צה"ל להשמיד את רשת המנהרות של חמאס וחרף השמדת מאות פירים לאורך 3 חודשי התמרון, גורמים אמריקאים וישראלים מעריכים כי 80% מתוואי המנהור של חמאס לא נפגעו כלל. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מטרת השמדת המנהרות היא למנוע מחמאס להתעצם, לאחסן נשק ותחמושת ולהחזיק בחטופים.

7:24 - דיווחים: "קרובים לעסקת חטופים תמורת הפסקת אש של חודשיים" 

ראשי המודיעין של ישראל, ארה"ב, קטר ומצרים ייפגשו היום כדי לדון בעסקת חטופים חדשה. ההצעה שתעמוד במרכזה כוללת הפסקה של הלחימה למספר חודשים ושחרור חטופים בשלבים. בתמורה, ישוחררו אסירים פלסטינים, וחמאס עשוי לקבל ערבויות בינלאומיות לסיום המלחמה.

גורמים אמריקאים סבורים כי ההסכם "נמצא בהישג יד" ועשוי להיחתם בשבועיים הקרובים. מנגד, בישראל טוענים כי עדיין לא הושגה פריצת דרך. לידיעה המלאה

07:01 - מזכ"ל האו"ם מגיב לסערה סביב אונר"א: "למרות שנחרדים מהאשמות - יש לספק את הצרכים הקשים של האוכלוסייה"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיב לראשונה להאשמות הקשות נגד סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים הפועלת תחתיו, שלפיהן מספר עובדים שלה השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. בעוד שהצהיר כי כל עובד או"ם המעורב בפעילות טרור יישא באחריות, קרא גוטרש לממשלות שהשעו את תרומותיהן - לחזור בהן כדי להבטיח את המשכיות הפעילות בעבור האזרחים העזתים.

05:07 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו באיו"ש

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל פשטו על כפר בסמוך לחברון וביצעו מעצרים בכמה בתים. עוד דווח כי כוחות פעלו גם מזרחית לעיר שכם, שם התפתחו עימותים עם מקומיים.

03:10 - מכלית נפט שנפגעה על-ידי החות'ים ביום שישי נמצאת בדרכה לנמל בטוח

מכלית הנפט מרלין לואנדה עושה את דרכה לחוף מבטחים לאחר כיבוי השריפה שנגרמה ממתקפת הטילים של המורדים החות'ים - כך נמסר ממפעילת כלי השיט Trafigura. עוד נמסר כי כל אנשי הצוות שעל הסיפון לא נפגעו.

פיקוד המרכז של ארה"ב מסר כי ביום שישי המכלית חצתה את מפרץ עדן לאחר ששטה בים סוף, תוך שהיא נושאת בתוכה תערובת דליקה ביותר. כשנפגעה על-ידי הטיל, פרצה שריפה גדולה שבכדי לכבות אותה נדרש יום שלם.

01:00 - דיווח בפוליטיקו: ארה"ב כשלה במאמציה לגרום לסין ללחוץ על איראן לעצור את תקיפות החות'ים

על-פי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן נפגש היום ואתמול עם שר החוץ של סין וונג יי בבנגקוק - ולא הצליח להשיג פריצת דרך וסימנים שמעידים כי סין תפעל בנושא.

23:42 - הערכה: ההשתלטות על ח'אן יונס - בתוך ימים

על-פי הערכה, צה"ל נמצא ימים ספורים מהשתלטות על ח'אן יונס. עשרות אלפי תושבים ניסו להימלט ממערב העיר, למרות ניסיונות עצירה של חמאס. מאות מחבלים נעצרו, חלקם משמעותיים, ויותר מ-100 מחבלים יצאו מתוך המנהרות, הרימו ידיים והועברו לכוחות הביטחון לחקירה.

במקביל, צה"ל יידרש בקרוב לפעול בצפון הרצועה נוכח העובדה שאין ניהול אזרחי במקום, וחמאס בונה אותו מחדש תוך לקיחת אחריות על חלוקת הסיוע ההומניטרי שם. הדבר מצריך מהממשלה לקבל החלטות ולא לחכות עוד ל"יום שאחרי". יש גורמים הסבורים כי העיכוב הזה יהיה "נזק עצום בכייה לדורות".

23:00 - התורמת השנייה בגודלה מצטרפת לחרם: גרמניה עוצרת את המימון לאונר"א

גרמניה הצטרפה לשורת מדינות מהעולם - ומקפיאה את העברת הכספים לאונר"א. מדובר במקור מימון קריטי לארגון של האו"ם - מאחר שזו התורמת השנייה בגודלה. במהלך השבת הצטרפו גם איטליה, הולנד, שווייץ, פינלנד וסקוטלנד.

22:35 - דיווחים בלבנון: גל תקיפות בדרום המדינה

22:30 - אונר"א על הקפאת הכספים לארגון: "מזעזע"

הנציב הכללי של ארגון אונר"א (סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם) התייחס להקפאת הכספים מצד מדינות כמו בריטניה, קנדה וארה"ב לארגון וכינה זאת "מזעזע". לדבריו, הקפאת הכספים מאיימת על העבודה ההומניטרית באזור, כולל ברצועה.

המהלך של המדינות נגד אונר"א הגיעה לאחר שעלה חשד כי עובדים בארגון השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. ארה"ב הייתה הראשונה להודיע על הפסקה זמנית של המימון לאונר"א, ומדינות נוספות הצטרפו בעקבותיה.

21:49 - עימותים ועצורים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב

עשרות פרשי משטרה עלו על המדרכה כדי להרחיק את מאות המוחים ברחוב קפלן בתל אביב, שהגיעו למקום כדי להפגין נגד הממשלה. כמה מפגינים נעצרו במקום. מוקדם יותר, המפגינים מחו בכיכר הבימה בתל אביב. המשטרה עדכנה כי חמישה מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר, וחשוד נוסף נעצר בחשד לתקיפת שוטר.

21:02 - אחרי ארה"ב, קנדה, איטליה, אוסטרליה, בריטניה ופינלנד - גם בהולנד הודיעו כי יעצרו זמנית את כספי הסיוע לאונר"א

21:00 - המונים בעצרת משפחות החטופים בתל אביב

משפחות החטופים, ביחד עם אלפי מפגינים, הפגינו בכיכר החטופים בתל אביב בסימן NEVER AGAIN IS NOW, שם הוקרנו מסרים מצולמים ממשפחותיהם של חסידי אומות עולם שפנו ישירות לתושבי עזה. משפחותיהם של חסידי אומות עולם אמרו לתושבי עזה: "כמו ההורים שלנו, שכנגד כל הסיכויים הצילו יהודים וסיכנו את חייהם מול הנאצים - כך אתם תושבי עזה יכולים להציל חיי חטופים ולהירשם בספרי ההיסטוריה שבחרתם בצד הנכון!". 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12