בורסות עולם | סיקור שוטף

בעקבות החלטת הריבית: מדד הנאסד"ק ירד ב-2%

הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ללא שינוי ויו"ר הפד אמר שהוא לא מאמין שהריבית תרד במרץ • מניית גוגל צנחה ב-7% • בעקבות הדוחות הכספיים, טבע עלתה ב-3.5% • בזכות עונת החגים, רווחי מסטרקארד זינקו • אינוויז הישראלית מפטרת 13% מעובדיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בירידות שערים חדות שהתחזקו תוך כדי מסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, לאחר פרסום החלטת הריבית.

הנאסד"ק השיל 2%, הדאו ג'ונס 0.7% וה-S&P 500 ירד ב-1.5%. 

כשנשאל במהלך מסיבת העיתונאים לגבי מועד הורדת הריבית הוא ענה: "האמת, אני לא מאמין שזה יקרה במרץ, הוועדה תחליט מפגישה לפגישה בהתאם לנתונים הכלכליים".

פאוול מסביר כי הפד החליט להמשיך עם מדיניות ההידוק המוניטרי. פאוול ציין לטובה את שוק התעסוקה שאמנם נותר חזק אך לחצי השכר בו התמתנו משמעותית. זאת כאשר הביקוש לעובדים עדיין עולה על ההיצע. פאוול הדגיש שהפד רוצה לראות נתונים נוספים המראים על התמתנות האינפלציה.

21:24

בהחלטת הריבית הראשונה של שנת 2024 ובסיומם של דיונים שארכו כיומיים, החליט הערב הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, להותיר את הריבית ללא שינוי וברמתה הגבוהה ביותר זה 22 שנים על 5.25%-5.5%. זו הפעם הרביעית ברציפות שהריבית נותרת בעינה.

החלטת הריבית הייתה צפויה, כאשר השוק תמחר כי הריבית תיוותר ללא שינוי בהחלטה הקרובה. במבט קדימה, השוק מתמחר ב-50% את הסיכוי כי סבב הפחתות הריבית יחל בחודש מרץ השנה. 

20:32

כשלושים דקות לפני פרסום החלטת הריבית המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת, הנאסד"ק יורד ב-1.2%, הדאו ג'ונס ברמות הבסיס וה-S&P 500 יורד ב-0.3%. 

מניית בואינג  מתאוששת לאחר שדיווחה במפתיע על תוצאות רבעוניות טובות מצפי האנליסטים. אבל יצרנית המטוסים לא נתנה תחזיות לגבי השנה הקרובה ככל שהיא מתמודדת עם התקלות במטוסי ה-737 מאקס, ומהמשקיעים עדיין לא יודעים עד כמה תעיב הפרשה על תוצאותיה הכספיות בעתיד הנראה לעין.

בואינג הכניסה 22 מיליארד דולר לעומת צפי של 21 מיליארד דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד מתואם של 0.47 למניה לעומת צפי להפסד של 0.76 דולר למניה. תזרים המזומנים התפעולי שלה עמד על 3.38 מיליארד דולר.

19:28

תוך דריכות להחלטת הריבית בעוד כשעה המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת, הנאסד"ק יורד ב-1.2%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% וה-S&P 500 יורד ב-0.3%. 

AMD  יורדת לאחר שדיווחה אתמול את תוצאות הרבעון הרביעי, הכנסות החברה היו פחות מהצפי כתוצאה מחולשה במעבדים הגרפיים, בשוק המחשבים האישיים ובשווקים נוספים.

רווחי מסטרקארד  זינקו ב-11% ברבעון הרביעי, תודות בעיקר לעונת החגים ותודות לשוק העבודה שנותר איתן. החברה דיווחה על רווח של 2.8 מיליארד דולר ו-2.97 למניה, וזאת לעומת 2.5 מיליארד דולר ו-2.62 דולר למניה.

החברה רשמה הכנסות של 6.5 מיליארד דולר, עלייה של 13%. כמותה, גם ויזה  היכתה שבוע קודם לכן את הציפיות, גם היא בזכות עונת החגים.

18:31

המסחר באירופה ננעל הערב בירידות. מדד הדאקס הגרמני ירד ב-0.4%, הקאק הגרמני והפוטסי הבריטי השילו 0.3%. 

חברת האוטו-טק אינוויז טכנולוג'יס  הישראלית הודיעה היום (ד') על פיטורי 13% מכוח האדם שלה - בהיקף של עשרות עובדים. החברה מפתחת חיישני לייזר מתקדמים (Lidar) למערכות בטיחות מתקדמות לרכב, שהן נדבך חיוני במעבר לכלי רכב אוטונומיים.

לחברה יש חוזי אספקה בהיקפים משמעותיים עם לפחות שתי יצרניות רכב: קבוצת ב.מ.וו, שכבר החלה להטמיע את החיישנים של אינוויז בכלי רכב סדרתיים ובהם ב.מ.וו סדרה 7; וקבוצת פולקסווגן שצפויה להטמיע את חיישן הליידאר של אינוביז בכלי רכב בדרגה גבוהה של אוטונומיה במהלך השנתיים הקרובות. חוזים אלה עדיין לא ייצרו לחברה הכנסות משמעותיות.

17:46

טבע  הודיעה על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת חומרי הגלם הגלובלית שלה - 'TAPI', המספקת חומרים פעילים (API) לתעשיית התרופות בתחום המולקולות הקטנות. הערכות בנושא דווחו כבר בשנה שעברה, אז בבלומברג העריכו כי מכירת החטיבה עשויה להכניס כ-2 מיליארד דולר לחברה.

קודם לכן פירסמה החברה את הדוח הכספי לרבעון הרביעי. לאחר מספר שנות שחיקה טבע חזרה סוף-סוף לצמוח, כשסיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 15.8 מיליארד דולר, גידול של 6.2% ביחס ל-2022. החברה מספקת לראשונה תחזית ל-2024, כשאמצע טווח התחזית מצביע על המשך צמיחה 

17:00

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת,  הנאסד"ק יורד ב-1.2%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% וה-S&P 500 יורד ב-0.3%. 

אלפאבית (גוגל)  חברת האם של גוגל יורדת במסחר לאחר שאתמול לאחר נעילת המסחר פיספסה את תחזית האנליסטים לרבעון הרביעי בעיקר בנוגע להכנסות מפרסום, לב ליבה של ענקית הטכנולוגיה.

החברה דיווחה על צמיחה בהכנסות שנבעו מעסקי הענן של החברה, אלה חצו את רף ה-9 מיליארד דולר, ב-26% יותר מהרבעון המקביל אשתקד.

16:31

מגמה מעורבת, הנאסד"ק יורד ב-0.8%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% וה-S&P 500 יורד ב-0.3%. 

המיליארדר ביירון אלן מציע 14.3 מיליארד דולר כדי לרכוש את פארמאונט  שמזנקת בעקבות הידיעה. ערך העסקה אם תתבצע יהיה 30 מיליארד דולר כולל החובות של החברה, לפי בלומברג.

לפני כשנה שרי רדסטון, מי ששולט בפארמאונט באמצעות החברה הממשלתית שלה רצתה למכור את החברה אך ללא הצלחה.

15:46

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת במגמה מעורבת, הנאסד"ק יורד ב-0.8%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% וה-S&P 500 יורד ב-0.3%. 

15:25

חברת הטכנולוגיה הישראלית, רדקום , המספקת פתרונות לרשתות סלולר, דיווחה היום על פרישת המנכ"ל אייל הררי שכיהן בתפקיד מ-2020, ומינויו של גיא שמש כמנכ"ל. שמש כיהן בעבר כסגן נשיא חטיבת הענן העסקית בנוקיה. במקביל פרסמה החברה את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2023. הכנסות החברה צמחו בשנה החולפת ב-12% ל-51.6 מיליון דולר והרווח הנקי Non-GAAP זינק מ-2.9 מיליון דולר ב-2022 ל-10.2 מיליון דולר ב-2023. בכך עקפה רדקום את תחזיות האנליסטים. בחברה צופים הכנסות של 56-60 מיליון דולר ב-2024 לצד הגדלת הרווחיות.

מאקרו ארה"ב: מדד התעסוקה של ADP, המציג את השינוי במספר המועסקים במהלך החודש האחרון, הצביע על תוספת של 100K במספר המועסקים בחודש ינואר, הצפי המוקדם עמד על 145K.

13:48

המגמה המעורבת באירופה נמשכת. החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה.

חברת טבע  הודיעה לפני זמן קצר על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת חומרי הגלם הגלובלית שלה - 'TAPI', המספקת חומרים פעילים (API) לתעשיית התרופות בתחום המולקולות הקטנות. הערכות בנושא דווחו כבר בשנה שעברה ונכון להיום טבע לא פרסמה מה יהיה שווי מכירת החטיבה. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים בכ-1%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 81.6 דולרים.

במקביל להודעת החברה, טבע פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה הכספיות לרבעון. הכנסות החברה ברבעון עמדו על 4.5 מיליארד דולר לעומת תחזית האנליסטים ל-4.01 מיליארד דולר. הרווח נקי עמד על 1.135 מיליארד ששווים ל-1 דולר למניה, בשוק ציפו ל-77 סנט רווח למניה.

במקביל, טבע מפרסמת כי התחזית ל-2024 בשורת ההכנסות עומדת על 15.7-16.3 מיליארד דולר - גבוה מהתחזיות בשוק. הצפי לרווח הנקי לאותה תקופה עומד על 2.2- 2.5 דולר למניה, כאשר השוק צפה כי הרווח למניה יעמוד על 2.42 דולר. טבע צופה כי התזרים החופשי ב-2024 יעמוד על 1.7-2 מיליארד דולר, לעומת 2.987 מיליארד דולר.

12:28

מגמה מעורבת באירופה. הפוטסי יורד ב-0.1%, יחד עם הדאקס הגרמני. הקאק הצרפתי נסחר סביב רמות הבסיס. 

חברת התרופות הדנית "נובו נורדיסק ", האחראית לתרופות פורצות-דרך לאובדן משקל ולסוכרת, עקפה את תחזיות האנליסטים ורשמה מכירות בסך כ-33 מיליארד דולר בשנה החולפת, עלייה של יותר מ-36% לעומת השנה שעברה; כך עולה מהדו"ח השנתי של החברה שפורסם היום (ד'). לפי הדו"ח, רווחי החברה זינקו ל-15 מיליארד דולר בשנה שעברה, ובעקבות הנתונים החיוביים שווי השוק של החברה זינק מעל לרף ה-500 מיליארד אירו. רק ענקית המותרות הצרפתית LVMH חצתה רף זה באירופה בעבר, לפני ששווי השוק שלה ירד בעקבות היחלשות השוק הסיני. 

בארה"ב, החוזים העתידיים במגמה מעורבת.

11:20

מניית ענקית השבבים AMD  צוללת בטרום מסחר אחרי שאיכזבה את המשקיעים בדוחות הכספיים שפרסמה החברה הלילה. החברה עמדה בתחזיות המוקדמות בתוצאות הרבעון, אך הצפי שלה לרבעון הקרוב היה חלש, בעיקר בגזרת תחום הבינה המלאכותית, שם החברה צופה הכנסות של 1.5 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות. AMD צופה כי כלל הכנסותיה ברבעון יעמדו על 5.4 מיליארד דולר, מתחת צפי האנליסטים ל-5.73 מיליארד דולר. ברבעון שהסתיים החברה דיווחה על רווח של 77 סנט למניה על הכנסות של 6.17 מיליארד דולר, דומה לצפי האנליסטים ל-77 סנט למניה עלה הכנסות של 6.13 מיליארד דולר.

10:42

בורסות אירופה נפתחו במגמה מעורבת. הפוטסי הבריטי יורד ב-0.1%, הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס והקאק הצרפתי עולה ב-0.2%.

מאקרו אירופה: המכירות הקמעונאיות בגרמניה ירדו בחודש דצמבר ב-1.6%. הצפי המוקדם עמד על 0.7%.

08:07

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ההנג סנג יורד ב-1.3%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.9% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.2%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת בשעה זו.

אמש בוול סטריט, ננעל במגמה מעורבת, מדד הנאסד"ק ירד ב-0.8%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ומדד ה-S&P 500 הוסיף ב-0.2%. 

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  פרסמה אמש (ג') את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר בוול סטריט. מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 62 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 61.13 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, מיקרוסופט דיווחה על 2.93 דולר למניה, ועקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.78 דולר למניה. 

במקביל דיווחה גם אלפאבית (גוגל)  על ההכנסות של 86.31 מיליארד דולר לרבעון הרביעי של 2023 , שיפור של כ-10 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 76.05 מיליארד דולר. בכך, עוקפת גוגל את ציפיות האנליסטים שחזו הכנסות של 85.33 מיליארד דולר. עם זאת, גוגל החמיצה את התחזיות להכנסות מפרסום, שעמדו על 65.5 מיליארד דולר - פחות מהתחזיות שעמדו על 65.8 מיליארד דולר. עדיין מדובר בגידול של 10% ביחס לנתון המקביל אשתקד. 

האיש הכי חשוב בעולם הפיננסים שמעולם לא שמעתם עליו  

בשוק החוב האמריקאי, תשואות הממשלתיות יורדות קלות הבוקר, והתשואה באיגרת ל-10 שנים עומדת על על 4.07%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות הבוקר (ד'). מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 82.3 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין בסקירתו השבועית כי "האירועים הביטחוניים בים האדום מסלימים ותקיפות החות'ים מובילות בטווח הקצר לעלייה במחירי השילוח הימיים וגם לעליית מחירי האנרגיה. כתוצאה מכך, הביקוש לאספקת אנרגיה זמינה מארה"ב יגדל, ולכן יצוא האנרגיה מארה"ב צפוי לצמוח בטווח הקצר, מצב שכבר בא לידי ביטוי בעליית המחירים.

"מעבר לכך, נראה כי ארגון OPEC לא מתכנן צעדים משמעותיים בשוק הנפט בטווח הקרוב. בנוסף להיחלשות הביקוש המקומי לנפט ולתזקיקי נפט בארה"ב, כתוצאה ממעבר למקורות אנרגיה ירוקים, כל עוד יצוא הנפט והתזקיקים מארה"ב למדינות אחרות, בעיקר מדינות מתעוררות ומתפתחות, ימשך כרגיל, יהיה מקום לירידה של מחירי הנפט בהמשך".

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין נותר ללא שינוי בחודש ינואר על רמה של 49.2 נקודות.

בהמשך היום, צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה והאבטלה בגרמניה ומדד התעסוקה של ADP בארה"ב.

במקביל, בארה"ב תפורסם היום (ד') החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, ובשוק מרבית התחזיות צופות כי תיוותר ללא שינוי.

עפר קליין, הכלכלן הראשי של הראל, מסביר בסקירתו כי "אנו סבורים שבהחלטתו הנגיד האמריקאי יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח כבר בהחלטה הבאה במרץ. זאת לאור העובדה שנתוני הצמיחה טובים מהצפוי, האינפלציה עדיין לא הגיעה ליעדה והשכר עדיין עולה בקצב מהיר, דבר שיבוא לידי ביטוי גם בדוח התעסוקה לינואר שיתפרסם בשישי הזה. יש להוסיף לכך, שבשבועיים האחרונים יש עלייה בלחצי המחירים בעולם".

ביל פאפאדסיק, אסטרטג מאקרו בכיר בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מתייחס בסקירתו לסביבה הכלכלית באירופה: "אנו ממליצים על עמדה ניטרלית כלפי מניות אירופיות, איגרות חוב ומטבע האירו, שכן השווקים צופים נרמול של המדיניות המוניטרית ביחס לצמיחה". לדבריו, "התחזית שלנו היא לצמיחת תוצר של 1.1% השנה, הודות לשיפור בהכנסות הריאליות, חיסכון גבוה, הקלה אפשרית במדיניות המוניטרית ושיעור אבטלה נמוך מבחינה היסטורית. עם זאת, תחרות מוגברת, בעיקר מסין, מאתגרת את הדומיננטיות הכלכלית של אירופה". כמו כן הוסיף פאפאדסיק: "אנו נותרים עם העדפה למניות אמריקאיות. באשר לאג"ח, החשיפה כדאית בשל הציפייה להורדת ריבית".