מנכ"לית פורום העצמאים והפרילנסרים החדשה מגיעה מוכנה למאבק

קסם רוזנבלט, שנכנסה החודש לתפקידה, יוצאת נגד "ההודעות המסורבלות" של האוצר שמייצרות חוסר ודאות לבעלי עסקים • לדבריה, "אין לנו מענה בתקציב 2024, דרוש מנגנון פיצוי אוטומטי"

קסם רוזנבלט, פורום העצמאים והפרילנסרים / צילום: רמי זרנגר
קסם רוזנבלט, פורום העצמאים והפרילנסרים / צילום: רמי זרנגר

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, שבעקבותיה נפגעו עסקים רבים, מונתה קסם רוזנבלט למנכ"לית פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות. המטרה העיקרית שהציבה לעצמה עם כניסתה לתפקיד, בתחילת ינואר, היא יצירת מנגנון פיצוי לבעלי העסקים שקרסו בזמן המלחמה.

ישראל מתגייסת | תערוכת האמנות שתוקדש להתמודדות עם טראומות בעקבות המלחמה
ישראל מתגייסת | הקשר בין המפונים מהצפון ליישובים הדרוזים והצ'רקסים
ישראל מתגייסת | הסטארט-אפ הצעיר שיצא לגיוס בזמן המלחמה עם עובדים במילואים

"במצב הנוכחי, עסקים רבים לא יודעים לאיזה פיצוי הם זכאים. עבור חלקם תזרים אוקטובר עדיין לא סגור, ורק לפני שבועיים התחילו להגיש בקשות לפיצוי לגבי נובמבר-דצמבר", היא מסבירה.

"בניגוד לתחושה הכללית בציבור, מבחינת בעל עסקים, אנחנו עדיין לא בשגרה. בשני ענפים מדובר בסכנת קריסה מיידית - ענף התיירות וענף האירועים וההפקות. מאז צוק איתן, 13 פעמים נבצר מהם לבצע פעילות עסקית מסיבות שלא קשורות בהם".

מה הקושי הגדול ביותר?

"חוסר הוודאות. האוצר הודיע הודעות מסורבלות, אף אחד לא יודע מה קורה בפועל. למשל, מה-1 בינואר אין מתווה חל"ת, אז עסק קטן לא יודע מה לעשות עם העובדים שלו. יש דמי אבטלה או אין? לא יודעים. בעלי עסקים הם אנשים יצירתיים ויצרניים, אבל חייבים ודאות כדי לשרוד.

"הניסיון מראה שאתה יכול לסמוך רק על מה שאתה משיג במאבקים. הממשלה לא השכילה מנגנון פיצוי קבוע לעסקים".

מה צריך לכלול מנגנון פיצוי כזה?

"דמי קיום מינימליים לעצמאים מביטוח לאומי, שיחושבו לפי אחוז מההכנסות המדווחות. זה סכום שצריך להיכנס אוטומטית בשעת חירום. אם העסק התאושש, בלאו הכי הוא מגיש בסוף השנה דוח שנתי, ומתחשבן עם רשות המסים על השומה שלו.

"בתקציב המעודכן ל-2024 אין מענה למתווה החל"ת ולעסקים בשעת חירום. התקציב הזה יביא להאטה, כי אין בו מנועי צמיחה שיעודדו את המשק לפעול".

"לזהות שעת כושר"

פורום העצמאים והפרילנסרים הוקם זמן קצר לאחר פרוץ הקורונה, על מנת לקדם את זכויותיהם באמצעות חקיקה ופעולות אזרחיות. המטרה המרכזית של הפורום היא לייצר רשת ביטחון ותנאים סוציאליים לעצמאים ופרילנסרים. לפי נתוני הארגון, בישראל יש 700 אלף עצמאים ופרילנסרים, וכיום 25% מהעסקים נמצאים על סף קריסה.

בעבר כיהנה רוזנבלט כיועצת בכירה לשר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ, וכרמ"ט מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי לשעבר, השר בני גנץ.

באיזה אופן הניסיון שצברת ישרת אותך בתפקיד?

"אני רגילה לעבוד בתפקידים בעצימות גבוהה ובתנאים של חוסר ודאות, ואני מאמינה שזה יסייע לי במקום שבו המציאות משתנה כל הזמן. אני מבינה איך מוסדות המדינה עובדים, איך מקדמים מדיניות, ואיך מצליחים להבקיע אותה, לזהות שעת כושר ואת השותפים הראשונים הרלוונטיים בתוך הממשלה ולנסות לעשות טוב".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

​Summer Camps

פורום Summer Camps ישראל גייס כ-3 מיליון שקל לטובת מחנות "קיץ" להפוגה לבני הנוער המפונים מקווי העימות - שער הנגב, חוף אשקלון, קריית שמונה, אופקים, נהריה, נתיבות, אשכול ושדרות. בין התורמים: קרן גודמן, קרן עזריאלי וקרנות פילנתרופיות נוספות.

תוכנית Boost Camp הוקמה במטרה לאפשר לבני הנוער מקווי העימות להפיג את המתח ולתת להם להרגיש שוב "כמו ילדים". המחנות כוללים פעילויות מגבשות, טיולים, מעטפת רגשית, ובעיקר מפגש עם חברים שלא פגשו שלושה חודשים. עד כה התקיימו 20 מחנות נוער שבהם השתתפו כ-1,300 בני ובנות נוער.

במטרה לאפשר לעוד ילדים ובני נוער לקחת חלק בחוויה, מתוכנן עוד מספר רב של מחנות לפחות עד חופשת הפסח. התכנית פועלת בשיתוף הרשויות המקומיות, ומופעלת על ידי מחנות הקיץ הישראלים - קימאמה, גשר, רמה, הבונים דרור, מרכז מעשה ותכנית מסע ישראלי.

שנקר

שיתוף פעולה בין מרכז חוסן של עריית שדרות והמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר הוביל ליצירת ווסט זיהוי חדש שעוצב עבור צוותי הטיפול של המרכז, על ידי מתנדבים, מרצים וסטודנטים.

עד כה, עובדי המרכז עטו על גופם אפוד צהוב גנרי, והשאיפה הייתה לייצר בגד חדש שישדר רוגע, ביטחון ונוכחות נעימה ומחבקת. סטודנטים ומרצים משנקר התגייסו למשימה, ולאחר הבנת הצרכים המיוחדים שיש לצוות הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים, עיצבו ויצרו בהתנדבות יותר מ-100 וסטים חדשים שעל גבם מופיע איור גדול של חיבוק. חברת קורנית דיגיטל תרמה את הדפסת הווסטים החדשים.

אירית סגל והילה גונן ברזילי ממרכז חוסן בשדרות / צילום: אריאל מדינה
 אירית סגל והילה גונן ברזילי ממרכז חוסן בשדרות / צילום: אריאל מדינה

"מטרתנו העיקרית הייתה לתת למפונים תחושה שלא מוותרים עליהם, שאוהבים ומחבקים אותם", אומרת אורית פרייליך, מרצה בכירה בשנקר ויוזמת הפרויקט. "היה לנו חשוב להשתמש בצבעים ובאיורים מרגיעים, ובהתאם לצרכים של הצוות שילבנו מחזירי אור צבעוניים, כיסים ייעודיים לבקבוק מים אישי, פנס גדול, פנקס ומכשיר טלפון נייד - וכך יצרנו אפוד חדש לחלוטין".

אידומו

החברה, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית ליצירת סרטוני וידאו פרסונליים, מציעה כעת לעסקים את לוקאס, מחולל הווידאו מטקסט מבוסס AI שפיתחה - ללא תשלום. הכלי מאפשר להפיק סרטוני וידאו וקמפיינים שיווקיים במהירות, באיכות גבוהה, בצורה פשוטה ואינטואיטיבית.

בעקבות הפגיעה האנושה שחווים כיום עסקים רבים , החברה מציעה את הכלי בחינם למשתמשים הישראלים, כך שיוכלו לשווק את העסק שלהם בקלות וביצירתיות. התהליך כולל כתיבת טקסט הנחיות בצ'אט, הכלי מנתח במהירות את הקלט שקיבל ומציע קונספט וידאו שעונה על בקשת המשתמש. את התוצאה ניתן לערוך בקלות עד לקבלת התוצר הרצוי. הכלי תומך ב-50 שפות, בהן עברית.

ניתן להשתמש בלוקאס דרך אתר Idomoo.ai או דרך חנות המוצרים של ChatGPT.

מפעל הפיס

מתחם הפרויקט המוזיקלי "אקווריום" של מפעל הפיס הוצב בלובי של בית לוינשטיין, לצורך הופעה של האמנים אבי אבורומי, אליעד נחום ואמיר דדון בפני חיילים ואזרחים העוברים שיקום.

אקווריום, בניהולו האמנותי של הזמר גלעד כהנא, הוא פרויקט שמארח הופעות חיות במשרדי מועצת הפיס לתרבות ולאמנות בתל אביב, במטרה לעודד ולקדם יצירה אמנותית. עד כה התארחו בו אמנים ותיקים ומוכרים, לצד יוצרים ואמנים צעירים ומבטיחים בראשית דרכם. כעת, כאמור, לראשונה יצא המתחם מהמשרדים לטובת פצועים הנמצאים בשיקום.

לצפייה בהופעות הפרויקט: youtube.com/@PaisAquarium