האם איראן הוציאה להורג 4 סוכני מוסד ולמה סקוטלנד לא מתייצבת לצד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן הוציאה להורג ארבעה בני אדם שלטענתה תכננו לתקוף מתקן צבאי, יאיר גולן בראיון בלה מונד, איך משפיע משבר החות'ים על העולם המערבי וסקוטלנד ממשיכה לתמוך באונר"א • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

נחשף המקור העיקרי של הנשק החמאסי והוא לא שגרתי בכלל 
WSJ | מלחמת ישראל-חמאס: האם כבר רואים את הסוף? 

1איראן טוענת שהוציאה להורג פעילי מוסד

"איראן הוציאה להורג ארבעה בני אדם שהואשמו בכך שעבדו עבור שירות הביון של ישראל כדי לתכנן תקיפה על מתקן צבאי, כך דיווחה סוכנות הידיעות מיזן של מערכת המשפט", נכתב הבוקר בבלומברג. "הקבוצה קיבלה אימונים בחו"ל מהמוסד הישראלי, נכנסה לאיראן דרך כורדיסטן העיראקית ותכננה להפציץ את משרד ההגנה במחוז מרכז איספהאן שבאיראן. ערעור על גזר דין המוות שלהם נדחה", נכתב. צוין כי "טהראן אמרה שוב ושוב כי למוסד יש נוכחות בצפון עיראק, ששיאה בהתקפות טילים על 'בסיס ריגול' ישראלי לכאורה בארביל בתחילת החודש".

מתוך בלומברג, מאת פטריק סקייס. לקריאת הכתבה המלאה. 

2"ביבי כבר לא מסוגל להנהיג את המדינה": יאיר גולן בראיון עם לה מונד

"אחרי זמן רב שתואר כבוגד על ידי הימין הישראלי על שמתח ביקורת על מדיניות הממשלה, סגן הרמטכ"ל לשעבר נחגג היום ברחבי הארץ על גבורתו במהלך התקפת חמאס", נכתב אמש בעיתון הצרפתי לה מונד, שקיים ראיון עם יאיר גולן, "שמתכוון להפוך את הפופולריות החדשה שלו להצבעות בקלפי, עם תנועת ה'התעוררות'". "בכל יום שישי יאיר גולן מבלה את היום ליד רצועת עזה. עם כמה עשרות מתנדבים, האלוף במיל' עוזב עם עלות השחר את אזור המרכז, כדי לנסוע למושבים בדרום הארץ. הקבוצה הקטנה מגיעה לעזור לחקלאים בקצירת הפירות והירקות", נכתב. "הרבה תושבים איבדו את בתיהם, את יקיריהם ואת האמון שלהם במדינה", צוטט גולן. "מישהו צריך להקשיב להם והיום אף אחד לא מקשיב".

צוין כי "חבר מפלגת השמאל לשעבר מרצ מכוון אפוא לבנימין נתניהו, שאותו הוא מאשים בחוסר יושר מול העם". "ביבי כבר לא מסוגל להנהיג את המדינה, אחרי 16 שנים מצטברות כראש הממשלה. אבל יש לי תוכנית שעשויה לעזור", צוטט. עוד צוין כי בחודשים האחרונים, חבר הכנסת לשעבר הקים ומוביל את 'התעוררות', "תנועה אזרחית אותה הוא מדמיין כאלטרנטיבה אמינה לכוחו של הליכוד". "אנחנו פועלים כדי לחשוף את דור העתיד של מנהיגים ישראלים", צוטט עופר הרמתי, אחד מהמייסדים של קבוצה קטנה זו.

מתוך לה מונד, מאת לוקס מיניסיני. לקריאת הכתבה המלאה. 

3איך המשבר בים האדום משפיע על העולם?

"הפעילות במפעלי רכב הוקפאה בבלגיה ובגרמניה. קווי אופנת האביב מתעכבים בחנות כלבו בריטית פופולרית. חברה ממרילנד שמייצרת ציוד לבתי חולים לא יודעת מתי לצפות לחלקים שאמורים להגיע מאסיה. התקפות על ספינות בים האדום יוצרות זעזוע נוסף בסחר הגלובלי, ומגיעות על רקע תקלות הקשורות למגפת הקורונה בנמלים והפלישה של רוסיה לאוקראינה", נכתב אמש בסוכנות הידיעות AP.

"המורדים החות'ים תוקפים ספינות משא השטות במים המקשרים את אסיה עם אירופה וארה"ב, ומאלצות את התנועה להימתח הרחק מתעלת סואץ ומסביב לקצה אפריקה. ההפרעה גורמת לעיכובים ולהעלאת עלויות", נכתב. "מה שקרה עכשיו הוא כאוס לטווח קצר, וכאוס מוביל לעלויות מוגברות", צוטט ריאן פטרסן, מנכ"ל חברת ניהול שרשרת האספקה ​​Flexport. "על כל ספינה שמנתבת יש עשרת אלפים מכולות. מדובר בהרבה הודעות אימייל ושיחות טלפון כדי לתכנן מחדש כל אחד מהמסעות האלה".

מתוך AP, מאת פול ווייזמן, מאה אנדרסון. לקריאת הכתבה המלאה.

4סקוטלנד לא משהה את התמיכה באונר"א

"אחד מואשם בחטיפת אישה. אחר מסופר שחילק תחמושת. אחר תואר כמי שהשתתף בטבח בקיבוץ שבו מתו 97 בני אדם. וכולם אמרו שהם עובדים של סוכנות הסיוע של האו"ם, המספקת בתי ספר, מחסה ומזון עבור מאות אלפי פלסטינים ברצועת עזה", נכתב אמש בניו יורק טיימס בכתבה שפרטים חדשים על עובדי אונר"א שהואשמו בסיוע לפשיטת ​​חמאס ב-7 באוקטובר, או בסיוע לו בימים שלאחר מכן. לפי מידע ישראלי, שהוצג לגורמים רשמיים בארה"ב, קציני מודיעין ישראלים "התחקו אחר פעולותיהם של שישה עובדים בתוך ישראל ב-7 באוקטובר על סמך הטלפונים שלהם; אחרים היו במעקב בעת ביצוע שיחות טלפון בתוך עזה, שבמהלכן, אומרים הישראלים, הם דנו במעורבותם במתקפה של חמאס. שלושה נוספים קיבלו הודעות טקסט שהורו להם להתייצב בנקודות איסוף ב-7 באוקטובר, ולאחד נאמר להביא רקטות נגד טנקים המאוחסנות בביתו, לפי התיק", נכתב.

בינתיים, מנהיג המפלגה הלאומית הסקוטית חמזה יוסף "מסתכן בסכסוך עם רחוב דאונינג לאחר שאישר שממשלת סקוטלנד לא תשהה את מימון מסוכנות הסיוע של האו"ם", נכתב הבוקר בדיילי מייל. מי שהיה המנהיג המערבי הראשון שקרא להפסקת אש בין ישראל לחמאס ולהקמת מסדרונות הומניטריים לעזה "הודיע ​​כי המימון לאונר"א לא יושהה - לאחר ש-12 מתוך 13 אלף עובדי הארגון הואשמו במעורבות בפיגועים ב-7 באוקטובר", נכתב. צוין כי יוסף, שהיה קולני בקריאה להפסקת אש מיידית באזור, התעקש שממשלת סקוטלנד לא תספק תמיכה נוספת בשלב זה - אך לא "השהתה או משכה" את המימון. 

מתוך הניו יורק טיימס, מאת רונן ברגמן, פטריק קינגסלי. לקריאת הכתבה המלאה.

מתוך הדיילי מייל, מאת קומאיל ג'אפר. לקריאת הכתבה המלאה.